EL I SOLNEDGANG: Her stopper det opp for Lucid Air Grand Touring.

Rekkeviddetesten sommeren 2025:

Her ruller den inn til rekkevidderekord

Etter 832 kilometer og et HMS-pålagt sjåførbytte var det stopp for Lucid i sommerens rekkeviddetest.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske luksusbilen ble solgt inn til rekkeviddetesten med 960 km rekkevidde, og altså et HMS-krav om to sjåfører. Det siste ble innfridd, ikke det første. 

Men til tross for et negativt rekkevidde­avvik på nesten 130 km, så har Lucid satt en fabelaktig rekord. 

Den gamle hadde Tesla Model S – fra 2023: 672 km. 

I årets test ble denne rekorden også passert av BMW iX og Tesla Model 3.

IMPONERTE: Lucid er et nytt og spennende elbilbekjentskap.

Merk: For å få samsvar med passeringene i skjemaet lengre nede, opererer vi her med trippteller­resultater. Du finner GPS-justerte sluttresultater i denne artikkelen

Gledelig nivå

OVERBEVISTE: Tesla Model 3 rett etter stopp på 729 kilometer.

I en rekkeviddetest, som delvis i underholdningens tegn har handlet om en rekkevidderekord fra en bil de færreste har råd til, har den mer folkelige biten handlet om en rekke biler som presterer på gledelig høy nivå.

Man kan fort ende opp med å fastslå at Tesla-søsknene Model Y og Model 3 presterte best av alle. Model Y med sitt positive rekkeviddeavvik på 11 prosent. Model 3 med sin ekstreme rekkevidde til litt over 400.000 kroner.

11 prosent over

For bare noen minutter etter at Model Y fikk testens mest positive rekkeviddeavvik, smatt Model 3 over 70-milsgrensen.

Først etter 653 km mistet Model Y såpass mye motorkraft at det ble definert som stopp. Det er altså 67 km over denne utstyrsversjonens offisielle WLTP-tall – eller et positivt avvik på drøye 11 prosent.

Det skal mye til for å slå det tallet.

Imponerende

BERGET: Audi Q6 Sportback oppe på bergingsbilen.

Og like etter kom altså Model 3 og befestet posisjonen som referansebil i våre elbiltester. En rekkevidde på 729 km er imponerende, spesielt når man ser på det jevnt, lave forbruket ved de ulike målepunktene.

Før de folkelige Teslaene avanserte på listene, og inn mot et strålende resultet, handlet mye om de store og dyre prestisjebilene som tapte mot elementene oppe på fjellet.

Eksklusive

Tvillingene Audi Q6 Sportback og Porsche Macan fikk selskap av samme bilberger, mens uheldige G-Klasse sto og ventet. 

Mens Macan endte noen centimeter over eget WLTP-tall, endte Q6 24 km under. De to eksklusive tvillingene innledet den delen av rekkeviddetesten der også de dyreste og fineste bilene faller fra. 

Og da har vi ikke glemt at lettere spektakulære Lotus Emeya allerede hadde blitt fraktet til lading.

LANGT: Ingunn Handagard i Zeekr 7X.

10 mil avgårde

Et stykke bak i løypa bak de to tvillingene, men med langt dårligere rekkevidde, kom Mercedes G-klasse. Årsaken lå i punkteringen som gjorde at Mercedesen ble stående i veikanten mens resten av feltet dro over 10 mil avgårde.

Ytterkantene

Vi visste at Lucid ville komme lengst. 

Lenge trodde vi også det var NAFs pressesjef Ingunn Handagard som satt bak rattet i den egentlige vinneren. 

Bilen som lenge presterte best i den viktigste delen av konkurransen – altså konkurransen mot sitt eget offisielle WLTP-tall – var Zeekr 7X.

Disse tallene betyr mer enn hvem som kommer lengst, men er kanskje ikke like spennende å følge som konkurransen i de to ytterkantene av feltet.

Kort – og ikke nødvendigvis hundre prosent gjennomregnet – ville Zeekr på et tidspunkt klare 616 km. Nå mistet den såpass mye motorkraft etter 585 km, at vi erklærte den som stanset. 

Trøbbel

To biler fikk trøbbel med andre ting enn rekkevidden.

Sjåføren av Mercedes G-Klasse meldte først om kraftig varsel fra dekkindikatoren, før han merket at luften i dekket ble borte. Deretter ble bilen stående stille, i påvente av hjelp. 

LITEN: Denne lille steinen var kjeppen i hjulet for G-klasse.

