Det kinesiske elbilmerket Nio har som eneste bilmerke på
det norske markedet et fremdriftsbatteri som kundene ikke eier, men leier.
Bileierne betaler en månedlig kostnad for å leie
batteriet, som et begrenset antall ganger også kan byttes ut med et fulladet
batteri på Nios batteribytte-stasjoner.
Prisen for å leie batteriet er 1399 eller 1999 kroner i
måneden, avhengig av batteristørrelsen.
De aller fleste Nioene som selges, er med utskiftbart, og ikke eid, batteri.
En kartlegging Motor har gjort, viser at det er svært
forskjellig praksis for hvordan bilforhandlerne informerer om at det tilkommer
en ekstra sum penger i batterileie hver eneste måned.
– Feil inntrykk
I alle annonsene Motor har sett, står den kryptiske forkortelsen
«Baas», som for de fleste er uforståelig. Men «Baas» står for «Battery as a
Service».
MANGLER INFORMASJON: Annonse fra Rebil uten informasjon om kostnaden ved batterileie, kun den kryptiske forkortelsen «Baas».Faksimile
Bruktbilforhandleren Rebil, som har åtte av de cirka 60 Nio-bilene
som nå er for salg, bruker kun forkortelsen «Baas» i sine annonser, uten å
opplyse om prisen.
– Årsaken er at kundene fritt kan velge batteristørrelse
uavhengig av hva forrige eier har hatt, og dermed få en annen månedlig kostnad.
Det gjør at annonsene potensielt kan gi feil inntrykk dersom vi viser kun én pris,
sier Jonathan Parr, vekst- og forretningsutviklingsdirektør i Rebil.
Han viser også til at batterileieordningen er noe
bilprodusenten Nio selv styrer, og at de kan endre prisene uten at Rebil får
det med seg.
– Derfor lenker vi til Nios egne sider, slik at kundene
alltid får helt oppdatert informasjon.
Han påpeker at de dessuten informerer grundig om
batterileie før kjøp.
– Vi opplever at risikoen for at noen skal kjøpe Nio uten
å være klar over at batteriet leies, er svært liten, sier Parr.
Annonse
– Godt poeng
Andre forhandlere velger å informere om prisen for leie
av batteri.
– Bilen leveres med Nios «Battery as a Service». Det
betyr at du leier batteriet for 1399 kroner i måneden, skriver
bruktbilforhandleren Sørlandet Bil.
Bruktbilforhandleren Nitteberg Bil informerer heller ikke
om prisen, men velger å gjøre det etter at Motor har tatt kontakt.
– Godt poeng, dette burde kommet bedre frem, sier Are
Thorud i Nitteberg Bil da Motor påpeker at bruktbilannonsen vi har sett fra
firmaet, mangler informasjon om batterileie.
Bruktbilforhandleren endrer annonsen etter kontakten med
Motor.
Merkeforhandleren Nio Norge har også med prisen i sine
annonser.
NAF: – Ta det med
NAF mener bilkundene må få informasjon om batterileie-kostnaden
allerede i annonsene.
– NAF Advokat er opptatt av at forbrukerne skal få riktig
og relevant informasjon i forkant av et bilkjøp. Informasjon om pris ved
batteribytte er relevant informasjon, og informasjon kundene bør få, sier Jens
Christian Riege, advokat i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Han påpeker at valgene ved kjøp av bil gjerne tas med
utgangspunkt i annonsen for bilen.
– Vi vil derfor både foretrekke og anbefale at den
viktigste informasjonen er gitt i annonsen, sier Riege, selv om han påpeker at batterileie-ordningen
til Nio trolig er kjent for mange, og noe mange vet om.