
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
Nordmenn er verdensmestre i å lengte etter lange somre og enda lengre campingvogner. Heng på tre familier som drar langt med de lengste av dem.
Sju, ni eller elleve meter langt campingvogn-palass? Null problem!
På syl-smale veier, i styggbratte bakker og gjennom svimlende svinger ruller lange campingvogner fram – åkkesom.
De seneste årene har nordmenn handlet mobile hytter – nei: slott på hjul – som aldri før.
Fridager som frifanter i enorme vogner er nordmenns form for nokså ujålete slottsferie: «My campingvogn is my castle».
Definisjonen på laaang vogn er ofte dobbelt hjulsett, baderom større enn i heimen og stuk mellom seks og nær elleve meter – med krok.
Følg på tre familier med tung vogn og lett stemning.
Møt Norges største bilentusiaster!
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører gult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
-
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial!
-
Vi som bruker vinteren på å mekke:
Er mekking Norges største vinteraktivitet?
-
Vi som liker biler andre synes er stygge:
Er dette Norges peneste eller styggeste bil?
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Vi som ratter Rolls-Royce:
Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
-
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra:
Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
-
Vi som ratter rundt i nissedrakt:
Nissens rekkevidde slår enhver elbil!
-
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
-
Vi som samler bilbrosjyrer:
Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
-
Vi som mesker oss med Mazda:
Det fantes knapt makan til Mazda!
-
Vi som vinterkjører veteran:
Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
-
Vi som tatoverer bilen på armen:
Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
-
Vi som sverger til BMW E30:
Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
-
Vi som har svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
-
Vi som rosemaler bilen vår:
Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
-
Vi som digger gromme griller:
Hvem har Norges mest grisefine grill?
-
Vi som elsker Citroën 2CV:
Norges best likte snegle
-
Vi som elsker tilhengere:
Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
-
Vi som kjører i kjole:
– Flotte biler fortjener stilige sjåfører
-
Vi som pynter antenna på bilen:
Revehale er Norges frekkeste bilpynt
-
Vi som digger biler med skråstilte bakruter:
Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
-
Vi som ratter elbil på bane:
Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
-
Vi som kjører én meter lave sportsbiler:
Høye SUV-er er for pyser!
-
Vi som kjører gullfarga felger:
Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
-
Vi som farter rundt i Fiat:
Nordmenn dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
-
Vi som raser rundt i Fords klassiker:
De fyrrigste folka kjører Ford Capri
-
Vi som bruker bilen til hagehobby:
I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
-
Vi som kjøpte tilbake ungdomsbilen:
Nå vil stadig flere finne igjen sin aller første bil
-
Vi som titter på biler i ferien:
De beste feriebildene av morsomme biler
-
Vi som sverger til hardhausen Mercedes W123:
Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
-
Vi som sover i bilen i sommer:
Bilen er hotellrommet med den beste utsikten
-
Vi som suser forbi deg i Saab Sonett:
«Mange lurer på om den er en Porsche»
-
Vi som hygger oss med hund på biltur:
Bikkje i bil er den beste reisekompisen
-
Vi som liker gromlyd:
Muskelbiler gjør bygde–Norge heitere
-
Trehjulinger gir tre ganger så mye trivsel:
«Trehjulinger er verdens beste, verste biltype»
-
Corolla er vår kollektive hukommelse:
Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
-
Vi som digger nostalgisk camping:
Nå reiser nordmenn på klassisk camping
-
Folket som pimper elbilene sine:
Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
-
Ja, vi elsker bilparader på nasjonaldagen:
Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
-
Ja, vi jager lykken i Jaguar:
– Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet
-
Møt de som digger DeLorean:
De kjører Teslas heftigste inspirasjon
-
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
-
Møt de som ratter VW Type 2:
Folkevognbuss er kongen av kos
-
Hondas heiagjeng slår tilbake:
Vi var europamestere i å handle Honda
-
Møt Geir Schau & co som kjører netto:
Sure folk kjører ikke cabriolet
-
Når Golf er go'bilen:
Garantert gira på Golf
-
Ja, vi elsker stasjonsvogn:
Livet blir større med stasjonsvogn
-
Vi som tilber Ferrari:
«Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
-
Morgan er bilen for oss gledesspredere:
– Morgan er en investering i egen helse
-
Jepp, vi kjører Jeep:
Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
-
Møt Mercedes-menneskene:
«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
-
Folka som ratter folkevogn på vinterføre:
Firehjulsdrift er for pyser!
-
Møt de som bruker varebil som hytte:
Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
-
Vi som har 240 i blodet:
Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
-
Norske landeveisrøvere med Land Rover:
«Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
-
Folka med dragning mot Datsun:
– Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden
-
Nordmenn som ble Polestar-polare:
– Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen
-
Møt de som elsker Subaru Forester:
Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
-
De med eldre elbiler har kjørt lengst:
Blodfans av kort rekkevidde
-
Bilistene som dekorerer sledene sine:
Slik pynter vi bilene til jul
-
Møt åtte som dyrker Toyotas ville side:
Toyotas minst solgte får flest blikk
-
Mini-fans gir bilene småfrekke kallenavn:
Kjærester med bilen
-
Hvem lukter på elektrisk Mustang?
Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
-
Møt de som fortsatt ratter russisk:
Er dette den verste bilen som finnes?
-
«Påvirkere» og upåvirkede som kjører Lexus:
Lexus lokker med kjentfolk
-
Hvem svever i svære Citroëner?
Kong Haralds flørt med Citroën
-
De elsker MG av motsatte årsaker:
Den nye bilduellen – kinesisk eller engelsk MG?
-
Møt de som kjører bil med lasteplan:
Her er Sp-Vedums aller største svakhet
-
Hvem er Porsche-sjåførene?
Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
-
Fem entusiaster om kjærleiken til Saab:
Eldar byttet Saab mot brennevin
-
Hvem kjører egentlig Geländewagen?
«Små biler er det verste jeg vet!»
-
Hvem er det som kjører Opel?
Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
-
Hvem i huleste kjører egentlig Aston Martin?
«Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
-
John gjorde gull av tsjekkisk fugl:
Derfor digger nordmenn Skoda
-
Hvem er Tesla-entusiastene?
«Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
-
Hvem er folka som kjører amcars?
De som elsker amerikanerne
-
Hvem er disse som elsker BMW?
BMW for alle penga
-
Hva slags folk kjører Alfa Romeo?
Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
-
Si meg hva du kjører…
Hvem er det egentlig som kjører Audi?


For kort tid siden var Bjørn Solheim på Stord i Hordaland så forbasket heldig å få gifte seg med sin kjære Renate Fure Solheim.
Like etter kunne bryllupsgjester og andre på sosiale medier se en rugg av en campingvogn – med kommentaren: «Bryllupsgave fra oss til oss».
– Ja, meldingen var litt spøk og litt sannhet, siden vi likevel giftet oss, ler Bjørn.
Det er lov å forsvare et ferielass med 15 meter lengde og nær fem tonn vekt – fra tuppen av frontfangeren på bilen til bakerste ytterpunkt på vogna.
Med opptil seks mennesker på tur er det veldig greit at vogna er såpass at den har grei plass til alle. Ferie-Norge byr jo innimellom på regnfulle dager hvor mye av dagen skjer innendørs, sier han.


Noe av vitsen med å ha lang campingvogn istedenfor svær hytte er «å kunne kjøre fra drittvær til mer solrike campingplasser – akkurat når man vil».
Les også:
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Forbudt-skilt kommer opp:
Forbyr å parkere på ladeplasser
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Vanskelig med EU-kontroll:
Vil ikke gjøre det lettere å få kjøre i 100
-
Rører ikke bensinavgiftene:
Norge følger ikke Europas avgiftskutt på bensin
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Volvo: helårsdekk er standard
Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vraker det Ap stemte for:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
BMW-glasstaket knuste plutselig:
– Det regnet glass på oss
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Fått tilbud fra Nordisk Bilgaranti?
Bilbransjen advarer mot ekstragarantier
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Regjeringen vil ha kort:
Slik blir fremtidens ladebetaling
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Toyota Supra:
Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer
-
Tesla åpner flere Superchargere for alle:
I dag får Norge 497 nye elbil-lynladere
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Oppgradering:
«Billig-Polestar» får mer krefter og bedre rekkevidde
-
Ove blingset med sin nye bil:
Bitteliten tastefeil ble sur bot
-
Nabolandet på langs:
Så enkelt er det å lade i Sverige
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Prøvekjørt: Peugeot 308
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Uvisst om helseattest:
Statsråd i knipe om krav til helseattest for eldre sjåfører
-
Cupra gir Born ekstra kraft:
Går så boosta fyker
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Måtte selges som delebil:
Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Har du fått SMS fra ham?
NAF og Forbrukerrådet advarer mot å betale for hjelp til erstatning
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Nissan-sjef i Motor-intervju:
«Er du i tvil om at selvkjørende biler er tryggere enn dagens?»
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Nissan forbereder sin elbil 2.0:
«Dette er det viktigste vi har lært av Leaf-eventyret»
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Triksene som gir mer å gå på:
Ingen unnslipper en av de største rekkeviddetyvene
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
Etter Motors avsløringer:
Kunder får medhold i rentekrav på billån
-
Mer bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Optimismen borte i bilbransjen:
«Det blir ikke boller og brus til alle»
-
Honda får kraftig refs:
Stanser reklame i Norge og Europa etter Motor-artikkel
-
Store sprik i forsikringsvilkår:
Så lenge får du leiebil ved feil og skader
-
100 mill. til hurtigladere:
– Dette fjerner siste barriere for elbil som et reelt og gunstig valg
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Uten bil på ubestemt tid:
Nå kan en liten bilskade gjøre deg til fotgjenger
-
«Denne avtalen er konfidensiell»:
Her er Teslas hemmelige avtale
-
Mener reglene er stivbeinte:
Fikk parkeringsbot selv om automaten var i ustand
En større Hobby
Paret hadde hatt vogner i ulike vektklasser det seneste tiåret da de ville bytte inn sin Hobby 650 i noe langt større.
– Vi fikk imidlertid mye trøbbel med nykomlingen, som at bremsene låste seg helt umotivert. Da vi fikk levert tilbake vogna i bytte mot kjøpssummen, høynet vi til en enda lengre vogn, en Adra 753, selv om det var langt fra planen.


