Stor undersøkelse:

Enorme pris­forskjeller på verkstedene

Mekonomen krever nesten 20.000 kroner for å skifte bremseklosser og bremse­skiver foran på en helt vanlig bil. Verkstedprisene spriker i alle retninger, viser Motors store undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Motor har innhentet priser på verkstedtjenester som alle bileiere innimellom må kjøpe, som skifte av bremseklosser, nye viskerblader og nytt startbatteri.

Motor brukte først et bilde av Bærum Bilverksted som illustrasjon i denne artikkelen. Dette verkstedet er ikke en del av undersøkelsen. Motor beklager, og bildet er endret.

Vi har innhentet priser hos store merke­verksteder og hos tre verksted­kjeder med utgangs­punkt i åtte av de mest populære bil­modellene. De tre verkstedkjedene er Mekonomen, Bilxtra og NAF-verkstedene.

– Prisforskjellene er store, og vitner om at mange bileiere betaler mer enn nødvendig for verkstedtjenester, sier Thomas Iversen, fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet.

Forbrukerøkonom Magne Gundersen synes prisforskjellene er uforklarlig store.

– Det er veldig bra at det settes søkelys på denne prisjungelen, sier han.

Daglig leder Per Morten Merg i bransjenettstedet «Bilbransje 24» mener mange av prisforskjellene ikke henger på greip.

Verkstedene har gitt priser på konkrete biler med registreringsnumre, slik at sammenligningen skal bli lik. Undersøkelsen viser blant annet at skifte av bremseklosser og bremseskiver foran på en Audi e-tron koster nesten dobbelt så mye hos Mekonomen som hos NAF-verkstedene.

Da Mekonomen ble kjent med at deres pris er svært høy, kom de med en ny og mye lavere pris med deler fra en annen produsent.

Verkstedkjeden Bilxtra oppga først at de skulle ha bare 3264 kroner for nye bremseklosser og bremseskiver på en Tesla Model Y. Dette er nesten en fjerdedel av prisen merkeverkstedet Tesla Norge skal ha.

Da Motor spurte Bilxtra om den svært lave prisen, svarte Bilxtra at de beklageligvis hadde glemt å ta med bremseskivene i prisen.

– Marginer i særklasse

Et nytt startbatteri ferdig montert koster ned mot 2000 kroner til Tesla Model Y, og opp mot nesten 9000 kroner til Audi e-tron.

Det er også store prisforskjeller mellom verkstedene på samme bil.

– På skifte av 12-volts batterier bør forskjellene være minimale. Det tar neppe mange minuttene å skrifte batteri. Jeg tipper forskjellene skyldes at noen verksteder beregner høyere påslag enn andre, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1. Han er også programleder i TV3-programmet «Luksusfellen».

Daglig leder Per Morten Merg i «Bilbransje 24» sier det ser ut som Mekonomen «har marginer i særklasse på batterier».

– Her må det være mye å gå på, sier han.

Merg mener prisene Mekonomen kom med da de ble kjent med prisnivået, er bedre harmonisert.

Ville endre prisene

Etter at prisene var hentet inn fra Mekonomen og de andre verkstedene, ønsket Mekonomen å endre svært mange av prisene sine, blant annet alle prisene de hadde gitt på startbatterier.

– Det har vært en del som vi ikke har fått kvalitetssikret, sier Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, som driver Mekonomen-kjeden.

Forbrukerøkonom Magne Gundersen er kritisk til alle prisendringene Mekonomen kom med i ettertid, etter at de først har gitt priser på sine verkstedtjenester.

– For meg ser det ut til at verkstedene prøver seg med en høy pris, og setter ned prisen først når de blir konfrontert med at de er dyre, sier Gundersen.

Han mener verkstedpriser først og fremst handler om hva verkstedene tror kundene er villige til å betale, ikke hva deler og arbeid koster.

Vindusviskere

Selv på et så enkelt produkt som viskerblader er det store prisforskjeller. På en Nissan Leaf koster viskerbladene 599 kroner hos merkeforhandleren Birger N. Haug, og nesten tre ganger mer, 1565 kroner, hos Mekonomen.

Bilekspert Per Morten Merg har denne forklaringen på prisforskjellene på viskerblader:

– Noen verksteder benytter dette produktet som lokkemiddel for andre tjenester de leverer, mens andre har normal margin, og kanskje litt til, når de selger viskerblader over disk.

Også merkeforhandleren Møller Bil har billigere viskerblader enn alle de tre verkstedkjedene, både til en Volkswagen og til en Audi.

– Det stemmer med min erfaring at merkeverkstedene ikke alltid fremstår som dyrest, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen.

Volvo-forhandleren Volvo Car Stor-Oslo tar 1320 kroner for nye viskerblader. Men kundene deres kan få ren rute mye billigere.

Merkeforhandleren opplyser at de både selger og anbefaler løs viskergummi til kundene, fordi det som oftest ikke er behov for å skifte komplette viskerblader. Prisen på løs viskergummi er 676 kroner.

Motorolje

Fire av de åtte bilmodellene i undersøkelsen er bensin/dieselbiler som bruker motorolje.

Også her skiller det tusenlapper mellom verkstedene. Hos noen verksteder er dessuten litersprisen på olje dobbelt så høy som hos konkurrentene.

