OPP OG FREM: – Jeg vil ikke gå rundt grøten, vi må komme tilbake på sporet nå. Jeg tror vi er ved å passere det laveste punktet, sier Audi-sjef Gernot Döllner.Foto: AUDI AG
Åpenhjertig sjef:
– Audi skal tilbake på sporet med et nytt TT-øyeblikk
Audis salg har pekt nedover, og bilene har fått kritikk for kvalitetsnviået, nå skal trenden snus. Og det med en modellbetegnelse som ble pensjonert for to år siden.
I fjor var leveringstallene 12 prosent svakere enn året før, og første halvår er seks prosent svakere enn samme periode i 2024.
Samtidig har de flere ferske modeller i salg, som elektriske A6 og Q3, Q5, A5 med forbrenningsmotor, som kanskje kan snu den dårlige trenden.
Samtidig sier Audi-sjef Gernot Döllner, i et intervju med det tyske magasinet Bild, gjengitt i Motor1, at det er mye arbeid som ligger foran dem.
– Jeg vil ikke gå rundt grøten, vi må komme tilbake på sporet nå. Jeg tror vi er ved å passere det laveste punktet.
INSPIRASJON: Audi ønsker å komme tilbake til gammel nivå, og skal bruke TT-modellen som kom på slutten av 1990-tallet som inspirasjon.Foto: AUDI
TT 2.0
Et viktig element i snuoperasjonen blir å børste støv av en pensjonert modellbetegnelse, nemlig TT. Som skal bli det de kaller en «identitesbygger.»
Modellen er internt kjent som «TT-øyeblikk 2.0», og Döllner er sikker på at den kan få lignende innvirkning som TT-en på slutten av 1990-tallet:
– Jeg har en magefølelse om at vi er på randen av et slikt TT-øyeblikk.
Audi TT ble introdusert i 1998 og tredje generasjon gikk ut av produksjon i 2023. Den andre sportsbilen til Audi, R8, ble pensjonert i mars 2024.
Men «TT-øyeblikk 2.0» blir ikke en fjerde generasjons TT eller en tilbakekomst av R8.
Annonse
MIDT IMELLOM: Den kommende sportsbilen fra Audi blir beskrevet som noe midt imellom TT og R8.Foto: AUDI
Vises til høsten
Döllner beskriver bilen som «noe midt imellom», og det skal være en «svært emosjonell sportsbil».
Planen er at modellen snart dukker opp som et konsept, trolig på bilutstillingen i München i september, mens en produksjonsversjon er planlagt innen de neste to årene.
Og den skal være elektrisk.
Det betyr likevel ikke at Audi forlater forbrenningsmotoren. Selskapet har allerede utsatt overgangen til å kun produsere elbiler fra 2032 til minst midten av det neste tiåret.
Det er grunn til å tro at Audi vil bruke «TT-øyeblikk 2.0» til å vise en ny giv når det gjelder design og opplevd kvalitet.
Oscar da Silva Martins, leder for produkt- og kommunikasjon hos Audi, innrømmet til Motor1 tidligere i år at kvaliteten har blitt dårligere de senere årene:
– Vi har absolutt vært bedre på kvalitet tidligere, men vi kommer til å komme dit igjen.