IKKE TATT: I serviceheftet er det ført inn en service fra 2024 (til venstre) som eieren av bilen, Kristoffer Aune Brekken (innfelt), sier ikke er tatt.Bilde fra salgsannonsen og privat bilde
Bruktbilsalg:
Var denne servicen blank løgn?
Kristoffer Aune Brekken ble overrasket da han så det ene bildet fra serviceboka i salgsannonsen til bruktbilforhandleren for bilen han nettopp hadde solgt til dem.
– I serviceboka står det at bilen var på service i fjor.
Men det var den ikke, sier Kristoffer Aune Brekken i Trondheim.
Tidligere i sommer solgte han og samboeren Kristine Marie
Askim sin 10 år gamle Volvo V70 gjennom auksjonsfirmaet Nettbil, til en mindre
bruktbilforhandler på Østlandet.
En Viking-test i forkant av salget viste at bilen hadde
en rekke feil og mangler.
Bilen hadde blant annet mye rust, dårlig lakk,
bremser som lugger, og en motor som svetter.
– Vi ville ikke selge den privat, med det ansvaret det
innebærer. Derfor solgte vi den gjennom Nettbil. Vi fikk 56.000 kroner, forteller
Kristoffer Aune Brekken.
Tre ganger mer
Stor var overraskelsen da han så salgsannonsen fra
bilforhandleren som kjøpte bilen:
Knapstad Bilsenter annonserte bilen til 179.900 kroner,
over tre ganger mer enn det Brekken fikk for den.
Men det var ikke prisen Brekken reagerte mest på.
Da han bladde gjennom de 39 bildene i annonsen, stoppet
han forbauset ved ett av dem:
Bildet av side 12 i serviceheftet. Det viste at det var
tatt service på bilen 16. juli i fjor, på et verksted i Sverige.
Annonse
Var ikke i Sverige
– Men en slik service ble aldri tatt, forteller Brekken.
Han og samboeren eide ifølge Statens vegvesens
eierdatabase bilen fra 2017 til sommeren 2025.
TIL SALGS: Salgsannonsen til Volvoen.Faksimile
– Vi var ikke i Sverige i fjor sommer.
Volvoen har ikke vært på service siden 2023. Det står
også i rapporten fra Viking kontroll.
Familien ble så overrasket over påstanden i salgsannonsen
at de tok kontakt med Motor.
– Det er jo veldig uheldig at de fører inn en service som
vi aldri har tatt, sier Brekken.
Med den påståtte servicen fra i fjor har bilen tilsynelatende
fulgt alle servicer, og kan selges med at serviceprogrammet er fulgt. Det står
også i annonsen.
Skylder på feil
Når Motor tar kontakt med innehaver Rasul Kadhim Jawad i
Knapstad Bilsenter hevder han at han ikke har jukset med service, men at det er
gjort en feil.
Bildet av serviceboka er ifølge ham forvekslet med bildet
av serviceboka til en annen bil av nøyaktig samme type, med nøyaktig samme
kjørelengde – 141.933 kilometer, hvor det er gjort nøyaktig det samme på
servicen, og som var inne til service på nøyaktig samme dag, 16. juli 2025.
Den andre bilen skulle ikke selges. Hvorfor det da ble
tatt bilde av serviceheftet til denne bilen, forklarer innehaveren slik:
– Kunden trengte bilde av det.
Annonse
Sender bilder
Innehaveren sender Motor et bilde av det som han mener
skal være den riktige siden fra serviceheftet til bilen som Kristoffer Aune
Brekken eide.
Dette er bildet som bilforhandleren la ut i
salgsannonsen, med den svenske servicen fra 2024 til venstre:
Bilde fra salgsannonsen
Og dette er bildet innehaveren sender Motor etter at
Motor tok kontakt, og som innehaveren mener er det riktige bildet til bilen:
Bilde tilsendt fra bilforhandleren
Legg merke til at håndskriften til den påståtte svenske
servicen og til servicen som Knapstad har tatt, ligner på hverandre. Når Motor
spør direkte om det kan være at forhandleren har ført inn den svenske servicen
på Brekkens bil, slik at bilen kan selges med komplett servicehistorikk,
benektes dette.
– Jeg la ut feil bilde ved et uhell, skriver innehaveren
i en epost.
Motor refererer bilforhandlerens forklaringer til
Kristoffer Aune Brekken. Han reagerer med stor skepsis.
OVERRASKET: Kristoffer Aune Brekken.Foto: PRIVAT
– Det er litt av et sammentreff at de har hatt to like
biler inne til service samme dag med nøyaktig samme kilometerstand. Dette
virker lite troverdig.
Når Motor slår opp det svenske verkstedet, viser det seg også
at det gikk konkurs i 2022, ett år før den påståtte servicen skal ha blitt tatt
i 2023.
Fjernet informasjon
Bilforhandleren har sendt Motor en video som viser at han
blar i serviceheftet som Brekken solgte ham. I videoen vises ikke servicen fra Sverige.
Derfor må bildet som opprinnelig sto i annonsen, være fra et annet servicehefte.
Etter at Motor tok kontakt, har forhandleren også fjernet alle bildene av serviceheftet fra annonsen.
Han har dessuten fjernet setningen om at «det er tatt
servicer på kjøretøyet i henhold til fabrikkens retningslinjer».
Annonse
– Irritert
Bilforhandleren hevder i en epost til Motor at svært mye
er gjort med bilen. Han viser til en lang liste som er ramset opp i annonsen.
– Men potensielle kjøpere bør se under bilen. Det var
litt rust der, påpeker Kristoffer Aune Brekken.
– Hva synes du om at bilen annonseres med at den har
komplett servicehistorikk, når det ikke er riktig?
– Jeg blir oppgitt, frustrert og irritert over at noen
opererer slik.
RUST: Slik så det ut under bilen da bilforhandleren kjøpte den.Foto: VIKING
– Juks
NAF Advokat reagerer på det som de mener kan være juks.
– Bilforhandlerens forklaring fremstår som lite
troverdig. Skulle det mot formodning være slik forhandleren påstår,
at det rett og slett er gjort en feil, vitner dette i beste fall om svært
dårlige rutiner og kontroll. I verste fall er dette et bevisst forsøk på juks,
sier Hogne Skogesal, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
NAF synes det er alvorlig å jukse med serviceheftet.
– Serviceheftet er et viktig dokument og inneholder
informasjon som mange er opptatt av, når de vurderer å kjøpe bruktbil. Bevisste
forsøk på juks er derfor alvorlig. Forfalskning av dokumenter for økonomisk
vinning er også straffbart, sier Skogesal.
Annonse
Tjener ekstra
Bilteknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF sier
bruktbilselgere tjener ekstra penger på å selge biler som fremstår med komplett
servicehistorikk.
– Biler med komplett servicehistorikk skaper trygghetsfølelse,
og er en indikasjon på at bilen har vært godt vedlikeholdt. Dette er ekstra
verdifullt på biler med høy alder og kilometerstand. Denne tryggheten er markedet
villig til å betale for. Biler med komplett servicehistorikk er også lettere å
omsette, sier Nilsen.
Bruktbilforhandleren fastholder at han ikke jukser.
– Vi jobber på en hederlig måte. Men feil kan alle gjøre.
Her var det heldigvis kun feil i annonsen, sier innehaver Rasul Kadhim Jawad i
Knapstad Bilsenter.
Oppdatert: Under ser du en oppfølgning av denne saken.