Finn.no teller ned til en kåring av «Årets bruktbil», basert på selskapets omfattende innsikt i hva norske, potensielle bilkjøpere viser interesse for når de benytter markedsplassen.
Nå er de åtte «finalistene» offentliggjort.
Bilene er fordelt på fire kategorier, etter motorisering – diesel, bensin, hybrid og elektrisitet.
Gamle travere
Listen ser slik ut:
Diesel – Mercedes-Benz E-klasse og Skoda Octavia
Bensin – BMW 3-serie og Volkswagen Golf
Elbiler – Nissan Leaf og Tesla Model 3
Hybrider – Mitsubishi Outlander og Toyota Yaris
Folk som bruker en del tid på å bla gjennom Finn-sider, er neppe spesielt overrasket over utvalget.
Annonse
Bil nummer to
Men tross formidabelt salg gjennom flere år har altså ikke Tesla Model Y inntatt denne tronen ennå.
Det ligger da også langt flere eksemplarer av «lillebror» ute på Finn.no idet dette skrives, 725 vs. 468 – auksjoner og leasingtilbud ikke medregnet.
– Jeg ser at brukt Tesla Model Y ligger langt oppe på listene, men det er flere parametre som ligger til grunn for årets nominasjoner. Den mest solgte modellen er ikke nødvendigvis den som ender øverst totalt, sier Finns markedssjef Terje Dahlberg til Motor.
MARKEDSEKSPERT: Terje Dahlgren.Foto: FINN
– Ser vi for eksempel på antall unike biler som er markert som solgt eller avpublisert på Finn, ligger Tesla Model 3 et godt stykke foran Model Y. Dette gir Model 3 fortrinn i totalmodellen, og har nok bidratt til at den rangeres høyere enn Model Y i årets kåring, sier han.
Det kan også nevnes at Model 3 hadde et par års forsprang. Samt at den antakelig vurderes litt annerledes.
– Flere av de nominerte bilene kommer på toppen av nordmenns ønskeliste for de som leter etter en god familiebil, en nett liten sak som enkelt kan brukes til bykjøring og som en «bil nummer to», sier Dahlberg, denne gangen via pressemeldingen Finn har sendt ut.
Liker hestekrefter
Han understreker likevel at det er andre faktorer som spiller inn.
– Nordmenn er også opptatt av diskré luksus og spreke motorer. Disse modellene har stort sett vært populære på Finn i mange år, og derfor vil de mest sannsynlig være relevante for mange nordmenn på jakt etter bruktbil også i årene som kommer.
Kåringen handler kun om tall og data, det er ingen jury eller liknende involvert.
Finn oppgir at tallene dreier seg om antallet publiserte og solgte biler, antallet visninger, salgstid, prisutvikling over tid, pluss engasjement. Det siste deles opp i søk og såkalte leads, som handler om i hvilken grad et søk fører til en videre handling. Alle data er fra og med januar til og med oktober i år.
Annonse
– Unikt grunnlag
– Vi ønsker å synliggjøre hvilke modeller som virkelig lykkes i bruktbilmarkedet. Med rundt 500.000 brukte biler som skifter eier hvert år, og nesten åtte av ti bilkjøp som brukt, har vi et helt unikt datagrunnlag. Disse finalistene reflekterer bilene som skaper mest interesse hos nordmenn akkurat nå, sier markedseksperten.
Konseptet er til dels hentet fra danske Bilbasen, som i mai kåret Cupra Born til «Årets Brugtbil» for 2025. De øvrige finalistene var Volkswagen ID.4, Polestar 2, BMW iX3 og Audi Q4 E-Tron. Men i denne kåringen er det en jury som har det siste ordet.