Årlig går det unna 119 tonn aluminium til produksjon av skilt til norske biler. Skiltene veier bare 170 gram hver, men de leveres ut i et stort antall – rundt 700.000 eksemplarer.
Lasse Stentorp Haugen. Foto: STATENS VEGVESEN
Dette er bakgrunnen for at Statens vegvesen nå introduserer skilt som er laget av minst 40 prosent resirkulert aluminium.
– Det er svært energikrevende å framstille aluminium. Ved å bruke resirkulert materiale reduserer vi energiforbruket dramatisk, uten at materialegenskapene blir svekket, opplyser Lasse Stentorp Haugen i Statens vegvesen i denne pressemeldingen.
– Produksjon av skilt med resirkulert aluminium krever kun fem prosent av energien som går med til å lage skilt av ny aluminium, sier han.
Vegvesenet forsikrer at de nye skiltene blir like bra som de gamle. Fagmiljøer har fått uttale seg, og de nye produktene er også testet på grundig vis. Det skal heller ikke være mulig å se forskjell på nye og gamle skilt.
Etaten har beregnet den årlige utslippsbesparelsen til å ligge rundt 1700 flyreiser Oslo–New York, tur-retur, for én person.