FORTVILET: All røyken som kommer ut når bilen startes, viser at den ikke er reparert. Sara Ringhagen er opprørt og fortvilet.

Sara er sint og opprørt:

Kreves for 39.000 kr, men bilen ryker fortsatt

Turboen ble skiftet for 39.000 kroner. Den gamle bilen er likevel ikke kjørbar. Sara Ringhagen mener hun er lurt.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er skuffet, sint og opprørt. Skal sånne som meg bare bli lurt? Jeg kan ingenting om biler, sier Sara Ringhagen.

I sommer opplevde Oslo-kvinnen og datteren hennes på 2,5 år marerittet. I Ospeli-tunnelen på Vestlandet fikk de motorstopp med deres 15 år gamle Opel Vivaro.

Det er en varebil som er bygget om til campingbil for den lille familien.

– For meg betyr bilen frihet. Derfor kaller jeg bilen for Fred, en forkortelse for «freedom», forteller Ringhagen.

Da Opelen plutselig stoppet, ble det dramatisk.

– Heldigvis kom det en kvinne i bilen bak som ringte politiet og hjalp oss med å komme oss ut av tunnelen.

INNE I TUNNEL: Bilen til Sara, som kan skimtes med lysene på i bakgrunnen, stanset inne i Ospeli-tunnelen i Stryn.

– Var hyggelig

Sara Ringhagens Opel ble berget av «Jans Bilberging», som fraktet bilen til sitt eget bilverksted i Stryn. Innehaveren mente turboen var ødelagt.

– Han var hyggelig og skulle finne en brukt turbo til meg for en rimelig pris, sa han.

Noen uker senere ringte innehaveren til Ringhagen, og sa turboskifte ville koste henne 30.600 kroner, ifølge henne.

– Jeg sa ja, men i ettertid har jeg skjønt at det var ganske voldsomt.

Da fakturaen kom, var det blitt enda dyrere. Betalingskravet var kommet opp i 39.470 kroner.

Det utgjør en stor del av verdien av hele bilen. På Finn ligger en tilsvarende bil for salg, en 2009-modell med like lang kjørelengde, for 70.000 kroner.

– Synd på henne

Men det var først da bilen ble startet opp igjen, at Ringhagen fikk det største sjokket.

– Bilen ryker som et gammelt tog, og motoren stopper når den er varm. Verkstedmannen sa da at motoren også må byttes.

Sara Ringhagen og hennes Opel
CAMPINGBIL: Den gamle Opelen er bygget om til campingbil for Sara Ringhagen og hennes lille datter.

Det koster ytterligere mange titusener.

– Jeg er alenemor og kvinne. Skal vi som ikke vet noe om biler, bare bli lurt av verksteder som tar overpriser, spør hun.

Ringhagen betalte 4500 kroner til et fraktefirma for å få sendt bilen og det som verkstedet i Stryn mente er en defekt turbo ned til Østlandet. Hun søkte hjelp på et nettforum og fikk kontakt med Tore Sand i Spydeberg.

– Jeg syntes synd på henne, forteller Sand.

– Jeg har flere ganger opplevd slike situasjoner som dette, at verksteder tar overpris. Det synes jeg er forkastelig. Her har dessuten verkstedet ikke reparert bilen. De har ikke løst problemet.

– Ikke ødelagt

Tore Sand har i mange år, inntil for tre år siden, drevet med kjøp, salg og reparasjon av Opel Vivaro samt Nissan Primastar og Renault Trafic, som er tilsvarende biler. Han kjenner derfor bilmodellen svært godt.

Sand undersøkte turboen, og har også vist den frem til flere bekjente som har kunnskap om turboer og Opel.

– Turboen er slitt, men ikke gåen. Den skulle etter vårt syn ikke vært byttet. Bilen oppfører seg som om den har hatt turbohavari. Men det er nok motoren som er ødelagt, sier Sand.

Han mener verkstedet i Stryn har tatt altfor mye for å skifte turbo.

– Det burde kostet maks halvparten, eller enda mindre. Men når turboen ikke var ødelagt, skulle den ikke vært byttet i det hele tatt. Det var jo ikke behov for det. Hadde hun heller brukt 40.000 kroner på å skifte motor, ville hun trolig kommet i mål.

– Ikke overpris

I tillegg til å bli avkrevd nesten 40.000 kroner for å skifte turbo, tok Jans Bilberging også 12.500 kroner for bergingsjobben.

Innehaver Jan Bernhoft i Jans Bilberging tar sterkt avstand fra kritikken og påstanden om overpris. Han sier til Motor at 12.500 kroner for å bli berget inne i en tunnel ikke er overpris.

– Det skjedde også på kveldstid.

Han forsvarer dessuten prisen på bytte av turbo.

– Jeg har brukt mye mer tid på dette enn de timene hun er fakturert for.

Han fastholder at turboen var defekt, og at motoren i tillegg bør skiftes.

– Turboen har skadet motoren, sier han.

– Men hvorfor sa du til henne at skifte av turbo vil koste drøyt 30.000 kroner, også sender du faktura på nesten 40.000 kroner?

– Hun fikk en pris uten moms. Jeg burde informert om momsen.

– Ringhagen mener du har utnyttet at hun er kvinne, alenemor, og ikke kan noe om bil. Har du det?

– Nei, sier han bestemt.

Bernhoft foreller at han har vært i bilbransjen siden 1975.

– Jeg har aldri svindlet noen, så lenge jeg har jobbet. Dette er første gangen jeg opplever noe slikt som dette.

Han mener det i stedet er Ringhagen som prøver å utnytte ham. Bernhoft sendte fra seg bilen og turboen før han fikk pengene sine. Det angrer han på.

– Hun prøver å utnytte meg og ikke betale for seg.

– Komplett defekt

Sara Ringhagen føler ikke behov for å svare på denne uttalelsen fra verkstedet. Hun har nå bestemt seg for å lete etter en rimelig motor som hun kan sette inn i bilen sin.

GAMMEL TURBO: Her er turboen som ble skiftet. Fagfolk er uenige om den er ødelagt.

Hun har nektet å betale regningen på nesten 40.000 kroner, og synes egentlig at hun ikke skal betale noe for turboskiftet.

Det vil ikke Jan Bernhoft godta. Men han går med på å redusere litt.

– Hun kan betale 32.000 kroner, hvis det var slik at jeg glemte å si at moms kommer i tillegg. Så betaler jeg momsen selv.

– Du vil ikke godta mindre enn 32.000 kroner?

– Nei. Turboen måtte skiftes. Den var komplett defekt.

– Bør reklamere

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, mener Ringhagen bør reklamere til bilverkstedet i Stryn.

– Et turbobytte koster ofte mellom 15.000 og 30.000 kroner. Hadde denne jobben ført til at bilen ble i orden, kunne prisen vært spiselig. Men når det ikke skjedde, er jobben forfeilet, eller det har vært mangelfullt feilsøk, spesielt hvis det viser seg at motoren er defekt, sier Bergerud.

Han konkluderer slik:

– Ringhagen bør reklamere til verkstedet som skiftet turboen.

Powered by Labrador CMS