Den amerikanske luksusbilen ble solgt inn til rekkeviddetesten med 960 km rekkevidde, og altså et HMS-krav om to sjåfører. Det siste ble innfridd, ikke det første.
Men til tross for et negativt rekkeviddeavvik på nesten 130 km, så har Lucid satt en fabelaktig rekord.
I årets test ble denne rekorden også passert av BMW iX og Tesla Model 3.
IMPONERTE: Lucid er et nytt og spennende elbilbekjentskap.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Merk: For å få samsvar med passeringene i skjemaet lengre nede, opererer vi her med tripptellerresultater. Du finner GPS-justerte sluttresultater i denne artikkelen.
Gledelig nivå
OVERBEVISTE: Tesla Model 3 rett etter stopp på 729 kilometer.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
I en rekkeviddetest, som delvis i underholdningens tegn har handlet om en rekkevidderekord fra en bil de færreste har råd til, har den mer folkelige biten handlet om en rekke biler som presterer på gledelig høy nivå.
Man kan fort ende opp med å fastslå at Tesla-søsknene Model Y og Model 3 presterte best av alle. Model Y med sitt positive rekkeviddeavvik på 11 prosent. Model 3 med sin ekstreme rekkevidde til litt over 400.000 kroner.
Annonse
11 prosent over
For bare noen minutter etter at Model Y fikk testens mest positive rekkeviddeavvik, smatt Model 3 over 70-milsgrensen.
Først etter 653 km mistet Model Y såpass mye motorkraft at det ble definert som stopp. Det er altså 67 km over denne utstyrsversjonens offisielle WLTP-tall – eller et positivt avvik på drøye 11 prosent.
BERGET: Audi Q6 Sportback oppe på bergingsbilen.Foto. MOTOR
Og like etter kom altså Model 3 og befestet posisjonen som referansebil i våre elbiltester. En rekkevidde på 729 km er imponerende, spesielt når man ser på det jevnt, lave forbruket ved de ulike målepunktene.
Før de folkelige Teslaene avanserte på listene, og inn mot et strålende resultet, handlet mye om de store og dyre prestisjebilene som tapte mot elementene oppe på fjellet.
Annonse
Eksklusive
Tvillingene Audi Q6 Sportback og Porsche Macan fikk selskap av samme bilberger, mens uheldige G-Klasse sto og ventet.
Mens Macan endte noen centimeter over eget WLTP-tall, endte Q6 24 km under. De to eksklusive tvillingene innledet den delen av rekkeviddetesten der også de dyreste og fineste bilene faller fra.
Og da har vi ikke glemt at lettere spektakulære Lotus Emeya allerede hadde blitt fraktet til lading.
LANGT: Ingunn Handagard i Zeekr 7X.Foto: MOTOR
10 mil avgårde
Et stykke bak i løypa bak de to tvillingene, men med langt dårligere rekkevidde, kom Mercedes G-klasse. Årsaken lå i punkteringen som gjorde at Mercedesen ble stående i veikanten mens resten av feltet dro over 10 mil avgårde.
Annonse
Ytterkantene
Vi visste at Lucid ville komme lengst.
Lenge trodde vi også det var NAFs pressesjef Ingunn Handagard som satt bak rattet i den egentlige vinneren.
Bilen som lenge presterte best i den viktigste delen av konkurransen – altså konkurransen mot sitt eget offisielle WLTP-tall – var Zeekr 7X.
Disse tallene betyr mer enn hvem som kommer lengst, men er kanskje ikke like spennende å følge som konkurransen i de to ytterkantene av feltet.
Kort – og ikke nødvendigvis hundre prosent gjennomregnet – ville Zeekr på et tidspunkt klare 616 km. Nå mistet den såpass mye motorkraft etter 585 km, at vi erklærte den som stanset.
Trøbbel
To biler fikk trøbbel med andre ting enn rekkevidden.
Sjåføren av Mercedes G-Klasse meldte først om kraftig varsel fra dekkindikatoren, før han merket at luften i dekket ble borte. Deretter ble bilen stående stille, i påvente av hjelp.
LITEN: Denne lille steinen var kjeppen i hjulet for G-klasse.Foto: ESPEN STAMNES MYHR
Hjelpemannskap fra Vianor kom fort på plass for å fikse dekket. Det betyr at G-Klasse kom seg tilbake i løypa, men selve testen ble naturligvis ødelagt.
Under ser vi bildet av steinen som ødela testen for G-klasse.
Foto: JAN HARRY SVENDSEN
Foto: JAN HARRY SVENDSEN
En annen bil med trøbbel: Hongqi EHS7. Der gikk skjermen i svart. Etter en form for reset, våknet bilen – det vil si, instrumentpanelet – til liv igjen.
Det har skjedd at vi har varslet rekordrekkevidde – og bommet. Denne gangen var vi sikre. Nå måtte det altså et HMS-tiltak til for å få en av nyhetene trygt gjennom årets rekkeviddetest.
Av de hele 27 bilene som stiller i sommerens utgave av NAF og Motor rekkeviddetest, kom Lucid Air Grand Touring med et WLTP-tall på 960 kilometer.
Hadde det ikke blitt rekkevidderekord nå, så ville det blitt en annen, mindre gjev, rekord: størst negativt avvik fra det offisielle WLTP-tallet. Og Lucid var ikke så langt unna.
Og bare så det er nevnt igjen:
Nettopp avviket er fortsatt det viktigste elementet i vår test.
Annonse
Oppdatering
Rekkevidde er viktig, mener Motor. Kanskje viktigere enn noen gang.Les begrunnelsen her.
Vi følger testen, minutt for minutt
Da er det bare én igjen ...
Lucid har nok et par timer igjen, ja.
Model 3 har stoppet
Modellen som har vært testens referansebil i mange år, stanser etter 729 km. Det er 27 km over WLTP.
Ny rekord!
Lucid har nå slettet den gamle rekkevidderekorden til Model S fra 2023, på 672 km. Det samme har BMW iX gjort. Og ikke nok med det, Model 3 passerer nå 700 km.
BMW iX har stoppet
Den oppgraderte SUV-en stanset på 695 km, som er 27 km over WLTP.
Model Y har stoppet
Stanset på 653 km, WLTP er 586 km. Altså hele 67 km over.
Polestar 3 har stoppet
667 km er 28 km under WLTP-tallet, og litt skuffende på bakgrunn av forventningene.
Audi A6 har stoppet
Den aerodynamiske stasjonsvogna stanset etter 655 km, det er 8 km under WLTP.
Polestar 4 har stoppet
624 km er 24 km over WLTP.
Capri har stoppet
Fords langdistansemodell klarte 615 km. Det er litt under WLTP-tallet på 627.
ID.7 har stoppet
Stasjonsvogna stanset etter 595 km. Det er solide 27 km over WLTP.
Zeekr har stoppet
Lå an til å passere 60 mil, men mistet effekt ved 585 km. Likevel solid over WLTP på 541 km.
Volvo har stoppet
EX90 stanset etter 581 km. Det er 25 km under WLTP.
G-Klasse har stoppet
Den store Mercedesen blir en liten parentes i det store bildet, ettersom den fikk en punktering som ødela premissene for testen. Den stanset på 462 km. Det er 7 km over WLTP.
Opel har stoppet
Grandland stanset etter 578 km, 9 km over WLTP. Ok tall også for denne, «tvillingen» til Peugeot E-5008.
Kia har stoppet
EV3 stanset etter 566 km. Det er 24 km under WLTP.
Audi Q6 har stoppet
Tvillingen til Macan stoppet etter 558 km. Det er 24 km under WLTP.
Porsche Macan har stoppet
Porschen stoppet etter 544 km, bittelitt over WLTP-tallet på 543.
Explorer har stoppet
Forden med firehjulsdrift stanset etter 533 km. Det er 33 km under WLTP.
Møkkavær!
Bilene overraskes av voldsomt regnvær. Det betyr naturligvis mye for rekkevidden.
Hongqi har stoppet
Stopp etter 514 km, som er 36 km under WLTP.
BYD Sealion har stoppet
Stopp etter 517 km, er 15 km over WLTP.
Peugeot har stoppet
Stans etter 512 km, er 24 km over WLTP. Solid oppreisning for E-5008 etter vinterens test.
MGS5 har stoppet
Stans etter 489 km er 24 km over WLTP-tallet.
Sjåførbytte i Lucid
På vei mot ny rekkevidderekord må det HMS-tiltak til for å få Lucid trygt til mål. På Hjerkinn overlater NAFs lade- og batterikespert Jan Tore Gjøby rattet til NAFs senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.
Helt på rekkevidda!
14 grader, tørre veier og tynn luft – det er flere elbiler som tydeligvis trives på nærmere 1000 meter.
Voyah har stoppet
Courage stoppet etter 452 km. Det er 12 km over WLTP, og positivt for en modell som i utgangspunkter har litt lav rekkevidde.
Zeekr imponerer fortsatt
Litt etterrapportering fra 450 km, med referanse til starten på denne artikkelen: Zeekr 7X ligger jevnt til skjemaet som tilsier nærmere 14 prosent over WLTP-rekkevidden.
Passering 500 km
Lucid rapporterer 371 km resterende rekkevidde og 38 prosent på batteriet samtidig som de første bilene nå har stanset.
Emeya har stoppet
Slutt etter 447 km. Det er 12 km over WLTP.
Buzz har stoppet
Slutt etter 450 km. Det er 6 km under WLTP.
Cyberster har stanset
MG Cyberster stoppet etter 422 km. Det er da 21 km under WLTP-tallet på 443 km
Første stopp!
Skoda Elroq har stanset – etter 420 km. WLTP-tallet er 424. Hvor bra resultatet er, vet vi ikke før vi får de øvrige sluttresultatene.
Tetklyngen har snudd
Lucid og Tesla har snudd ved Rondane Gjestegård, og møter resten av feltet på vei tilbake mot Hjerkinn. Neppe for første gang i kveld.
7 km rekkevidde ...
Skoda Elroq ser ut til å forlate testen først. Nå har den to prosent og sju km igjen. Men sjåføren rapporterer om uanstrengt kjøring.
Rekker fint tilbake til Oslo ...
Lucid har kjørt 400 km, og har 480 km igjen ... Den kan altså fint snu og kjøre tilbake til Oslo, uten å lade. Trolig kan den også kjøre i 110-sonen øst for Mjøsa ...
BMW forbløffer
Tallene til BMW iX blir vi ikke helt kloke på, bortsett fra at vi noterer oss en veldig positiv utvikling. Nå har den igjen rundt fem mil bedre rekkevidde enn Tesla Model 3. På 350 km hadde den 34 km dårligere rekkevidde, og på 300 km litt bedre ...
Passering 400 km
Flere av bilene begynner nå bevege seg ned mot prosentnivået der varsler om redusert effekt og oppfordringer om å finne en ladestasjon, dukker opp. Snart får vi vite hvilke biler som neppe klarer å passere neste passeringspunkt på 450 km
Tyskerne tok en «Brink»
Det er bare noen mil siden vi rapporte om iX og A6 som avanserte forbi både Polestar 3 og Model 3 i gjenstående rekkevidde. Men mellom 300 og 350 km ble det blytungt for de to tyskerne, derav sammenlikningen med den svenske skiløperen som først og fremst er kjent for sin kollaps i VM-stafetten i 2003. Dette er ingen kollaps, men en kraftig nedtur for begge tyskerne. iX har nå 238 km rekkevidde, A6 230 km. Polestar 3 har 260, Model 3 har 274 og Lucid 520 ...
Ulykkesfuglene
Både G-klasse og Hongqi er tilbake på veien, etter mer eller mindre store uhell. G-klasse passerer 250 km med 48 prosent igjen, og 232 km rekkevidde, mens Hongqi passerer 300 km med 45 prosent igjen, og 252 km rekkevidde.
Hongqi i gang
Sjåføren har fått hjelp til å resette systemet i EHS7. Nå er den tilbake i løypa.
Tyskerne kommer!
BMW iX og Audi A6 kommer kraftig bakfra, og er nå foran både Tesla og Polestar på gjenstående rekkevidde: iX 426 km, A6 362 km.
G-klasse i gang
G-klasse fikk fikset dekket sitt, om ikke like raskt som i Formel-1, så i hvert fall med imponerende fart. Tilbake i løypa igjen allerede.
