AUDA, AUDI: Denne 2020-modellen Audi e-tron har en skiltleser som fungerer svært dårlig i Bergen og omegn.
Foto: PRVIAT
Audi-sjåfør har loggført fartsholderen:
e-tron bråbremser til 30 km/t inne i tunnel med 80-sone
Føreren av denne Audi e-tron-modellen kan fortelle om en bil som bråbremser inne i tunneler og som akselererer til 100 foran fotobokser i 80-soner.
– Funksjonen som du har betalt dyrt for, er full av mangler og potensielt livsfarlig, sier han til Motor.
I går publiserte Motor en video der vi dokumenterte hvordan en VW ID.4 med fartsholder og skiltleser plutselig og formålsløst bremset ned mot 30 km/t i 80-sone, og deretter akselererte brått opp til 80 km/t igjen.
Ingen skilt eller øvrige trafikkforhold kunne forklare dette.
Hendelsen er bare en av utallige som vi har opplevd med forskjellige modeller fra Volkswagen-konsernet med samme teknologi, men også med ulike modeller fra Mercedes.
Les flere Audi-nyheter:
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
Nå hever de prisene:
Tysk luksus rømmer fra priskrigen
A4 blir A5:
Nå får denne Audi-legenden et nytt navn
Elektrisk premiumsalg:
Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes
USA-undersøkelse:
Elendige tall for europeiske giganter, Tesla og Polestar
Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron
Hvor mye vil du betale for en perfekt pakke?
Prøvekjørt: Ford Explorer
Slik er Fords nye bestselger
«Ny» Audi e-tron GT:
Audis kraftigste produksjonsmodell noensinne
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
EU-toll på inntil 40 prosent:
Kinesiske biler får straffetoll
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Bakhjulsdrift:
Den rimeligste varianten av Audi Q6 kommer ikke til Norge
På norgesbesøk:
– Q6 tilhører neste generasjon elbil fra Audi
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
Kvartal 1, Europa-tall:
Kraftig elbil-fall for Volkswagen AG
10-punktsjekken med Sigbjørn Gjelsvik:
Bilen var topp! Til den skulle i garasjen ...
Slutt etter sju år:
Audi dropper tallene
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
Første tur med Audi Q6:
Endelig en elektrisk innertier
Bilklassiker:
Den legendariske bildesigneren Gandini er død
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Verkstedet krasjet Sverres bil, så rant bøtene inn
Alyona vant mot Møller:
– Bråstopp i høy fart ikke uvesentlig
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
Tilhengerfeste:
Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester
Billanseringer i år:
Mange nye modeller i 2024 – nå kommer de billige elbilene
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Bilkjøper vant frem:
Navigasjon og radio virker ikke – får 160.000 kr
Yngve nekter å betale:
Bli enige, ba klagenemnd. Da sendte Møller inkasso
Test: familie-drømmebiler
Luksusbilene som gruser det meste
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
Prøvekjørt: Kia EV9
Denne gjør det ganske enkelt å tenke helt nytt
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Årets beste bilkjøp:
Disse bilene er ikke blant de 10 beste i sin klasse
Marianne og Kai fortviler:
Klarer ikke å åpne dørene på Audien – saksøker Møller
NAF oppgitt over Møller:
Dette er Møllers bilvask-krav
Glass som sprekker:
Møller måtte erstatte lykteglass på over fem år gammel bil
Bilforhandler ble ikke hørt:
Fikk heve kjøpet av oljetørst Audi
Oppgradert Q4 e-tron:
Dette blir forbedringene på Audis bestselger
Europas største bilutstilling:
Se alle bildene av de heteste bilnyhetene
Snart Kina-sjakk-matt?
Kina fester grepet i bilindustrien
Her er Audis neste elbil:
Q6 e-tron lanseres i høst med nær 600 km rekkevidde
Utvidet quiz-klassiker:
Vet du litt om disse bilene fra VW-konsernet?
