STORE SKADER: Bildene som bilkjøperen fikk kopi av, viser at det var store skader på Teslaen.

Bilselgeren:

– Det er ikke noen feil på bilen

Den private bilselgeren benektet gang på gang at det er noen feil på den nesten nye Teslaen. Men så fikk kjøperen kopi av avslørende bilder.

Publisert

– Dette er første og siste gangen jeg kjøper bil av en annen privatperson, sier Mari, en kvinne i 40-årene fra et tettsted utenfor Oslo.

Hun ønsker at vi ikke bruker etternavnet hennes.

I januar 2023, for snart tre år siden, kjøpte hun en da halvannet år gammel Tesla Model Y for 550.000 kroner. Bilen hadde ved overtakelsen gått bare 27.000 kilometer.

Før kjøpet spurte Mari om det var noen skader, riper eller andre feil ved bilen. Til det svarte bilselgeren at det ikke er noen feil på bilen.

I salgskontrakten skrev selgeren også at bilen ikke hadde vært reparert, at det ikke var noen skader, og at bilen kun har vært brukt på normal måte.

Det eneste som ble påpekt av selgeren, var at det var et par merker etter steinsprut.

Lakken flasset

Etter kjøpet merket Mari at lakken flasset av. Hun fikk bekreftet fra Tesla at bilen var blitt omlakkert.

Igjen spurte hun selgeren, som da forklarte at førerdøren var blitt byttet, fordi det var vanskelig å lukke den. Mari ble mistenksom og spurte etter servicehistorikken. Bilselgeren ba henne ta kontakt med et bilverksted hvor bilen tidligere hadde vært.

Der skulle Mari få svært interessante opplysninger.

Bilverkstedet viste henne et titalls bilder av bilen da den sto på bergingsbil med omfattende skader i fronten og delvis også langs sidene. Ut fra bildene ser det ut til at et stort dyr har truffet fronten med stor kraft.

Ifølge en faktura fra verkstedet er det gjort karosseriarbeider og lakkeringsarbeider på bilen for 259.000 kroner.

Flere deler er byttet, blant annet frontruten, forskjerm, deksler, skiltholder, lyskastere, dekselet til dashbordet, speil og flere deler til panseret.

Bildene viser også at der er flere bulker og riper på sidene av bilen.

– Holdt tilbake informasjon

Selgeren nektet heving av kjøpet. Han viste til at bilen er blitt reparert, og at den ved salget bare hadde normal slitasje. Selgeren påpekte også at bilen ble solgt rimelig.

Mari klaget til Forbrukertilsynet, som ikke greide å mekle til enighet mellom henne og selgeren. Dermed tok hun saken videre til Forbrukerklageutvalget, som i et vedtak har gitt henne rett til å få hevet kjøpet.

– Så omfattende skader som bilen i dette tilfellet har hatt, kan ha stor betydning for fastsetting av pris ved videresalg. Det skaper i tillegg en generell usikkerhet om bilens øvrige tilstand. Selgeren har holdt tilbake informasjon om vesentlige skader, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

OMFATTENDE REPARASJON: Bilen ble reparert for 259.000 kroner.

Selgeren selv mente det ikke var behov for å informere om kollisjonsskaden da han solgte bilen. Men det er ikke Forbrukerklageutvalget enig i.

– Når selgeren har krysset av «nei» på spørsmål om det har vært tidligere reparasjoner på bilen, er det gitt en uriktig opplysning, skriver utvalget i sitt vedtak.

– Drittlei

Selv om det nå har gått flere måneder siden vedtaket ble fattet, har Mari fortsatt ikke fått pengene hun er tilkjent. Hun har derfor fortsatt bilen, hvor lakken fortsetter å flasse av etter det som trolig er dårlig lakkeringsarbeid.

– Etter at vedtaket ble gjort avtalte jeg å møte ham. Han sa han ville se på bilen. Men han kom ikke som avtalt. I stedet kom det for meg to ukjente personer som sa de ville kjøre bilen en tur. Det sa jeg nei til, sier Mari til Motor.

Hun har nå kontaktet namsmannen for å kreve inn pengene gjennom dem.

Det forutsetter at selgeren har verdier som det kan tas beslag i. Men han har gitt uttrykk for at han hverken får penger fra Nav eller har inntekt.

Mari misliker sterkt å ha blitt løyet til.

– Hvordan opplever du denne situasjonen?

– Jeg er ganske drittlei.

Motor har kontaktet bilselgeren og spurt hvorfor han ikke gjør opp for seg. Han har ikke svart på våre spørsmål.

Powered by Labrador CMS