Spenning bak Lucid
Tesla Model 3 og vinterens overraskelse, Polestar 3, kniver om å holde ut lengst – bak Lucid. Polestar har nå mer rekkevidde igjen enn Model 3: 340 km mot 336 km.
Passering 300 km
Lucid har 611 km rekkevidde igjen etter 300 kjørte km!
Hongqi går i svart ...
Sjåføren melder om at instrumentpanelet er helt svart, og at relevant informasjon er borte. Han prøver det enkleste først: Stoppe og starte bilen ...
Passering 250 km
Lucid har fortsatt vanvittige 67 mil igjen på rekkeviddeindikatoren, og er som ventet på vei mot en solid rekord.
Stabilt lavt forbruk
Passeringene på 200 km forsvant litt i uhellet til G-klasse, men vi noterer oss blant annet at Model 3 er nede på 10 kWt/100 km også denne gangen, og at Skoda Elroq nærmer seg halvtomt batteri: 53 prosent. Lucid har til sammenlikning restprosent på 75.
G-klasse får hjelp
Et team fra Vianor er et kvarter unna G-klasse. De kommer nå for å hente dekket, plugge det på et verksted, og montere det på igjen. De betyr at G-klasse kan fullføre testruten, men selvsagt uten det nødvendige faktagrunnlaget.
Punktering bekreftes
Sjåføren melder at G-klasse har punktert. Den forsvinner dermed fra testen. For ordens skyld: Det som på en eldre G-klasse er et reservehjul strategisk plassert på bagasjeromsdøra, kan på en nyere elektrisk G-klasse være et rom til ladekabel. Det siste er tilfellet her.
G-klasse må stanse
Det lyser rødt i dekkindikatoren til G-klasse, og vi frykter at høyre bakhjul er punktert. Sjåføren stopper og sjekker.
Tørt og varmt
Det er 15 plussgrader og tørre veier, i øyeblikket langt på vei ideelt for å nærme seg WLTP-tallet.
Lucid passerer med 75 prosent batteri, 13 kWt/100 km i forbruk og restrekkevidde på 724 km. Tilsvarende tall for Tesla Model 3, som inntil videre kjører sammen med Lucid: Forbruk på 10,2 kWt/100 km, 72 prosent på batteriet, 416 km gjenstående rekkevidde.
Puh!
Alle 27 sjåfører husket avkjøringen til Biri.
Elroq tappes mest
Skoda Elroq – antatt først til å stoppe – har mistet mest batteri så langt, etter 150 km. Nå har den 64 prosent igjen. Men gjenstående rekkevidde er bedre enn rundt to millioner dyrere Lotus: 287 mot 273 km.
OBS!
Det varsles om rulleskiløpere, men først og fremst varsles det om den litt kritiske avkjøringen til Biri – som ingen må glemme.
Superlavt Tesla-forbruk
Ja, det har vært mye nedoverbakke til 150 km, men det gjelder alle. Forbruket til Tesla Model 3: 10,4 kWt/100 km. Til sammenlikning, Ford Capri, som har imponert med forbruket så langt: 12,2 kWt/100 km.
Passering 150 kilometer
Lucid har følgende tall: 80 prosent batteri, 13 kWt/100 km i forbruk og 777 km igjen. Tesla Model 3 har 79 prosent, og 453 km.
GPS-trøbbel for Lucid
På grunn av problemer med GPS-en i Lucid, er denne dessverre fjernet fra oversikten. Vi prøver å få montert ny GPS litt senere i testen.
Buzz tappes mye
ID.Buzz passerer 100 km med 73 prosent batteri, det er lavest av alle. Ser ut som Buzz blir bilen som stopper først.
Første pause nærmer seg
De første bilene er noen minutter unna første pause, på Circle K på Kallerud. Der blir det 15 min til å justere notater, og fylle og tømme ulike tanker.
Samme søsken-ulikhet
Ford Explorer med firehjulsdrift ligger omtrent like høyt over bakhjulsdrevne Capri: Forbruk 15,9 kwt/100 km, 78 prosent batteri og rekkevidde 387 km.
