ETTER BRANNEN: Slik sto bilen til André Hokholt etter røykutviklingen inne i kupeen.Foto: VIKING
Vil ikke bruke den:
– Denne bilen stinker
Da Møller Bil renset Audien til André Hokholt, brukte de så sterke kjemikalier at bilen åtte måneder senere fortsatt står på verksted. – Denne bilen stinker, sier Hokholt.
– Det er en spesiell lukt i bilen, bekrefter NAF i en
rapport.
Historien startet i september i
fjor høst. En times tid etter at André Hokholt har parkert hjemme på Løren i
Oslo, skal han hente noe i bilen.
– Da merker jeg at det er en sterk, syrlig lukt inne i kupeen,
forteller han.
Noen minutter senere ser han at kupeen fylles med røyk.
Han ringer bergingsbil, som raskt kommer. Sjåføren på bergingsbilen og Hokholt
åpner døra, og store mengder røyk slår imot dem.
Bilen, en da tre år gammel Audi e-tron, fraktes til
nærmeste Møller Bil-avdeling, som konkluderer med at motoren til
setereguleringen i passasjersetet foran trolig har utløst en liten brann med
påfølgende røykutvikling.
Møller skifter ødelagte deler og renser bilen som en
reklamasjonssak, kostnadsfritt for Hokholt og samboeren. Halvannen uke senere
henter paret bilen.
Skifter interiør
Da merker de umiddelbart en vond lukt.
– Det er en forferdelig lukt av både røyk og kjemikalier.
Utover høsten og vinteren forsøker Møller Bil å fjerne
luktene. Deler av interiøret skiftes ut, og bilen rengjøres grundig – den er
til og med to ganger hos et spesialfirma for rengjøring.
Men forgjeves. Røyklukta forsvinner, men ikke
kjemikalielukta.
Flere ganger blir bileierne riktignok fortalt at nå er
lukta borte. De blir bedt om å levere tilbake lånebilen og hente sin egen.
Men når de setter seg inn, oppdager de raskt at bilen
fortsatt lukter. Flere ganger sier ansatte ved Møller seg enige i det, og tar
bilen inn igjen.
Annonse
NAF bekrefter
Også NAF har hatt bilen og lukta i den inne til
vurdering. I en rapport konkluderer NAFs testestasjon:
«Kunde mener det er en lukt i
bilen etter utbedring av brent elmotor. Vi kan bekrefte at dette stemmer. Vi kjenner at
det er en spesiell lukt i bilen, spesielt etter at bilen er blitt oppvarmet i
kupeen.
Antar at det er
lukt etter forskjellige kjemikaler og produkter som er brukt for å fjerne
lukten av svidde/brente elementer etter skaden.
Dette forringer
jo gleden og bruken av en ny bil betraktelig», skriver NAF.
I en epost fra Møller Bil, som Motor har lest, bekrefter
Møller Bil at de blant annet har utført det som kalles ozonrens. Se lenger ned
i artikkelen hva Møller Bil svarer om lukta nå.
Flere firmaer tilbyr ozonrens for å fjerne uønsket lukt
fra biler. Det er svært effektivt.
– Ozonbehandling fjerner og dreper alt av bakterier,
skriver firmaet Prorens på sine nettsider.
Men ozon er svært giftig i høye konsentrasjoner.
– Langvarig eksponering for høye konsentrasjoner av ozon
kan føre til alvorlige helseproblemer, som lungebetennelse, redusert
lungefunksjon og forverring av astmasymptomer, skriver firmaet Ozonspesialisten
på sine sider.
De skriver videre at ozon har en karakteristisk lukt som
ofte beskrives som frisk, skarp-sur og litt metallisk.
– Vi er redde for om ozonbehandlingen kan ha ført til at
det er helseskadelig for oss å bruke bilen, sier André Hokholt.
Annonse
Hurtigmat
I mars i år setter Møller Bil og importøren Harald A.
Møller foten ned. I en telefonsamtale med Hokholt erkjenner de, ifølge Hokholt,
at de aldri vil klare å fjerne lukten helt, og at bileierne bare må akseptere
det.
Møller sier ifølge Hokholt at de håper lukta forsvinner
etter hvert. For å få til det, forteller André Hokholt at han blant annet blir
anbefalt å oppbevare hurtigmat i bilen, slik at lukta av slik mat skal sette
seg i stedet.
André Hokholt og samboeren ønsker ikke det. De krever å
få heve kjøpet, og viser til at både de og de små barna deres har blitt både
kvalme og syke av å sitte i bilen.
Lukta er spesielt ille når det er fuktig vær, og kupeen
varmes opp med klimaanlegget. På en kjøretur kastet parets tre år gamle datter
opp.
– Lukta er helt forferdelig. Når til og med datteren vår
kaster opp av å være i bilen, må Møller gi seg. Vi har helt uforskyldt havnet i
denne situasjonen, sier André Hokholt, og legger til:
– Vi har vært ekstremt tålmodige. Nå går ikke dette lenger.
– Hvordan vil du beskrive lukta?
– Som en sur kjemikalielukt, sier Hokholt, mens samboeren
hans mener det er en «sviende» kjemikalielukt.
Annonse
Vil ikke svare
Møller Bil hevder derimot at bilen nå er «friskmeldt».
– Vi har benyttet en anerkjent ekstern aktør som har
friskmeldt bilen i etterkant av NAF-rapporten. Det forholder vi oss til,
skriver teamleder Rune Bekken Reichborn i en epost.
Han vil ikke svare på hvilket firma de har benyttet seg
av.
Motor har stilt Møller Bil en rekke spørsmål om denne
saken, blant annet om det kan ha blitt brukt for sterke kjemikalier og for
kraftig ozonrens.
Reichborn vil heller ikke svare på dette eller noen andre
spørsmål, utover at han ikke er kjent med påstanden om hurtigmat, og at de mener
de nå har en positiv dialog med Hokholt for å finne en alternativ løsning til
heving av kjøpet, som Møller ikke vil godta.
Tak og bakseter
André Hokholt synes ikke de har en positiv dialog med Møller
Bil.
– De må ha en helt annen oppfatning av begrepet «positiv»
enn det vi har. At de ikke kjenner seg igjen i kommentarene rundt oppbevaring
av hurtigmat i bilen, er dessuten direkte løgn, sier han.
Han og samboeren forteller at lukta nå er verst i taket
og i baksetene.
– Jeg tror overdreven bruk av ozonrens og andre
kjemikalier har ødelagt mye av materialene i kupeen. Kjemikaliene har satt seg
så sterkt, sier André Hokholt.