2021-MODELL: Legg merke til modellåret i bilannonsen fra Bilia-eide Kokstad autosenter.

Bilekspertene advarer:

Selger nybil som er fire år gammel

Bilia forsøker å selge en splitter ny og ubrukt bil med modellår 2021. – Her kan man få mye bil for pengene, men vær skeptisk, advarer bilekspert Benny Christensen.

Publisert Sist oppdatert

Noen bilmodeller er det lang ventetid på. Andre blir bare stående usolgt.

– Dette er en overligger som har stått på et lager og blitt glemt, vedgår Trond Bruknapp, som forsøker å selge en XPeng P7, med modellår 2021.

Bilen er helt ny. Den har rullet bare 70 kilometer, og ingen har eid den.

Trond Bruknapp ved Bilia-eide Kokstad autosenter i Bergen har solgt biler i 22 år. Det er sjelden at en av bilene han forsøker å selge, er en ny bil som er fire år gammel, om et par måneder fem år gammel.

– Ja, det er sjelden, vedgår han.

2021-modell

Motor har søkt etter biler med kilometerstand under 100 kilometer på Finn. Hva fant vi?

Jo, til sammen hele 647 biler.

50 er veteranbiler med trolig feilaktig lav oppgitt kilometerstand. Resten, 597 biler, er helt vanlige biler.

FIRE ÅR GAMMEL: 2021-modell Xpeng P7.

Og den aller eldste?

2021-modellen av den nå utgåtte modellen Xpeng P7.

– Vi har vært så heldige å få tak i en ubrukt Xpeng P7. Her får du en nesten ny bil til en veldig fin pris, skriver bilforhandleren i annonsen.

Prisen skal være god, ifølge bilselger Trond Bruknapp.

– Da denne bilmodellen ble faset ut for et halvt år siden, solgte vi disse bilene for 549.000 kroner, forteller han.

2021-modellen som er for salg, er priset til 379.900 kroner.

– Her er det mye bil for pengene, hevder bilselgeren.

– Innlysende

Motor fant også 12 annonser med 2022-modeller, biler som altså allerede er tre år gamle, men som fortsatt ikke har gått mer enn maks 100 kilometer.

Flesteparten av de 12 bilene er populære modeller som Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.5 og Toyota bZ4X.

27 biler er 2023-modeller. Blant dem en splitter ny Jaguar I-pace.

– Den er levert ny av Jaguar Norge, men aldri blitt registrert, og leveres med 5 år/100.000 km nybilgaranti fra førstegangs registreringsdato, står det i salgsannonsen fra Autostrada i Porsgrunn.

TO, SNART TRE ÅR GAMMEL: 2023-modell av Jaguar I-pace.

– Vi har overtatt bilen fra en Jaguar-forhandler, forteller bruktbilsjef Magnus Tvedt.

– Hvorfor får man ikke solgt den?

– Det må du spørre kjøperne om.

– Er det vanskelig å selge en såpass gammel nybil?

– Svaret på det er vel innlysende, sier Tvedt.

– Har et problem

Jaguar selger ikke lenger nye biler i påvente av nye modeller. Jaguar I-pace gikk ut av produksjon i fjor. Bilekspertene Benny Christensen, som er bilteknisk konsulent i NAF, og Morten Altmann, som driver Norsk bilpool, er skeptiske til Jaguaren, som er annonsert til 699.000 kroner.

– Fra 2023 til slutten av 2025 er lang tid. Denne bilen er blitt uselgelig for forhandleren, og jeg tror de ikke får solgt den til den annonserte prisen, sier Altmann. 

Han har i snart 30 år kjøpt og solgt mange hundre biler årlig til og fra bilforhandlere. Få kan mer om bilpriser enn ham.

– De som skal selge en slik bil til den prisen, har et problem, sier Benny Christensen, som gjennom et langt billiv har innehatt de fleste rollene i norsk bilbransjene, inkludert mange år som journalist i TV 2 Broom.

Magnus Tvedt i Autostrada, som forsøker å selge Jaguaren, har ikke lyst til å kommentere uttalelsene fra Altmann og Christensen.

Sjekkpunkter

Det er også i underkant av 100 biler fra 2024, viser en opptelling Motor har gjort. Bilekspertene Altmann og Christensen ber bilkjøpere som vurderer å kjøpe slike overliggere, om å være forsiktige.

– Dette er tross alt biler som av en eller annen grunn er blitt usolgt, i opptil flere år. Jeg vil ikke fraråde dem. Men utvis sunn skepsis, sier Benny Christensen, mens han påpeker at kurante biler blir solgt.

Han sier at kjøperne må huske på å sjekke følgende:

  • Er bilene importert gjennom den offisielle norske importøren, eller er bilene sideimportert? Mange kan være nettopp det.
  • Har bilene norske garantivilkår, og hvor lenge varer reklamasjonstiden og garantien? Lovfestet reklamasjonstid i Norge er fem år fra registreringsdato. Er bilene registrert for en stund siden, minster man reklamasjonstid. Det samme gjelder for garantien.
  • Er utstyrsnivået det som er vanlig på modellen, eller mangler det noe?

Må ta service

Spesielt når bilene har stått i tre–fire–fem år begynner også ting å skje med dem.

– Teknologien er kanskje utgående. Du kan eksempelvis risikere at bilene kobles på det utgående 2G-nettet i stedet for 5G-nettet, og at dekk må skiftes fordi de som står på, har blitt gamle og harde, sier Benny Christensen, og legger til:

– Men holdbarheten og driftssikkerheten er ingen ulempe. Bilene ellers er jo ikke slitt.

De blir som regel også tatt godt vare på.

– De fleste merkeforhandlerne har veldig god internkontroll, hvor de fyller luft i dekk og lader bilene jevnlig, sier Morten Altmann i Norsk Bilpool.

Men det er best om slike biler står lagret inne, og ikke utendørs.

– Jeg ville selvfølgelig valgt en bil som har stått inne, sier Altmann.

Er overligger-bilen blitt førstegangs­registrert, må bilforhandleren jevnlig ta service, selv om den ikke kjøres.

– Biler må ha service selv om de står stille, fordi en del punkter skal sjekkes etter en viss tid og ikke bare etter kjørte kilometer. Biler som ikke er registrert, skal det ikke tas service på.

Optimist

Morten Altmann og Benny Christensen sier prisen på slike gamle nybiler må være betraktelig lavere enn nye 2025- og 2026-modeller.

– Disse bilene er vanskelige å prissette. Men det må gjenspeiles i prisen at de er gamle. De skal selges betydelig billigere, og det må kjøpere sjekke, sier Benny Christensen.

På Bilia-eide Kokstad autosenter er selger Trond Bruknapp optimistisk, selv om det snart er fem år siden Xpengen han har for salg, ble produsert.

– Det skal gå fint å selge den. Jeg er rimelig trygg på det.

– Hvorfor skal man vurdere å kjøpe den?

– Fordi bilen er ubrukt og som ny, og det gjenspeiles også i prisen vår.

Powered by Labrador CMS