SKUFFENDE: Volvo EX30 fikk en super start i Norge, men salget har dabbet kraftig av.

Disse 15 bilene har størst nedgang:

Slik forklarer de svikten i salget

Salget av Volvo EX30 er halvert sammenliknet med samme periode i fjor. En annen volumselger, Ford Mustang Mach-E, har en nedgang på over 80 prosent.

Publisert

Her får du en oversikt over elbilene med størst prosentvis nedgang i antall registreringer så langt i år, sammenliknet med samme periode i 2024. Tallene er hentet fra OFV (opplysningsrådet for veitrafikken).

Noen av tallene kan enkelt begrunnes med at modellene er tatt ut av produksjon, som for eksempel Audi Q8 e-tron og Mazda MX-30. 

Det gjør naturligvis modellene mindre attraktive – i den grad det fortsatt er noen igjen av dem på lageret.

Oppgradering

Andre modeller blir ikke lenger tatt inn til Norge, som BYD Atto.

Enkelte modeller kan stå foran en lenge annonsert oppgradering, og sånn sett ikke være fristende i utgående versjon – som Hyundai Ioniq 6.

Eller enda mer avgjørende: Det kan komme en splitter ny modell, som for Nissan Leaf sin del. Denne kommer allerede i år (les mer om nye Leaf her).

Og noen modeller – som MG ZS EV – er allerede blitt erstattet av en vesentlig bedre modell. Nye MGS5 gjorde et godt inntrykk på oss i Motor (les Motors test her).

FIN, MEN: Renault Megane er lekker å se på, men mangler andre egenskaper som gjør at den hevder seg i konkurransen.

Gått ut på dato

En ganske opplagt forklaring for flere av modellene er at de rett og slett ikke har en kombinasjonen av pris og egenskaper som gjør at de hevder seg i konkurransen – som Renault Megane, Cupra Born, Opel Astra og Hyundai Kona.

OVERTAR: Volvo EX40 (t.h.) og delvis EC40, har tatt kraftige hopp på registreringslistene – på bekostning av EX30.

Volvos begrunnelse

Men det er én modell vi virkelig stopper opp ved: Volvo EX30. Norges tredje mest solgte bil i 2024, har sunket ned til en 10. plass så langt i 2025. Salget er halvert sammenliknet med samme periode i fjor. 

Volvos kommunikasjonssjef Erik Trosby forklarer det slik:

«EX30 har vært en stor suksess siden lanseringen i juni 2023. Det er derfor naturlig med en justering, spesielt i et veldig konkurranseutsatt marked. Samtidig ser vi at EX40 har fått et kraftig oppsving, så det er nok en del av kundene som har flyttet seg mellom modellene. Vi opplever salgsvekst i år og er godt fornøyd med hvordan porteføljen leverer som helhet. I januar lanserer vi nye EX60, og med den på veien får vi et komplett modellutvalg i alle segmenter.»

Tallene underbygger det Trosby er inne på: Større Volvo EX40 har hatt en økning av nyregistreringer på formidable 292 prosent.

Explorer og Capri

Vi stusser også over tallene til Ford Mustang Mach-E. Det er riktignok enkelt å lese av statistikken at nye Explorer, og delvis Capri, har utliknet det totale salget av Ford i denne klassen – men er det hele forklaringen? 

Etter Motors mening er Mach-E en vesentlig bedre bil enn de to nevnte. Men også vesentlig dyrere.

SVIKT: Ford Mustang Mach-E, her i GT-versjon, er en herlig bil på mange vis. Men salget har sviktet.

Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby skriver dette i en e-post til Motor: 

«Årsaken er blant annet at Ford for et år siden kun hadde Mustang Mach-E og F-150 Lightning som helelektriske biler, mens vi i dag også har helelektriske Explorer, Capri og Puma.

Mustang Mach-E er fortsatt en super bil og med mange fornøyde kunder med høy gjenkøpsgrad, som kjøper seg sin andre og tredje Mustang Mach-E.

Prisen på Mach-E er tilsvarende som for et år siden, men konkurransen har blitt stadig tøffere, og renten har økt fra 0,24 prosent for et år siden, til 2,99 prosent nå. Samtidig har vi redusert renten på Explorer og Capri til 0,94 prosent. Dette oppfattes som et mer attraktivt tilbud for mange. Samlet sett har vi det siste året hatt en økning i salget av helelektriske personbiler på hele 89,62 prosent.»

SLUTTKJØRT: I februar i år sluttet Audi å produsere den store SUV-en Q8 e-tron.

De 15 «verste»

Hvis vi holder oss til elektriske personbiler med et visst salgsvolum på det norske markedet, er dette lista over de 15 modellene med størst prosentvis salgsnedgang de åtte første månedene i år, sammenliknet med samme periode i fjor:

1. Nissan Leaf: 98,3 prosent ned, fra 1379 til 23 biler.

2. Audi Q8 e-tron: 96,7 prosent ned, fra 604 til 20 biler.

3. Cupra Born: Ned 90 prosent, fra 130 til 30 biler.

4. BYD Atto 3: Ned 85,5 prosent, fra 200 til 29 biler.

5. Ford Mustang Mach-E: Ned 83,1 prosent, fra 1501 til 254 biler. 

6. Maxus Euniq: Ned 81,9 prosent, fra 227 til 41 biler.

7.  BYD Tang: Ned 69,9 prosent, fra 422 til 133 biler.

8. Renault Megane: Ned 66,3 prosent, fra 193 til 65 biler.

9. Hyundai Ioniq 6: Ned 65,4 prosent, fra 428 til 148 biler.

10. Opel Astra: Ned 60,9 prosent, fra 256 til 100 biler.

11. MG ZS EV: Ned 55,7 prosent, fra 932 til 413 biler.

12. Polestar 2: Ned 53,5 prosent, fra 1292 til 601 biler.

13. Volvo EX30: Ned 50,1 prosent, fra 4750 til 2333 biler.

14. Mazda MX-30: Ned 48,9 prosent, fra 1143 til 584 biler.

15. Hyundai Kona: Ned 45 prosent, fra 2319 til 1276 biler.

På toppen av nyregistreringslistene ligger Tesla Model Y som et nypolert symbol på at Norge fortsatt er en spesiell elbilnasjon, i den forstand at vi ikke er påvirket av den internasjonale salgssvikten til Tesla.

Det er registrert 14.064 nye Model Y hittil i år. Det er 16 biler mer enn de tre neste personbilene på lista (Toyota bZ4X, VW ID.4 og VW ID.7) til sammen. 

Fossiltaperen Toyota

Løfter vi blikket ut av den batterielektriske verden, så ser vi at Toyotas tapre kamp på fossilbilenes vegne nå er tapt for godt. Heldigvis kompenseres dette i stor grad med det gode salget av bZ4X.

Dette er nedgangen i antall nyregistreringer på de mest populære modellene fra Toyota:

Corolla: 87 prosent. RAV 4: 70,8 prosent. Yaris: 68,8 prosent. Yaris Cross: 39,1 prosent.

Powered by Labrador CMS