MANGLET UTSTYR: Mercedesene har mye utstyr, og det er ikke alltid lett å se nøyaktig hva den enkelte bilen har.
Arkivfoto
Bruktbilkjøp:
Bilen manglet utstyr – gikk til rettssak
Mercedesen hadde ikke adaptiv cruisekontroll, avansert minnefunksjon på setene og 360 graders kamera. Kjøperen fikk avslag – men gikk i minus likevel.
Det
er ikke lett å holde tunga rett i munnen når utstyr på avanserte biler skal
listes opp i salgsannonsene. Likevel skal de være riktige.
Bilforhandleren
Autoshop på Kongsberg annonserte en ett år gammel Mercedes EQC.
Bilen skulle
ifølge annonsen ha adaptiv cruisekontroll, elektriske seter med minnefunksjon
for mer enn én bruker, samt 360 graders kamera.
Mannen
som slo til og kjøpte bilen for 470.000 kroner, oppdaget etter kjøpet at bilen
likevel ikke har dette utstyret.
Litt mindre av alt
Adaptiv
cruisekontroll var i stedet helt vanlig cruisekontroll, setene hadde kun vanlig
minnefunksjon, og kameraene viste ikke 360 grader av omgivelsene. Det var i
stedet bare et 180-graders ryggekamera med parkeringssensorer.
Kjøperen
av bilen krevde å få heve hele kjøpet.
Han gikk til retten, mot bilforhandleren og
privatpersonen de solgte bilen på vegne av.
Buskerud
tingrett har gitt kjøperen medhold i at bilen har dokumenterte mangler.
Men
kjøperen fikk ikke heve kjøpet, bare et prisavslag på 33.000 kroner.
Retten kom frem til dette beløpet etter at flere sakkyndige vitner anslo at de
manglende funksjonene utgjorde beløp i denne størrelsesorden.
– Tilleggsfunksjoner
–
Etter rettens syn er de manglende funksjonene tilleggsfunksjoner, som i svært
begrenset grad påvirker sentrale funksjoner ved bilen, skriver tingretten.
Erstatningsbeløpet
skal privatpersonen som solgte bilen på formidlingssalg og bilforhandleren
betale sammen.
I
dommen går det frem at kjøperen har brukt over 40.000 kroner i sakskostnader.
Men dette får han ikke dekket.
Tingretten har bestemt at både bilforhandleren,
den private selgeren og kjøperen skal dekke sine egne saksomkostninger.
PS: Det
hører med til historien at bilforhandleren mente de ikke var ansvarlige for
manglene, blant annet fordi de tok forbehold om feil i annonsen. Tingretten
påpeker at man ikke kan ta slike forbehold. Markedsføringen skal være korrekt.
Flere forbrukersaker på Motor.no: