FJERNET: Bilxtra har kastet ut Knapstad Bilsenter. Men da Motor tok dette bildet, var skiltene fortsatt oppe.

Reagerte etter Motor-artikkel:

Bilforhandler ble kastet ut av kjede

Knapstad bilsenter er kastet ut av Bilxtra, og Finn har fjernet annonsene til firmaet.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Motor skrev at bilforhandleren Knapstad Bilsenter annonserte en bil med full servicehistorikk uten at den hadde det, har både Bilxtra-kjeden og Finn tatt affære.

Les saken her, eller se nederst.

– Vi ser svært alvorlig på tilfeller der annonsører bevisst oppgir uriktige eller villedende opplysninger, spesielt når det gjelder noe så viktig som bilens servicehistorikk. Her er det dokumentert at forhandleren har oppgitt en service som åpenbart ikke er utført og brukt dette i både bilde og annonsetekst, sier Ingunn Isefjær Huus-Hansen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.

FJERNET: Bilannonsene ble umiddelbart slettet fra Finn.

Hun sier at det stilles strenge krav til at annonsene er korrekte, spesielt fra profesjonelle, som bilforhandlere.

– Vi vet at enkelte forsøker å omgå systemet. Men vi kan ikke huske å ha sett en liknende sak som dette tidligere.

Finn fjernet umiddelbart alle forhandlerens annonser fra Finn.

– Annonsene til dette firmaet er stoppet til vi får klarhet i saken. Om dette er midlertidig eller permanent, kommer an på resultatet av undersøkelsene våre. Vi vil nå følge opp denne saken grundig, sier Ingunn Isefjær Huus-Hansen hos Finn.

– Terminert

Like etter ble bilforhandleren kastet ut av Bilxtra-kjeden, hvor forhandleren har vært medlem som bilverksted.

– Vi registrerer at Finn har gitt en tydelig uttalelse om at profesjonelle aktører har et særlig ansvar for korrekt markedsføring, og vi deler dette synet. Som en totalvurdering har vi valgt å terminere medlemskapet til verkstedet. Saken har fått en offentlig oppmerksomhet som ikke er forenlig med de verdiene vi ønsker å assosieres med, og vi mener det er nødvendig å beskytte både merkevaren og tilliten til Bilxtra-kjeden, skriver markeds­direktør Terje Fredriksen i Sørensen og Balchen, som eier Bilxtra, i en epost til Motor.

Han understreker at Bilxtra tar saken på alvor.

– Vi forventer at all markedsføring fra våre medlemmer skal være korrekt, etterrettelig og i tråd med markedsførings­loven. Selv om verkstedene er selvstendige virksomheter, tar vi slike saker på største alvor. Generelt skal kundene kunne stole på informasjonen som gis.

Gikk konkurs i Sverige

I serviceheftet som først ble lagt ut i Finn-annonsen, var det stempel fra et svensk bilverksted som gikk konkurs i 2022. Dette bilverkstedet ble drevet av en person med samme navn som innehaveren av Knapstad Bilsenter.

Overfor Motor erkjenner innehaveren, Rasul Kadhim Jawad, at det var han som drev det svenske bilverkstedet. 

Jawad hevder imidlertid fortsatt at han ikke har forsøkt å jukse eller lure, men at han bare har forvekslet to bilder. 

Han er derfor svært lei seg over grepene som nå er tatt mot ham.

Fjernet bilder

Etter at Motor tok kontakt med inne­haveren første gang, før første artikkel, fjernet han først bildene fra serviceheftet, før han litt senere fjernet teksten om at bilen har full servicehistorikk.

Bruktbilen Jawad annonserte, kjøpte han inn for 56.000 kroner, og la den ut for 180.000 kroner.

Bilteknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF sa i denne artikkelen at bruktbilselgere tjener ekstra penger på å selge biler som annonseres med komplett servicehistorikk.

– Biler med komplett servicehistorikk skaper trygghetsfølelse, og er en indikasjon på at bilen har vært godt vedlikeholdt. Dette er ekstra verdifullt på biler med høy alder og kilometerstand. Denne tryggheten er markedet villige til å betale for. Biler med komplett servicehistorikk er også lettere å omsette, sa Nilsen.

Powered by Labrador CMS