Vi som kjører Toyotas Tesla:
Er denne Tesla-Toyotaen Norges største påskeegg?
En Tesla kledd som Toyota? Hils på to eiere som mener raringen RAV4 EV gir raskere energi enn noe påskeegg.
En rakker med kraften til Tesla og finishen til Toyota?
Denne ville
fantasien finnes. Ikke som framtidsvisjon, men som bruktbil.
Firmaer som Elbilhallen
i Sandnes har til sammen importert rundt 100 eksemplarer av arten fra California
i USA, hvor den ble bygget på starten av 2010-tallet.
Kroppen er en
Toyota RAV4, i den forlengede USA-utgaven. Sjela er batteripakken til lynet
Tesla Roadster (2008–2012).
I første
halvdel av 2010-tallet var bastarden Toyota RAV4 EV (Electric Vehicle) langt
forut for sin tid. Bare små elbiler så langt øyet kunne se, og Tesla Model S
var så vidt kommet på markedet.
Få av oss har RAV4 EV på radaren, men fortsatt har den uslåelige fortrinn.
Les oppsnakket til
de to ihuga entusiastene Jonas Aarestad Trodahl og Håvard Schei:
I 2020
shoppet Håvard Schei i Oslo sin RAV4 EV for 175.000 kroner, da den knapt hadde
gått 60.000 km:
Familien på
fire pusser opp huset, og bilens takstativ og romslige lasterom har vært tungt
lesset med plank.
– RAV4 EV er et kupp i forhold til tilsvarende elbiler. Bagasjeplassen er langt større enn selv i Tesla Model X.
På venstre
side i Toyotaens bagasjerom finner vi et klistremerke med fabrikasjonsdata,
merket «Tesla».
– Det er artig
å tenke på at denne er bygget som et resultat av Arnold Schwarzeneggers tid som
miljøfokusert guvernør i California. Å mikse Toyotas kvalitet med Teslas
kunnskap er jo genialt. Å legge ned produksjonen i 2014, bare fordi merket hadde
tilfredsstilt myndighetens krav om miljøvennlig kvote, var derfor synd,
oppsummerer Schei.
Som kjent
satset Toyota isteden på hydrogen. Etter Teslas massive strøm-suksess, svarte
japanerne nylig omsider med sin bZ4X.
For heftig skyv!
Sjenerøs
plass og ditto soliditet gjør at Schei aksepterer RAV4 EVs begrensede
muligheter for langbente langturer:
– Rekkevidden
på rundt 200 km er likevel ikke så gærent. Vinterstid har jeg målt om lag 135 km.
Det holder for mitt bruk, påstår han.
For ladestopp
svinger familien villig vekk innom Espa Bolleland langs Mjøsa og beregner 40
minutters ladetid – fra slunken batterikapasitet til 80 prosent.
Motorkraften har
vist seg å være overdimensjonert for rammekonstruksjonen:
– Når jeg
tramper gasspedalen i bånn, bykser bilen fram, mens den vingler noe voldsomt. Denne
bensinbil-konstruksjonen er neppe bygget for å tåle strøm-sjokk momentet, ler
han.
Den godmodige
SUV-ens såkalte «Sport mode» kaller Schei bare «Evil mode».
– Da gønner’n
på, lover han.
Ulempen med
bilen er det aparte Chademo-ladesystemet.
–
Hurtigladestasjonene skifter til mer moderne løsninger, som vanskeliggjør lading
med gamle Chademo-baserte kjøretøyer. Antallet i Norge er fortsatt betydelig,
godt hjulpet av Nissan Leaf – som jo er Norges mest solgte elkjøretøy.
125.000 kr
En av RAV4
EVs absolutte attributter er prisnivået.
– Du må jo opp
i så mye som 300–400.000 kroner for å finne greie, brukte elbiler. Da får du gjerne en kompakt 2020-modell. RAV4
EV går nå til sammenligning for rundt 125.000 kroner, opplyser han.
Schei har
selv ikke hatt behov for servicehjelp.
– På fire år
har jeg ikke opplevd noen som helst problemer, men jeg har forstått at verken
Tesla eller Toyota er særlige ivrige etter å ta ansvar.
Ingen tar ansvar
I USA har de
to produsentene visstnok kranglet siden produksjonen stoppet i 2014.
