HØY RISIKO: Kjøp av eldre elbiler, som denne Volkswagen e-Golfen fra 2014, er en risiko, mener tingretten.

Bruktbilkjøp:

Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000

Den nye eieren av en syv år gammel elbil tok kjøretøyet med på verksted. Det ble en sjokkartet opplevelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne historien bør alle som vurderer kjøp av en eldre elbil lese godt:

I romjula 2022 inngikk en mann i Troms avtale om å kjøpe en 2016-modell Volkswagen e-Golf, som var førstegangsregistrert i august 2015.

Bilen var altså bare syv år gammel, og hadde heller ikke gått spesielt langt. Den hadde rullet 87.500 kilometer på de drøyt syv årene.

I salgsannonsen til bruktbilforhandleren Autoportal i Trondheim sto det at serviceprogrammet var fulgt. Kjøperen fikk også kopi av en tilstandsrapport fra Mekonomen, og bilen skal ha blitt EU-godkjent før kjøpet.

Troms-mannen kjøpte bilen usett, og fikk den fraktet med Hurtigruten til Tromsø.

Allerede da så kjøperen at det var skader og rust på bilen. Men det var ingenting mot det som han senere skulle oppleve.

En NAF-test avdekket manglende service og omfattende rustangrep på understellet og batteridekselet. Noen måneder senere sluttet bilen å lade. Merkeverkstedet Sulland påviste at det kommer vann inn i batterihuset, og at strømstyringsenheten var ødelagt.

Skader på battericeller

Nye undersøkelser av bilen i august i fjor avdekket skade på høyvoltbatteriets celler og ytterligere rust. Ifølge en dom i Nord-Troms og Senja tingrett hadde det samlede kostnadsoverslaget for å sette bilen i stand da kommet opp i 350.000 kroner.

Det er nesten tre ganger kjøpesummen på 139.000 kroner.

Ifølge dommen har bilen stått ubrukt det siste året, fordi den ikke er kjørbar. Kjøperen tok ut stevning mot bruktbilfirmaet og krevde heving av kjøpet.

Bruktbilfirmaet avviste at de hadde noe ansvar, fordi de mente at feilene hadde oppstått etter kjøpet, og at rust er vanlig på bruktbiler.

Fikk bare prisavslag

I retten fikk ikke kjøperen medhold slik han håpet på.

Dommeren i Nord-Troms og Senja tingrett skriver i dommen at det er dokumentert at serviceintervallene ikke er fulgt, at det er rustskader, og at det kommer vann inn i batterihuset.

Disse tingene utgjør kjøpsrettslige mangler, mener dommeren.

Men det betyr ikke at kjøperen får heve kjøpet. Bruktbilforhandleren har lagt frem dokumentasjon på at batteriet i Golfen kan byttes for i overkant av 20.000 kroner.

Tingretten har derfor konkludert med at kjøperen skal få et prisavslag på 30.000 kroner. Det skal dekke batteribytte og den reduserte verdien på grunn av uriktige opplysninger.

Kjøperen får dekket utgiftene han har hatt med å dokumentere skadene. Men han får ikke dekket utgiftene sine til advokat og andre sakskostnader.

– Risiko

I dommen skriver også dommeren om risikoen når man kjøper en eldre elbil.

– Da batteriet sluttet å lade, var bilen mer enn åtte år gammel. Bilen ble opprinnelig solgt med en garantitid på batteriet på åtte år. Retten legger derfor til grunn at kjøpere løper en viss risiko for batterihavari etter at garantiperioden på åtte år er utløpt. En batterilevetid på særlig mer enn 10 år kan man nok ikke si at kjøpere kan ha berettiget forventning om for en bil i dette bilsegmentet, skriver tingretten.

Powered by Labrador CMS