KJØP OG SALG: Skal du kjøpe eller selge bruktbil, er det mye bedre å orientere seg om prisene på Finn og andre gratistjenester.

NAF advarer:

Krever over 3000 kroner for verdi­vurdering

Nettstedet «Carprices» krever over 3000 kroner av Knut Winge Solberg for å «verdivurdere» bilen hans. NAF mener man ikke må betale.

Publisert

– Verdivurderingen har ingen verdi for meg. Dette kunne jeg funnet ut selv, sier Knut Winge Solberg. Han mener dessuten verdivurderingen av hans BMW i3 er helt feil.

For en stund siden tastet han inn opplysninger om seg selv og bilen sin på Carprices' Facebook-side. I retur fikk han verdivurderingen, og en faktura på 220 euro.

Da han ikke betalte, har Carprices plusset på 15 euro for hver purring, slik at beløpet nå er oppe i 265 euro – som med dagens kurs utgjør ca. 3100 kroner.

IKKE TAST INN HER: Gjør du det, koster det deg minst 220 euro, eller ca. 2600 kr.

Garanterer

NAFs advokat Frida Strugstad Harbø har sett på nettsiden, og mener de har en lite forbrukervennlig løsning, selv om selve prisopplysningen for tjenesten er lett synlig.

– Jeg ser de garanterer for 100% kunde­tilfredsstillelse. I så fall burde det i utgangs­punktet være nok å informere om sin misnøye med tjenesten, og at man ikke vil betale for den, sier Harbø.

Hun påpeker imidlertid at man må sende en skriftlig klage dersom man ikke vil betale.

Svarer ikke

Motor har skrevet om høye priser for verdivurdering av biler flere ganger. Blant annet her. På nettsidene til disse firmaene står det at de gjør grundige verdivurderinger, men ikke noe konkret om hva de gjør.

Motor har derfor spurt Carprices om hva de gjør, hvordan de jobber, og hvilke baser de sjekker. De har ikke svart.

NAF og forbrukermyndighetene har gjentatte ganger advart mot slike tjenester. De mener Finn og andre nettsteder gir et gratis og langt bedre overblikk over prisnivået.

Vil bistå

Men mange blir nervøse av å få betalingskrav som dette.

NAF minner imidlertid om at siden det er utenlandske selskaper som står bak løsningene, må de gå gjennom rettsapparatet for å tvangsinndrive krav.

– Anser forliksrådet at dette er en bindende avtale, ved at du har akseptert deres vilkår ved å trykke på «vurder bilen», er det en viss risiko for at du må betale kravet og eventuelt ekstra kostnader som har påløpt i mellomtiden, sier Harbø.

NAF er imidlertid ikke kjent med at noen selskaper har gått til det norske rettsapparatet for å inndrive sine krav.

Men har du opplevd noe slikt, vil NAF gjerne ha kontakt med deg.

– Vi ønsker å bistå en bileier i en slik sak, dersom den skulle gå så langt, sier Harbø.

Powered by Labrador CMS