ETTER BRANNEN: Slik sto bilen etter branntilløpet inne i kupeen.Foto: VIKING
Forrige eiere er sjokkert:
Møller selger bil uten å opplyse om stank
Etter at André Hokholt fikk levere tilbake Audien, har Møller Bil to ganger forsøkt å selge bilen til nye kunder, uten å opplyse om luktproblemene som bilen har.
– Dette kan vel ikke være spesielt langt unna det man på
godt norsk kaller svindel av Norges største bilforhandler, sier André Hokholt i
Oslo.
Etter et branntilløp i fjor høst greide ikke Møller Bil med
sterke kjemikalier å fjerne det som ble beskrevet som en forferdelig lukt av
både røyk og kjemikalier.
I mange måneder sto bilen på verksted. Da skrev Motor en reportasje
om bilen og lukten. Etter dette fikk André Hokholt og samboeren levere bilen
tilbake, og de fikk en tilsvarende bil fra Møller Bil Oslo vest.
Kort tid etter blir den fire år gamle Audien lagt ut for
salg. I annonsen står det ingenting om bilens luktproblemer. Bilen blir etter
hvert kjøpt av Lars Erling Øiseth Thorrud og kona
på Hokksund i Buskerud. De får ingen informasjon om bilens forhistorie.
Men det tar ikke lang tid før de merker lukten.
– Jeg syntes det luktet som brent plastikk. Kona mener
det er en metallisk lukt. Hun sier hun blir kvalm bare av å tenke på det,
forteller Thorrud.
«Fin bil»
Ekteparet kontakter bilselgeren de kjøpte bilen av.
– Han sa han ikke visste noe om lukten. Vi spurte om han
kunne undersøke. Men da hørte vi ikke mer fra ham.
Thorrud og kona tok derfor kontakt igjen uka etter. Da
ble de umiddelbart tilbudt å få heve kjøpet.
34 dager etter kjøpet ble bilen tilbakeført til Møller
Bil.
Nå er Audien lagt ut for salg for andre gang. Men heller
ikke i annonsen som nå ligger ute på Finn, er luktproblemene nevnt.
Fremstilt som en interessert bilkjøper tar Motor kontakt
med en av bilselgerne på Møllers chat.
Vi spør om det er noe spesielt vi bør få
vite om denne bilen.
Bilselgeren svarer først at dette er en «fin bil».
Annonse
– Ingen problemer nå
I chatten forteller vi at vi ser i det offentlig
tilgengelige kjøretøysregisteret at Møller Bil har stått som eiere av bilen to
ganger de siste månedene, og at forrige private eier kun hadde bilen i noen
uker. Vi spør hva som er årsaken til at Møller har tatt bilen tilbake, og om
det er noe man som mulig kjøper bør få vite om bilen.
– Det er skiftet ut en del i den. Bilen er friskmeldt nå,
og det er ingen problemer med den. Vi kjøpte den tilbake fordi forrige eier
fant en annen bil vi hadde. Han er strålende fornøyd med e-tron, skriver
bilselgeren, før han understreker:
FORHANDLEREN: Audien er alle gangene solgt fra Møller Bil Oslo vests anlegg.Foto: GEIR RØED
– Det er ingen
feil eller mangler nå.
Motor spør hva som var eller er galt, og hvilken del som
er skiftet ut.
– Et sete. Det var noe galt med setevarmen i den, svarer
bilselgeren, før han igjen gjentar:
– Det er ingen problemer nå.
Les lenger ned hva Møller Bil svarer både om dette og
øvrige forhold i saken.
– Sjokkerende
Den første eieren, André Hokholt, reagerer når han ser
det selgeren skriver.
– Der skal jeg aldri kjøpe bruktbil mer. Man skulle ikke
tro at Møller holdt på slik. Dette er sjokkerende. Men etter den erfaringen jeg
har hatt, kan jeg ikke si at jeg er overrasket over det de skriver.
Den andre eieren, Lars Erling Øiseth Thorrud, presiserer
at de ikke har kjøpt en annen bil fra Møller Bil, slik selgeren skrev i
chatten, men bil fra en bruktbilforhandler i Trondheim.
Møller Bil har selv konkludert med at branntilløpet i
fjor startet i motoren til setereguleringen i passasjersetet foran. I forsøket
på å fjerne lukten er deler av interiøret skiftet ut. Flere ganger har bilen vært
hos et spesialfirma for rengjøring. Møller har blant annet utført ozonrens. I en NAF-test påpekte NAFs tester at «det
er en spesiell lukt i bilen».