Hjelpemannskap fra Vianor kom fort på plass for å fikse dekket. Det betyr at G-Klasse kom seg tilbake i løypa, men selve testen ble naturligvis ødelagt.

Under ser vi bildet av steinen som ødela testen for G-klasse.

En annen bil med trøbbel: Hongqi EHS7. Der gikk skjermen i svart. Etter en form for reset, våknet bilen – det vil si, instrumentpanelet – til liv igjen.

Her kan du lese mer om trøbbelet underveis.

Det har skjedd at vi har varslet rekordrekkevidde – og bommet. Denne gangen var vi sikre. Nå måtte det altså et HMS-tiltak til for å få en av nyhetene trygt gjennom årets rekkeviddetest.

Av de hele 27 bilene som stiller i sommerens utgave av NAF og Motor rekkeviddetest, kom Lucid Air Grand Touring med et WLTP-tall på 960 kilometer.

Hadde det ikke blitt rekkevidderekord nå, så ville det blitt en annen, mindre gjev, rekord: størst negativt avvik fra det offisielle WLTP-tallet. Og Lucid var ikke langt unna.

 Og bare så det er nevnt igjen: 

Nettopp avviket er fortsatt det viktigste elementet i vår test. 

Oppdatering

Rekkevidde er viktig, mener Motor. Kanskje viktigere enn noen gang. Les begrunnelsen her.

Vi følger testen, minutt for minutt

  • Da er det bare én igjen ...

    Lucid har nok et par timer igjen, ja.

  • Model 3 har stoppet

    Modellen som har vært testens referansebil i mange år, stanser etter 729 km. Det er 27 km over WLTP.

  • Ny rekord!

    Lucid har nå slettet den gamle rekkevidderekorden til Model S fra 2023, på 672 km. Det samme har BMW iX gjort. Og ikke nok med det, Model 3 passerer nå 700 km.

  • BMW iX har stoppet

    Den oppgraderte SUV-en stanset på 695 km, som er 27 km over WLTP.

  • Model Y har stoppet

    Stanset på 653 km, WLTP er 586 km. Altså hele 67 km over.

  • Polestar 3 har stoppet

    667 km er 28 km under WLTP-tallet, og litt skuffende på bakgrunn av forventningene.

  • Audi A6 har stoppet

    Den aerodynamiske stasjonsvogna stanset etter 655 km, det er 8 km under WLTP.

  • Polestar 4 har stoppet

    624 km er 24 km over WLTP.

  • Capri har stoppet

    Fords langdistansemodell klarte 615 km. Det er litt under WLTP-tallet på 627.

  • ID.7 har stoppet

    Stasjonsvogna stanset etter 595 km. Det er solide 27 km over WLTP.

  • Zeekr har stoppet

    Lå an til å passere 60 mil, men mistet effekt ved 585 km. Likevel solid over WLTP på  541 km.

  • Volvo har stoppet

    EX90 stanset etter 581 km. Det er  25 km under WLTP.

  • G-Klasse har stoppet

    Den store Mercedesen blir en liten parentes i det store bildet, ettersom den fikk en punktering som ødela premissene for testen. Den stanset på 462 km. Det er 7 km over WLTP.

  • Opel har stoppet

    Grandland stanset etter 578 km, 9 km over WLTP. Ok tall også for denne, «tvillingen» til Peugeot E-5008.

  • Kia har stoppet

    EV3 stanset etter 566 km. Det er 24 km under WLTP.

  • Audi Q6 har stoppet

    Tvillingen til Macan stoppet etter 558 km. Det er 24 km under WLTP.

  • Porsche Macan har stoppet

    Porschen stoppet etter 544 km, bittelitt over WLTP-tallet på 543.

  • Explorer har stoppet

    Forden med firehjulsdrift stanset etter 533 km. Det er 33 km under WLTP.

  • Møkkavær!

    Bilene overraskes av voldsomt regnvær. Det betyr naturligvis mye for rekkevidden.

  • Hongqi har stoppet

    Stopp etter 514 km, som er 36 km under WLTP. 

  • BYD Sealion har stoppet

    Stopp etter 517 km, er 15 km over WLTP.

  • Peugeot har stoppet

    Stans etter 512 km, er 24 km over WLTP. Solid oppreisning for E-5008 etter vinterens test.

  • MGS5 har stoppet

    Stans etter 489 km er 24 km over WLTP-tallet.

  • Sjåførbytte i Lucid

    På vei mot ny rekkevidderekord må det HMS-tiltak til for å få Lucid trygt til mål. På Hjerkinn overlater NAFs lade- og batterikespert Jan Tore Gjøby rattet til NAFs senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

  • Helt på rekkevidda!