USA-undersøkelse:
Bensinbiler med best kvalitet, Polestar og Tesla skuffer stort
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Motor retter:
Feil Audi-priser
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Bobler og avflassing:
Slik så bilen ut etter omlakkering
Dieselgate:
Audi-toppen tilstår – slipper å sone
Cupra Tavascan vist fram i dag:
Mest sporty i søskenflokken
Maktdemonstrasjon i Shanghai:
Kinas forsprang ligger i teknikken
NAF og bilbransjen i strid om rekkevidde-informasjon
Heit debatt i norsk kulde
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Klart nei:
Audi vil ikke svare på Teslas priskutt
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling:
Historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Anker trolig:
Audi vant i retten – Nio må endre navn på modeller
Møller vil ikke dekke regning:
Bestilte bil i 2021, får 50.000 kr i ekstra avgifter
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Slik spår ekspertene om bilmarkedet:
«Politikerne har kortsluttet sin egen elbilpolitikk»
Bilene vi venter på i 2023:
Audi gjør klar for neste fase
Prøvekjørt: Audi Q8
Her har Audi gjort det eneste riktige
Første, nye Q8 e-tron:
Gammel norgesfavoritt med nytt hjerte
Audi gjør e-tron til Q8:
Nytt navn og ny rekkevidde for ny e-tron
Vi som elsker Oslo Motor Show:
Norges største, feteste fest for bilnerder
Bruktbilfirma forsøkte å nekte:
Får dekket ny frontlykt på grunn av fukt
Vi som nyter siste tur før vinterlagring:
Blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Saksøkt av Audi:
Nio-modell byttet navn
Kjørte i 70 km/t:
Dagen etter bruktbilkjøpet mistet Elene hjulet
Undersøkelse om verksteder:
Lexus på topp, Tesla på bunn
Nøkkel-problemer på Audi e-tron:
Slik står millionbilen parkert midt i Oslo
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
«Navnene er for like»:
Audi trekker Nio for retten
Vi som snikfotografer rikingenes biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
Undersøkelse fra NAF:
Strømprisene bremser elbilinteressen
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?
Brannfare:
Volkswagen tilbakekaller over 100.000 biler
Dette er Audi A6 Avant e-tron:
Nei, stasjonsvogna er ikke død – nå blir ikonet elektrisk
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Registreringstallene i februar:
Ny elendig måned for bilsalget
Satser på dyre elbiler:
Audi stanser produksjon av populære modeller
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
Den store ladetesten:
Kinesisk flopp og tysk gull i vår ladetest av elbiler
Flere Porscher enn bensinbiler:
Splitter nye modeller dominerer fullstendig
Første salgstall i 2022:
Salg av ladehybrider stuper, elbilandel på 88 prosent
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Dramatiske ulikheter i bilbransjen:
Både kraftig vekst og knallrøde tall hos bilprodusentene
Nybilregistreringene i oktober:
VW tilbake på biltoppen
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Endelig bilutstilling igjen:
Dette er nyhetene på høstens bilbegivenhet
Sveiper etter conciergen:
Men hvor er rattet på den nye Audi-drømmen?
Viste frem konseptbilen skysphere:
Her er fremtidens Audi
Lanserer ny RS 3:
Audi kompletterer i sportsklassen
En bruker av en 2020-modell Audi e-tron med adaptiv fartsholder og skiltlesing, skriver i en e-post til Motor at han hovedsakelig har kjørt på veier i og rundt Bergen, men også på en tur til Stavanger og tilbake til Bergen.
Direkte farlig Han påpeker at bilen er en herlig kjøremaskin, men at fartsholderen med skiltlesing oppleves som stressende selv for ham som nå er oppmerksom på situasjonene som oppstår.
Han er overbevist om at mange andre sjåfører vil oppleve dette som direkte trafikkfarlig.
e-tron-føreren har loggført sine episoder med fartsholderen i bruk. Dette er hovedpunktene:
Ved portalen til Fløyfjellstunnelen (nordgående) øker den skiltede fartsgrensen fra 60 til 80, men like på innsiden av tunnelen bråbremser bilen ned til både 30 og 50 km/t., før den igjen øker til 100 km/t, som er 20 km/t. over tillatt hastighet. Merk: I boliggatene over tunnelen er det både 30 og 50 km/t.-soner.
Bilen leser 100 km/t i begge retninger av to av landets mest omtalte tunnel-flaskehalser – Fløyfjellstunnelen og Damsgårdstunnelen – hvor fotoboksene foreviger deg når du passerer 80 km/t. Ved avkjøringen til Eidsvåg, leser bilen skiltet i avkjøringssfilen og bråbremser på nytt til 50 i 80-sone. Fra Bergen sentrum mot Flesland vestfra, kommer det to tunneler. I begge er det 80-grense og fotobokser. Bilen legger seg likevel i 100 km/t.
