TRIO: Alexander Kristoff med familiens tre biler – en Lamborghini Murciélago, en Tesla Model X og en Hummer H2.

10-punktsjekken med Alexander Kristoff:

«Det ble kaos med Hummeren i vaskehall»

Alexander Kristoff (38) legger opp som proffsyklist, venter barn nummer fem og innser at konas Tesla kan bli for liten som hverdagsbil hjemme i Stavanger. Samtidig drømmer han om å bytte sin perlehvite «Lambo» mot en Lamborghini Aventador SVJ.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Sykkelproff Alexander Kristoff.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Min kone Maren kjører en Tesla Model X Ludicrous 2020-modell. Den sparker bra fra seg. Hun har vel 800 hester. Det bør holde. Av bilene vi har, er det hun som har den raskeste fra null til hundre. Det er en sjuseter, som er bra som familiebil. Den blir nok brukt mest. Jeg kjøpte den i 2020, som nær ny. Den hadde gått 3000 kilometer. Jeg betalte rundt en million kroner for den.

Alexander Kristoff (38)

  • Norges mestvinnende syklist med totalt 98 seire, bl.a. fire etappeseiere i Tour de France. Bronsemedalje i landeveisrittet under London-OL 2012, VM-sølv i Bergen i 2017 og EM-gull i Herning i 2017. Avslutter nå sykkelkarrieren i Uno-X Mobility og legger opp etter 15 år som proffrytter.
  • Gift med Maren siden 2014. Fire barn, alle gutter: Leo, Liam, tvillingene Luca og Louie – 14, 10 og 5 år. Paret venter sønn nummer fem i februar 2026. Familien bor i Stavanger.

Nå er den kjørt 64.000 kilometer, tror jeg. Så den er jo blitt kjørt en del. Det dreier seg mest om kjøring til barnehagen og til fotballkamper. Av og til er det noen cuper utenfor byen. Sist sommer kjørte vi til Norway Cup. Stort sett er det imidlertid småkjøring.

Tesla X er ikke den mest praktiske bilen som fins, blant annet fordi den ikke kan ha takboks. Det er for så vidt plass til alle i den, men ikke til barnevogn, hvis alle setene er slått opp. Det er jo kommet noen nye biler på markedet, som skal ha plass til mye og er elektriske. Men det ser ikke så rått ut med de store kassebilene, heller.

Teslaen er egentlig konas, jeg liker litt mer lyd og motor. Daglig kjører jeg Hummer H2 2005-modell. Den brukes til barnehagen, stort sett hver dag. Det er min «daily driver», en ganske stor, svær firkant. Den er utstyrt med og godkjent for seks seter. Jeg pleier å kjøre den med fem. Det sjette kan puttes i bagasjerommet. Den har jeg hatt siden 2018, hvis jeg husker rett. Det hender jeg bruker den opp til hytta i Sirdal, som er en time og 20 minutters kjøring. Da jeg kjøpte den, hadde den gått 155.000 kilometer. Nå har den gått 180.000 kilometer.

Og så har jeg en Lamborghini Murciélago 2008-modell. Den blir kanskje kjørt 1000 kilometer per år. Den har 19.000 kilometer nå, og sto på 15.000 da jeg kjøpte den i Luxembourg. Det var da alt var stengt under covid. Det var litt mas. På båten fra Hirtshals var det kanskje jeg og tre andre passasjerer, samt en del tungtransport. Det var veldig glissent med folk på ferja, med én ansatt gjorde alt.

Hva bilholdet koster, har jeg ikke helt oversikt over. Men jeg har superbil­forsikring hos If. Den er veldig rimelig. Ingen andre selskaper kunne tilby forsikring til «normalpris» for Lamborghini. Jeg betalte ikke mer da jeg flyttet forsikringen over til If, selv om jeg «la på» Lamborghini-en. Det var en «no brainer».

Jeg fikk faktisk ikke lappen før jeg var 19. Min første bil var en 2004-modell Audi A3, som jeg kjøpte i 2010 eller 2011. Den hadde litt overflaterust på karosseriet. Men jeg sjekket Audis garantiprogram, og fant ut at det var åtte års garanti. Bilen var ennå ikke så gammel. Jeg kjøpte den og fikk fikset rusten gratis – og solgte den for mer enn det jeg kjøpte den for. For da var det ikke lenger rust på den.

Kjøpt brukt

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned?

– Jeg kjøpte Teslaen litt brukt. Nyprisen da var en million tre hundre og femti tusen, så jeg sparte en del der – etter at den kun hadde kjørt 3000 kilometer. Hummeren er ikke en dyr bil i det hele tatt. Jeg betalte vel 350.000 den gangen. De er dyre som nye, men du kan få dem for 200.000 kroner nå. Jeg kunne antakelig nå fått igjen det samme som jeg opprinnelig ga for den, fordi den er godt vedlikeholdt. Men jeg har ingen planer om å selge.

