SKULLE HATT HUMMER: Frank Løke bak rattet, med joggeskoene innen rekkevidde. Han liker sin Range Rover Evoque, men tror han hadde kledd en diger Hummer.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Frank Løke:
– Jeg tror jeg hadde kledd en Hummer
Frank Løke gikk på en skikkelig tollblemme da han etter proffkarrieren som håndballspiller importerte en «ihjelkjørt» Seat Leon til Norge. Nå ønsker han seg en madrass til sin 10 år gamle dieseldrevne Range Rover.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Eks-håndballspiller og realitystjerne Frank Løke.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser
regnestykket ut?
– Jeg har en dieseldrevet Range Rover Evoque 2015-modell,
kjøpt brukt for syv–åtte år siden. Da hadde den kanskje gått 80.000 kilometer. Egentlig
ville jeg ha en større bil. Men selgeren var smart og god. Han kom kjørende i
bilen hjem til meg på gården, og da ble det bare «ah, den ser veldig bra ut» –
og så tok jeg den. «Det er mye greier som skjer i bilen min»
Frank Løke (45)
Tidligere landslags- og proffspiller i håndball. La opp som
spiller i 2016, etter 167 landskamper og over 10 år i klubber i utlandet. Har
senere gjort seg bemerket som deltager i en rekke TV-realityserier. Vant TVNorges
71 Grader Nord Team sammen med Rikke Isaksen i 2023.
Har som fjellklatrer besteget Mount Everest i 2021 og 2024
og K2 i 2022. Bokset mot eks-proff Ole «Lukkøye» Klemetsen i Stavanger i september.
Storebror til tidligere håndballstjerne Heidi Løke. Bor i Stokke i Vestfold.
Jeg hadde kommet hjem fra Tyskland, der jeg hadde vært proff
håndballspiller. Da kjørte jeg BMW X6 på leasingavtale gjennom klubben, og så
hadde jeg som nummer to bil kjøpt en Seat Leon i Sveits noen år tidligere. Jeg
likte egentlig å kjøre stor bil, men X6-en ble veldig dyr. Range Roveren var
mer innenfor «mitt» prisområde, slik at jeg kunne cashe den ut. Jeg ga nærmere
500.000 kroner for den.
Jeg er ganske fornøyd med den. Den burde
hatt hengerfeste, fordi jeg farter så mye rundt til forskjellige aktiviteter og
har med meg mye utstyr. Sykkel, klatre- og campingutstyr og kajakker. Inne i
bilen ligger det mye treningsklær. Jeg burde rett og slett hatt en enda større
bil.
Jeg tror jeg kjører mellom 30.000 og 40.000 kilometer i
året, til ulike jobber og foredrag jeg holder. Til mange konkurranser; Birken
og sykkelløp, multisport og triatlon. Jeg har sånn cirka regnet på hva
bilholdet koster meg per måned, og kommet frem til 6000 til 7000 kroner.
Forsikringen er 1200 til 1300, så er det diesel – og prisen for den er veldig
høy nå. Da elbilene kom, helt i starten, hadde jeg det. En Mercedes B-klasse. Diesel
er kanskje dyrere. Men elbil og lading, det orker jeg bare ikke tenke på når
jeg farter rundt oppe i fjellet.
MÅ TÅLE LITT: Frank Løke digger fete biler, men de må tåle å brukes. – Jeg kan ikke sove dårlig om natta fordi jeg ikke har polert den, sier han.Foto: PRIVAT
Forskuddsbetalt vask
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har
gjort?
– Pris har alltid mye å si. Da jeg kjøpte den jeg har nå, følte
jeg at det var en bra bil. Jeg hadde lest en del om den, og jeg likte den godt.
Den var strøken. Det er synd jeg ikke kan si det samme om den nå. Jeg er ikke
flink til å ta vare på ting. Det er egentlig ikke en bil man kan sove i, men
jeg bor litt i den – spiser og sover litt. Det er mye greier som skjer i bilen
min.
Hvordan gjør du vedlikehold?
– Jeg kjører bilen inn i vaskehall, og så får jeg datteren
min til å vaske den innvendig. Det skjer egentlig altfor sjelden. En gang annen
hver måned, kanskje. Hun pleier å ta forskuddsbetaling og ikke dukke opp til
avtalt tid. Hun skulle vært en tur i bilen nå, for den ser ikke bra ut. Jeg har
en kompis og en bror som hjelper meg litt med det mekaniske, sjekker og styrer
med den.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring?
– Jeg bruker dekkhotell, som er en samarbeidspartner av meg
– «Dekkspesialisten» i Sandefjord – der får dekkene mine lov til å overnatte.