TRILLINGLANSERING: Disse tre elbilene – Audi Q4, VW ID.4 og Skoda Enyaq – kommer i hopetall på norske veier i disse dager og utover sommeren. Men de kommer også med noen unoter.
Foto: AUDI/TOMM W. CHRISTIANSEN
Kostbar affære – Nå er jeg klar over det, og følger ekstra med. Men første gang jeg kjørte strekningen, var det like ved å bli en svært kostbar affære gjennom en av fotoboksene, sier sjåføren til Motor.
Mellom avkjøringen til Loddefjord og Sotrabroen, på riksvei 555, varierer fartsgrensen mellom 60, 70 og 80 km/t. Bilen kan likevel plutselig bremse ned til 50, selv om det verken er skilt eller tidligere 50-sone på strekningen. Sjåføren har ikke noe ønske om å stå fram i offentligheten, men mener erfaringene er så viktige at han gjerne deler dem.
Her er de siste elbil-nyhetene:
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Ny hybrid-strategi:
Porsche dobler i Cayenne-satsingen
Øker salget, taper penger:
Ford har tapt 27 milliarder på elbiler i år
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
Bosch-sjef vil ha det enklere:
«Slik lager vi billigere elbiler»
Pininfarina jobber med saken:
Er du klar til å bla opp for verdens dyreste SUV?
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Porgramvaretrøbbel for VW:
Elektrisk Golf blir over et år forsinket
Snur opp etter svak mai:
Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni
Spesialversjon av Ariya:
Nissan pøser på med hestekrefter
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Fersk undersøkelse:
En av tre blir hjemme med ladeangst
Jaguar legger om:
Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Elektrisk premiumsalg:
Vekst for BMW, tilbakegang for Mercedes
Ford elektrifiserer nok et ikon:
Ser du hva dette likner? Ikke vi heller
For dyrt:
Audi vurderer å legge ned Q8-produksjonen
Ladeproblemer:
Fikk bot fordi hun ikke ladet – selv om boksen så slik ut
VW ID.7 GTX med 4X4:
Tror denne vil få fart på stasjonsvognsalget
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce
Junior skal få Alfa Romeo fram fra skyggene
På litt mer enn ti år:
Over 2000 superladere i Norge
Merkevarelojalitet:
Elbilkunder bryr seg mindre om merker
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
Fisker-konkursen:
Forbrukerrådet: – Heving av kjøp ikke mulig
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
Brønnøysundregisteret:
Fisker i Norge er konkurs
Kvartalsresultat:
Vekst for Polestar, men tallene er lave
Tror det skjer i høst:
Snart flere elbiler enn bensinbiler
Prøvekjørt: Audi Q6 e-tron
Hvor mye vil du betale for en perfekt pakke?
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Må oppdateres:
EX90 blir levert uten at alle funksjoner er på plass
Mercedes:
Pumper mer penger i forbrenningsmotorer
Reagerer på elbil-krav:
Stellantis truer med å stenge bilfabrikker
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
Partnerskap:
VW investerer stort i Rivian
Ladepriser:
Ikke hurtiglad på søndager
Ikke moms:
Denne presser seg under 500.000 kroner
Samme samlebånd?
BMW vil lage elbiler og bensinbiler side om side
«Ny» Audi e-tron GT:
Audis kraftigste produksjonsmodell noensinne
Store problemer:
Fisker har søkt om konkursbeskyttelse
Satser elektrisk:
Alpine KAN komme til Norge – men ingen vet ennå
10-punktsjekken med Bård Hoksrud:
«Minst mulig avgifter på en best mulig bil»
Prøvekjørt: Xpeng G6 AWD Performance
Model Y-rival skal firedoble Xpengs salg
Ny «Saab»-vending:
Har Emily GT blitt til Gaza GT?