På den annen side er den ikke så billig å kjøre. Den bruker to og en halv liter på mila, ved blandet kjøring. Det blir noen stopp ved bensinstasjoner i løpet av en måned. Lamborghini-en fyller jeg på to ganger i året, kanskje tre.

Med en familie på seks, er ikke Lamborghini det smarteste valget av bil. Den har bare plass til to personer. Men jeg tenkte egentlig litt på økonomien da jeg kjøpte den. Den var ganske billig, og min modell har steget godt i verdi siden. Hvis jeg selger den en gang, vil det nok bli mitt mest lukrative bilkjøp – faktisk det jeg vil ha tjent litt penger på.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?

– Teslaen pleier jeg å ta i vaskehall. Kanskje av og til håndvask selv, hvis jeg skal ta karmer og slikt. La oss si tre ganger i vaskehall, én gang selv. Hummeren må jeg levere inn til noen som kan ta seg av det, fordi den er for bred til å kunne kjøres inn i en vaskehall.

Jeg har prøvd, men hjulene får ikke plass mellom de railsene. Jeg har fått det til i én vaskehall, etter mye strev. Det sto at det var plass til en bil som var 2,5 meter bred. Hummeren er litt under det. Men den stoppet tre ganger før jeg klarte å plassere den riktig. Det dannet seg kø bak meg, mens jeg rygget frem og tilbake. Det var kaos. Det ble med det ene forsøket.

Lamborghinien har jeg hatt én gang i børsteløs vaskehall. Men den er så liten og lav, og lett å komme til med håndvask. Uten kost eller noe annet. Og jeg bruker den stort sett i fint vær. Det er stort sett bare å spyle den av, og den har coating – vannet renner lett av hvis jeg bruker høytrykkspyler.

Spesialdekk

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg kjøpte faktisk nye hjul til Lamborghinien, ettersom det var så dyrt å kjøpe dekk til 18-tommerfelg – det var kun Pirelli som lagde dem – og de var veldig brede. Da bestilte jeg heller 19 foran og 20 bak, så jeg kunne velge mellom flere dekktyper. Jeg vet ikke helt hvilken fartsindeks de skal ha, men det er vel 340 km/t de skal tåle. Det er ikke så lett å finne hjul til slike biler i vanlige dekkbutikker. De må spesialbestilles.

Jeg har kjørt med disse på bane, og det fungerte fint. Det er en morsom bil å kjøre, selv om det kan koste en del for slike spesialsaker. Samtidig slipper jeg å bytte dekk veldig ofte på den, fordi den blir lite kjørt. Originalfelgene til Lamborghini-en henger på veggen i garasjen. 

Dekkene til de to andre bilene har jeg på dekkhotell. På Teslaen er det Continental-dekk. De pleier ofte å score bra i tester, og jeg liker Continental fra sykkel – de er de beste der – og da tenkte jeg at de sikkert også har greie på bildekk.

På Hummeren har jeg en type terrengdekk om sommeren. Jeg husker ikke merket akkurat nå. På vinteren bruker jeg Arctic Trucks piggdekk på den, Nokian Hakkapeliitta. Uten blir den som å kjøre en slede. Den «slipper», fordi den er så tung. Med pigg sitter den, uansett underlag.

Jeg bytter når personalet på dekkhotellet sier det er på tide. Nye dekk på Hummeren er aktuelt. Den har noen veldig gamle Nokia-dekk, snart 10 år gamle. Det er masse mønster igjen på dem, og jeg kunne antakelig brukt dem i 10 år til. Men jeg tenker at gummien sikkert har gjort sitt. Planen er et nytt sett til vinteren. Det kan være greit å være godt skodd når vi nå skal bruke hytta mer.

SVART TIL HVERDAGS: Alexander Kristoff liker svarte biler til hverdagsbruk, den perlehvite Lamborghinien kjøres ikke så ofte.

Hvordan sjekket du historikken på bilen da du kjøpte bruktbil? Hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?

– Jeg burde sikkert ha vært flinkere. Teslaen var det ikke noe stress med. Den var praktisk talt ny, med masse garantier. Hummeren burde jeg muligens ha sjekket nøyere. Men jeg har fikset den en del. Litt rust som er sandblåst og ordnet. Noe med elektronikken i starten. Det er ikke alltid lett å finne feil ved den, hvis den fungerer på det tidspunktet du kjøper bilen.

Det viste seg ikke å være noen alvorlige feil med Hummeren. Men jeg kunne kanskje prutet mer, hvis jeg med en gang hadde vært mer oppmerksom. Rammen var fin, og så var det som sagt litt rust – noe man må regne med på amerikanske biler fra 2005.

Lamborghini-en sjekket jeg ikke i det hele tatt. Jeg hentet den ikke selv. Det var manageren min som gjorde det, og kjørte den til Belgia der jeg kjørte sykkelløp – og så tok jeg den hjem. I det tilfellet håpet jeg egentlig bare på det beste. Men den har vist seg å være grei. Med kun 15.000 kjørte kilometer er det jo begrenset hvor mye som kan være galt – også med tanke på at den hadde gått mange år i Dubai. Der regner det ikke så mye. Det kunne eventuelt ha vært noe støv i filtrene.