Folkebilen
Norges mest solgte bil, nå i oppgadert versjon – Model Y – passerer 100 km med forbruk på 14,6 kWt/100 km, 79 prosent batteri og 416 km igjen.
Ny god Capri-passering
Capri har et forbruk på 14,1 kWt ved passering 100 km – det er fortsatt meget bra.
Passering 100 km
Lucid passerer 10 mil med 84 prosent batteri og 815 gjenstående km. Tall for Tesla Model 3: 13,0 kWt/100 km. 82 prosent på batteriet, 474 km gjenstående rekkevidde.
Alle har passert 50 km
Vi registrerer at de to søsknene fra VW-konsernet – Buzz og Elroq - har brukt mest batterikapasitet de første 50 kilometerne: 86 prosent.
Kolossen G-klasse
Tungvekteren G-klasse er nede på 88 prosent batteri, og med et forbruk på 25,2 kWt/100 km.
... Hva med Peugeot?
Modellen som skuffet i vinter, passerer 50 km med forbruk 16,1 kWt/100 km, 89 prosent på batteriet og 448 km rekkevidde igjen.
Tørstere slektning
Capris nære slektning, Ford Explorer, har brukt vesentlig mer energi: Forbruk 15,9 kWt/100 km, med 89 prosent igjen på batteriet.
Bytter GPS
GPS-trackeren i Lucid blir byttet ved første anledning, altså ved første pause på Kallerud, like før Gjøvik.
Gjerrig Capri
En av bilene som trolig kommer lengst, Ford Capri, passerer 50 km med lave 13,4 kWt/100 km i forbruk. Lover godt.
90 på Volvo
EX90 passserer 50 km med litt lavere batteriprosent – 90 – enn de øvrige så langt, og med et forbruk på 19 kWt/100 km.
Tallet er 92 ...
Samtlige biler som foreløpig har passert 50 km, har 92 prosent igjen på batteriet
Første passering
Her er tallene til Lucid etter førte passering: Gjenstående rekkevidde: 886 km, 92 prosent igjen på batteriet. Tesla har 530 km i gjen, og også 92 prosent.
Klar for første passering
Lucid og TM3 nærmer seg rapportering etter de første 50 km.
Oups!
ID.Buzz misset en liten avkjøring, det utgjør ikke mange meterne – men var nok synlig for dere som følger med!
GPS-trøbbel
Det er dessverre trøbbel med GPS-sporerne på enkelte biler, deriblant Lucid. Men går du inn på denne lenken, så kan du følge turen gjennom Lucids frontrute:
Skoda Elroq avslutter kolonnen av de 27 bilene som nå er på vei en runde i Oslo og delvis Bærum, før de kjører til venstre i Sinsenkrysset, retning Gjøvik. Elroq er sist, fordi den på papiret skal komme kortest. Det vil tiden vise ...
Trolig nedbør
Værvarselet tilsier en ganske normal norsk junidag, med 12-15 varmegrader, og noen truende regnværsskyer. Men fra Dombås og innover mot Hjerkinn skal det bli tørt og fint.
Vi er i gang
De første bilene er på vei ut av garasejeanlegget på Vulkan, anført av Lucid – som vil gå lengst. Det er vått på bakken, men oppholdsvær.
Sjåførmøte
Klokka 08 møtes de 27 sjåførene for en siste gjennomgang før avreise.
Her kan du følge testen, fra start til slutt
Forhåpentligvis ligger sjåfører og hjelpemannskap og sover nå! Om noen timer er alle i sving på Vulkan i Oslo.
Saken er blitt oppdatert fortløpende med all tilgjengelig informasjon om testen, bilene og premissene.
Slik tester vi
Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer.
En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover til Folldal og mot Venabygdsfjellet. Bilene snur ved Rondane Gjestegård, og kjører deretter tilbake mot Hjerkinn.
Strekningen Rondane Gjestegård-Hjerkinn kjøres til bilene mister effekt, og ikke klarer å holde fartsgrensen.
Førerne bruker regenerering aktivt og smart, altså stort sett gjennom første del av ruten inne i Oslo – og deretter adaptiv fartsholder når det er naturlig.
Bilene kjøres i normalmodus.
Under følger passeringene underveis. Under der igjen: liveoppdateringene våre. Nederst kan du lese om reglene og premissene, pluss litt mer om hver enkelt bil.