Annonse
Lavere km-stand
Den fire år gamle Audien er nå altså lagt ut for salg igjen av
Møller Bil.
Møller har brukt bortimot identisk annonsetekst og de
samme bildene som første gang. Prisen er også uendret, både tidligere i høst og
nå annonseres bilen for 439.000 kroner.
Teksten er en kort, generell beskrivelse av bilmodellen,
og en oppramsing av utstyret på denne bilen.
Men det er én interessant forskjell:
I den første annonsen, fra september, er oppgitt
kilometerstand 55.772 kilometer.
I den andre annonsen, fra november, er oppgitt
kilometerstand 54.218 kilometer.
På to måneder har altså kilometerstanden, ifølge Møller
Bils annonser, blitt 1554 kilometer kortere.
ANNONSE I SEPTEMBER: Oppgitt km-stand 55.772 km.Faksimile
ANNONSE I NOVEMBER: Oppgitt km-stand 54.218 km.Faksimile
Overrasket
Lars Erling Øiseth Thorrud og kona, som eide bilen i
perioden mellom annonsene, forteller at de ukentlig har kjørt noen hundre
kilometer med den.
Da de kjøpte Audien, tenkte de ikke på å sjekke bilens
forhistorie.
– Vi tenker jo at ting er i orden når vi kjøper fra en så
stor bilforhandler.
– Hva synes dere om det dere har opplevd?
– Vi er ikke imponert over Møller. I salgsannonsen
skriver de at de er en forhandler som følger Norges Bilbransjeforbunds etiske
retningslinjer, og at dette skal gi en trygghet til kjøperen. Men når de nå
forsøker å selge denne bilen for andre gang uten å opplyse om lukten, er de
ikke så etiske.
Bilens første eier, André Hokholt,
er også overrasket over det Møller gjør.
– Det er skjødesløst og forferdelig at de selger en bil
til over 400.000 kroner uten at de opplyser noe om lukten, og vel vitende om at
denne lukten er noe også neste kjøper vil oppleve som skjemmende.
Annonse
- Utbedret hos eksterne fagfolk
Motor har stilt en rekke spørsmål til Møller Bil:
Hvorfor lot de begge kundene få heve kjøpet?
Hvorfor står det ingenting om luktproblemene i verken
første eller andre annonse?
Hvorfor er kilometerstanden blitt lavere?
Hva synes Møller Bil om uttalelsen om svindel fra den ene
eieren?
Møller Bil har latt senior kommunikasjonssjef Axel Heiberg-Andersen i Møller Mobility Group svare på
vegne av Møller Bil.
Han svarer ikke på hvorfor kilometerstanden er lavere i den
andre annonsen enn i den første. Han svarer heller ikke på uttalelsen om at
Møller Bil svindler kundene sine.
Heiberg-Andersen påpeker at bilen «ble utbedret hos
eksterne fagfolk med spesialkompetanse på dette området».
Han skriver ikke noe om når utbedringen skjedde, og om
det er foretatt utbedringer etter at bilens andre eier leverte bilen tilbake.
– Konstruert
Axel Heiberg-Andersen i Møller Mobility Group skriver at
siste kunde ikke sa noe om lukt til Møller før Motor tok kontakt med kundene.
– Da ble det en sak, som vi så løste umiddelbart, påpeker
Heiberg-Andersen.
Motor har også spurt Møller hva de synes om bilselgerens
uttalelser i chatten. Til det svarer kommunikasjonssjefen:
– Enhver potensiell kjøper av bil vil uansett
prøvesitte bilen før de tar en beslutning, så vi opplever
problemstillingen som litt konstruert. Som det også kom frem i dialogen deres
med forhandleren, hadde bilen hatt et problem med setet. Det ble utbedret,
og bilen er friskmeldt av en tredjepart.
Annonse
– Umulig
Bilens første eier, André Hokholt, påpeker at han ikke er
ekspert på lukteskader. Men han har eid bilen i mesteparten av tiden hvor det har vært
luktproblemer. Han tror ikke det er mulig å fjerne lukten.
– Nei, jeg tror ikke det. Nå har lukten sittet der i ett
år og to måneder. Jeg tror ikke de klarer å fjerne den.
Det tror heller ikke bilteknisk konsulent Audun Bergerud
i NAF.
– Det kan være svært vanskelig å fjerne slik lukt. Da må
alt av stoff, og kanskje også alt av plast, demonteres og byttes ut, sier Bergerud.
PS: Når Motor sjekker den siste annonsen etter å ha fått epost fra Møller, er kilometerstanden plutselig endret til 57.400 kilometer.