NAF har i Motor frarådet kunder å kjøpe bruktbil av Birger N. Haug, et av Norges største bilhus.
KOMMUNIKASJONSSJEF: Egil Steinsland.
Årsaken er at de selger bruktbiler med det som anses for
å være ulovlig kort reklamasjonsfrist, og at Birger N. Haug krever at kundene
skal godta å ikke kunne klage på en rekke feil og mangler som kan oppstå.
Norges Bilbransjeforbund går nå ut og ber Birger N. Haug tenke
seg om, slik at salg av bruktbil ikke får et unødvendig dårlig rykte.
Tilstandsrapport
– Vi mener at forbrukertrygghet og seriøsitet må vektes
høyt i all kundedialog. Det er viktig at ikke bruktbilselger-stereotypiene får
fotfeste igjen, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges
Bilbransjeforbund.
Birger N. Haug utfører heller ikke tilstandsrapport av
bilene de selger på sitt «outlet»-konsept.
– Vi anbefaler bilforhandlere om å bruke tilstandsrapport,
gi kjøperne best mulig informasjon, og selge med fem års reklamasjonsfrist. Det
er det mest ryddige, sier Steinsland.
Annonse
Ikke medlemskap
Birger N. Haug har valgt å ikke være medlem av Norges
Bilbransjeforbund. Forbundet, som er en interesseorganisasjon for bilbransjen,
kommer imidlertid gjerne med råd til Birger N. Haug.
– Det er de samme rådene som vi gir alle andre i
bilbransjen. Prioriter kundetrygghet og seriøsitet, ikke skyv paragrafene
og advokatene foran dere. Finn gode, transparente løsninger med kunden, og bygg
tillit, sier Egil Steinsland, før han legger til:
– Men Birger N. Haug må gjøre sine egne vurderinger.