TRE BRØDRE: VW-konsernets småbiler ID. Polo, Cupra Raval og Skoda Epiq – og konseptutgaven av ID. Cross lengst bort – er blant IAA-utstillingens mest omtalte nyheter.Foto: PETER RAAUM
München-utstillingen:
Disse nyhetene topper bilshowet
Med en spagat av sjumilssteg for premiumfabrikantene og folkelige småtasser fra Volkswagen-konsernet, inviterer tysk bilbransje til sin viktigste utstilling på mange år.
MÜNCHEN (Motor): IAA-utstillingen som åpnet dørene mandag, har snev av gammel storhet.
Ikke slik at alle er her, faktisk er bare ett Stellantis-merke (tyske Opel) og ingen japanere på plass i München.
Men for den delen av bilindustrien som betyr noe i Tyskland akkurat nå – det vil si hele den tyske og litt av den kinesiske – har denne seansen lenge vært blinket ut som årets mulighet.
For tyskerne er det to milepæler:
Premiummerkene BMW og Mercedes-Benz lanserer det som i realiteten er deres elbil-2.0, begge med om lag 40 nye eller oppdaterte modeller på beddingen de neste to årene. Alt de tidligere har servert av litt for dyre og litt for dårlige biler, avløses av en modellgenerasjon som tar et kvantesprang på rekkevidde, forbruk og ladehastighet – parret med en interessant teknologi-fornyelse.
Volkswagen-konsernet ruller ut et trillebårlass av nye modeller, men det er de minste som er mest spennende. ID. Polo, Skoda Epiq og Cupra Raval skal med prislapp rundt 25.000 euro bli elbiler for alle, i tillegg trimmer VW konseptmodellene ID. Cross og ID. Every1 for lansering i 2026 og 2027.
Premium-race
Dette er de viktigste nyhetene på utstillingen, som har pressevisning mandag og offisielt åpner for bilglade tyskere tirsdag:
BMW viste sin første Neue Klasse-modell med iX3-lanseringen allerede på fredag, og har også klar en kamuflert 3-serie (lanseres på nyåret). Den største satsingen i denne fabrikantens historie favner et 40-talls helt nye eller oppgraderte modeller, som alle skal få den nye digitale teknologien som ligger til bunns for Neue Klasse-prosjektet til BMW. WLTP-rekkevidde over 800 km drar naturligvis interesse.
FØRST UT: iX3 og 3-serie er de første bilene i BMWs omfattende Neue Klasse-satsing.Foto: BMW
Mercedes-Benz har allerede lansert sin første bil i den nye bølgen av modeller (CLA), men viste søndag det som blir deres kanskje aller viktigste elektriske bil, SUV-en GLC. Mercedes har forlatt EQ-navnet som signatur på sine elbiler, og vil som BMW lansere sine tradisjonelle modellnavn med et sett av ulike drivlinjer. Elektriske GLC har 800V-teknologi og skal lade med en effekt på over 320 kW. Den får 735 km rekkevidde, og den norske standardutgaven vil trolig leveres med en gigantisk 39-tommers skjerm over hele dashbordet.
Den vil prismessige ligge noe over BMW iX3, men endelig pris er ikke klar før om rundt 14 dager.
Også Mercedes har lanseringsplanen klar for nær 40 modeller, alle drivlinjer inkludert. Blant det mest gøyale: G-klasse kommer både i en krympet versjon og som cabriolet. Dessuten skal spektakulære AMG GT XX komme i produksjonsutgave ganske snart.
De andre tyske premiummerkene, Audi og Porsche, har litt mindre ambisiøse planer for IAA. Audi har ingen ny elbil, men viste en ny Q3, deres kanskje aller viktigste SUV. Audi har også med en RS5, i tillegg til at de allerede har vist sportsbil-ideen Concept C. Med andre ord: de nye bilene har drivlinjer som dessverre ikke er hete i det norske markedet.
Porsche har ingen ny modell, men i påvente av detaljene om elektrisk Cayenne viste de detaljer om en ny løsning for induksjonslading av deres elbiler.
Annonse
Smågodt
Volkswagen-konsernet presenterer et knippe modeller det er ekstremt store forventninger til:
Først og fremst kommer småbiler som ID. Polo (en konseptmodell er vist som ID.2), Skoda Epiq og Cupra Raval, altså de minste og rimeligste modellene som skal gjøre elbiler til allemannseie – med startpris rundt 25.000 euro, bygd i Spania på MEB+plattformen og i en størrelse mellom 404 og 410 cm for hverdagsbruk i Europas storbyer.
NYE NAVN: Med Polo-lanseringen forlater Volkswagen tall-prinsippet på sine ID-modeller. Deres elektriske biler skal få kjente modellnavn som Golf, Tiguan og Passat. Og ID.2 blir altså ID. Polo.Foto: Volkswagen AG
VW har også vist kompakt-SUV-en ID. Cross som måler 416 cm, pluss lille ID. Every1 (388 cm), i tillegg til at det slippes en ny generasjon av ikke-elektriske T-Roc.
Fra Skoda kommer mer detaljer om deres Vision O mandag kveld, en elektrisk Octavia som det er vist detaljer fra de siste ukene. Også Cupra kommer med en konseptmodell, Tindaya.
Småbiler står på menyen også fra de koreanske konsernsøsknene Kia og Hyundai med henholdsvis EV2 og Ioniq 3, sistnevnte kommer i kompaktsegmentet med ID.3 og MG4 på konkurrentlisten. EV2 er mindre, dog ikke så liten som Hyundais minibil Inster.
Opel, eneste Stellantis-merke på IAA, viste en sportsversjon av sin tredje minste elbil, elektriske Mokka GSE.
Volvo og Polestar kommer med sedaner, men verken ES90 eller kraftfulle Polestar 5 vil bli modeller med stort salg i Norge, til det er disse lekre utgavene for langt unna tradisjonelle norske preferanser.
Lucid har Europa-premiere for Gravity, deres 7-seters SUV som har tett på 750 km rekkevidde og 0–100-akselerasjon på drøye tre sekunder.
Kinesisk blanding
Fra Kina vises biler i alle segmenter:
En av de minste kommer fra BYD i form av prisbomben Dolphin Surf, som er ventet å komme på det europeiske markedet med en startpris rundt 20.000 euro. BYD har også ladehybriden Seal 06 DM-i Touring på en første visning i Europa. Ingen av disse kommer til Norge.
To statseide fabrikanter, Changan og GAC, dypper tåa i den tyske dammen for første gang.
Changan viser Norgesklare Deepal S05 og S07, mens GAC kommer til München med Aion V (SUV) og kompaktmodellen Aion UT.
Dessuten viser Seres-konsernet sin Aito 5 – en ganske snasen premium-modell som har blitt presentert på kontinentet før, men som nå er på IAA i forbindelse med salgsstart i Europa. Xpeng er i München med sin P7+, og det er grunn til å vente at den lanseres i Norge i 2026. Pris er derimot ikke klar.
Blant de ikke-elektriske er det også verdt å nevne en ny generasjon Renault Clio, en av Europas virkelige bestselgere. Den har solgt i svært beskjedne volum i Norge tidligere, og det blir ikke noen Clio-bølge nå som når elbil-andelen kryper tettere mot 100 prosent-målet. Men for Renault forblir det en av merkets aller viktigste modeller.