BRANNFARE: Morten Lied, eieren av denne Audien, fikk beskjed om å vente svært lenge på sjekk av en mulig alvorlig feil.

Alvorlig batterifeil på Audi:

Møller ba Morten vente i 9 måneder på time

I desember fikk Morten Lied rekommandert brev om at han raskest mulig må få Audien sin på verksted. Men verkstedet hadde ikke time før om ni måneder.

Publisert

– Hæ! utbryter senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat når hun får høre om den lange ventetiden for å få sjekket den alvorlige batterifeilen på Audi e-tron.

– Utbedring skal skje innen rimelig tid. Ni måneder er ikke innen rimelig tid, sier hun.

De fleste av oss har opplevd å få beskjed om at vi må levere bilen vår på merkeverkstedet for kontroll eller utbedring av en feil eller svakhet som er blitt oppdaget. 

Men bergenseren Morten Lied skvatt likevel litt ekstra da han like før jul fikk et rekommandert brev fra Audi-importøren Harald A. Møller.

Fare for brann

Importøren ba Lied om raskest mulig å ta kontakt med sin Audi-forhandler på grunn av en mulig feil i høyenergibatteriet som kan føre til «livsfarlige skader» på mennesker og «alvorlige materielle skader», som det står i brevet.

Audi hadde avdekket at det er fare for brann når batteriet er ladet over 80 prosent. Derfor fikk Lied også beskjed om at batteriet kan lades til maksimalt 80 prosent frem til bilen er kontrollert, og deler av batteriet muligens må skiftes ut.

Men på telefonen med sitt lokale Møller Bil-verksted i Bergen fikk han beskjed om at han kan få time først i september 2025, ni måneder senere.

– De sa det var kun én person som hadde kompetanse til å gjennomføre jobben, og mange biler å sjekke, forteller Lied.

– Alvorlig

Han synes det er skummelt å bruke en bil med en potensielt farlig feil i mange måneder. Dessuten skaper det problemer at bilen ikke kan fullades.

Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat sier at bilforhandleren bør ha kortere ventetid på å kontrollere feil som kan ha så store konsekvenser.

– At de sender et rekommandert brev indikerer også at dette er alvor. De bør derfor prioritere dette høyere, sier Svennungsen.

– Feil og misforståelse

Like etter at Lied kontaktet Motor om den lange ventetiden, får han telefon fra Møller.

– De tilbyr meg time om knappe to uker.

Han er glad for at han får sjekket sin bil raskere.

– Men da er det jo noen andre som skyves bakover i køen.

Importøren sier til Motor at den lange ventetiden som Lied fikk beskjed om, skyldes «en feil og en misforståelse hos forhandler».

– Dette gjenspeiler ikke kapasiteten på verkstedet. Vi beklager selvsagt feilen og misforståelsen, sier Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Audi hos Harald A. Møller.

Hun understreker at Lied nå har fått ny time senere i januar.

PS! Tilbakekallingen Lied er omfattet av, gjelder en del Audi e-tron som er produsert i perioden mars 2018 til mars 2022. De første kundene fikk innkalling allerede i fjor vinter.