HØY RISIKO: Kjøp av eldre elbiler, som denne Volkswagen e-Golfen fra 2014, er en risiko, mener tingretten.
Arkivfoto
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
Den nye eieren av en syv år gammel elbil tok kjøretøyet med på verksted. Det ble en sjokkartet opplevelse.
Denne historien bør alle som vurderer kjøp av en eldre
elbil lese godt:
I romjula 2022 inngikk en mann i Troms avtale om å kjøpe
en 2016-modell Volkswagen e-Golf, som var førstegangsregistrert i august 2015.
Bilen var altså bare syv år gammel, og hadde heller ikke gått
spesielt langt. Den hadde rullet 87.500 kilometer på de drøyt syv årene.
I salgsannonsen til bruktbilforhandleren Autoportal i
Trondheim sto det at serviceprogrammet var fulgt. Kjøperen fikk også kopi av en
tilstandsrapport fra Mekonomen, og bilen skal ha blitt EU-godkjent før kjøpet.
Troms-mannen kjøpte bilen usett, og fikk den fraktet med Hurtigruten
til Tromsø.
Allerede da så kjøperen at det var skader og rust på
bilen. Men det var ingenting mot det som han senere skulle oppleve.
En NAF-test avdekket manglende service og omfattende
rustangrep på understellet og batteridekselet. Noen måneder senere sluttet
bilen å lade. Merkeverkstedet Sulland påviste at det kommer vann inn i
batterihuset, og at strømstyringsenheten var ødelagt.
Skader på battericeller
Nye undersøkelser av bilen i august i fjor avdekket skade
på høyvoltbatteriets celler og ytterligere rust. Ifølge en dom i Nord-Troms og
Senja tingrett hadde det samlede kostnadsoverslaget for å sette bilen i stand da
kommet opp i 350.000 kroner.
Det er nesten tre ganger kjøpesummen på 139.000 kroner.
Ifølge dommen har bilen stått ubrukt det siste året,
fordi den ikke er kjørbar. Kjøperen tok ut stevning mot bruktbilfirmaet og krevde
heving av kjøpet.
Bruktbilfirmaet avviste at de hadde noe ansvar, fordi de
mente at feilene hadde oppstått etter kjøpet, og at rust er vanlig på
bruktbiler.
Fikk bare prisavslag
I retten fikk ikke kjøperen medhold slik han håpet på.
Dommeren i Nord-Troms og Senja tingrett skriver i dommen
at det er dokumentert at serviceintervallene ikke er fulgt, at det er
rustskader, og at det kommer vann inn i batterihuset.
Disse tingene utgjør kjøpsrettslige mangler, mener
dommeren.
Men det betyr ikke at kjøperen får heve kjøpet.
Bruktbilforhandleren har lagt frem dokumentasjon på at batteriet i Golfen kan
byttes for i overkant av 20.000 kroner.
Tingretten har derfor konkludert med at kjøperen skal få
et prisavslag på 30.000 kroner. Det skal dekke batteribytte og den reduserte
verdien på grunn av uriktige opplysninger.
Kjøperen får dekket utgiftene han har hatt med å
dokumentere skadene. Men han får ikke dekket utgiftene sine til advokat og andre
sakskostnader.
– Risiko
I dommen skriver også dommeren om risikoen når man kjøper
en eldre elbil.
– Da batteriet sluttet å lade, var bilen mer enn åtte år
gammel. Bilen ble opprinnelig solgt med en garantitid på batteriet på åtte år. Retten legger derfor
til grunn at kjøpere løper en viss risiko for batterihavari etter at
garantiperioden på åtte år er utløpt. En batterilevetid på særlig mer enn 10 år
kan man nok ikke si at kjøpere kan ha berettiget forventning om for en bil i
dette bilsegmentet, skriver tingretten.
Flere forbrukersaker på Motor.no: