– Verdivurderingen har ingen verdi for meg. Dette kunne
jeg funnet ut selv, sier Knut Winge Solberg. Han mener dessuten
verdivurderingen av hans BMW i3 er helt feil.
For en stund siden tastet han inn opplysninger om seg selv og
bilen sin på Carprices' Facebook-side. I retur fikk han verdivurderingen, og
en faktura på 220 euro.
Da han ikke betalte, har Carprices plusset på 15 euro for
hver purring, slik at beløpet nå er oppe i 265 euro – som med dagens kurs
utgjør ca. 3100 kroner.
IKKE TAST INN HER: Gjør du det, koster det deg minst 220 euro, eller ca. 2600 kr.Faksimile fra nettsiden Carprices
Garanterer
NAFs advokat Frida Strugstad Harbø har sett på nettsiden,
og mener de har en lite forbrukervennlig løsning, selv om selve prisopplysningen
for tjenesten er lett synlig.
– Jeg ser de garanterer for 100% kundetilfredsstillelse.
I så fall burde det i utgangspunktet være nok å informere om sin misnøye med tjenesten,
og at man ikke vil betale for den, sier Harbø.
Hun påpeker imidlertid at man må sende en skriftlig klage
dersom man ikke vil betale.
Annonse
Svarer ikke
Motor har skrevet om høye priser for verdivurdering av
biler flere ganger. Blant
annet her. På nettsidene til disse firmaene står det at de gjør grundige verdivurderinger,
men ikke noe konkret om hva de gjør.
Motor har derfor spurt Carprices om hva de gjør, hvordan
de jobber, og hvilke baser de sjekker. De har ikke svart.
NAF og forbrukermyndighetene har gjentatte ganger advart
mot slike tjenester. De mener Finn og andre nettsteder gir et gratis og langt bedre
overblikk over prisnivået.
Vil bistå
Men mange blir nervøse av å få betalingskrav som dette.
NAF minner imidlertid om at siden det er utenlandske
selskaper som står bak løsningene, må de gå gjennom rettsapparatet for å
tvangsinndrive krav.
– Anser forliksrådet at dette er en bindende avtale, ved
at du har akseptert deres vilkår ved å trykke på «vurder bilen», er det en viss
risiko for at du må betale kravet og eventuelt ekstra kostnader som har påløpt
i mellomtiden, sier Harbø.
NAF er imidlertid ikke kjent med at noen selskaper har
gått til det norske rettsapparatet for å inndrive sine krav.
Men har du opplevd noe slikt, vil NAF gjerne ha kontakt
med deg.
– Vi ønsker å bistå en bileier i en slik sak, dersom den
skulle gå så langt, sier Harbø.