    14 grader, tørre veier og tynn luft – det er flere elbiler som tydeligvis trives på nærmere 1000 meter.

  • Voyah har stoppet

    Courage stoppet etter 452 km. Det er 12 km over WLTP, og positivt for en modell som i utgangspunkter har litt lav rekkevidde.

  • Zeekr imponerer fortsatt

    Litt etterrapportering fra 450 km, med referanse til starten på denne artikkelen: Zeekr 7X ligger jevnt til skjemaet som tilsier nærmere 14 prosent over WLTP-rekkevidden.

  • Passering 500 km

    Lucid rapporterer 371 km resterende rekkevidde og 38 prosent på batteriet samtidig som de første bilene nå har stanset.

  • Emeya har stoppet

    Slutt etter 447 km.  Det er 12 km over WLTP.

  • Buzz har stoppet

    Slutt etter 450 km. Det er 6 km under WLTP.

  • Cyberster har stanset

    MG Cyberster stoppet etter 422 km. Det er da 21 km under WLTP-tallet på 443 km

  • Første stopp!

    Skoda Elroq har stanset – etter 420 km. WLTP-tallet er 424. Hvor bra resultatet er, vet vi ikke før vi får de øvrige sluttresultatene. 

  • Tetklyngen har snudd

    Lucid og Tesla har snudd ved Rondane Gjestegård, og møter resten av feltet på vei tilbake mot Hjerkinn. Neppe for første gang i kveld.

  • 7 km rekkevidde ...

    Skoda Elroq ser ut til å forlate testen først. Nå har den to prosent og sju km igjen. Men sjåføren rapporterer om uanstrengt kjøring.

  • Rekker fint tilbake til Oslo ...

    Lucid har kjørt 400 km, og har 480 km igjen ... Den kan altså fint snu og kjøre tilbake til Oslo, uten å lade. Trolig kan den også kjøre i 110-sonen øst for Mjøsa ...

  • BMW forbløffer

    Tallene til BMW iX blir vi ikke helt kloke på, bortsett fra at vi noterer oss en veldig positiv utvikling. Nå har den igjen rundt fem mil bedre rekkevidde enn Tesla Model 3. På 350 km hadde den 34 km dårligere rekkevidde, og på 300 km litt bedre ... 

  • Passering 400 km

    Flere av bilene begynner nå bevege seg ned mot prosentnivået der varsler om redusert effekt og oppfordringer om å finne en ladestasjon, dukker opp. Snart får vi vite hvilke biler som neppe klarer å passere neste passeringspunkt på 450 km

  • Tyskerne tok en «Brink»

    Det er bare noen mil siden vi rapporte om iX og A6 som avanserte forbi både Polestar 3 og Model 3 i gjenstående rekkevidde. Men mellom 300 og 350 km ble det blytungt for de to tyskerne, derav sammenlikningen med den svenske skiløperen som først og fremst er kjent for sin kollaps i VM-stafetten i 2003. Dette er ingen kollaps, men en kraftig nedtur for begge tyskerne. iX har nå 238 km rekkevidde, A6 230 km. Polestar 3 har 260, Model 3 har 274 og Lucid 520 ...

  • Ulykkesfuglene

    Både G-klasse og Hongqi er tilbake på veien, etter mer eller mindre store uhell. G-klasse passerer 250 km med 48 prosent igjen, og 232 km rekkevidde, mens Hongqi passerer 300 km med 45 prosent igjen, og 252 km rekkevidde.

  • Hongqi i gang

    Sjåføren har fått hjelp til å resette systemet i EHS7. Nå er den tilbake i løypa. 

  • Tyskerne kommer!

    BMW iX og Audi A6 kommer kraftig bakfra, og er nå foran både Tesla og Polestar på gjenstående rekkevidde: iX 426 km, A6 362 km.

  • G-klasse i gang

    G-klasse fikk fikset dekket sitt, om ikke like raskt som i Formel-1, så i hvert fall med imponerende fart. Tilbake i løypa igjen allerede.

  • Spenning bak Lucid

    Tesla Model 3 og vinterens overraskelse, Polestar 3, kniver om å holde ut lengst – bak Lucid. Polestar har nå mer rekkevidde igjen enn Model 3: 340 km mot 336 km.

  • Passering 300 km

    Lucid har 611 km rekkevidde igjen etter 300 kjørte km!

  • Hongqi går i svart ...

    Sjåføren melder om at instrumentpanelet er helt svart, og at relevant informasjon er borte. Han prøver det enkleste først: Stoppe og starte bilen ...

