Som flere andre japanske bilprodusenter har Mazda vært litt lunkne når det gjelder overgangen til elbiler.
De var ikke av dem som var treigest på avtrekkeren, men da MX-30 ble lansert i 2020, var det med en heller vissen elbilteknologi. Riktignok ser bilen veldig bra ut, men ikke så bra at den forsvarer en rekkevidde på 200 kilometer.
Det hjalp heller ikke at ladefarten var på antikvariske 50 kilowatt.
Nå er MX-30 på vei ut av Mazdas butikker som nybil, produksjonen er over.
6-serien
Den plassen på butikkgulvet tas over av Mazda6e, som heldigvis for de norske forhandlerne også er en elbil.
Konkurrenter: Volkswagen ID.7, Hyundai Ioniq 6, BMW i4, Byd Seal, Xpeng P7
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Mazda-entusiaster forstår at dette er en sedan, i forlengelsen av de tidligere bilene i 6-serien. Fra starten litt ut i dette århundret har dette vært stilige biler i et segment som ikke har så mange kunder i Norge.
Omtrent parallelt med at modellen kom på markedet for drøyt 20 år siden, har folk bevegd seg over til SUV-ene.
Den nye generasjonen holder stilen, og karosseriformen, i hevd. Det må være en av de lekreste nybilene på markedet i dag.
Dette er godt hjulpet at det nå har blitt en lang bil, nær fem meter fra front til ende, som gir flotte linjer. Det har blitt en bil som folk legger merke til, ikke fordi den på noe som helst vis er prangende, men fordi den er fin.
Annonse
Fin pris
Den ser ut som en bil som er forbeholdt de bemidlete, men det er det ikke. Startprisen er godt under 400.000 kroner, noe som ikke kan kalles annet en overraskelse.
Det samme kan sies når man ser inni bilen. Interiøret er elegant, med god materialkvalitet og gir et inntrykk at man befinner seg i en bil som kunne kostet mye penger.
KOMBICOUPÉ: Mazda6e har en kombicoupé-form, med en stor bakluke.
SPOILER: Man kan velge om spoileren alltid er oppe, eller om den skal sprette opp i fart.
LYSFRONT: Mazda6e har en rekke lyselementer i fronten, som kan stille i stand et lysshow.
NESTE: Den senere tiden har en Mazda SUV vært obeservert i Oslo, det kan være den neste nyheten fra Mazda, og er trolig basert på samme plattform som Mazda6e.
Dette harmonerer godt med Mazda-tradisjonen, fine biler som ikke koster skjorta.
Mazda6e er dog ikke en bil japanerne har kokt i hop helt på egenhånd. Bilen er utviklet sammen med deres partnere i Changan. Det betyr at den bygges i Kina.
Om dette har noe å si, får være opp til hver enkelt.
Storbilfølelse
På veien gir Mazda6e en fin storbilfølelse. Den flyter fint av gårde og – for dem som liker slikt – man sitter lavt. Det er ikke en veldig sprek bil, sammenliknet med mange andre elbiler, men det er mer enn nok futt for alle som ikke har banekjøring som hobby.
I utgangspunktet framstår Mazda6e som et svært godt kjøp, prisen tatt i betraktning. Samtidig er det noe som skurrer. De aller fleste som kjøper biler i denne størrelsen, ønsker fire drivhjul. Det kan ikke Mazda6e by på.
Det er også litt vrient å skjønne poenget med det to utgavene, Standard Range og Long Range. Forskjellen i rekkevidde er liten, 479 mot 552 kilometer. Long Range koster drøyt 10.000 kroner mer.
LINJENE: Mazda6e er nær fem meter lang, og designerne har utnyttet størrelsen ved å gi bilen lange og elegante linjer.
Her er det to ulike batteriteknologier i sving, hvor Standard Range har det mest moderne som er på 68,8 kWt og klarer en ladefart på 160 kilowatt. Long Range er 80 kWt, men her er ladefarten på forhistoriske 90 kilowatt. Med sistnevnte kommer man altså litt lengre, men blir stående seriøst lenge hvis man må lade på veien. 10 til 80 prosent i sommervær tar tre kvarter.
Annonse
SUV kommer
Effekten er også noe høyere på Standard Range.
Det er liten tvil om hva vi hadde valgt.
Det er også her noe av problemet med Mazda6e ligger. Under det vakre ytre er det teknologi som ikke helt holder mål mot mange av dagens elbiler.
FIKST: I frunken er det en kurv som kan løftes ut.
ÅPNING: Med en stor bakluke er det enkel tilgang på alt i bagasjerommet. Seteryggen kan deles to.
SKJERM OG STIL: Store skjermer og rene flater preger interiøret.
ROMSLIG: Plassen bak er bra, men takformen spiser litt høyde og midtsetet er ikke egnet for lengre turer.
Det lar seg litt på vei forsvare med en trivelig prislapp, men føles samtidig som om Mazda har latt en skikkelig mulighet glippe.
En så stor og stilig bil hadde trolig tålt en høyere pris hvis den var tilgjengelig med firehjulsdrift og litt saftigere ladefart og rekkevidde.
Det er egentlig litt ergerlig, for det hadde ikke vært oss imot at det ble et pent innslag av Mazda6e på norske veier. Noe som kan blir vrient med dagens drivlinjer.
Trolig blir
det mer sus i serken når SUV-versjonen kommer, uten at vi vet om den vil få
4x4, eller når den kommer. Men kamuflerte utgaver er observert i Oslos-gater
den senere tiden, så det bør ikke vær så altfor lenge til.
Inntil da er det altså mulig å skaffe seg en av markedets lekreste biler, til en ganske
rimelig sum, hvis man ikke må ha firehjulsdrift eller det nyeste innen elbilteknologi.