Helt normalt
● Vi beregner avvik fra WLTP-rekkevidden som bilen har fått målt – og som den markedsføres med. Bilen med det mest positive tallet for avvik er «vinner» av testen.
● Samtidig er det stor interesse for hvilke biler som kommer lengst. Det gir selvsagt et konkurranseelement, men mest en indikasjon på utviklingen. Bilene kjøres uansett normalt av helt vanlige sjåfører, uten noen form for sparemodus aktivert.
Annonse
Justeringer
I år ser vi at flere nøkternt prisede familiebiler vil kjempe om plassene bak nevnte Lucid.
Se presentasjon av alle bilene lenger nede i denne saken.
● I vinter justerte vi ruten litt, og den nye ruten beholder vi nå i sommer. Først og fremst har vi kuttet den siste klatringen fra Rondane Gjestegård, der riksvei 27 knekker opp på Venabygdsfjellet. Nå vil i stedet bilene snu, for deretter å kjøre tilbake til Hjerkinn. Les mer om ruteendringen her.
● Fra og med rekkeviddetesten i vinter innførte vi også at bilene blir kjørt til de ikke lenger klarer å holde fartsgrensen, altså til de ikke lenger har normal motorkraft. Tidligere har vi kjørt bilene helt tomme, noe som kan ha gitt en mil eller to ekstra.
Her kan du følge med på vår video-livesending, med kamera i bilene og innslag om dem:
Som alltid vil været spille en rolle. Værmeldingene tyder på temperaturer mellom 7 (Hjerkinn) og 15 (Oslo) pluss, med litt fuktig vær. Altså noe dårligere forhold enn det som innbyr til de aller beste resultatene.
Under ser du årets biler rangert etter oppgitt rekkevidde:
Solid beite
Selv om Lucids WLTP-tall er ekstreme, er det en rekke andre modeller som har svært god rekkevidde i utgangspunktet.
«Andrerangerte» Tesla Model 3 satte rekkevidderekord med hele 654,9 kilometer allerede i 2021, selv om noteringen ble slått av «storebror» Model S (672 km) i 2023.
Den oppgraderte, bakhjulsdrevne varianten som er med i år, har også hele 88 kilometer bedre WLTP-rekkevidde enn rekordbilen fra 2021 – 702 vs. 614 km.
Bilen som trillet lengst i vinter, Polestar 3, er med – og det følger et solid beite hakk i hæl. Enkelte biler som aldri har vært tenkt på som milslukere, deltar også. Da tenker vi kanskje særlig på Mercedes-Benz G-klasse og MG Cyberster.
Annonse
Bilen MIN, da ...?
Som alltid vil noen, forståelig nok, tenke: «Hvor er min bil?» Ofte er svaret at modellen er testet før. Innimellom hender det også at biler er utilgjengelige for oss.
WLTP-rekkevidde i kilometer, WLTP-forbruk i kWt/100 km
Noen ganger tar vi med modeller på nytt, da handler det som oftest om oppgraderinger eller biler vi har med som referansemodeller.
Husk også: Rekkeviddetallene du ser i denne testen, handler om de spesifikke modellene som er med. Her er det tatt hensyn til dekkene og utstyrsnivået. Tallene for testbilene må altså ikke forveksles med oppgitt maks-WLTP.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Dette var bilene i testen, presentert etter stigende WLTP:
Annonse
Skoda Elroq 60
Pris testbil: 369.000 kr
Rekkevidde (WLTP): 424 km
Denne vi vil få se mange av framover. 17 cm kortere – og naturligvis rimeligere – versjon av populære Enyaq. Bakhjulsdrift her, men kommer også med større batteri og firehjulsdrift.
Firehjulsdrift, masse utstyr og rikelig med plass til lav pris. Vil gi Voyah et løft på registreringslistene. Men bør levere tett opptil en relativt beskjeden rekkevidde.
Viser at det snart er elbiler for alle behov og lyster – og at MG kan mer enn å lage billige hverdagsbiler. En åpen toseter man nyter til alt annet enn å jage rekkevidde.
Den herlige, men temmelig upraktiske, firkantede tungvekteren kan fort bli et offer for vindkastene oppe på fjellet. Men bra tall i vinterens test, med 14 prosent avvik fra WLTP.
Med sju seter og firehjulsdrift er dette den egentlige folkevognbussen. Havner fort i kolonne med G-klasse til drøye 2,3 millioner, og to millioner rimeligere MGS5.
Den hittil beste MG-en, og på papiret klar for markedsandeler i en stadig tøffere klasse. Nå blir det første mulighet til å bevise at den duger også i praksis.
Resultat gir en solid pekepinn også på den kommende firehjulstrekkerens kompetanse. Denne – og spesielt litt mindre E-3008 – skuffet stort i vinterens test.
BYD leverer alltid på pålitelig høyt nivå i rekkeviddetesten. Kom 436 km i vinterens test, med et avvik fra WLTP på 13 prosent, som var blant de aller beste.
Her er det både luftfjæring og bakakselstyring til en anstendig pris. Men Hongqi er det kinesiske merket som i sterkest grad må bevise at bilene duger også i praksis.
Denne ser du første gang på veien i rekkeviddetesten. Modell fra samme konsern som Volvo, med en kombinasjon av spesifikasjoner og pris som skremmer konkurrentene.
Selger bra, til å være såpass dyr. Men prestasjonene bør opp noen hakk. Hadde samme rekkeviddeavvik – minus 22 prosent – som konserntvilling Audi Q6 i vinterens test.
Etterlengtet suksess for Ford, som kniver om å komme inn blant Norges 10 mest solgte biler. 437 km i vinter, med 17 prosent minus i avvik, var derimot ganske middels.
Bekrefter det vi trodde: Nordmenn vil fortsatt ha stasjonsvogn. Men vi vil også ha bedre rekkevidde enn denne hadde i vinter. Minus 23 prosent avvik var blant de dårligste.
Her er vi spente. Komfortabel nykommer vi gjerne kjører langt i. Men dette er teknisk sett samme bil som Peugeot E-3008/E-5008, som skuffet stort i vinterens test.
Splitter nye Sportback skal rette opp et litt skuffende resultat for Q6 i vinterens test (minus 22 posent avvik). Sportback har lavere WLTP-tall, men her er vi mest spente på avviket.
Norges mest solgte bil har fått en oppgradering som sees, men som først og fremst føles og høres. Her i den mest attraktive versjonen, med noen mil forbedret rekkevidde.
En av de mest spennende modellene – ikke minst på grunn av rekkevidden – i en voksende klasse av kompakte familiebiler med tohjulstrekk. Kom solide 499 km i vinter.
Bilen uten bakvindu, men her er det heller ikke så mye grunn til å se seg tilbake. Debuterer i rekkeviddetesten, og på papiret skiller det bare noen meter til plattformsøsken Volvo EX90.
Endelig er Volvos store SUV her – også med stort batteri og store forventninger til denne dagen. Vi kan vel trygt fastslå rekord i klassen seks- og sjusetere.
Her lader Ford rekkeviddekanonen ved å fjerne firehjulsdriften på nykommeren. Den bakhjulsdrevne gule Caprien vil synes godt – og lenge – i årets test.
Audis elegante stasjonsvogn i en grunnutførelse uten unødvendige vekttillegg, og med aerodynamikk som kan gi interessante utslag i vinden oppe på fjellet.
Sist med i 2022, nå tilbake etter en diskré, men betydelig oppgradering. Forventes å sette en ny standard for de store firehjulsdrevne SUV-ene i millionklassen.
Versjonen med firehjulsdrift fikk testens laveste avvik i vinter, bare fem prosent. Her kommer versjonen med bakhjulsdrift som skal utfordre Model 3 om å komme nest lengst.
Den viktigste referansebilen gjennom årene med rekkeviddetester, må rette opp et merkelig svakt resultat fra i vinter: 531 km ga tredje dårligste rekkeviddeavvik – hele 24 prosent.
Programhelt som omsider ser ut til å dukke opp i rekkeviddetesten – og som vil prege den lenge etter at alle andre har gått til lading for natta. Her blir det rekord. Og sjåførbytte halvveis, av HMS-årsaker. Les prøvekjøring av Lucid Air Pure her.