Etter at Motor skrev at bilforhandleren
Knapstad Bilsenter annonserte en bil med full servicehistorikk uten at den
hadde det, har både Bilxtra-kjeden og Finn tatt affære.
– Vi ser svært alvorlig på tilfeller der annonsører
bevisst oppgir uriktige eller villedende opplysninger, spesielt når det gjelder
noe så viktig som bilens servicehistorikk. Her er det dokumentert at
forhandleren har oppgitt en service som åpenbart ikke er utført og brukt dette
i både bilde og annonsetekst, sier Ingunn Isefjær
Huus-Hansen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.
FJERNET: Bilannonsene ble umiddelbart slettet fra Finn.Faksimile fra Finn
Hun sier at det stilles strenge krav til at annonsene er
korrekte, spesielt fra profesjonelle, som bilforhandlere.
– Vi vet at enkelte forsøker å omgå systemet. Men vi kan
ikke huske å ha sett en liknende sak som dette tidligere.
Finn fjernet umiddelbart alle forhandlerens annonser fra
Finn.
– Annonsene til dette firmaet er stoppet til vi får
klarhet i saken. Om dette er midlertidig eller permanent, kommer an på
resultatet av undersøkelsene våre. Vi vil nå følge opp denne saken grundig, sier
Ingunn Isefjær Huus-Hansen hos Finn.
– Terminert
Like etter ble bilforhandleren kastet ut av
Bilxtra-kjeden, hvor forhandleren har vært medlem som bilverksted.
– Vi registrerer at Finn har gitt en tydelig uttalelse om
at profesjonelle aktører har et særlig ansvar for korrekt markedsføring, og vi
deler dette synet. Som en totalvurdering har vi valgt å terminere
medlemskapet til verkstedet. Saken har fått en offentlig oppmerksomhet som ikke
er forenlig med de verdiene vi ønsker å assosieres med, og vi mener det er
nødvendig å beskytte både merkevaren og tilliten til Bilxtra-kjeden, skriver
markedsdirektør Terje Fredriksen i Sørensen og Balchen, som eier Bilxtra, i en
epost til Motor.
Han understreker at Bilxtra tar saken på alvor.
– Vi forventer at all markedsføring fra våre medlemmer
skal være korrekt, etterrettelig og i tråd med markedsføringsloven. Selv om
verkstedene er selvstendige virksomheter, tar vi slike saker på største alvor.
Generelt skal kundene kunne stole på informasjonen som gis.
Annonse
Gikk konkurs i Sverige
I serviceheftet som først ble lagt ut i Finn-annonsen,
var det stempel fra et svensk bilverksted som gikk konkurs i 2022. Dette
bilverkstedet ble drevet av en person med samme navn som innehaveren av Knapstad
Bilsenter.
Overfor Motor erkjenner innehaveren, Rasul Kadhim Jawad,
at det var han som drev det svenske bilverkstedet.
Jawad hevder imidlertid fortsatt
at han ikke har forsøkt å jukse eller lure, men at han bare har forvekslet to
bilder.
Han er derfor svært lei seg over grepene som nå er tatt mot ham.
Fjernet bilder
Etter at Motor tok kontakt med innehaveren første gang, før
første artikkel, fjernet han først bildene fra serviceheftet, før han litt
senere fjernet teksten om at bilen har full servicehistorikk.
Bruktbilen Jawad annonserte, kjøpte han inn for 56.000
kroner, og la den ut for 180.000 kroner.
Bilteknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF sa i denne
artikkelen at bruktbilselgere tjener ekstra penger på å selge biler som annonseres
med komplett servicehistorikk.
– Biler med komplett servicehistorikk skaper
trygghetsfølelse, og er en indikasjon på at bilen har vært godt vedlikeholdt.
Dette er ekstra verdifullt på biler med høy alder og kilometerstand. Denne
tryggheten er markedet villige til å betale for. Biler med komplett
servicehistorikk er også lettere å omsette, sa Nilsen.