  • Passering 250 km

    Lucid har fortsatt vanvittige 67 mil igjen på rekkeviddeindikatoren, og er som ventet på vei mot en solid rekord. 

  • Stabilt lavt forbruk

    Passeringene på 200 km forsvant litt i uhellet til G-klasse, men vi noterer oss blant annet at Model 3 er nede på 10 kWt/100 km også denne gangen, og at Skoda Elroq nærmer seg halvtomt batteri: 53 prosent. Lucid har til sammenlikning restprosent på 75.

  • G-klasse får hjelp

    Et team fra Vianor er et kvarter unna G-klasse. De kommer nå for å hente dekket, plugge det på et verksted, og montere det på igjen. De betyr at G-klasse kan fullføre testruten, men selvsagt uten det nødvendige faktagrunnlaget.

  • Punktering bekreftes

    Sjåføren melder at G-klasse har punktert. Den forsvinner dermed fra testen. For ordens skyld: Det som på en eldre G-klasse er et reservehjul strategisk plassert på bagasjeromsdøra, kan på en nyere elektrisk G-klasse være et rom til ladekabel. Det siste er tilfellet her. 

  • G-klasse må stanse

    Det lyser rødt i dekkindikatoren til G-klasse, og vi frykter at høyre bakhjul er punktert. Sjåføren stopper og sjekker.

  • Tørt og varmt

    Det er 15 plussgrader og tørre veier, i øyeblikket langt på vei ideelt for å nærme seg WLTP-tallet. 

  • Lucid passerer med 75 prosent batteri, 13 kWt/100 km i forbruk og restrekkevidde på 724 km. Tilsvarende tall for Tesla Model 3, som inntil videre kjører sammen med Lucid: Forbruk på 10,2 kWt/100 km, 72 prosent på batteriet, 416 km gjenstående rekkevidde.

  • Puh!

    Alle 27 sjåfører husket avkjøringen til Biri.

  • Elroq tappes mest

    Skoda Elroq – antatt først til å stoppe – har mistet mest batteri så langt, etter 150 km. Nå har den 64 prosent igjen. Men gjenstående rekkevidde er bedre enn  rundt to millioner dyrere Lotus: 287 mot 273 km.

  • OBS!

    Det varsles om rulleskiløpere, men først og fremst varsles det om den litt kritiske avkjøringen til Biri – som ingen må glemme.

  • Superlavt Tesla-forbruk

    Ja, det har vært mye nedoverbakke til 150 km, men det gjelder alle. Forbruket til Tesla Model 3: 10,4 kWt/100 km. Til sammenlikning, Ford Capri, som har imponert med forbruket så langt: 12,2 kWt/100 km.

  • Passering 150 kilometer

    Lucid har følgende tall: 80 prosent batteri, 13 kWt/100 km i forbruk og 777 km igjen. Tesla Model 3 har 79 prosent, og 453 km.

  • GPS-trøbbel for Lucid

    På grunn av problemer med GPS-en i Lucid, er denne dessverre fjernet fra oversikten. Vi prøver å få montert ny GPS litt senere i testen.

  • Buzz tappes mye

    ID.Buzz passerer 100 km med 73 prosent batteri, det er lavest av alle. Ser ut som Buzz blir bilen som stopper først.

  • Første pause nærmer seg

    De første bilene er noen minutter unna første pause, på Circle K på Kallerud. Der blir det 15 min til å justere notater, og fylle og tømme ulike tanker.

  • Samme søsken-ulikhet

    Ford Explorer med firehjulsdrift ligger omtrent like høyt over bakhjulsdrevne Capri: Forbruk 15,9 kwt/100 km, 78 prosent batteri og rekkevidde 387 km.

  • Folkebilen

    Norges mest solgte bil, nå i oppgadert versjon – Model Y – passerer 100 km med forbruk på 14,6 kWt/100 km, 79 prosent batteri og 416 km igjen. 

  • Ny god Capri-passering

    Capri har et forbruk på 14,1 kWt ved passering 100 km – det er fortsatt meget bra.

  • Passering 100 km

    Lucid passerer 10 mil med 84 prosent batteri og 815 gjenstående km. Tall for Tesla Model 3: 13,0 kWt/100 km. 82 prosent på batteriet, 474 km gjenstående rekkevidde.

  • Alle har passert 50 km

    Vi registrerer at de to søsknene fra VW-konsernet – Buzz og Elroq - har brukt mest batterikapasitet de første 50 kilometerne: 86 prosent. 

