GLEDELIG: Endelig er Nissan Ariya i Norge. Den gjør et solid inntrykk.

Test: Nissan Ariya

Ja, vi tror på Nissan

Det er mer enn årstiden som framkaller billige ordspill. Nissan framstår med stor troverdighet med Ariya, og leverer solid i alle testkategorier. Med ett viktig unntak.

Publisert Sist oppdatert

La oss like godt bli ferdig med det negative: Hadde Ariya hatt bagasjeplass på nivå med de viktigste konkurrentene, ville også totalsummen blitt et par poeng høyere – og dermed i ypperste sjikt.

Men velger du firehjulsdrift, og det anbefaler vi på en bil som dette, så krymper bagasjerommet til 415 liter opp til kanten av bakseteryggen. Det er lite. Mindre enn Nissans egen legende, Leaf, som er over 15 centimeter kortere.

Og da gjentar vi oss selv: Hvor ble det av alle fordelene ved de dedikerte elbilplattformene, som den Ariya er bygget på?

Nissan Ariya

  • Priser, drivlinjer:
  • Advance 425.000: 63 kWt batteri, 403 km. rekkevidde, 218 hester, forhjulstrekk.
  • Evolve 521.000: 87 kWt batteri, 530 km. rekkevidde, 242 hester, forhjulstrekk.
  • e-4orce Evolve 551.000: 87 kWt batteri, 500 km. rekkevidde, 306 hester, firehjulsdrift.
  • Lading DC: 130 kW. AC: 7,4/22 kW.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/(cm): 460/217/166.
  • Bakkeklaring (cm): 17 (firehjulsdrift), 18–18,5 (forhjulstrekk, 87 kWt/63 kWt).
  • Vekt (kg): Fra 1900–2200 (avhengig av modell og utstyr).
  • Bagasjevolum (liter): 415 (firehjulsdrift), 468 (forhjulstrekk).
  • Hengervekt (kg): 1500 (firehjulsdrift), 750 (forhjulstrekk).
  • Hjul: 235/55R19.
  • Konkurrenter: VW ID.5, BMW iX1, Skoda Enyaq Coupe, Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Mustang Mach-E, Volvo C40, Kia EV6. Hyundai Ioniq 5.

Folk og bagasje

Bilbransjen var flinke til å fortelle oss at færre og mindre plasskrevende komponenter skulle gi vesentlig bedre plass til folk og bagasje.

Det vi ser, er at de muligens gir litt bedre plass til folk, men ikke til bagasje. Tvert imot. Ariya har heller ikke frunk (bagasje­plass under panseret) og ikke gjennom­lastings­luke i baksetet. Dette er med andre ord en bil som blir dårligere desto lenger bak man kommer.

Da forteller totalscoren i denne testen noe om at bilen er særdeles bra på det meste som er lenger foran. Og glemmer vi at bilen skal fullpakkes med ujevne mellomrom, så sitter vi igjen med en nykommer som legger seg helt i teten på komfort.

Støynivået er lavt, bilen er lys og luftig, og man sitter høyt – slik de fleste ønsker i biler som dette.

Skjemmer litt

Rattet kan justeres elektrisk, det er en finesse du ikke finner på andre biler i denne prisklassen. Også midtkonsollen kan skyves fram og tilbake elektrisk, uten at vi helt har sett noen annen verdi i dette enn at en eventuell passasjer på midtsetet bak får litt bedre plass til føttene.

Nissan Ariya

79 poeng

Ariya har en rekke gode egenskaper, og spesielt komforten er høy. Men den svikter i en av de viktigste øvelsene for en familiebil som dette: Bagasjeplassen er altfor dårlig. Dermed taper den viktige poeng mot konkurrentene.

Komfort 9/10

Lys, luftig, og gjennomført trivelig. Elektrisk justerbart ratt er luksus, énpedalsfunksjonen er også et komfortelement for mange. Foran sitter man høyt, slik SUV-kunder foretrekker. Støynivået er blant de beste, og i fart ligger den stabilt og behagelig på veien. Litt gammeldagse skjermfunksjoner

Design 8/10

Oppsiktsvekkende da den ble presentert, og gledelig spennende og elegant ute i gatebildet nå. Fargevalget betyr mye, lysere valører fremhever kontrastene og linjene. Men et design skal også være funksjonelt, og altfor mye bagasjeplass forsvinner. Rene linjer innvendig, men mindre spennende her.

Kjøreegenskaper 7/10

Tre ulike kjøremodus, men behovet er mer eller mindre fraværende i en bil som dette. Effekt i massevis. Det finnes konkurrenter med lavere tyngdepunkt og mer presisjon, men jakter man dette, så kjører man trolig i feil klasse. Minus: Forhjulstrekk gir lett hjulspinn på vått/glatt underlag.

Miljø og forbruk 9/10

På papiret har Ariya rekkevidde helt i tetsjiktet. Testbilen har offisiell rekkevidde (WLTP) på 533 km. Vår forbruksrunde i oktober ga et forbruk på 18,7 kWt/100 km, altså rundt 46-47 mil. Det er solid. Det samme er ladetiden fra 9-80 prosent på 34 minutter.

Utstyr 8/10

På topputstyrte Evolve er det ikke så mye å legge til utover litt mer eksklusivt skinn i setene, hengerfeste og eventuelt litt stylingdetaljer. Fra Advance og opp til Evolve skiller det 40.000 kroner. Da får du en del ekstra komfort som er viktig for mange, og dermed verdt prisen.

Praktisk 5/10

Her glipper tetstriden. Med firehjulsdrift, som de fleste velger – og som Motor sterkt anbefaler framfor forhjulstrekk – reduseres bagasjerommet til 415 liter, altså mindre enn Leaf (468 liter i versjonen med tohjulstrekk)! Har heller ikke frunk. Et skyvbart baksete kunne også kompensert.

