IKKE KJØP BIL HER: Birger N. Haug, som er merkeforhandler for blant annet Nissan.

Advarer bilkundene:

NAF fraråder å kjøpe bil av Birger N. Haug

NAF går nå ut og fraråder bilkjøperne mot å kjøpe «outlet»-bil av Birger N. Haug, et av Norges største bilhus. Merke­forhandleren tar kraftig til motmæle mot NAF.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert: I denne saken har det vært en utvikling. Se nederst. 

Motor har ved flere anledninger omtalt hvordan Birger N. Haug selger brukte biler. Forbrukerrådet har etter dette gått ut med kraftig kritikk av merkeforhandleren, som i fjor solgte nærmere 8000 biler.

Nå går NAF noen steg videre.

FRARÅDER: Vigdis Svennungsen.

– Jeg vil fraråde forbrukerne å kjøpe bil på de vilkårene Birger N. Haug her gir, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Det skjer svært sjelden at NAF advarer sin halve million medlemmer og andre bilkjøpere mot å kjøpe bil hos bestemte bilforhandlere. Men nå gjør de det, og det attpåtil i forbindelse med en av landets største merkeforhandlere.

Birger N. Haug har syv bilhus i Oslo-området og solgte i fjor 3300 nye biler og 4500 bruktbiler. Selskapet er merkeforhandler for blant annet Nissan, Hyundai og MG.

To år

Det er bilforhandlerens salg av bruktbiler gjennom såkalt «outlet»-salg som forbrukermyndighetene og NAF reagerer på.

Birger N. Haug strammer inn på forbrukerrettighetene til kundene sine. Mange av bruktbilene selges med bare to års klagefrist i stedet for fem år. Dessuten ramser de opp en rekke feil, som kan oppstå på biler, som uansett ikke dekkes ved en reklamasjon.

Birger N. Haug tar heller ikke tilstandsrapporter på disse bruktbilene.

Fem år

NAF reagerer på en rekke forhold, blant annet at Birger N. Haug i salgsannonsene skriver at det er kun to års reklamasjonsrett på bilene.

– Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Det er ikke adgang til å avtale dårligere rettigheter for forbrukeren enn det loven gir. En bil er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det vil si at den endelige reklamasjonsfristen på kjøp av bil er fem år. Birger N. Haug har ingen rett til å avtale kortere reklamasjonsfrist. Femårsfristen gjelder også eldre og slitte biler, sier Svennungsen.

Beskyldninger

Hun reagerer også på at Birger N. Haug skriver i annonsene at det er feil og mangler på bilene de selger, men uten å si hva som er feil.

– Ifølge loven må selger opplyse konkret om feil og mangler for å unngå ansvar for mangelen. Det er ikke tilstrekkelig å gi en generell opplysning om at bilen ikke er gjennomgått, og derfor kan ha feil.

Birger N. Haugs advokat Rune Gaustad tar i en lang epost, som han har sendt Motor, for seg NAFs uttalelser. Der kommer han også med kraftige beskyldninger mot NAF.

Lenger ned kan du hva Gaustad skriver. Der finner du også lenke til hans fullstendige svar.

– Noe av det verste

Advokatfirmaet Gaustad har også bistått Birger N. Haug med å utarbeide en 12 sider lang mal om bruktbilsalg. Annonsetekstene om forbruker­rettighetene og hva kjøperne kan forvente, hentes fra denne malen.

BIRGER N. HAUGS ADVOKAT: Rune Gaustad.

– Hele dette skrivet er noe av det verste vi har sett. Det er greit å opplyse forbrukerne om at det kan oppstå feil på bruktbiler, og at man ikke kan reklamere på alt av feil som kan oppstå. Men her tas dette altfor langt, blant annet ved å gi et inntrykk av at man som kjøper av disse bilene ikke har noen reklamasjonsrettigheter overhodet. Det er ikke greit, sier Vigdis Svennungsen i NAF.

– Det er mange bruktbilselgere som skryter uhemmet av bilene de selger, med mange superlativer. Er det ikke bra at man på denne måten gjør kundene bevisst på at de kjøper en eldre bruktbil, som det vil være mye galt med?

– Det er fint med konkret informasjon om bilene og hva man kan forvente. Men i disse annonsene er informasjonen kun en lang ansvarsfraskrivelse fra Birger N. Haugs side, for å unngå reklamasjoner. Det er ikke i samsvar med lovgivningen.

– Ærlige salg

Vigdis Svennungsen har i mange år arbeidet med reklamasjoner på bil. Hun er krystallklar på hva Birger N. Haug bør gjøre.

– Det de gjør, fremstår ikke som veldig seriøst. Birger N. Haug bør umiddelbart endre sine opplysninger, slik at de samsvarer med regelverket, sier hun.

Men det har den store bilforhandlerkjeden ikke tenkt å gjøre. Advokat Rune Gaustad svarer på vegne av Birger N. Haug.

– Birger N. Haugs motiv er ikke å omgå regler i forbrukerkjøpsloven. Snarere tvert imot, motivet er å sørge for å følge disse reglene til punkt og prikke, skriver Gaustad i en lang epost, hvor han også understreker:

– Birger N. Haug AS er derfor svært opptatt av å sørge for å oppfylle sin opplysningsplikt, være ærlige med kundene, slik at kundene faktisk vet hva de kjøper når de kjøper en bil fra «outlet».

Advokaten påpeker også at «Birger N. Haug tilstreber alltid ærlige salg».

– Skadelig

Birger N. Haug solgte i fjor 4500 bruktbiler, mange av dem gjennom «outlet»-konseptet.

Rune Gaustad skriver at salgene skjer «helt i tråd med forbrukerkjøpslovens regler og vilkår».

– Birger N. Haug opptrer seriøst, og ivaretar alle kunder sine interesser på beste måte. Enhver kunde hos Birger N. Haug har selvfølgelig rett til å fremsette reklamasjoner. Disse blir behandlet seriøst, kompetent, forsvarlig og vurdert i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Gaustad mener flere av NAFs uttalelser er feilaktige og injurierende, og at frarådningen om å være kunde hos Birger N. Haug er «potensielt skadelig for Birger N. Haug».

Advokaten skriver at Birger N. Haug forventer en «ubetinget beklagelse fra NAF».

Subaru-modell

Motor har spurt advokaten hva kundene egentlig kan reklamere på, og hva man kan regne med å få medhold på.

Rune Gaustad trekker frem en girkassetype på en Subaru-modell.

– Den skal normalt ikke vedlikeholdes, og er forventet å vare i hele bilens levetid. Dersom denne girkassen havarerer, og havariet ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, og at det er reklamert rettidig, vil et slikt havari med stor sannsynlighet utgjøre en mangel, hvor kjøperen har rett til kostandfri retting, uttaler advokaten, og legger til:

– Dette selv om bilen for øvrig både er et vrak, ser ut som et vrak og er solgt som et vrak.

«Mele sin egen kake»

Birger N. Haugs advokat går i den lange eposten han har sendt Motor, også til angrep på NAF.

– NAF tjener store penger på rettstvister. De selger og har inntekter av sin advokatvirksomhet. NAF synes derfor å være mer interessert i å skape konflikter enn å løse disse. NAF synes å være motivert av å «mele sin egen kake».

Han påpeker at Birger N. Haug har fornøyde kunder.

– Birger N. Haug har en svært stor andel fornøyde kunder, også fra «outlet-konseptet».

Erfaringen viser at riktig og ærlig kommunikasjon bidrar til å etablere rette forventninger, og å forebygge konflikter, samt å etablere gode kundeforhold med tilfredse kunder, sier Gaustad.

Her kan du lese hans svar i sin helhet.

NAF svarer

Motor har bedt NAF svare på beskyldningene fra Gaustad.

– Det er helt riktig at NAF ivaretar flere roller, deriblant å være forbrukernes stemme og si tydelig fra når bransjeaktører opptrer på kanten av loven. Når vi advarer forbrukere om vilkårene til Birger N. Haug, er det jo nettopp for å forhindre at forbrukerne havner i fremtidige rettsprosesser, sier Hogne Skogesal. leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Han har en klar oppfordring til bilforhandleren og deres advokat:

– Vi oppfordrer Birger N. Haug til å endre vilkårene sine, fremfor å ha et aggressivt ordskifte via medier.

Powered by Labrador CMS