Denne historien viser at man skal være svært forsiktig
før man sier ja til å kjøpe noe.
MELDINGER: Kjøpstilbud fra kjøperen og kjøpsaksept fra selgeren.
Jon Fredriksen i Tønsberg annonserte sin unike og
spesielle Toyota Corolla på Finn.
Natt til søndag 24. september 2023 kl. 00.39 sendte Alexander
i Bergen denne meldingen til Fredriksen:
«Hei, jeg kjøper den for prisantydning. kan hente iløpet
av neste helg ettersom jeg bor i Bergen. Hilsen Alexander»
Søndag morgen kl. 10.15 bekreftet selger Jon Fredriksen
mottak av melding og aksepterte budet.
Han skrev:
«Da har vi en deal. Jeg skal få kastet meg rundt og få
eu-godkjent bilen nå til uken. Hvordan finansierer du bilen?»
Visste om reglene
Alexander, som Motor velger å ikke bruke etternavnet på, svarte
ikke på denne meldingen. Han blir helt stille, og sender ingen flere meldinger
til Fredriksen.
De neste dagene sender Jon Fredriksen flere meldinger til
det han fortsatt tror er en reell kjøper. Han spør hva kjøperen ønsker at skal
stå i kontrakten, og når kjøperen kommer for å hente bilen.
Men etter hvert skjønner han at Alexander i Bergen
kanskje ikke vil kjøpe likevel.
Lørdag 30. september sender han derfor en
melding til Alexander om at bud er juridisk bindende, og at han vil opprette
sak dersom salget ikke går i orden.
– Jeg var jo klar over disse reglene, og at jeg som
selger også er bundet av min aksept av budet, forteller han til Motor.
Fredriksen fikk andre henvendelser, som han takket nei
til. Samme dag som Alexander i Bergen sa at han ville kjøpe bilen, tok en annen
potensiell kjøper kontakt og spurte om det hadde kommet noen bud.
– Jeg har i utgangspunktet en som skal hente den til
helgen for prisantydning, svarte Fredriksen tilbake.
Annonse
Spesiell bil
Bilen som Fredriksen solgte, er en svært spesiell bil. Det
er en Toyota Corolla GT 1985-modell. Bilen var altså 38 år gammel da han la den
ut for salg. Nå er den 40 år.
SJELDEN BIL: Toyota Corolla GT 1985-modellBilde fra klagesaken
– Det er en sjelden versjon. Etterspørselen, og dermed
også prisen, går bare opp, forteller Fredriksen.
Han importerte bilen til Norge
i 2022, året før han skulle selge den videre.
Da han etter en stund forsto at Alexander i Bergen ikke kom
til å kjøpe bilen, solgte han den vinteren 2024 til en mann på Eidsvoll, for 275.000
kroner. Det var 75.000 kroner under både den opprinnelige prisantydningen, og
det Alexander i Bergen tilbød seg å kjøpe den for.
– Jeg måtte selge bilen for den prisen på grunn av
tidspress, forteller Fredriksen til Motor.
– For dumt
Fredriksen krevde at Alexander i Bergen skulle dekke
tapet på 75.000 kroner. Juridisk kalles det for tap etter dekningssalg.
Da Fredriksen tok saken til Forbrukertilsynet, og
tilsynet deretter kontaktet Alexander i Bergen, ga Alexander endelig lyd fra
seg.
UNIK: Legg merke til felgene på Toyotaen.Bilde fra klagesaken
– Dette blir for dumt, svarte han i en epost til Forbrukertilsynet
etter at han ble presentert for pengekravet.
Han kritiserer dessuten Forbrukertilsynet for i det hele
tatt å jobbe med denne saken.
– Dette virker svært lite gjennomtenkt av
Forbrukertilsynet, skriver Alexander.
Forbrukertilsynets oppgave er å forsøke å mekle til
enighet mellom en selger og kjøper. Når det ikke går, kan saken tas videre til
Forbrukerklageutvalget.