Pris 8/10

Man kommer godt under 600.000 for versjonen med firehjulsdrift, størst batteripakke og det laveste av to utstyrsnivåer, inkludert vinterhjul og metallic. Ønsker du finesser som kjøling i forsete, varme i baksetet, elektrisk skyvbar midtkonsoll, head up display og bedre lyd, må du legge til 40.000.

Driftskostnader 8/10

Service en gang i året, eller etter 30.000 km, hvis det skjer først. Det er litt gammeldags. En serviceavtale over tre år, koster 11.900 kroner. Ingen har mer erfaring enn Nissan på elbiler, i tillegg samarbeider de med en annen nestor, Renault. Det bør tilsi et problemfritt bilhold.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner i fersk EuroNCAP-test, og særdeles høy score (93 prosent) i kategorien aktive sikkerhetssystemer. Ariya har blant annet en intelligent blindsonevarsler, som styrer bilen tilbake i kjørefeltet om sjåføren er uoppmerksom. Også bra beskyttelse av voksne (86 prosent) og barn (89 prosent).

Annenhåndsverdi 8/10

Nissans solide erfaring med pionéren Leaf, tilsier at Ariya blir et solid produkt med minimale startproblemer. Men ferske erfaringer med relevante konkurrenter, viser at det kan dukke opp trøbbel der man minst forventer det. Vi har likevel stor tro på at Ariya vil holde seg godt i pris.

Trivselsfaktor

Instrumentpanelet er rent og oversiktlig, og materialkvaliteten er generelt bra. Et par ujevne glipper i overgangen mellom instrumentpanel og de romslige oppbevaringsrommene på undersiden, skjemmer litt av totalnntrykket på en splitter ny bil til over halvmillionen, men både semskede overflater og et slags treverk med et ganske edelt utseende, underbygger trivselsfaktoren.

Mange kunder kommer fra en Nissan Leaf eller en bensin- eller dieselbil, og Nissan er opptatt av at overgangen skal være så smidig og naturlig som mulig. Derfor har Ariya blant annet beholdt knapperekken på instrumentpanelet.

NYE LINJER: Ariya gjør et elegant inntrykk i trafikken, men den skrånende hekken bidrar til bilens største minus: Den dårlige bagasjeplassen.

Haptiske knapper

Knappene er integrert i panelet, tilsynelatende som rene berøringsknapper. Men de har fått en såkalt haptisk funsjon. Det betyr at de kvitterer med en ørliten vibrasjon, og man får opplevelsen av både en ny berøringsskjerm og en klassisk knapp.

Så bør Nissan legge ved en liten klut i midtkonsollen til nye kunder. For her fester fingermerkene seg fort.

STILRENT: Instrumentpanelet er oversiktlig og materialkvaliteten er generelt høy. De haptiske knappene under infotainmentskjermen er ganske små, og krever litt oppmerksomhet. Men stilrent og elegant blir det.

Plundrete

Infotainmentsystemet er delvis en arv fra Leaf. Vi kjenner igjen både symboler og funksjoner. På dette området har japanerne alltid ligget litt etter.

Og selv om Ariya har de fleste moderne funksjoner tilgjengelig, så er det noe med brukergrensesnittet og skjermoppløsningen som gjør det mer plundrete og mindre intuitivt enn de beste.

Da vi kjørte Ariya for første gang i Stockholm-regionen tidligere i sommer, registrerte vi at navigasjonssystemet ikke fungerte optimalt. Dette gjentok seg på norske veier. Ikke mye krøll, men heller ikke på nivå med det beste.

Rekkevidde

Ariya legger seg helt i tetstriden på rekkevidde, sammen med Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y. Vinterens utgave av verdens største elbiltest vil vise hvor bra den er i praksis, men våre foreløpige forbruksmålinger lover godt. I kjølig oktobertemperatur endte vi med et forbruk som gir drøye 46 mil for vår versjon med forhjulstrekk og offisiell rekkevidde på 533 km.

KVALITET: Den semskede overflaten går fra dører og over på oversiden av instrumentpanelet. Lenger ned på dører og instrumentpanel er det mer hardplast og delvis litt dårlig passform.
GJENNOMTENKT: Masse oppbevaringsplass, ulikt mange andre elbiler. Kontrasten til en konkurrent som for eksempel Toyota bZ4X, er veldig stor.

Ikke optimalt

Og apropos forhjulstrekk: Selv med ganske moderat gass, merket vi antydning til hjulspinn på regnvåt oktoberasfalt. Vi fikk en klar fornemmelse av at Ariya kan få problemer på skikkelig vinterføre.

En tung batteripakke bak i bilen, og forhjulstrekk, er ikke optimalt.

415 LITER: Slik ser bagasjerommet ut i versjonen med firehjulsdrift. 415 liter volum er lite, og hovedårsaken til at Ariya ikke kommer høyere opp på poenglistene.
TODELT: På versjonen med tohjulstrekk, kan du ha bagasjegulvet på to nivåer. Enten i flukt med lastekanten, som er best i det daglige, eller så kan gulvet fjernes for å få maksimalt volum.
468 LITER: Dette er maks bagasjevolum i versjonen med tohjulstrekk. Akseptabelt, men ikke mer, på en bil som er 4,60 lang.

Mentorer

Men her må man gjøre en viktig avveiing. Hva er viktigst: Firehjulsdrift – eller forhjulstrekk, tre mil bedre rekkevidde og 50 liter mer bagasjevolum til 30.000 kroner mindre?

Høy trivsel og solid rekkevidde får man uansett. Trolig også et ukomplisert bilhold. Nissan er tross alt mentorer i elbilfaget.