BRANNFARE: Morten Lied, eieren av denne Audien, fikk beskjed om å vente svært lenge på sjekk av en mulig alvorlig feil.
Foto: PRIVAT
Alvorlig batterifeil på Audi:
Møller ba Morten vente i 9 måneder på time
I desember fikk Morten Lied rekommandert brev om at han raskest mulig må få Audien sin på verksted. Men verkstedet hadde ikke time før om ni måneder.
– Hæ! utbryter senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF
Advokat når hun får høre om den lange ventetiden for å få sjekket den alvorlige
batterifeilen på Audi e-tron.
– Utbedring skal skje innen rimelig tid. Ni måneder er
ikke innen rimelig tid, sier hun.
De fleste av oss har opplevd å få beskjed om at vi må
levere bilen vår på merkeverkstedet for kontroll eller utbedring av en feil
eller svakhet som er blitt oppdaget.
Men bergenseren Morten Lied skvatt likevel
litt ekstra da han like før jul fikk et rekommandert brev fra Audi-importøren
Harald A. Møller.
Fare for brann
Importøren ba Lied om raskest mulig å ta kontakt med sin
Audi-forhandler på grunn av en mulig feil i høyenergibatteriet som kan føre til «livsfarlige skader» på mennesker og «alvorlige
materielle skader», som det står i brevet.
Audi hadde avdekket at det er fare for brann når
batteriet er ladet over 80 prosent. Derfor fikk Lied også beskjed om at
batteriet kan lades til maksimalt 80 prosent frem til bilen er kontrollert, og
deler av batteriet muligens må skiftes ut.
Men på telefonen med sitt lokale Møller Bil-verksted i
Bergen fikk han beskjed om at han kan få time først i september 2025, ni
måneder senere.
– De sa det var kun én person som hadde kompetanse til å
gjennomføre jobben, og mange biler å sjekke, forteller Lied.
– Alvorlig
Han synes det er skummelt å bruke en bil med en
potensielt farlig feil i mange måneder. Dessuten skaper det problemer at bilen
ikke kan fullades.
Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat sier at
bilforhandleren bør ha kortere ventetid på å kontrollere feil som kan ha så
store konsekvenser.
– At de sender et rekommandert brev indikerer også at
dette er alvor. De bør derfor prioritere dette høyere, sier Svennungsen.
– Feil og misforståelse
Like etter at Lied kontaktet Motor om den lange
ventetiden, får han telefon fra Møller.
– De tilbyr meg time om knappe to uker.
Han er glad for at han får sjekket sin bil raskere.
– Men da er det jo noen andre som skyves bakover i køen.
Importøren sier til Motor at den lange ventetiden som Lied
fikk beskjed om, skyldes «en feil og en misforståelse hos forhandler».
– Dette gjenspeiler ikke kapasiteten på verkstedet. Vi
beklager selvsagt feilen og misforståelsen, sier Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef
for Audi hos Harald A. Møller.
Hun understreker at Lied nå har fått ny time senere i
januar.
PS! Tilbakekallingen Lied er omfattet av, gjelder en del Audi
e-tron som er produsert i perioden mars 2018 til mars 2022. De første kundene fikk
innkalling allerede i fjor vinter.
Flere forbrukersaker på Motor.no: