2021-MODELL: Legg merke til modellåret i bilannonsen fra Bilia-eide Kokstad autosenter.
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
Bilia forsøker å selge en splitter ny og ubrukt bil med modellår 2021. – Her kan man få mye bil for pengene, men vær skeptisk, advarer bilekspert Benny Christensen.
Noen bilmodeller er det lang ventetid på. Andre blir bare
stående usolgt.
– Dette er en overligger som har stått på et lager og
blitt glemt, vedgår Trond Bruknapp, som forsøker å selge en XPeng P7, med
modellår 2021.
Bilen er helt ny. Den har rullet bare 70 kilometer, og
ingen har eid den.
Trond Bruknapp ved Bilia-eide Kokstad autosenter i Bergen
har solgt biler i 22 år. Det er sjelden at en av bilene han forsøker å selge, er
en ny bil som er fire år gammel, om et par måneder fem år gammel.
– Ja, det er sjelden, vedgår han.
2021-modell
Motor har søkt etter biler med kilometerstand under 100
kilometer på Finn. Hva fant vi?
Jo, til sammen hele 647 biler.
50 er veteranbiler med trolig feilaktig lav oppgitt
kilometerstand. Resten, 597 biler, er helt vanlige biler.
FIRE ÅR GAMMEL: 2021-modell Xpeng P7.Faksimile
Og den aller eldste?
2021-modellen av den nå utgåtte modellen Xpeng P7.
– Vi har vært så heldige å få tak i en ubrukt Xpeng P7. Her
får du en nesten ny bil til en veldig fin pris, skriver bilforhandleren i
annonsen.
Prisen skal være god, ifølge bilselger Trond Bruknapp.
– Da denne bilmodellen ble faset ut for et halvt år siden,
solgte vi disse bilene for 549.000 kroner, forteller han.
2021-modellen som er for salg, er priset til 379.900
kroner.
– Her er det mye bil for pengene, hevder bilselgeren.
Annonse
– Innlysende
Motor fant også 12 annonser med 2022-modeller, biler som
altså allerede er tre år gamle, men som fortsatt ikke har gått mer enn maks 100
kilometer.
Flesteparten av de 12 bilene er populære modeller som
Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.5 og Toyota bZ4X.
27 biler er 2023-modeller. Blant dem en splitter ny
Jaguar I-pace.
– Den er levert ny av Jaguar Norge, men aldri blitt
registrert, og leveres med 5 år/100.000 km nybilgaranti fra førstegangs
registreringsdato, står det i salgsannonsen fra Autostrada i Porsgrunn.
TO, SNART TRE ÅR GAMMEL: 2023-modell av Jaguar I-pace.Faksimile
– Vi har overtatt bilen fra en Jaguar-forhandler,
forteller bruktbilsjef Magnus Tvedt.
– Hvorfor får man ikke solgt den?
– Det må du spørre kjøperne om.
– Er det vanskelig å selge en såpass gammel nybil?
– Svaret på det er vel innlysende, sier Tvedt.
– Har et problem
Jaguar selger ikke lenger nye biler i påvente av nye
modeller. Jaguar I-pace gikk ut av produksjon i fjor. Bilekspertene Benny
Christensen, som er bilteknisk konsulent i NAF, og Morten Altmann, som driver
Norsk bilpool, er skeptiske til Jaguaren, som er annonsert til 699.000 kroner.
– Fra 2023 til slutten av 2025 er lang tid. Denne bilen
er blitt uselgelig for forhandleren, og jeg tror de ikke får solgt den til den
annonserte prisen, sier Altmann.
Han har i snart 30 år kjøpt og solgt mange
hundre biler årlig til og fra bilforhandlere. Få kan mer om bilpriser enn ham.
– De som skal selge en slik bil til den prisen, har et
problem, sier Benny Christensen, som gjennom et langt billiv har innehatt de
fleste rollene i norsk bilbransjene, inkludert mange år som journalist i TV 2
Broom.
Magnus Tvedt i Autostrada, som forsøker å selge Jaguaren,
har ikke lyst til å kommentere uttalelsene fra Altmann og Christensen.
Annonse
Sjekkpunkter
Det er også i underkant av 100 biler fra 2024, viser en
opptelling Motor har gjort. Bilekspertene Altmann og Christensen ber bilkjøpere
som vurderer å kjøpe slike overliggere, om å være forsiktige.
– Dette er tross alt biler som av en eller annen grunn er
blitt usolgt, i opptil flere år. Jeg vil ikke fraråde dem. Men utvis sunn
skepsis, sier Benny Christensen, mens han påpeker at kurante biler blir solgt.
Han sier at kjøperne må huske på å sjekke følgende:
Er bilene importert gjennom den offisielle norske
importøren, eller er bilene sideimportert? Mange kan være nettopp det.
Har bilene norske garantivilkår, og hvor lenge varer
reklamasjonstiden og garantien? Lovfestet reklamasjonstid i Norge er fem år fra
registreringsdato. Er bilene registrert for en stund siden, minster man
reklamasjonstid. Det samme gjelder for garantien.
Er utstyrsnivået det som er vanlig på modellen, eller
mangler det noe?
Må ta service
Spesielt når bilene har stått i tre–fire–fem år begynner
også ting å skje med dem.
– Teknologien er kanskje utgående. Du kan eksempelvis
risikere at bilene kobles på det utgående 2G-nettet i stedet for 5G-nettet, og at
dekk må skiftes fordi de som står på, har blitt gamle og harde, sier Benny
Christensen, og legger til:
– Men holdbarheten og driftssikkerheten er ingen ulempe.
Bilene ellers er jo ikke slitt.
De blir som regel også tatt godt vare på.
– De fleste merkeforhandlerne har veldig god
internkontroll, hvor de fyller luft i dekk og lader bilene jevnlig, sier Morten
Altmann i Norsk Bilpool.
Men det er best om slike biler står lagret inne, og ikke
utendørs.
– Jeg ville selvfølgelig valgt en bil som har stått inne,
sier Altmann.
Er overligger-bilen blitt førstegangsregistrert, må
bilforhandleren jevnlig ta service, selv om den ikke kjøres.
– Biler må ha service selv om de står stille, fordi en
del punkter skal sjekkes etter en viss tid og ikke bare etter kjørte kilometer.
Biler som ikke er registrert, skal det ikke tas service på.
Annonse
Optimist
Morten Altmann og Benny Christensen sier prisen på slike
gamle nybiler må være betraktelig lavere enn nye 2025- og 2026-modeller.
– Disse bilene er vanskelige å prissette. Men det må
gjenspeiles i prisen at de er gamle. De skal selges betydelig billigere, og det
må kjøpere sjekke, sier Benny Christensen.
På Bilia-eide Kokstad autosenter er selger Trond Bruknapp
optimistisk, selv om det snart er fem år siden Xpengen han har for salg, ble
produsert.
– Det skal gå fint å selge den. Jeg er rimelig trygg på
det.
– Hvorfor skal man vurdere å kjøpe den?
– Fordi bilen er ubrukt og som ny, og det gjenspeiles
også i prisen vår.