MYE KRAFT: Selv om Audi e-tron GT quattro er modellrekkens tammeste, er det fortsatt svært mye krefter.

Innstegsmodell:

Audi med «billigvariant» av e-tron GT

Med en ny utgave sniker Audi e-tron GT seg igjen under én million kroner i startpris.

Publisert Sist oppdatert

Audi e-tron GT har vært på markedet siden 2021, og ble oppgradert i fjor med større batteri og utgaver med enda mer effekt.

I samme moment ble prisene oppjustert. Ved introduksjonen for fire år siden var det mulig å få utgaver som hadde en startpris på mindre enn én million.

Mens den billigste etter oppgraderingen var S e-tron GT, med en startpris på 1.199.900 kroner.

Hundrelapp

Med siste gren på stammen, e-tron GT quattro, kryper prisen igjen under millionen, dog ikke med så mye – med én hundrelapp for å være nøyaktig.

Audi e-tron GT quattro begynner med andre ord på 999.900 kroner.

Brutto batterikapasitet er på 105 kWt (97 kWt netto), og bilen har en WLTP-rekkevidde på inntil 622 kilometer. Batterisystemet er på 800 volt.

Ladeeffekten er opptil 320 kilowatt.

Den nye modellen har 503 hestekrefter, 585 med launch control, og gjør null til hundre på 4,0 sekunder.

– Det gjør at nye Audi e-tron GT quattro er kraftigere enn den opprinnelige e-tron GT som ble lansert i 2021, sier Harald Edvardsen-Eibak, Audi-direktør i Norge, i en pressemelding.

Fire modeller

De andre e-tron GT-modellene i Norge:

  • S e-tron GT - 592 hestekrefter - 1.199.900 kroner - 3,4 sekunder
  • RS e-tron GT - 680 hestekrefter - 1.399.900 kroner - 2,8 sekunder
  • RS e-tron GT Performance - 748 hestekrefter - 1.599.900 kroner - 2,5 sekunder

Audi e-tron GT quattro har en luftmotstandskoeffisient på 0,24 og kontrollerbare luftinntak, mens quattro-systemet kontinuerlig fordeler krefter mellom for- og bakakselen, for å sikre optimal fordeling.

Siden introduksjonen i det norske markedet har det blitt levert 921 e-tron GT, ifølge statistikken til Opplysningrådet til veitrafikken. Tallet for den teknisk sett like Porsche Taycan er 5311.

Audi e-tron GT quattro skal produseres ved Audi Sport GmbH Böllinger Höfe i Neckarsulm, med produksjonsstart i midten av juni.

Flere saker med Audi: