TO ÅRS LEVETID: Disse fire bilene, og mange flere, skal bare holde i to år til, ifølge Birger N. Haug.

Birger N. Haug:

Disse bilene skal ha bare to års levetid

Birger N. Haug selger biler som de mener skal vare i bare to år til. Bilene er bare 10–12 år gamle.

Publisert Sist oppdatert

Vil du kjøpe en bil til 159.900 kroner, som du bare kan regne med å ha i to år til?

Birger N. Haugs store bilhus på Gardermoen selger en Subaru Outback fra 2014, som har gått 144.400 kilometer, for denne prisen.

– Fantastisk familiebil, som skapt for norske forhold, skriver bilforhandleren, som også er merkeforhandler for blant annet Subaru.

Men den som blar opp 160.000 kroner for bilen, kan ikke regne med å få beholde den lenge.

Lenger ned i annonsen står dette:

– Bilen vil, med mindre den er gjenstand for betydelig vedlikehold og nødvendige reparasjoner, ikke kunne ha en levetid som er noe lenger enn to år.

Det innebærer i så fall et verditap på 80.000 kroner i året for en eldre bruktbil.

Årsaken til at Birger N. Haug skriver dette, er for å skru ned forventningene til kjøperen – også når det gjelder forbrukerrettighetene.

Litt lenger ned skriver Birger N. Haug følgende:

– Vi gjør deg oppmerksom på at du med henblikk på bilens forventede levetid, kun har to års reklamasjonsrett ved kjøp av denne bilen.

Massiv kritikk

Den store bilforhandleren Birger N. Haug er i hardt vær og får kritikk både fra Forbrukerrådet, NAF og bilbransjeforbundet etter at forhandleren har begynt å stramme kraftig inn på forbrukerrettighetene på mange av bruktbilene de selger.

Bilene selges med bare to års reklamasjonsrett, og i salgsannonsene listes det opp en rekke feil og mangler som kjøperne ikke kan reklamere på.

Bilforhandleren skriver også i annonsene sine at mange av bilene har en levetid «som ikke vesentlig overstiger to år».

NAF har gått til det sjeldne skrittet å fraråde bilkjøperne å kjøpe bruktbil av Birger N. Haug som selges gjennom deres «outlet»-konsept.

Kort levetid

Motor har sett på hvilke biler som Birger N. Haug mener har en gjenværende levetid på to år. Her er ytterligere fem eksempler med biler som er annonsert nå i september:

    2015-modell Mazda CX-3 som har gått 98.000 km.

Selges for 139.900 kr.

– God kjørekomfort og romslighet, skriver Birger N. Haug.

2015-modell Citroen C4 som har gått 107.000 km.

Selges for 66.666 kr.

– Godt utstyrt bil, skriver Birger N. Haug.

2014-modell Nissan Qashqai som har gått 121.500 km.

Selges for 99.900 kr.

– EU-godkjent til september 2026, skriver Birger N. Haug.

2013-modell Subaru XV som har gått 92.092 km.

Selges for 89.900 kr.

– Bilen har periodisk feilmelding på girkasse og en del kosmetiske skavanker, skriver Birger N. Haug.

2013-modell Hyundai i30 som har gått 87.180 km.

Selges for 79.900 kr.

– Fin førstegangsbil, mener Birger N. Haug.

– Ikke billigsalg

Birger N. Haug lover kundene sine at bilene de selger gjennom sitt «outlet»-konsept, skal være billige.

– Vi selger bilene til en lavere pris enn hos noen annen bruktbil­forretning, skriver Birger N. Haug i mange av salgsannonsene sine.

Men er bruktbilene til Birger N. Haug bruktbilkupp?

– Jeg kan ikke se at Birger N. Haug selger biler som oppfattes som bruktbilkupp, sier Morten Altmann i Norsk bilpool, før han legger til:

– Jeg oppfatter ikke prisene til Birger N. Haug som billigsalg, heller.

Altmann er en av landets fremste eksperter på bruktbilpriser. Han har i snart 30 år kjøpt biler fra bilforhandlere, som oftest merkeforhandlere, og solgt dem videre til andre bilforhandlere, som oftest bruktbilforhandlere.

I år kjøper og selger han totalt ca. 400–500 biler.

– Ikke kupp

Morten Altmann har på forespørsel fra Motor sett på en del annonser fra Birger N. Haug.

– For meg ser det ut til at prisene de bruker på Finn, er godt markeds­tilpassede. Bilene er ikke spesielt dyre eller billige. Det er ikke store avvik fra sammenlignbare biler.

Det synes heller ikke teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF. Også han har sett på prisene på en del av bruktbilene til Birger N. Haug.

– Mitt inntrykk er at bilene deres ligger på normalen og opp mot det øvre sjiktet. Prisene fremstår ikke som bruktbilkupp.

– Vil tilpasse oss

Etter at NAF gikk ut og frarådet kjøp av biler solgt gjennom Birger N. Haugs «outlet»-konsept, varsler ledelsen i Birger N. Haug nå endringer.

– Vi ønsker å tilpasse oss. Vi har fått råd fra en advokat som vi har fulgt. Hvis disse rådene viser seg å være utenfor, vil vi justere oss innenfor, sier Carl-Einar Haug, konsernsjef og majoritetseier i Birger N. Haug Holding, og styreleder i bilforhandleren Birger N. Haug, til bransjenettstedet Bilnytt.

Han sier at han ønsker at bilene Birger N. Haug selger, skal ha tilstandsrapport.

– Mitt ønske er at vi, som vi alltid har gjort historisk, legger kvalitet og omtanke inn i alle bilsalg vi gjør, sier han.

Christian Stenbo, administrerende direktør i Birger N. Haug, har samme budskap til Bilnytt:

– Hovedprinsippet er at vi ønsker at alle våre bilsalg skal være ærlige og ryddig, og i henhold til lovgivningen, sier han.

Ny advokat

Birger N. Haug har fått juridisk hjelp av advokat Rune Gaustad i Advokatfirmaet Gaustad til å utarbeide sitt bruktbilkonsept. Gaustad har reagert kraftig på NAFs kritikk i en epost han har sendt til Motor.

Nå skal Birger N. Haug leie inn ny juridisk bistand.

– Vi skal nå gå gjennom konseptet og kvalitetssjekke det med andre advokater. Vi vil ikke lure folk. Vi ønsker å ha fornøyde kunder. Hvis vi har gjort noen feil, skal vi selvsagt rette opp, sier Espen Hovde, salgsdirektør for bruktbil i Birger N. Haug, til Motor.

Powered by Labrador CMS