DATOSTEMPLET: De fire sifrene viser når dekket er produsert. De to første tallene er uke, de to siste året.

Ekspertråd:

Sjekk om dekkene har gått ut på dato

Det er ikke bare mønster­dybden som bestemmer om et dekk er brukbart. Alder er også en viktig faktor, og riktig lagring er essensielt for holdbarheten.

Publisert Sist oppdatert

Dekkskift er en god anledning til å sjekke at dekkene ikke er for gamle. Det er nemlig slik at dekk, som matvarer, har en datostempling.

– Det kalles DOT-kode og er en firesifret kode som står på siden av dekket og viser når de er produsert. De to første viser ukenummer, de to siste året, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Står det for eksempel 2613, betyr det at dekkene er produsert i uke 26 i 2013.

Gummien blir hardere

Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Dette gjelder sommmer- som vinterdekk. Gummien mister over tid egenskaper den hadde som ny. Materialet blir hardere og gir dårligere sikkerhets- og kjøreegenskaper.

– Samtidig er det vanskelig å gi en eksakt alder på når dekkene er modne for utskiftning. Som en tommelfingerregel vil jeg si at det kan være på tide å sjekke etter fem år.

Svendsen sier man da bør ta en titt på dekkene, kjenne på dem om gummien framstår som hard og mindre fleksibel. 

– Er du i tvil, dra til noen som kan dekk. På den annen side: Hvis du er i tvil, så er trolig dekket gammelt og kan være modent for å byttes ut.

Tiden som tar dekkene

Dette gjelder også hvis dekkene har større mønsterdybde enn tre millimeter, som er den lovlige grensen på vinterdekk. 

Her må det også legges til at det uansett anbefales å bytte ut dekkene når dybden er fire millimeter. Grepet reduseres betydelig under dette nivået, spesielt på våt eller glatt vei.

På sommerdekk er kravet minst 1,6 millimeter, men NAF anbefaler minimum tre millimeter.

Svendsen sier det ikke har noe å si hvor i landet dekkene har vært brukt, det er i all hovedsak tiden som tar dekkene.

– Og ikke minst hvordan de har vært lagret. Dette er det som kan påvirke dekkene mest. Har de hengt eller ligget i et mørkt og kjølig rom, uten fukt, vil de vare lengre enn dekk som har stått ute i sola, sier Svendsen.

Han anbefaler også å se over dekkene når de tas av. Se etter småskader, generell beskaffenhet, plukk ut stein som sitter i mønsteret og vask dem hvis de er skitne.

– Det er dekkene som fester bilen til underlaget, det sier seg selv at de må være i best mulig stand.

  • Jan Harry Svendsen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.
Powered by Labrador CMS