Den prisen vi ble mest overrasket over, er Bilxtras pris for å skifte olje og oljefilter på Toyota Rav 4.

– 493 kroner, skrev Bilxtra.

Det er nesten en åttendedel av prisen Mekonomen tar.

Da Mekonomen fikk vite om Bilxtras pris, skrev de i en epost:

– Prisen dere har fått fra Bilxtra er nok bare for arbeidet. Bilen tar 4,5 liter olje, pluss filteret, etc.

Motor spurte Bilxtra om prisen stemte. Bilxtra bekreftet først den svært lave prisen.

– Prisene på olje og filter er satt inkludert moms etter beste spesifikasjon fra produsent, skrev kjedesjef Petter Gunnholt i en epost gjennom markedsdirektør Terje Fredriksen i Sørensen og Balchen, som eier Bilxtra-kjeden.

Da vi i et påfølgende intervju spurte Bilxtra om hvordan de kan skifte olje og oljefilter så rimelig, svarte kjedesjef Petter Gunnholt:

– Det er rett og slett en skrivefeil. Riktig pris er 3493 kroner.

Det var ikke den eneste feilen fra Bilxtra. På Volvoen glemte Bilxtra å ta med arbeidstid for skifte av olje og oljefilter. Dermed økte prisen med 1300 kroner.

– Dårlige rutiner

Daglig leder Per Morten Merg i bransjenettstedet «Bilbransje 24» er kritisk til prisrotet til Bilxtra.

– Først og fremst tyder dette på for dårlige rutiner og systemer. Det bør tas tak i. Det er samtidig viktig å huske på at mange Bilxtra-verksteder er små. De har begrensede ressurser til å besvare prisforespørsler, og er avhengig av å bruke det meste av tiden til produktivt arbeid, sier Merg.

FORBRUKERRÅDET: Thomas Iversen.

Thomas Iversen, fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, er også kritisk.

– Slurv og forglemmelser gir en dårlig opplevelse for kundene. Det minste man kan forvente er at et selskap har oversikt over sine egne priser, sier Iversen.

Får kunder oppgitt en pris som senere viser seg å være en brøkdel av den riktige prisen, risikerer man å måtte betale den mye høyere prisen.

– Hvis prisen helt åpenbart er feil, kan verkstedet lovlig trekke seg fra avtalen. Men det er kun i de mest ekstreme tilfellene. Hvis jobben allerede er gjort, vil verkstedet ha risikoen for feilprisingen. Da må de ta til takke med den lave prisen, sier Iversen.

Bilekspert Per Morten Merg mener prisforskjellene på oljeskift egentlig ikke er overraskende.

– Selv om man med god grunn kan spørre hvorfor Mekonomen forlanger dobbelt så mye som Bilxtra for å skifte olje på en Outlander, er det egentlig ikke overraskende at det er store prisvariasjoner her. Olje har vært verkstedenes «gull», som de har solgt i bøtter og spann med skyhøy fortjeneste. Med så høye marginer er det også rom for ulik prising, sier Merg.

Etter at Volvos merkeverksted Volvo Car Stor-Oslo oppga prisene sine, har de ønsket å endre prisen for olje og filter. De hevder at den først oppgitte prisen på oljeskift rett og slett var feil.

Registerreim

To av bilene, Volvoen og Forden, har registerreim som skal skiftes ved en bestemt kjørelengde. Gjøres ikke det, kan bilene få store skader.

På Volvoen er NAF klart rimeligst, på Forden har Bilxtra den laveste prisen.

Også her har Mekonomen justert ned sine priser kraftig etter at de først har gitt mye høyere priser.

    • NAFs verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

Verkstedpriser

Motor har undersøkt verkstedprisene ved norske bilverksteder. Dette er første artikkel.

Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte populære bilmodeller.

Bilene:

  • 2021-modell Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har passert 100.000 km.
  • Fem biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
  • To 10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
  • Fire av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.

Disse åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.

Verkstedene:

Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.

De tre verkstedkjedene er:

  • Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
  • Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker med bilutstyr.
  • NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.

 Totalt har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.

Originale/uoriginale deler:

Vi har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker originaldeler.

NAF oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.

Mekonomen oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.

Sulland oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver og hjullager.

Geografiske forskjeller på prisene:

Både Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at forskjellene mellom verkstedene ikke er store.

Bilxtras timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er brukt i priskalkuleringen.

NAFs priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10 prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte prisene.

Endret prisene:

Flere av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.

Mekonomen valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og ville bare la en håndfull priser bli stående.

For noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere deler.

Da Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden, beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.

Populære biler:

De åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv million eksemplarer i Norge.

Her er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på det norske markedet:

  • Tesla Model Y (fra 2021): 85.290
  • Toyota Rav4 (fra 1996): 86.094
  • Nissan Leaf (fra 2011): 81.227
  • Audi e-tron (fra 2019): 31.084
  • Volvo XC60 (fra 2008): 40.044
  • Ford Mondeo (fra 1993): 83.471
  • Volkswagen e-Golf (fra 2014): 48.230
  • Mitsubishi Outlander (fra 2003): 60.566

Salgstallene inkluderer bruktimporterte biler.

Kilde: OFV

Powered by Labrador CMS