– Dette er første og siste gangen jeg kjøper bil av en
annen privatperson, sier Mari, en kvinne i 40-årene fra et tettsted utenfor
Oslo.
Hun ønsker at vi ikke bruker etternavnet hennes.
I januar 2023, for snart tre år siden, kjøpte hun en da
halvannet år gammel Tesla Model Y for 550.000 kroner. Bilen hadde ved
overtakelsen gått bare 27.000 kilometer.
Før kjøpet spurte Mari om det var noen skader, riper
eller andre feil ved bilen. Til det svarte bilselgeren at det ikke er noen feil
på bilen.
I salgskontrakten skrev selgeren også at bilen ikke hadde
vært reparert, at det ikke var noen skader, og at bilen kun har vært brukt på
normal måte.
Det eneste som ble påpekt av selgeren, var at det var et
par merker etter steinsprut.
Lakken flasset
Etter kjøpet merket Mari at lakken flasset av. Hun fikk
bekreftet fra Tesla at bilen var blitt omlakkert.
Igjen spurte hun selgeren, som da forklarte at førerdøren
var blitt byttet, fordi det var vanskelig å lukke den. Mari ble mistenksom og spurte
etter servicehistorikken. Bilselgeren ba henne ta kontakt med et bilverksted
hvor bilen tidligere hadde vært.
Der skulle Mari få svært interessante opplysninger.
Bilverkstedet viste henne et titalls bilder av bilen da
den sto på bergingsbil med omfattende skader i fronten og delvis også langs
sidene. Ut fra bildene ser det ut til at et stort dyr har truffet fronten med
stor kraft.
Ifølge en faktura fra verkstedet er det gjort
karosseriarbeider og lakkeringsarbeider på bilen for 259.000 kroner.
Flere deler er byttet, blant annet frontruten, forskjerm,
deksler, skiltholder, lyskastere, dekselet til dashbordet, speil og flere deler
til panseret.
Bildene viser også at der er flere bulker og riper på
sidene av bilen.
Annonse
– Holdt tilbake informasjon
Selgeren nektet heving av kjøpet. Han viste til at bilen er
blitt reparert, og at den ved salget bare hadde normal slitasje. Selgeren
påpekte også at bilen ble solgt rimelig.
Mari klaget til Forbrukertilsynet, som ikke greide å mekle
til enighet mellom henne og selgeren. Dermed tok hun saken videre til
Forbrukerklageutvalget, som i et vedtak har gitt henne rett til å få hevet kjøpet.
– Så omfattende skader som bilen i dette tilfellet har
hatt, kan ha stor betydning for fastsetting av pris ved videresalg. Det skaper
i tillegg en generell usikkerhet om bilens øvrige tilstand. Selgeren har holdt
tilbake informasjon om vesentlige skader, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt
vedtak.
OMFATTENDE REPARASJON: Bilen ble reparert for 259.000 kroner.Bilde fra klagesaken
Selgeren selv mente det ikke var behov for å informere om
kollisjonsskaden da han solgte bilen. Men det er ikke Forbrukerklageutvalget
enig i.
– Når selgeren har krysset av «nei» på spørsmål om det
har vært tidligere reparasjoner på bilen, er det gitt en uriktig opplysning,
skriver utvalget i sitt vedtak.
– Drittlei
Selv om det nå har gått flere måneder siden vedtaket ble
fattet, har Mari fortsatt ikke fått pengene hun er tilkjent. Hun har derfor
fortsatt bilen, hvor lakken fortsetter å flasse av etter det som trolig er
dårlig lakkeringsarbeid.
– Etter at vedtaket ble gjort avtalte jeg å møte ham. Han
sa han ville se på bilen. Men han kom ikke som avtalt. I stedet kom det for meg
to ukjente personer som sa de ville kjøre bilen en tur. Det sa jeg nei til,
sier Mari til Motor.
Hun har nå kontaktet namsmannen for å kreve inn pengene
gjennom dem.
Det forutsetter at selgeren har verdier som det kan tas
beslag i. Men han har gitt uttrykk for at han hverken får penger fra Nav eller
har inntekt.
Mari misliker sterkt å ha blitt løyet til.
– Hvordan opplever du denne situasjonen?
– Jeg er ganske drittlei.
Motor har kontaktet bilselgeren og spurt hvorfor han ikke
gjør opp for seg. Han har ikke svart på våre spørsmål.