IKKE TATT: I serviceheftet er det ført inn en service fra 2024 (til venstre) som eieren av bilen, Kristoffer Aune Brekken (innfelt), sier ikke er tatt.

Bruktbilsalg:

Var denne servicen blank løgn?

Kristoffer Aune Brekken ble overrasket da han så det ene bildet fra serviceboka i salgsannonsen til bruktbil­forhandleren for bilen han nettopp hadde solgt til dem.

Publisert Sist oppdatert

– I serviceboka står det at bilen var på service i fjor. Men det var den ikke, sier Kristoffer Aune Brekken i Trondheim.

Tidligere i sommer solgte han og samboeren Kristine Marie Askim sin 10 år gamle Volvo V70 gjennom auksjons­firmaet Nettbil, til en mindre bruktbil­forhandler på Østlandet. 

En Viking-test i forkant av salget viste at bilen hadde en rekke feil og mangler. 

Bilen hadde blant annet mye rust, dårlig lakk, bremser som lugger, og en motor som svetter.

– Vi ville ikke selge den privat, med det ansvaret det innebærer. Derfor solgte vi den gjennom Nettbil. Vi fikk 56.000 kroner, forteller Kristoffer Aune Brekken.

Tre ganger mer

Stor var overraskelsen da han så salgsannonsen fra bilforhandleren som kjøpte bilen:

Knapstad Bilsenter annonserte bilen til 179.900 kroner, over tre ganger mer enn det Brekken fikk for den.

Men det var ikke prisen Brekken reagerte mest på.

Da han bladde gjennom de 39 bildene i annonsen, stoppet han forbauset ved ett av dem:

Bildet av side 12 i serviceheftet. Det viste at det var tatt service på bilen 16. juli i fjor, på et verksted i Sverige.

Var ikke i Sverige

– Men en slik service ble aldri tatt, forteller Brekken.

Han og samboeren eide ifølge Statens vegvesens eierdatabase bilen fra 2017 til sommeren 2025.

TIL SALGS: Salgsannonsen til Volvoen.

– Vi var ikke i Sverige i fjor sommer.

Volvoen har ikke vært på service siden 2023. Det står også i rapporten fra Viking kontroll.

Familien ble så overrasket over påstanden i salgsannonsen at de tok kontakt med Motor.

– Det er jo veldig uheldig at de fører inn en service som vi aldri har tatt, sier Brekken.

Med den påståtte servicen fra i fjor har bilen tilsynelatende fulgt alle servicer, og kan selges med at serviceprogrammet er fulgt. Det står også i annonsen.

Skylder på feil

Når Motor tar kontakt med innehaver Rasul Kadhim Jawad i Knapstad Bilsenter hevder han at han ikke har jukset med service, men at det er gjort en feil.

Bildet av serviceboka er ifølge ham forvekslet med bildet av serviceboka til en annen bil av nøyaktig samme type, med nøyaktig samme kjørelengde – 141.933 kilometer, hvor det er gjort nøyaktig det samme på servicen, og som var inne til service på nøyaktig samme dag, 16. juli 2025.

Den andre bilen skulle ikke selges. Hvorfor det da ble tatt bilde av serviceheftet til denne bilen, forklarer innehaveren slik:

– Kunden trengte bilde av det.

Sender bilder

Innehaveren sender Motor et bilde av det som han mener skal være den riktige siden fra serviceheftet til bilen som Kristoffer Aune Brekken eide.

Dette er bildet som bilforhandleren la ut i salgsannonsen, med den svenske servicen fra 2024 til venstre:

Og dette er bildet innehaveren sender Motor etter at Motor tok kontakt, og som innehaveren mener er det riktige bildet til bilen:

Legg merke til at håndskriften til den påståtte svenske servicen og til servicen som Knapstad har tatt, ligner på hverandre. Når Motor spør direkte om det kan være at forhandleren har ført inn den svenske servicen på Brekkens bil, slik at bilen kan selges med komplett servicehistorikk, benektes dette.

– Jeg la ut feil bilde ved et uhell, skriver innehaveren i en epost.

Motor refererer bilforhandlerens forklaringer til Kristoffer Aune Brekken. Han reagerer med stor skepsis.

OVERRASKET: Kristoffer Aune Brekken.

– Det er litt av et sammentreff at de har hatt to like biler inne til service samme dag med nøyaktig samme kilometerstand. Dette virker lite troverdig.

Når Motor slår opp det svenske verkstedet, viser det seg også at det gikk konkurs i 2022, ett år før den påståtte servicen skal ha blitt tatt i 2023.

Fjernet informasjon

Bilforhandleren har sendt Motor en video som viser at han blar i serviceheftet som Brekken solgte ham. I videoen vises ikke servicen fra Sverige. Derfor må bildet som opprinnelig sto i annonsen, være fra et annet servicehefte.

Etter at Motor tok kontakt, har forhandleren også fjernet alle bildene av serviceheftet fra annonsen.

Han har dessuten fjernet setningen om at «det er tatt servicer på kjøretøyet i henhold til fabrikkens retningslinjer».

– Irritert

Bilforhandleren hevder i en epost til Motor at svært mye er gjort med bilen. Han viser til en lang liste som er ramset opp i annonsen.

– Men potensielle kjøpere bør se under bilen. Det var litt rust der, påpeker Kristoffer Aune Brekken.

– Hva synes du om at bilen annonseres med at den har komplett servicehistorikk, når det ikke er riktig?

– Jeg blir oppgitt, frustrert og irritert over at noen opererer slik.

RUST: Slik så det ut under bilen da bilforhandleren kjøpte den.

– Juks

NAF Advokat reagerer på det som de mener kan være juks.

– Bilforhandlerens forklaring fremstår som lite troverdig. Skulle det mot formodning være slik forhandleren påstår, at det rett og slett er gjort en feil, vitner dette i beste fall om svært dårlige rutiner og kontroll. I verste fall er dette et bevisst forsøk på juks, sier Hogne Skogesal, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

NAF synes det er alvorlig å jukse med serviceheftet.

– Serviceheftet er et viktig dokument og inneholder informasjon som mange er opptatt av, når de vurderer å kjøpe bruktbil. Bevisste forsøk på juks er derfor alvorlig. Forfalskning av dokumenter for økonomisk vinning er også straffbart, sier Skogesal.

Tjener ekstra

Bilteknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF sier bruktbilselgere tjener ekstra penger på å selge biler som fremstår med komplett servicehistorikk.

– Biler med komplett servicehistorikk skaper trygghetsfølelse, og er en indikasjon på at bilen har vært godt vedlikeholdt. Dette er ekstra verdifullt på biler med høy alder og kilometerstand. Denne tryggheten er markedet villig til å betale for. Biler med komplett servicehistorikk er også lettere å omsette, sier Nilsen.

Bruktbilforhandleren fastholder at han ikke jukser.

– Vi jobber på en hederlig måte. Men feil kan alle gjøre. Her var det heldigvis kun feil i annonsen, sier innehaver Rasul Kadhim Jawad i Knapstad Bilsenter.

Oppdatert: Under ser du en oppfølgning av denne saken.

Powered by Labrador CMS