Lett som en plett
Solheim ser knapt utfordringer ved å ratte rundt med en lang en på slep.
– Nybegynnere bør passe litt på i kryss og rundkjøringer. Vogna henger jo og slenger bak der, så man merker ikke lengden, på godt og vondt, sier han.
De fleste campingplasser er designet for langt stuttere vogner:
– Nå har vi medbrakt en såkalt «mover» – en liten tralle som hjelper oss å manøvrere den på plass de siste meterne, sier han.
– Jeg forventer selvsagt ikke å kunne rygge i vei som jeg vil med 15 meters ekvipasje – på campingplasser med mange andre ferierende, forsikrer han.


Dorethe Nilsen og Rudolf Moen har titt og ofte lirket en over 10 meter lang Kabe 1000 ut fra hjemstedet Seljelvnes i Balsfjord kommune i Troms.
Ferieturene i Norge, Sverige og Finland har gjerne blitt like langstrakte som campingvogna.
– Da ungene ble voksne ville vi unne oss litt luksus og har aldri angret, sier Dorethe.
Hun beskriver palasstilværelsen ombord slik:
– Den velutstyrte vogna har stort bad med dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin, sentralstøvsuger, parabol og ordentlig TV. Det siste er jo også viktig.
Nilsen og Moen har ofte spontan-campet i landskap de kaller «det fri». I den kalde sesongen står vogna på vintercamping i Finland.
– Finland er like vakkert som språket er vrient, ler Dorethe.
Med den lange campingvogna som base er dagene fylt med aktivitet:
– Vi kjører mye snøscooter og koser oss med isfiske. Her i Norge er slik kjøring i utmark knapt lov, sier hun.


Nilsen har opplevd plunder to ganger på grunn av lengden på vogna:
– En campingplass i Stockholm hadde rett og slett en altfor trang, buet innkjørsel og campingplasser i Finland er og blir små, ler hun.
– Men hos Möllentorp camping på land fikk vi to plasser for prisen av én på grunn av lengden på vogna vår. Dét er god service, det!
Nordisk riviera
Om sommeren ferierer paret gjerne ved «den nordiske rivieraen»:
– Vår favorittplass er Piteå havsbad i Norrbotten med fem stjerner. Vi nyter roen, stillheten, utsikten og det faktum at campingen byr på sjenerøs plass til en rimelig penge. Vi elsker Sverige fordi landet er mye billigere enn Norge og service og kvalitet har et helt annet nivå, fastslår Dorethe.


Hilde Juliussen i Trondheim startet nettstedet campingportalen.no fordi hun fant skralt med campingplass-informasjon – og tips for å campe ubekymret rundt i Norge, og fortsatt beholde smilet.
Nå samarbeider hun med Norsk Bobil- og Caravan Club og har på privaten gått gradene fra en middels campingvogn, via en Adria 743 til en røslig modell 903 av samme merke.
– Vi følger vogn-selgeren: når han bytter jobb blir vi med på lasset, ler hun.
Juliussen og familien er såkalte «fastliggere» deler av året, men sørger også for bortimot fem fartsfylte uker på landeveien – med sjefsvogna som måler 11 meter med drag. Da får barna oppleve alt fra snøftende moskusokser på Hjerkinn til krypende, klypklare krabber i fjæra på Sørlandet.
– Ved å oppgradere fra Adria 743 til 903 vi fikk blant annet en skikkelig dusj, for badet er hele bredden bak – og dobbeltsenga er tverrstilt slik at man kan velte ut fra begge sider, gliser hun.
Midtseksjonen har plass til et helt familieliv:
– Endelig fikk jeg også egen kontorplass, jubler Juliussen.
Tauer på kontoret
Hun og samboeren Rune Haukås jobber begge på tur, så XXL-vogn redder også arbeidsdagen:
– Jeg er alltid avhengig av å ha kontoret med: Vi stikker ikke lenger på camping fordi det er billig og enkelt. Komfort er konge. Adria er dessuten god på nyttelast, så du unngår overvekt allerede før klærne er på plass.
Med stor vogn unngår man å stadig måtte sette opp fortelt for å få plass til feriestæsjet:
– På tur med den første, langt kortere vogna hadde vi så store mengder ting overalt at én natts stopp nesten var umulig – i hvert fall med tanke på å rydde inn igjen.