  • Kolossen G-klasse

    Tungvekteren G-klasse er nede på 88 prosent batteri, og med et forbruk på 25,2 kWt/100 km.

  • ... Hva med Peugeot?

    Modellen som skuffet i vinter, passerer 50 km med forbruk 16,1 kWt/100 km, 89 prosent på batteriet og 448 km rekkevidde igjen.

  • Tørstere slektning

    Capris nære slektning, Ford Explorer, har brukt vesentlig mer energi: Forbruk 15,9 kWt/100 km, med 89 prosent igjen på batteriet. 

  • Bytter GPS

    GPS-trackeren i Lucid blir byttet ved første anledning, altså ved første pause på Kallerud, like før Gjøvik.

  • Gjerrig Capri

    En av bilene som trolig kommer lengst, Ford Capri, passerer 50 km med lave 13,4 kWt/100 km i forbruk. Lover godt.

  • 90 på Volvo

    EX90 passserer 50 km med litt lavere batteriprosent – 90 – enn de øvrige så langt, og med et forbruk på 19 kWt/100 km.

  • Tallet er 92 ...

    Samtlige biler som foreløpig har passert 50 km, har 92 prosent igjen på batteriet 

  • Første passering

    Her er tallene til Lucid etter førte passering: Gjenstående rekkevidde: 886 km, 92 prosent igjen på batteriet. Tesla har 530 km i gjen, og også 92 prosent. 

  • Klar for første passering

    Lucid og TM3 nærmer seg rapportering etter de første 50 km.

  • Oups!

    ID.Buzz misset en liten avkjøring, det utgjør ikke mange meterne – men var nok synlig for dere som følger med!

  • GPS-trøbbel

    Det er dessverre trøbbel med GPS-sporerne på enkelte biler, deriblant Lucid. Men går du inn på denne lenken, så kan du følge turen gjennom Lucids frontrute:

    https://www.youtube.com/watch?v=rRjsmO2dqbQ

  • Siste bil har startet

    Skoda Elroq avslutter kolonnen av de 27 bilene som nå er på vei en runde i Oslo og delvis Bærum, før de kjører til venstre i Sinsenkrysset, retning Gjøvik. Elroq er sist, fordi den på papiret skal komme kortest. Det vil tiden vise ...

  • Trolig nedbør

    Værvarselet tilsier en ganske normal norsk junidag, med 12-15 varmegrader, og noen truende regnværsskyer. Men fra Dombås og innover mot Hjerkinn skal det bli tørt og fint. 

  • Vi er i gang

    De første bilene er på vei ut av garasejeanlegget på Vulkan, anført av Lucid – som vil gå lengst. Det er vått på bakken, men oppholdsvær.

  • Sjåførmøte

    Klokka 08 møtes de 27 sjåførene for en siste gjennomgang før avreise.

  • Her kan du følge testen, fra start til slutt

    Forhåpentligvis ligger sjåfører og hjelpemannskap og sover nå! Om noen timer er alle i sving på Vulkan i Oslo.

Saken er blitt oppdatert fortløpende med all tilgjengelig informasjon om testen, bilene og premissene.

Slik tester vi

  • Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer.
  • En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover til Folldal og mot Venabygdsfjellet. Bilene snur ved Rondane Gjestegård, og kjører deretter tilbake mot Hjerkinn. 
  • Strekningen Rondane Gjestegård-Hjerkinn kjøres til bilene mister effekt, og ikke klarer å holde fartsgrensen.
  • Førerne bruker regenerering aktivt og smart, altså stort sett gjennom første del av ruten inne i Oslo – og deretter adaptiv fartsholder når det er naturlig.
  • Bilene kjøres i normalmodus.

Under følger passeringene underveis.
Under der igjen: liveoppdateringene våre.
Nederst kan du lese om reglene og premissene, pluss litt mer om hver enkelt bil.

Helt normalt

●  Vi beregner avvik fra WLTP-rekkevidden som bilen har fått målt – og som den markeds­føres med. Bilen med det mest positive tallet for avvik er «vinner» av testen. 

● Samtidig er det stor interesse for hvilke biler som kommer lengst. Det gir selvsagt et konkurranse­element, men mest en indikasjon på utviklingen. Bilene kjøres uansett normalt av helt vanlige sjåfører, uten noen form for sparemodus aktivert.

Justeringer

I år ser vi at flere nøkternt prisede familiebiler vil kjempe om plassene bak nevnte Lucid. 

Se presentasjon av alle bilene lenger nede i denne saken.

● I vinter justerte vi ruten litt, og den nye ruten beholder vi nå i sommer. Først og fremst har vi kuttet den siste klatringen fra Rondane Gjestegård, der riksvei 27 knekker opp på Venabygdsfjellet. Nå vil i stedet bilene snu, for deretter å kjøre tilbake til Hjerkinn. Les mer om ruteendringen her.

● Fra og med rekkeviddetesten i vinter innførte vi også at bilene blir kjørt til de ikke lenger klarer å holde fartsgrensen, altså til de ikke lenger har normal motorkraft. Tidligere har vi kjørt bilene helt tomme, noe som kan ha gitt en mil eller to ekstra. 

Her kan du følge med på vår video-livesending, med kamera i bilene og innslag om dem:

Som alltid vil været spille en rolle. Værmeldingene tyder på temperaturer mellom 7 (Hjerkinn) og 15 (Oslo) pluss, med litt fuktig vær. Altså noe dårligere forhold enn det som innbyr til de aller beste resultatene.

Under ser du årets biler rangert etter oppgitt rekkevidde: 

Solid beite

Selv om Lucids WLTP-tall er ekstreme, er det en rekke andre modeller som har svært god rekkevidde i utgangspunktet. 

«Andrerangerte» Tesla Model 3 satte rekkevidderekord med hele 654,9 kilometer allerede i 2021, selv om noteringen ble slått av «storebror» Model S (672 km) i 2023. 

Den oppgraderte, bakhjulsdrevne varianten som er med i år, har også hele 88 kilometer bedre WLTP-rekkevidde enn rekordbilen fra 2021 – 702 vs. 614 km. 

Bilen som trillet lengst i vinter, Polestar 3, er med – og det følger et solid beite hakk i hæl. Enkelte biler som aldri har vært tenkt på som milslukere, deltar også. Da tenker vi kanskje særlig på Mercedes-Benz G-klasse og MG Cyberster.

Bilen MIN, da ...?

Som alltid vil noen, forståelig nok, tenke: «Hvor er min  bil?» Ofte er svaret at modellen er testet før. Innimellom hender det også at biler er utilgjengelige for oss. 

Du finner alle de tidligere testene våre her. 

Teknisk informasjon om bilene

Bil Versjon Rekkevidde Forbruk Drivlinje Fordekk Bakdekk
Lucid AirGrand Touring96013,5Firehjulsdrift245/45R19245/45R19
Tesla Model 3Long Range bakhjulsdrift70212,5Bakhjulsdrift235/45R18235/45R18
Polestar 3Single motor69517,9Bakhjulsdrift255/50R20285/45R20
BMW iX xDrive 60Fully charged66818,9Firehjulsdrift255/50R21255/50R21
Audi A6Dynamic quattro66316,05Firehjulsdrift235/45R20265/40R20
Ford CapriPremium62713,8Bakhjulsdrift235/55R19255/50R19
Volvo EX90Twin Ultra60920,9Firehjulsdrift265/45R21295/40R21
Polestar 4Single motor60017,8Bakhjulsdrift255/45R21255/45R21
Kia EV3Exclusive Plus59015,4Forhjulsdrift215/50R19215/50R19
Tesla Model YLong Range firehjulsdrift58614,8Firehjulsdrift255/45R19255/45R19
Audi Q6S line Pro58218,29Firehjulsdrift255/45R21285/40R21
Opel GrandlandGS56918,3Forhjulsdrift235/50R20235/50R20
Volkswagen ID.7 TourerGTX Exclusive56817,11Firehjulsdrift235/45R20255/40R20
Ford ExplorerPremium56617,1Firehjulsdrift235/55R19255/50R19
Porsche Macan54314,8Firehjulsdrift255/40R22295/35R22
Zeekr 7XPrivilege54119,9Firehjulsdrift265/40R21265/40R21
Hongqi EHS7Exclusive54020,6Firehjulsdrift255/45R21275/40R21
BYD TangFlagship53024Firehjulsdrift265/45R21265/45R21
BYD Sealion 7Excellence50221,9Firehjulsdrift245/45R20245/45R20
Peugeot E-5008GT48814,8Forhjulsdrift235/55R19235/55R19
MGS5Luxury Long Range46516,6Bakhjulsdrift225/55R18225/55R18
Volkswagen ID.BuzzGTX 4MOTION45620,96Firehjulsdrift235/50R20265/45R20
MB G-klasseEdition One45527,7–30,3Firehjulsdrift275/50R20275/50R20
MG CybersterGT44316,8Firehjulsdrift245/40R20275/35R20
Voyah Courage44019,5Firehjulsdrift255/45R20255/45R20
Lotus Emeya R900 Sport Carbon43522.4–25.1Firehjulsdrift265/40R21305/35R21
Skoda Elroq6042415,99Bakhjulsdrift235/55R19235/55R19

WLTP-rekkevidde i kilometer, WLTP-forbruk i kWt/100 km

Noen ganger tar vi med modeller på nytt, da handler det som oftest om  oppgraderinger eller biler vi har med som referansemodeller.

Husk også: Rekkeviddetallene du ser i denne testen, handler om de spesifikke modellene som er med. Her er det tatt hensyn til dekkene og utstyrsnivået. Tallene for testbilene må altså ikke forveksles med oppgitt maks-WLTP.

Dette var bilene i testen, presentert etter stigende WLTP:

Skoda Elroq 60

Pris testbil: 369.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 424 km

Denne vi vil få se mange av framover. 17 cm kortere – og naturligvis rimeligere – versjon av populære Enyaq. Bakhjulsdrift her, men kommer også med større batteri og firehjulsdrift. 

Les prøvekjøring av Elroq her.

Lotus Emeya R

Pris testbil: 1.978.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 435 km

Denne har først og fremst sin styrke ved ladestolpen og i synsfeltet vårt, med mindre man kommer mange mil sør for norske fartsgrenser. 

Les prøvekjøring av Emeya her.

Voyah Courage

Pris testbil: 450.000

Rekkevidde (WLTP): 440 km

Firehjulsdrift, masse utstyr og rikelig med plass til lav pris. Vil gi Voyah et løft på registreringslistene. Men bør levere tett opptil en relativt beskjeden rekkevidde. 

Les mer om Courage her.

MG Cyberster

Pris testbil: 700.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 443 km

Viser at det snart er elbiler for alle behov og lyster – og at MG kan mer enn å lage billige hverdagsbiler. En åpen toseter man nyter til alt annet enn å jage rekkevidde. 

Les mer om Cyberster her.

Mercedes-Benz G 580

Pris testbil: 2.352.000

Rekkevidde (WLTP): 455 km

Den herlige, men temmelig upraktiske, firkantede tungvekteren kan fort bli et offer for vindkastene oppe på fjellet. Men bra tall i vinterens test, med 14 prosent avvik fra WLTP. 

Les test av G-klasse her.

VW ID.Buzz GTX 4Motion

Pris testbil: 761.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 456 km

Med sju seter og firehjulsdrift er dette den egentlige folkevognbussen. Havner fort i kolonne med G-klasse til drøye 2,3 millioner, og to millioner rimeligere MGS5. 

Les prøvekjøring av Buzz GTX her.

MGS5

Pris testbil: 359.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 465 km

Den hittil beste MG-en, og på papiret klar for markedsandeler i en stadig tøffere klasse. Nå blir det første mulighet til å bevise at den duger også i praksis. 

Les test av MGS5 her.

Peugeot E-5008

Pris testbil: 549.000

Rekkevidde (WLTP): 488 km

Resultat gir en solid pekepinn også på den kommende firehjulstrekkerens kompetanse. Denne – og spesielt litt mindre E-3008 – skuffet stort i vinterens test. 

Les prøvekjøring av E-5008 her.

BYD Sealion 7 Excellence

Pris testbil: 512.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 502 km 

BYD leverer alltid på pålitelig høyt nivå i rekkeviddetesten. Kom 436 km i vinterens test, med et avvik fra WLTP på 13 prosent, som var blant de aller beste. 

Les test av Sealion her.

BYD Tang 4x4

Pris testbil: 761.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 530 km

Sjuseteren har fått et stort løft etter rekkeviddeoppgraderingen. 482 km i vinterens test, med et avvik på bare ni prosent, var nest best av alle. 

Les mer om Tang her.

Hongqi EHS7 4WD

Pris testbil: 650.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 540 km 

Her er det både luftfjæring og bakakselstyring til en anstendig pris. Men Hongqi er det kinesiske merket som i sterkest grad må bevise at bilene duger også i praksis. 

Her får du vite litt mer om EHS7.

Zeekr 7X

Pris testbil: 646.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 541 km

Denne ser du første gang på veien i rekkeviddetesten. Modell fra samme konsern som Volvo, med en kombinasjon av spesifikasjoner og pris som skremmer konkurrentene. 

Les prøvekjøring av 7X her.

Porsche Macan 4

Pris testbil: 1.317.00 kr

Rekkevidde (WLTP): 543 km

Selger bra, til å være såpass dyr. Men prestasjonene bør opp noen hakk. Hadde samme rekkeviddeavvik – minus 22 prosent – som konserntvilling Audi Q6 i vinterens test. 

Les test av Macan her.

Ford Explorer 4WD 

Pris testbil: 548.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 566 km

Etterlengtet suksess for Ford, som kniver om å komme inn blant Norges 10 mest solgte biler. 437 km i vinter, med 17 prosent minus i avvik, var derimot ganske middels. 

Les test av Explorer her.

VW ID.7 GTX Tourer 4Motion

Pris testbil: 603.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 568 km

Bekrefter det vi trodde: Nordmenn vil fortsatt ha stasjonsvogn. Men vi vil også ha bedre rekkevidde enn denne hadde i vinter. Minus 23 prosent avvik var blant de dårligste. 

Les test av ID.7 her.

Opel Grandland

Pris testbil: 581.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 569 km

Her er vi spente. Komfortabel nykommer vi gjerne kjører langt i. Men dette er teknisk sett samme bil som Peugeot E-3008/E-5008, som skuffet stort i vinterens test.

Les prøvekjøring av Grandland her.

Audi Q6 Sportback e-tron

Pris testbil: 978.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 582 km

Splitter nye Sportback skal rette opp et litt skuffende resultat for Q6 i vinterens test (minus 22 posent avvik). Sportback har lavere WLTP-tall, men her er vi mest spente på avviket. 

Les test av Q6 her.

Tesla Model Y LR firehjulsdrift

Pris testbil: 566.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 586 km

Norges mest solgte bil har fått en oppgradering som sees, men som først og fremst føles og høres. Her i den mest attraktive versjonen, med noen mil forbedret rekkevidde. 

Les test av nye Model Y her.

Kia EV3

Pris testbil: 472.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 590 km

En av de mest spennende modellene – ikke minst på grunn av rekkevidden – i en voksende klasse av kompakte familiebiler med tohjulstrekk. Kom solide 499 km i vinter. 

Les test av EV3 her.

Polestar 4 LR Single motor

Pris testbil: 594.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 600 km

Bilen uten bakvindu, men her er det heller ikke så mye grunn til å se seg tilbake. Debuterer i rekkeviddetesten, og på papiret skiller det bare noen meter til plattformsøsken Volvo EX90. 

Les prøvekjøring av Polestar 4 her.

Volvo EX90 Twin Motor

Pris testbil: 1.086.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 609 km

Endelig er Volvos store SUV her – også med stort batteri og store forventninger til denne dagen. Vi kan vel trygt fastslå rekord i klassen seks- og sjusetere. 

Les test av EX90 her.

Ford Capri RWD

Pris testbil: 525.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 627 km

Her lader Ford rekkeviddekanonen ved å fjerne firehjulsdriften på nykommeren. Den bakhjulsdrevne gule Caprien vil synes godt – og lenge – i årets test. 

Les test av Capri her.

Audi A6 Avant e-tron 

Pris testbil: 785.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 663 km

Audis elegante stasjonsvogn i en grunnutførelse uten unødvendige vekttillegg, og med aerodynamikk som kan gi interessante utslag i vinden oppe på fjellet. 

Les prøvekjøring av A6 Avant her.

BMW iX xDrive60

Pris testbil: 922.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 668 km

Sist med i 2022, nå tilbake etter en diskré, men betydelig oppgradering. Forventes å sette en ny standard for de store firehjulsdrevne SUV-ene  i millionklassen. 

Les test av «gamle» iX her.

Polestar 3 LR Single motor

Pris testbil: 872.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 695 km

Versjonen med firehjulsdrift fikk testens laveste avvik i vinter, bare fem prosent. Her kommer versjonen med bakhjulsdrift som skal utfordre Model 3 om å komme nest lengst. 

Les test av Polestar 3 her.

Tesla Model 3 LR bakhjulsdrift

Pris testbil: 418.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 702 km

Den viktigste referansebilen gjennom årene med rekkeviddetester, må rette opp et merkelig svakt resultat fra i vinter: 531 km ga tredje dårligste rekkeviddeavvik – hele 24 prosent. 

Les test av Model 3 her.

Lucid Air Grand Touring

Pris testbil: 1.550.000 kr

Rekkevidde (WLTP): 960 km

Programhelt som omsider ser ut til å dukke opp i rekkeviddetesten – og som vil prege den lenge etter at alle andre har gått til lading for natta. Her blir det rekord. Og sjåførbytte halvveis, av HMS-årsaker.
Les prøvekjøring av Lucid Air Pure her.