Det gjorde Fredriksen. Og der har han fått fullt medhold
i at Alexander i Bergen skal betale ham 75.000 kroner.
Annonse
– Bindende avtale
Forbrukerklageutvalget skriver i sitt vedtak at Alexander
tilbød seg å kjøpe bilen, og at Jon Fredriksen aksepterte budet.
– Det er inngått en bindende avtale.
Når Alexander ikke svarte på meldingene fra Fredriksen,
er det begått et kontraktsbrudd, påpeker Forbrukerklageutvalget. De henviser
til kjøpslovens paragraf 48 og kjøpslovens paragraf 57 om at selgeren da kan
kreve erstatning for tapet på 75.000 kroner.
Forbrukerklageutvalget påpeker dessuten at Fredriksens
salg til mannen på Eidsvoll ble gjort på en forsvarlig måte. Det er også et
krav for å kunne kreve erstatning.
Jon Fredriksen har nå mottatt pengene fra Alexander i
Bergen, forteller han til Motor.
– Det var deilig å få dem. Uten de pengene hadde jeg gått
veldig i minus på denne bilen. Jeg solgte den for billig til neste kjøper.
Han understreker at han ikke krevde 75.000 kroner for å
tjene penger.
– Jeg sitter ikke og godter meg over at Alexander må
betale masse penger på en slik måte. Jeg ville vært veldig fortvilet dersom det
hadde vært meg. Men rett skal være rett.
– Tenk deg om!
Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat mener
denne historien er veldig god forbrukeropplysning til landets bruktbilkjøpere – og selgere.
ADVOKAT: Vigdis Svennungsen.Tomm W. Christiansen
Hun påpeker at vedtaket til Forbrukerklageutvalget er
helt i tråd med lovverket.
– Hvis du sier at du skal kjøpe noe, er det bindende for
deg. I denne saken har selgeren akseptert budet, og da er det ingen tvil om at
det er inngått en avtale. Kjøperen har heller ikke imøtegått tilbudet sitt på
et senere tidspunkt.
Svennungsen er blant landets mest erfarne advokater på
forbrukerjuss og bilhandel. Hun har klare råd til alle andre som kjøper og
selger biler, og alle andre ting som koster penger:
– Tenk deg om før du bekrefter et kjøp. Ikke vær for
kjapp. Det er ikke så enkelt at man kan ombestemme seg.
Annonse
Dokumentert
I denne saken er det enda et interessant moment. Da
Alexander i Bergen ble klaget inn for forbrukermyndighetene, kom han etter
hvert med en helt annen versjon.
Meldingene selgeren sendte dagene etter.Illustrasjon fra klagesaken
Han hevdet at bilen ble annonsert for 35.000 kroner.
Etter at han sendte meldingen om at han ville kjøpe bilen
for prisantydning, hevdet han at selger Jon Fredriksen endret prisen fra 35.000
kroner til 350.000 kroner. Altså at en 0 ble lagt til.
Alexander i Bergen krevde derfor at Fredriksen skulle
betale 245.000 kroner til ham, som Alexander mener er differansen som Fredriksen
opprinnelig annonserte bruktbilen for, og prisen som bilen ble solgt for.
(Forskjellen
er imidlertid på «bare» 240.000 kroner, fordi 275.000 kroner minus 35.000
kroner er 240.000 kroner.)
Fredriksen har lagt frem dokumentasjon på at Toyotaen
hans aldri ble annonsert for 35.000 kroner, og forbrukermyndighetene har ikke
gått nærmere inn på dette kravet fra Alexander i Bergen.
De har rett og slett
ikke saksbehandlet det.
Taus
Men hva sier Alexander i Bergen nå i ettertid, etter at
han har betalt 75.000 kroner til Fredriksen?
Motor har sendt epost og spurt ham om følgende:
Hva synes du om at du må betale 75.000 kroner?
Var du klar over, da du sendte meldingen om kjøp av
bilen, at du med det har inngått en bindende avtale?
Hva synes du om lovverket på dette punktet?
Hvilken konsekvens har det å miste 75.000 kroner fått for
deg?