Jeg bor litt landlig, og er ikke den første til å bytte dekk. Oppe ved der jeg
bor, er det en «drøy» bakke. Når vinteren kommer, og bussen og trailerne begynner
å kjøre av veien, da bytter jeg dekk. Da er det på tide.
Det gjentar seg hvert år. Det står alltid om det i
Sandefjord Blad. Noen har kjørt av veien, og da er det i den bakken. Den
er speilglatt, og de lærer liksom aldri. Jeg må ha piggdekk.
Hvordan sjekket du historikken på bilen da du kjøpte den?
Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Jeg fikk hjelp av en kompis som har god greie på bil, og
broren min. De sa den så bra ut, etter å ha stilt de rette spørsmålene. Og så fortalte
selgeren hvem som hadde vært tidligere eier. Når det gjelder levetid, tenker
jeg at jeg har samme forhold til bilen som til tredemøllene mine, løpeskoene og
treningsutstyret mitt. Jeg er ikke flink til å ta vare på det og «dreper» det
litt for tidlig. Jeg pleier å kjøre bilene til det ikke er mer igjen av dem.
Jeg er opptatt av kul bil, og jeg digger fete biler. Men jeg vil
heller ikke ha en bil som jeg ville være redd for å parkere et eller annet
sted. Jeg kan ikke sove dårlig om natta fordi jeg ikke har polert den. Så, hvor
lang levetid, det er vanskelig å si. 15 år, 10 år – jeg vet ikke. 15 til 20 år
for en bil med dieselmotor, det er vel det jeg tenker. Bilen min har gått langt
over 200.000 kilometer
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
Bruker du trekk hvis den står ute?
– Jeg har dobbel garasje, men likevel er jeg så lat at jeg
bare setter den på utsiden av den. Den står mye utendørs i rødt vær, og burde
stått mer inne.
Setevarme
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen
din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Oppvarmet sete. For hvis jeg kommer tilbake til bilen fra
en tur – har vært ute i regnvær, på trening uten å ha fått dusjet – og hiver
meg rett inn i bilen, og få varmen i kroppen da, det er veldig viktig. Og det
at bilen som helhet blir fort varm. Jeg har kikket litt på en teltvariant, det
går sikkert an å feste det på taket. En tilpasset madrass til å plassere bak i
bilen, slik at jeg bare kan legge meg ned etter å ha vært ute og konkurrert et
og to døgn – og så venter en kjøretur hjem på syv–åtte timer. Da må jeg stoppe og
sove. En halv eller hel times kvalitetssøvn baki der, på en slik madrass, det
hadde vært veldig bra.
Når jeg ofte kjører langt, pleier jeg å sette på Spotify. Og
så avgjør humøret hva jeg vil lytte til. Jeg har laget en del sanger selv. Uansett
hvor vi skal, med familie og venner, går vi alltid med min egen musikk. Som artist
skal man egentlig aldri spille egne sanger. Men det blåser jeg i, og spiller
dem – til de andres fortvilelse. Er jeg alene i bilen, hører jeg på alt fra
listepop til motivasjons- og sportspodkaster.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og
hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Den er svart. Jeg liker mørke fager på en sånn type bil.
Porsche Cayenne, BMW X5 og X6 – de litt større, svarte bilene. Jeg bruker også
gjerne klær i mørke og nøytrale farger, selv om jeg ikke akkurat er veldig
opptatt av det. Jeg liker ikke lys blå og sølvgrå. Grønn og rosa. Det passer
ikke.
Svart på bil blir ofte fort skittent, og ja, jeg får noen
kommentarer på det. Men det er jo slik jeg er; jeg er skitten. Jeg orker ikke
ting du liksom må ta på med silkehansker. Etter en løpetur må det gå an å sette
seg svett inn i bilen.
Annonse
Dyr Seat
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og
hvorfor ble den så gal?
– Den dårlige var å ta inn en bil til Norge. Jeg kjørte BMW
X6 i Tyskland. Den hadde alt av tilleggsutstyr, så den kunne jeg ikke ta
med hjem. Da tok jeg inn en ihjelkjørt Seat Leon, som jeg hadde kjøpt som ny i
Sveits i begynnelsen av proffkarrieren. Jeg tror ikke den var verd mer enn
30.000 til 40.000 kroner da jeg skulle ta den inn i Norge, og så kostet det meg
48.000 kroner i avgifter å gjøre det. Da jeg betalte det der nede på
tollstedet, følte jeg faktisk at jeg ble utsatt for et ran.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva
slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg er sånn Porsche; en rød eller mørk. Broren min hadde
en 911, den gamle veteranvarianten. Jeg har kjørt et par sånne, og vært
passasjer i en Lamborghini. I tillegg til det, en svær Hummer-truck med masse
plass på lasteplanet. Jeg ville kledd en slik. En av hver av dem, det ville
ikke gjort meg noe.