Vi som kjører vintage Audi:
Er Audi enda penere 40 år etter?
Interessen øker for stram Audi tegnet med linjal. To entusiaster forklarer fascinasjonen.
Folk kan deles inn i to typer: De som liker fri fantasi og litt rot rundt seg, og de som liker stramme Audi-linjer.
Disse siste gærningene kjenner et ekstremt velbehag bre seg fra hjerterota og helt ut i fingertuppene ved synet av det ryddige dashbordet. De forstår meningen med livet når de knuger nevene rundt det logisk designede rattet med Audi-logoens fire ringer.
De finner en særskilt ro når kroppen plasseres i de fornuftig utformede, erke-ergonomiske setene.
Selv om merket de seneste årene har en langt mer masete designstil, huskes fortsatt de linjalrette linjene og de stilfulle interiørene fra 1970- til 1990-tallet.
Her er to
sjeler som sverger til Audi som mektig målestokk for tysk ordnung muss sein,
Simen Olsen i Alta og Hallvar Snipsøyr i Ørsta:
Hallvar Snipsøyr i Ørsta i Møre & Romsdal kjører Audi 90 fra 1985, men mange kjenner ham som annet enn bare Audi-frelst: Han jobber som salgskonsulent for Würth Norge – og er aktiv i Amcarklubben Ørsta/Volda, hvor han bidrar til ulike treff og gaterace samt klubblastebilen «The Gambler» – en rugg av en amerikaner.
Kontrasten til tyske, strenge fasonger kunne knapt vært større.
– Jeg har alltid
likt akkurat denne Audi-modellen, med det firkantete designet som jeg mener
tilsvarer kultbilen Ur-Quattro, forklarer han.
Arven fra Quattro
Skapningen,
som i korte trekk kan beskrives som en forfinet utgave av middelklasse-drømmen
Audi 80, har også tidligere vært et lokalt skue i bygda.
– Vår lokale
VW/Audi-forhandler solgte den faktisk ny. Etter at den sto flere år i forrige
eiers garasje, var jeg så heldig å få kjøpe bilen for 10 år siden.
Utover
1980-tallet surfet Audi på berømmelsen som følge av rallyseire i den såkalte
GruppeB-klassen – med den Audi 80-baserte, kupéformede Quattro.
– Rallysuksessen
påvirket den familieorienterte bilens design, utstyr og ikke minst teknikk –
som den femsylindrede motoren med innsprøyting og firehjulstrekket quattro.
Til tross for
et konservativt ytre, ga moderat vekt og solid skyv et sportslig preg.
– Momentet og
lyden fra motoren er fortsatt like avhengighetsskapende, som ved lansering i
1985, mener Snipsøyr, som også nevner at han finner seg spesielt til rette i
det han kaller «premium interiør» med velurtrukne seter.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Kosekjøring!
På spørsmål
om hva han bruker Audien til, finner han opp en ny sjanger innen bilkjøring: «rekreasjon».
– Rekreasjon
betyr her rett og slett kosekjøring i sommerhalvåret. Den er jo et godt,
analogt alternativ til dagens moderne biler.
Ved
overtakelsen hadde den bare rullet 97.000 km: Nå har Snipsøyr pådratt Audien
såpass med kjøreglede at den totale kilometerstanden viser noe over 109.000.
– Jeg er ikke
redd for å bruke den. Før høsten setter inn for alvor, tar jeg gjerne noen flere
rånerunder rundt om i distriktet, ler han.
For få
måneder siden handlet Simen Olsen, grafisk designer i Fagtrykk Idé i Alta i
Finnmark, en snasen Audi 80 CC fra 1986.
– Den hadde gått
i Tromsø siden den var ny og har hatt kun én eier før meg. Den er i ganske god
stand, med lav kilometerstand for alderen. Da tidligere eier la den ut for salg,
fant jeg den raskt på Finn.no og hentet den umiddelbart. Nå koser jeg meg så
mye med den at jeg bruker den daglig.
Har aldri sett seg tilbake
Første bil
var riktignok en Mercedes.
– Jeg kjøpte
den i farten fra storebror. Etter å ha kjørt Mercedes en stund, var det
naturlig å velge det også som neste bil. Så åpnet jeg øynene for Audi, og siden
da har jeg holdt meg til merket.
På tolv år
har han slitt fem stykk Audi.
– Alle
unntatt denne 80 har vært A6 eller RS6. Hver modell har sin sjarm – og har gitt
meg mange gode opplevelser.
– I mine øyne
ser Audi bedre ut enn BMW og Mercedes. 1986-modellen kombinerer også design og
ytelser med rette linjer og plastfangere som gir et klassisk utseende. Den har
en enkel, robust stil som jeg virkelig verdsetter.
Han ser flere
likheter ved eldre og nye Audier:
– Selv om
designspråket er endret, har Audi alltid beholdt de fire ringene sentralt
plassert i grillen, og kombinasjonen av eleganse og sportslighet. De nye
modellene er mer aggressive, men de har fortsatt den tidløse Audi-følelsen,
mener han.
Hans seneste
innkjøp, en RS6 fra 2016, har fått et mildt sagt personlig preg:
– Som grafisk
designer har jeg alltid hatt en lidenskap for å tegne og style på alle flater,
så det var naturlig å ta det videre til bilene mine.
Han eier bokstavelig talt verktøyene for å gjøre alt selv, fra design og produksjon til montering.
– Jeg styrer
mye med bilene mine, ler han: – Se gjerne prosjektene mine på Instagram og
Snapchat via kontoen @Selmer711, oppfordrer Olsen.