Levetid avhenger av hvor godt du tar vare på bilen. På elbil er det kanskje ikke snakk om så mye vedlikehold, foruten bremser og filtre. Batteriet mener jeg bør holde lenge. Jeg har hatt en Tesla tidligere. Rekkevidden holder seg ganske greit ettersom den blir eldre. Nye biler kan holde 30 til 40, og 100 år – med bytte av deler underveis.Det gjelder å følge serviceintervallene, vaske og sørge for understellsbehandling. Se opp for rust. Det er vel det som «spiser» mange biler her i Norge.

Jeg hentet faktisk Hummeren fra Lanolin-behandling mot rust nå. Det er 10 år til den vil gå som veteranbil, og jeg ser for meg at jeg vil ha den til den tid. Lamborghini-en har jeg ingen plan om å selge. Teslaen er opp til vurdering. Det er den som ryker, hvis vi bestemmer oss for å bytte til noe annet.

Carport-duo

Hvor parkerer du bilene dine?

– Lamborghini-en står tørt og godt i garasje. Den er ikke oppvarmet, men jeg har en avfukter som sørger for rett nivå på fuktighet. Og det er ikke så jækla kaldt i Stavanger. Jeg tenker at det skal gå greit. De to andre bilene står parkert i carport. Under tak, men litt mer luftig.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?

– Det er greit med god bagasjeplass. Inntil nå har jeg hatt med sykkel rundt omkring. Å bare kunne hive den inn i bagasjerommet, uten å måtte ta av hjulene, det er fint. Det går på Hummeren, hvis jeg vrir sykkelstyret. Det er praktisk å kunne levere bilen til vask, ta ut sykkelen – og komme tilbake til ren bil etter endt treningsøkt.

Nå må jeg skaffe meg noen andre hobbyer. Da kan det være greit å kunne bruke henger for å hente materialer og slike ting. Teslaen og Hummeren har hengerfeste. Ellers ville det sikkert ha vært fint med varebil, og bare hive saker og ting rett inn i den. Jeg har aldri skrudd på adaptiv cruisekontroll, selv om bilene mine har det. Teslaen er selvkjørende, men det har jeg heller aldri prøvd.

Jeg lytter egentlig alltid til musikk når jeg kjører. Spotify eller radio. Teslaen er alltid «inne på» Spotify, mens jeg på Hummeren må jeg koble til mobilen – og da blir det ofte radio. Eller elektronisk musikk. Det kan være gammel elektronisk musikk – techno og trance og den typen musikk.

Svart til hverdag

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– De daglige bilene er svarte, Lamborghini-en er perlehvit. Jeg kunne nok ikke hatt bil med rosa farge. Det kan for så vidt se kult ut; kona mi er en blond, liten dame. Hvis hun hadde kommet ut av en rosa Geländewagen, ville jeg ha syntes det var kult likevel. Hvis jeg hadde gjort det, ville det derimot sett rart ut. Det er betinget av sjåføren. Jeg syntes det så litt merkelig ut da mine svigerforeldre hadde en lys blå Fiat 500. Den passet svigermor, men ikke svigerfar, da han steg ut av den.

Den første bilen kona og jeg kjørte, var hennes. En Hyundai Atos som var rød, litt falmet – tomatsuppe – og som ikke var så veldig pen. Min første, Audi A3, var koksgrå. En veldig standard farge. Vi har ikke hatt spesielt spenstige farger på bilene våre.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Rent økonomisk er nok X-en vi har, den dårligste investeringen. Den kostet en million, og den er ikke i nærheten av å være verdt det nå. Jeg har hatt en del utgifter på Hummeren, likevel ikke i samme klasse som verditapet på den nyeste. Jeg har ikke sjekket det. Men det kan være rundt 500.000 kroner.

Lambo-drøm

Hva slags bil ville du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg synes Lamborghini Aventador SVJ er kul. Jeg kunne fint ha byttet Lambo-en jeg har, mot den. Men det er et par millioner i differanse på pris. Den drømmen vil nok ikke bli oppfylt med det første. Den er dyr. Mellom seks og syv millioner. Da føler jeg; når den ikke blir brukt – da skal du ha mye penger. Jeg får kose meg med den Lamborghinien jeg har.

Kona liker Range Rover. Det er hennes drøm. Vi får se. Det skal komme en elektrisk utgave av Range Rover etter hvert, med syv seter. Jeg trodde den skulle ha kommet i år, men den ser ut til å være forsinket. Det kan være aktuelt. Da ville jeg eventuelt hatt en mørk grønn, racing green, hvis jeg skulle ha valgt farge. Det er fint på Range Rover. Ikke rosa, i hvert fall.

Powered by Labrador CMS