– Tesla
uttrykker at de kan reparere, men at de da først må få godkjenning fra Toyota. Og
vice versa. Og ingen av dem gir seg. Resultatet er at RAV4 EV-eiere isteden hjelper
hverandre via et forum.
For Schei er ikke en
Tesla et alternativ.
– Teslaene er
for slicke – glatte. RAV4 EV er mer i slekt med en praktisk arbeidsbil.
Jeg skulle gjerne beholde denne i all framtid, bare oppdatert med nye
batteripakker. Men det er vel ikke sånn bilindustrien er innrettet, sukker han.
– Med så
mange nye Teslaer på veiene blir du en del av saueflokken, advarer Schei.
Jonas
Aarestad Trodahl på Klepp i Rogaland handlet sin RAV4 EV i 2018, da
kilometertelleren bikket 40.000 km. Etter at han la nevene omkring rattet, har
farkosten gått nærmere 130.000.
Han ser litt
humor i at han jevnlig får epost om service – fra Toyota i Santa Monica i
California i USA.
– Første gang
ringte jeg dem opp og fikk servicehistorikk og en hyggelig prat. De visste jo
ikke at bilen er importert til Norge, he-he.
Han har ikke
lenger behov for å plinge på hele veien over Atlanteren, nå som Toyota på Bryne
velvillig har påtatt seg jobben med å ta ordinær service.
Hans
avgjørende kjøpsargument var enkelt:
– Jeg hadde
lyst på en elbil, men fant ingen med tilstrekkelig plass. Jeg vurderte Nissan
NV200, men bare det første, lille batteriet var da tilgjengelig. Toyotaen var
ikke særlig dyr: Jeg fikk den for 235.000 kroner.
Han visste
lite om konstruksjonen, bare at drivlinjen er «Tesla». Nå har han erfart at
Toyota-kvaliteten, fjæring og interiør er fantastisk – som i det gamle
slagordet «My Toyota is fantastic».
– Jeg vet likevel ikke om jeg hadde våget å kjøpe denne i dag, flirer han.
– Motoren produserer en sirkelsag-lyd.
Trodahl illuderer lyden med munnen.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
-
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
– Jeg tror
det er slik Teslas Roadster-motor låter: Ganske så rå. Hver gang lydbildet
oppstår, undrer jeg likevel på hvor lenge dette kommer til å vare, ler han.
«Sport mode»
bruker han aldri, av frykt for å presse bilen til et bristepunkt. Og det er mer
å gruble på: Han har hørt om eiere som har hatt problemer med drivakslingen, i
den grad at motoren kan lekke kjølevæske i selve enheten.
– Men jeg
sier til meg selv, «ok: Jeg kjøpte den billig, og jeg har spart mye på
driftsutgifter». Så nå er planen å kjøre til den ikke går lenger. Men jeg håper
jo å strekke den til 200.000 km.
Familien har latt
seg friste til å trille bilen ombord i Danmark-fergen, som klapper fra kai
utenfor Stavanger.
– På ferietur
kjører vi i små etapper, fra by til by. Danskene glor, for den finnes ikke der
i landet.
Det finnes hjelp å få
Om noe galt
skulle skje bilen, finnes håp over Atlanteren:
– En Tony
Williams har etablert spesialverksted i California. Han skal visst være på NASA-nivå
når det gjelder teknisk kunnskap. Han gir Toyotaene nytt liv, med blant annet bedre
ladere. Det ryktes også om konvertering til Model S-batterier og -motorer.
På sikt vil heller Trodahl skipe den tilbake til USA og Williams, enn eventuelt å vrake den her hjemme.
Som back-up har han en Nissan Leaf:
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?
Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 biltypiske julegaver du kan få (eller gi)
Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt
Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut
Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil
Vi som krymper bilholdet – små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?
Vi som kjører et ukjent merke – er dette Norges minst kjente biler?
Vi som prater og ler høyt på elbilmesse – hva skal med apper når vi kan snakke med folk?
Vi som har medfødt bilinteresse – i disse familiene er bilgalskapen arvelig
Vi som solgte drømmebilen – er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Vi som har hatt barsk bil – «Den viste seg å være sveiset sammen av to biler»
Vi som tar lappen med manuelt gir – dreper automatgir nordmenns følelsesliv?
Vi som sosialiserer med bil – er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?
– Der funker alt perfekt, såpass at jeg tar meg i å tenke: «Akkurat denne kommer til å vare lenge».