BILEKSPERT: Benny Christensen er usikker på Teslas fremtid, her representert ved siste utgave av Tesla Model 3, men derimot trygg på Toyota. I bakgrunnen står hans private Toyota Rav 4.

Eksperter om bilmarkedet:

– Disse bilmerkene kan forsvinne

– Bilprodusentene sliter som bare rakker'n. Noen av dem vil forsvinne, sier Benny Christensen, og får støtte av andre bileksperter.

Publisert Sist oppdatert

Mange av de etablerte bilprodusentene har tøffe tider, og fra Kina strømmer det på med stadig nye bilmerker, hvor noen knapt selger biler.

Norske bileksperter tror vi vil se store endringer i årene fremover, med enda flere Kina-biler – og mange merker som kan forsvinne.

En av ekspertene, Benny Christensen, tror mange av de kjente bilmerkene står foran svært krevende år.

– Det er ikke sikkert Volvo er på markedet om fem år. Det behøver ikke Volkswagen og Ford å være heller, i hvert fall ikke europeiske Ford. Det er en tøff bransje, sier Christensen, som er bilteknisk konsulent i NAF, og tidligere mangeårig journalist i TV 2 Broom.

Christensen har jobbet i bilbransjen og fulgt den tett gjennom hele sitt voksne liv.

Tro på Toyota

Han tror også flere av Stellantis-merkene kan forsvinne, enten fra Norge, eller helt. Bilmerkene til Stellantis er blant annet Citroën, DS, Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia og Maserati.

Christensen trekker spesielt frem Citroën og Opel. Samtidig nevner han også tre andre merker; japanske Mitsubishi, Nissan og Subaru.

I tillegg tror han flere av de kinesiske merkene som nå satser i Norge, etter hvert vil trekke seg ut, når suksessen uteblir.

– Hva med Tesla?

– Tesla er helt uforutsigbart og åpent. Om 10 år kan de være blant de store bilmerkene, og de kan ha dukket under.

Toyota, derimot, har han tro på.

– Det er mange som forsvinner før Toyota må stenge døra.

– Alle vil slite

Mangeårig biljournalist og redaktør Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget svarer slik når Motor spør hvilke bilmerker han tror vil slite i årene som kommer:

– Alle, hele bransjen. Biler er ikke på mote lenger, publikum er ikke interessert i biler lenger, men i transportløsninger. Akkurat som de er interessert i rene klær når de skal kjøpe vaskemaskiner, sier Winding-Sørensen.

Han påpeker at alle bilfabrikkene etter hans syn har dårlig kontantstrøm, ikke veldig mye penger i banken, og lite penger til produktutvikling.

Han advarer likevel mest mot bilmerker med dårlig ettermarkedstilbud.

– De vil jeg være forsiktige med.

– Hvilke merker tenker du konkret på?

– Selvfølgelig de ferskeste kinesiske merkene, selv om det er noen kinesiske merker som også tar ettermarkedet på alvor.

Winding-Sørensen mener det er en illusjon å tro at det vil være deler og servicetilbud tilgjengelig for alle modeller som forsvinner.

– Mange av bilmerkene har ikke det i dag heller, for modeller som har forsvunnet.

Kina-eid

Bilentusiast og investeringsdirektør i storbanken Nordea, Robert Næss, sier at selv om de store og kjente europeiske bilprodusentene overlever, er det ikke sikkert de i fremtiden vil eies av europeere, eller produseres i Europa.

– Om noen år kjører vi fortsatt rundt i biler med navn som Mercedes, BMW og Volkswagen. Men de kan være kinesisk-eid, eller produsert i Kina, sier Næss. 

Han viser til Volvo som et relevant eksempel på hva som kan skje også med andre europeiske bilmerker.

Men selv om tradisjonelle biler blir kinesisk-eid, eller produseres i Kina, er det på ingen måte skummelt å kjøpe disse merkene nå, understreker Næss.

– Det er trygt å kjøpe bil fra de kjente og etablerte merkene.

Han tror imidlertid produsentene fremover vil legge ned mange bilmerker.

– Det som er sikkert, er at det vil være vesentlig færre bilmerker fremover, sier han.

Han viser til at det for seks år siden, i 2019, var 500 elbilprodusenter i Kina. Nå er det «bare» 100.

– Kan vi vente at noen av de kinesiske som allerede er i Norge, vil forsvinne?

– Ja.

KGM sliter

I tillegg til å være investeringsdirektør i Nordea, eier Robert Næss og familien hans bruktbilforhandleren Ecocar i Bergen.

Han påpeker at det er bare ett bilmerke som selges i Norge, hvor hovedeieren sliter finansielt. Det er sør-koreanske KGM, som inntil 2022 var kjent som Ssangyong.

– De tradisjonelle, kjente merkene gjør det stort sett bra finansielt. I aksjemarkedet prises Volkswagen til kun fire ganger årets inntjening. Det indikerer at finansmarkedene tror de kommer til å slite fremover. Men Volkswagen-konsernet er langt unna å måtte legge ned.

Saab-deler finnes

Benny Christensen i NAF sier det kan være skummelt å kjøpe bil fra utsatte merker.

– Det har ikke vært noe stort problem å eie Saab selv om de gikk konkurs i 2011. Det vil trolig fortsatt være deler å få kjøpt til bilmerker som legges ned. Men det er jo ikke bra for annenhåndsverdien at bilmerket ditt forsvinner, sier han.

Også Robert Næss tror det vil være forholdsvis enkelt å få tak i deler til nedlagte merker.

– Jeg har en kollega som fortsatt kjører sin Saab fra år 2000. Der funker det fortsatt greit med deler og service. Jeg tror at også for andre kjente merker vil det være lønnsomt å produsere deler og gi bileierne service på bilene, sier han.