Begrensningene en stor vogn gir veies opp av komforten:
– Ombord har vi alt vi trenger for sykkelturer, strandliv og fjellvandring. Campingplassen blir en base for dagsturer. En stor vogn er nok ikke løsningen for alle, men hvis man liker å besøke færre plasser og heller være der lengre, går det helt fint. Viktigst er å tenke at man har god tid; Ferien starter når man setter seg i bilen, ikke når man kommer frem.
Familien forhåndsbestiller alltid:
– Mange campingplasser tilbyr da store areal. Allerede i høst booket vi oss inn fire uker til sommeren. Spesielt på Sørlandet kan plassene være trange. Bruk gjerne Google maps for å planlegge helt ned til valg av tomt, tipser Juliussen.
Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
Tidligere har vi skrevet om de som kjører Audi, Alfa Romeo, BMW, amcar-entusiastene, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche, pickup-folket, klassisk MG eller kinesisk MG-elbil. De som kjører i klassisk Citroën, Toyotas luksusmerke Lexus, en legendarisk Lada, spenstige Ford Mustang, en elskelig Mini, og en vill Toyota Supra, de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde, Subaru Forester-menigheten, Polestar-fansen , de som sverger til Datsun, som kjører Land Rover Defender, Volvo 240, en gammel varebil, den legendariske VW-bobla, en elegant Mercedes-Benz, en klassisk Jeep, nyter livet i en Morgan, foretrekker en Ferrari, sverger til en firkantet stasjonsvogn, MÅ ha en VW Golf, som gliser i en cabriolet, har Honda i hjertet eller synes folkevognbuss er kongen av kos.
Les Motors biltester:
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
-
78
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
-
70
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
-
83
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
-
83
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
-
68
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
-
69
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
-
76
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
-
80
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
-
75
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
-
81
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
-
81
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
-
77
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
-
72
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
-
81
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
-
78
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
-
81
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
-
73
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
-
78
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
-
76
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
-
81
Test: Polestar 2 (elbil)
Herlige Polestar skuffer på ett viktig punkt
-
79
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
-
69
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
-
78
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
-
76
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
-
74
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
-
62
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
-
79
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
-
72
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
-
71
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
-
73
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
-
67
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
-
75
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
-
75
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
-
73
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
-
76
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
-
73
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
-
72
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
-
73
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
-
72
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
-
58
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
-
75
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
-
70
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
-
73
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
-
77
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
-
71
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
-
73
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
-
74
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
-
69
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
-
67
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
-
71
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
-
65
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
-
69
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
-
73
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
-
68
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
-
73
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
-
70
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
-
69
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
-
78
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
-
68
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
-
73
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
-
72
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
-
75
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
-
75
Test: VW Passat GTE (ladehybrid)
Du grønne, glitrende GTE – god dag!
-
80
Test: Mercedes-Benz EQC (elbil)
Klassisk Mercedes med elektrisk pris
-
72
Test: Ford Focus STV (bensin)
Frekk familiefrakter blir større og lekrere
-
78
Test: Tesla Model S (elbil)
Den har aldri vært bedre
-
71
Test: Volkswagen T-Cross (bensin)
Kjerra mot strømmen
-
71
Test: Opel Ampera-e (elbil)
Endelig en bil å sette pris på
-
83
Test: Tesla Model 3 (elbil)
Alle gode ting er 3
-
81
Test: Audi e-tron 55 Quattro (elbil)
Etterlengtet Audi med vind i speilene
-
74
Test: Toyota Corolla STV (hybrid)
Gammel sjel i ny kropp
-
74
Test: Kia e-Niro (elbil)
Best i budsjettklassen
-
74
Test: Volvo V60 T8 (ladehybrid)
Skjønnhetens pris
-
75
Test: Toyota RAV4 (hybrid)
Løfter fornuften til nye høyder