Nylig spurte Top Gear Mercedes' designsjef Gorden Wagener hva han synes om interiøret i Audis nye konseptbil Concept C, som ble vist fram på bilutstillingen i München.
Konseptbilen er ventet å vise hvor Audi vil i tiden framover, og det er også grunn til å tro at den vil, med noen forandringer, oppstå i produksjonsform om noen år.
– Det interiøret ser ut som det ble designet i 1995. Det er litt for kjent, og det er for lite teknologi. Jeg har alltid hevdet at jeg er en stor fan av hyperanaloge ting, men du kan ikke ignorere en skjerm. Når du har en liten skjerm, sender du automatisk meldingen «gratulerer, du sitter i en liten bil».
Han legger til at det tross alt er en konseptbil, og en nisjebil, slik at det trolig ikke betyr så mye. Men som en idé til noe for massemarkedet mener han det å gå tilbake til knapper og brytere ikke vil fungere.
Wagener sier det vil være behov for store skjermer, selv om man gi bilene kommandoer muntlig.
– Uansett vil du ha en visuell referanse på skjermen, eller du vil kanskje se en film og sånt. Så ja, du trenger store skjermer.
Annonse
SKJERMER: BMW iX3 har en skjerm langs kanten på vinduet.Foto: BMW
Gorden Wagener, designsjef hos Mercedes.Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Ikke fan
Wagener lar seg heller ikke imponere av den andre, tyske, premiumkonkurrenten.
– Hva gjorde den andre produsenten? Jeg mener, de viste et konsept for et par år siden med informasjonen nederst på frontruten. Jeg må si at jeg ikke er noen stor fan av det, fordi det er så langt unna at det er vanskelig å lese.
Han mener det er viktig at det skal være enkelt og intuitivt.
– Alt vil virke mindre, så det er distraherende, og du trenger en enhet for å betjene det, fordi det er for langt unna til å være berøringsfølsomt, så du må sette inn en berøringsskjerm der, noe de gjorde. Så det er en ganske konvensjonell løsning, men faktisk en komplisert variant, fordi du har informasjon på forskjellige nivåer. Jeg tror ikke det er intuitivt.