Venter flatere vekstkurve:
– Elbilsalget vil fortsette å vokse
Ny Fiat:
Det blir en hel Panda-familie
Raskeste elbil:
Slettet Rimac-rekorden
Amerikansk undersøkelse:
4 av 10 elbileiere vil ha fossilbil neste gang
Flere elbil-modeller fra München:
– BMW kommer med både i1 og i2
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Xpeng utvider:
Nytt billigmerke fra Xpeng
EU-toll på inntil 40 prosent:
Kinesiske biler får straffetoll
Venter med oppgraderingen:
Ingen ny Model Y i år
Rekkevidde-vinneren til Renault:
Mister sikkerhetsfunksjoner hvis du ikke betaler ekstra
Volkswagen ID.2:
VW klar med en elektrisk småbil neste år
Hyper-GT fra Lotus:
Nyheten lader 10-80 på 14 minutter
Jeep Wagoneer S kommer i 2025:
Denne skal knuse Model Y på rekkevidde og effekt
Hyundais nye Inster:
Koreansk smågodt skal rekke i 355 km
Ble utsatt:
Nå ruller Volvo-båndet med EX90
Hard konkurranse:
Nio taper mer enn ventet
VW rygger om elbiler:
– Fremtiden er elektrisk, men fortiden er ikke over
På besøk:
Den originale børstraktoren uten eksosrør, men med fire motorer
Den store ladetesten:
Hvilken elbil hurtigladet raskest?
Kommentar om rekkeviddetesten:
Opplagt kandidat hvis du vil ha mye familiebil for pengene
Ladetest live torsdag:
– Ladefart er viktig for folk
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
Nybilsalget:
Elbil-andelen av nye biler gikk kraftig ned i mai
HiPhi:
Hva skjedde med bilen som kom, vant og forsvant?
Her er bilene i rekkeviddetesten:
Klarer endelig budsjettbilene over 60 mil?
Qashqai-ansiktsløftning:
Nissan pynter på bensin-storselger, men rigger seg for elbiler
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Kinesisk vekst:
Første kinesiske merke – Geely topp-10 i verden
Bakhjulsdrift:
Den rimeligste varianten av Audi Q6 kommer ikke til Norge
Prøvekjørt: Citroën ë-C3
Slik er det å kjøre Norges billigste elbil
Nye modeller:
Peugeot: – Vil ta tilbake plassen vi mener vi fortjener
Toyota, Mazda og Subaru:
Satser hardt på nye forbrenningsmotorer
Ber kundene gå ut av bilen:
Tesla innrømmer svakheter med kamera-system
BRUDD:
Avtalen om «Saab-arvtakeren» har havarert
Prøvekjørt: Cupra Tavascan VZ
Utfordrer bestselgerne med stil
Renault og Volkswagen:
Samarbeidet strandet
Ladepriser:
Her er det billigst å lade
Kia EV3 lansert:
Bedre rekkevidde og mer plass enn bestselgerne
Undersøkelse:
Færrest ulykker i elbiler
Emily GT:
«Saab-arvtaker» går snart i produksjon
Her er Onvo:
Nå har Nio lansert sitt «billigmerke»
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
Elektrisk framtid:
Opel tror på elbiler – også i tiden framover
El-stengte kollektivfelt:
Er dette sjansen for hydrogenbilene?
Full stopp?
USA vil firedoble tollen på kinesiske elbiler
Leverer fortsatt:
Ikke helt stopp for Volkswagens fossilbiler
Kutter batteribestilling:
Ford taper milliarder på elbiler
Viser en større bil:
Smarts tredje modell heter #5
Oppgradert BMW i4:
Selger dårlig – men nå kommer firehjulsdriften
Norsk pris:
Elektrisk Mercedes G-klasse til under halv pris av AMG G 63
Mer Ocean-trøbbel:
Fabrikken tror ikke på videre Fisker-produksjon
SPARK BAK: Skoda Enyaq og VW ID.4 leverer i tetsjiktet innenfor de fleste kategorier blant dagens elbiler, men deler av førerstøtteteknologien holder ikke mål.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Reagerer på VW – Andre trafikanter forventer ikke at en bil plutselig bremser ned til halve farten på en fire felts motorvei. Dessuten fremstår du jo som en ruset sjåfør, med alt dét potensielt kan medføre, påpeker han.
Han reagerer også på reaksjonen som uttrykkes fra VW og Mercedes.
– Man kjøper ikke biler med denne typen funksjonalitet, for så å skru det av. I alle fall ikke med begrunnelsen at det ikke fungerer.
Han oppfatter funksjonaliteten som så mangelfull at det representerer en kjøpsrettslig mangel.
– Funksjonen er farlig, og ikke egnet for bruk, slik den framstår i dag, fastslår han.
Her er alle Motors biltester:
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot E-2008
Solid rabatt gir nytt liv til gammel favoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil