ETTER BRANNEN: Slik sto bilen til André Hokholt etter røykutviklingen inne i kupeen.

Vil ikke bruke den: 

– Denne bilen stinker

Da Møller Bil renset Audien til André Hokholt, brukte de så sterke kjemikalier at bilen åtte måneder senere fortsatt står på verksted. – Denne bilen stinker, sier Hokholt.

Publisert Sist oppdatert
BILEIER: André Hokholt.

– Det er en spesiell lukt i bilen, bekrefter NAF i en rapport.

Historien startet i september i fjor høst. En times tid etter at André Hokholt har parkert hjemme på Løren i Oslo, skal han hente noe i bilen.

– Da merker jeg at det er en sterk, syrlig lukt inne i kupeen, forteller han.

Noen minutter senere ser han at kupeen fylles med røyk. Han ringer bergingsbil, som raskt kommer. Sjåføren på bergingsbilen og Hokholt åpner døra, og store mengder røyk slår imot dem.

Bilen, en da tre år gammel Audi e-tron, fraktes til nærmeste Møller Bil-avdeling, som konkluderer med at motoren til setereguleringen i passasjersetet foran trolig har utløst en liten brann med påfølgende røykutvikling.

Møller skifter ødelagte deler og renser bilen som en reklamasjons­sak, kostnadsfritt for Hokholt og samboeren. Halvannen uke senere henter paret bilen.

Skifter interiør

Da merker de umiddelbart en vond lukt.

– Det er en forferdelig lukt av både røyk og kjemikalier.

Utover høsten og vinteren forsøker Møller Bil å fjerne luktene. Deler av interiøret skiftes ut, og bilen rengjøres grundig – den er til og med to ganger hos et spesialfirma for rengjøring.

Men forgjeves. Røyklukta forsvinner, men ikke kjemikalielukta.

Flere ganger blir bileierne riktignok fortalt at nå er lukta borte. De blir bedt om å levere tilbake lånebilen og hente sin egen.

Men når de setter seg inn, oppdager de raskt at bilen fortsatt lukter. Flere ganger sier ansatte ved Møller seg enige i det, og tar bilen inn igjen.

NAF bekrefter

Også NAF har hatt bilen og lukta i den inne til vurdering. I en rapport konkluderer NAFs testestasjon:

«Kunde mener det er en lukt i bilen etter utbedring av brent elmotor. Vi kan bekrefte at dette stemmer. Vi kjenner at det er en spesiell lukt i bilen, spesielt etter at bilen er blitt oppvarmet i kupeen. 

Antar at det er lukt etter forskjellige kjemikaler og produkter som er brukt for å fjerne lukten av svidde/brente elementer etter skaden.

Dette forringer jo gleden og bruken av en ny bil betraktelig», skriver NAF.

Ozonrens

I en epost fra Møller Bil, som Motor har lest, bekrefter Møller Bil at de blant annet har utført det som kalles ozonrens. Se lenger ned i artikkelen hva Møller Bil svarer om lukta nå.

Flere firmaer tilbyr ozonrens for å fjerne uønsket lukt fra biler. Det er svært effektivt.

– Ozonbehandling fjerner og dreper alt av bakterier, skriver firmaet Prorens på sine nettsider.

Men ozon er svært giftig i høye konsentrasjoner.

– Langvarig eksponering for høye konsentrasjoner av ozon kan føre til alvorlige helseproblemer, som lungebetennelse, redusert lungefunksjon og forverring av astmasymptomer, skriver firmaet Ozonspesialisten på sine sider.

De skriver videre at ozon har en karakteristisk lukt som ofte beskrives som frisk, skarp-sur og litt metallisk.

– Vi er redde for om ozonbehandlingen kan ha ført til at det er helseskadelig for oss å bruke bilen, sier André Hokholt.

Hurtigmat

I mars i år setter Møller Bil og importøren Harald A. Møller foten ned. I en telefonsamtale med Hokholt erkjenner de, ifølge Hokholt, at de aldri vil klare å fjerne lukten helt, og at bileierne bare må akseptere det.

Møller sier ifølge Hokholt at de håper lukta forsvinner etter hvert. For å få til det, forteller André Hokholt at han blant annet blir anbefalt å oppbevare hurtigmat i bilen, slik at lukta av slik mat skal sette seg i stedet.

André Hokholt og samboeren ønsker ikke det. De krever å få heve kjøpet, og viser til at både de og de små barna deres har blitt både kvalme og syke av å sitte i bilen.

Lukta er spesielt ille når det er fuktig vær, og kupeen varmes opp med klimaanlegget. På en kjøretur kastet parets tre år gamle datter opp.

Kjemikalielukt

– Lukta er helt forferdelig. Når til og med datteren vår kaster opp av å være i bilen, må Møller gi seg. Vi har helt uforskyldt havnet i denne situasjonen, sier André Hokholt, og legger til:

– Vi har vært ekstremt tålmodige. Nå går ikke dette lenger.

– Hvordan vil du beskrive lukta?

– Som en sur kjemikalielukt, sier Hokholt, mens samboeren hans mener det er en «sviende» kjemikalielukt.

Vil ikke svare

Møller Bil hevder derimot at bilen nå er «friskmeldt».

– Vi har benyttet en anerkjent ekstern aktør som har friskmeldt bilen i etterkant av NAF-rapporten. Det forholder vi oss til, skriver teamleder Rune Bekken Reichborn i en epost.

Han vil ikke svare på hvilket firma de har benyttet seg av.

Motor har stilt Møller Bil en rekke spørsmål om denne saken, blant annet om det kan ha blitt brukt for sterke kjemikalier og for kraftig ozonrens.

Reichborn vil heller ikke svare på dette eller noen andre spørsmål, utover at han ikke er kjent med påstanden om hurtigmat, og at de mener de nå har en positiv dialog med Hokholt for å finne en alternativ løsning til heving av kjøpet, som Møller ikke vil godta.

Tak og bakseter

André Hokholt synes ikke de har en positiv dialog med Møller Bil.

– De må ha en helt annen oppfatning av begrepet «positiv» enn det vi har. At de ikke kjenner seg igjen i kommentarene rundt oppbevaring av hurtigmat i bilen, er dessuten direkte løgn, sier han.

Han og samboeren forteller at lukta nå er verst i taket og i baksetene.

– Jeg tror overdreven bruk av ozonrens og andre kjemikalier har ødelagt mye av materialene i kupeen. Kjemikaliene har satt seg så sterkt, sier André Hokholt.