HURRA FOR BUSSEN: Med tre små barn gikk Bjørn Erik Romøren og kona Martine for maks plass på fire hjul.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Bjørn Einar Romøren:
«Dekkskift? Det er en grunn til at det finnes fagfolk»
Bjørn Einar Romøren, tidligere verdensrekordholder i hopp, gadd ikke engang prøvekjøre bilen han falt for da ID.4-en ble for trang for familien på fem for halvannet år siden.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Bjørn Einar Romøren, tidligere skihopper.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Vi har hatt bruksbilen, som vi kaller «Bussen», i halvannet år. Det er en Hongqi E-HS9 med seks seter, som vi har på en leasingavtale over tre år. Jeg har en «lekebil» også, en Ford Bronco 1974-modell. Kona mener Hongqi-en er en markant oppgradering sammenliknet med vår forrige bil, VW ID.4. Spesielt med tanke på å få plass til to barneseter, som vi var avhengig av da. [Bjørn Einar Romøren og kona Martine har tre barn født 2017 (Fred), 2019 (Fiona) og 2023 (Pippi), red.anm.] Hongqi-en er et stort flak av en bil, med firehjulstrekk. Vi kjører rundt 15.000 kilometer i året, og den transporterer oss til «det vanlige». Blant annet hytta vår på Norefjell, som vi benytter ofte.
Bjørn Einar Romøren (44)
Satte verdensrekord i skiflyging med 239 meter i Planica i Slovenia for 20 år siden. På hopplandslaget i over 15 år. Blant annet to VM-gull i laghopp for Norge.
Jobber siden februar 2025 som markedssjef i teknologifirmaet Appoteket, som utvikler apoteksystemer. Ivrig øl-brygger.
Fikk påvist den sjeldne kreftformen Ewings sarkom i 2019. Friskmeldt året etter. Ble nummer to bak Nils Jakob Hoff i NRK-programmet «Mesternes mester» i 2022. Gift med Martine. Paret har tre barn – to, seks og åtte år gamle.
Hvor mye bilholdet koster oss per måned, er et godt spørsmål. Som jeg ikke har et godt svar på. Alt går inn i det store, svarte hullet der alle regningene havner. Jeg må innrømme at jeg ikke har helt kontroll. Det er imidlertid rett i overkant av 7000 kroner for leasingen, og så er det forsikring og lading – som jeg også har null kontroll på. Vi lader den stort sett hjemme eller på hytta. Kanskje er vi innom en ladestasjon på veien til broren min på Gol. Jeg skulle ønske at alle ladesaker var samlet i én app. I likhet med mange andre har jeg bannet og svertet ved en sånn ladeautomat. Jeg er tilhenger av alt som er enkelt.
Billige biler? Hmmm …
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Når det gjelder biler av denne størrelsen er det få alternativer, og vi valgte den nettopp på grunn av størrelsen og den store plassen innvendig. Plass og komfort, det er nødvendig når du har valgt å oppfylle Ernas og politikernes ønske om flere barn. Vi sjekket ikke Teslaen med måkedører, men de andre alternativene i samme størrelse var fryktelig mye dyrere enn Hongqien. Dobbelt så dyrt. Hadde «Hamar» (Norsk Tipping) ringt, så kanskje. Med andre ord: «Vi snakkes ikke!». Jeg gadd ikke prøvekjøre Hongqien, engang. Den var eneste alternativ, slik situasjonen vår er nå. Vi har mye utstyr som må med når vi skal ut og kjøre: ATV, sykler, motorsykler. Det baller på seg.
Smart for å få kostnadene ned? Vet ikke, jeg ser jo på dette hvert tredje (leasing-)år. Jeg hører at noen biler skal være billige. Men hver gang jeg ser på bil, synes jeg de er veldig dyre. Sist hadde vi flaks, fordi det var en salgskampanje. Jeg oppdaget at en mutter festet til vindusviskeren var løs og fikk prøve meg som mekaniker. Men egentlig er det fint lite man får gjort med nye biler. Lyser det i andre lamper, er jeg rask til å ringe forhandleren.
Vi har ordentlig strøm på «boksen» hjemme, slik at den lader skikkelig – og lader på natten når det er gunstig med hensyn til pris og for å avlaste strømnettet.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Det er av og på. Jeg har benyttet et firma som foretar full utvendig og innvendig rengjøring. Sist vinter kjøpte jeg et vaskeabonnement hos Uno-X, slik at jeg jevnlig kunne fjerne veisalt og så videre. Vask av bil er egentlig «hassle». Jeg har høytrykksspyler og skumpistol, men er ikke best i verden når det gjelder bruk av det. Og – med tre barn, hvor ren kan en bil bli? Man skal kanskje være fornøyd med å fint kunne se ut gjennom frontruta. Farmor (til barna) sier at det ikke er lov å spise mat i bilen. Jeg er ikke der, og det er heller ikke slik at de må ta av seg skoene før de setter seg inn i den.
Annonse
BILLIGBIL? – Jeg hører at noen biler skal være billige. Men hver gang jeg ser på bil, synes jeg de er veldig dyre, sier Romøren – som leaser sin Hongqi.Foto: PRIVAT
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg har utstyret som skal til for å bytte hjul for egen hånd. Det sies at selvgjort er velgjort. Men det er jo en grunn til at det fins fagfolk. Du ringer en snekker hvis du trenger en snekker. Jeg får det gjort hos DekkTeam på Stabekk. Det er deilig å kunne vite at de gedigne hjulene blir skrudd skikkelig på.
Jeg vet ikke hvor mye hjulene på Hongqien veier, men jeg måtte helt sikkert ha oppdatert jekken for å bytte dem på sikkert vis. Det er lettere å gjøre det selv på en Golf. Jeg bytter hjulene på bilene til «svigers» og «moder'n» hele tida.
Det jeg har lært om dekk, er at det er «fint» med forskjellige merker – men at valg av dekk kommer helt an på bilen. Jeg spør han jeg bruker hos dekkhotellet. Så lenge jeg hittil ikke er blitt lurt, er nok det den beste måten å finne de rette dekkene. Skal du «fise rundt» på Gol, må du velge pigg om vinteren. Holder du deg til Oslo, greier det seg lenge med piggfritt. Jeg bruker selvsagt piggfrie dekk.
Hvordan sjekker du historikken på bilen ved kjøp av bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Fruen kjøpte bruktbil i våres. Men jeg har aldri gjort det, tror jeg. Bortsett fra «lekebilen», Ford Broncoen. Den kjøpte jeg brukt i 2009. Sammenlignet med tidligere, fins det nå veldig mange funksjoner man kan bruke for å sjekke historikken på en bil. Det har jeg forstått når jeg kikker på biler på Finn. Selger må legge inn fryktelig mye informasjon. Levetiden for en bil burde egentlig være veldig lang. De nye bilene går altfor tidlig i «pressa». Det er litt trist. Og når elektronikken «gir seg», er prisen på reparasjonene veldig høy. Med de gamle bilene er det annerledes. For min Bronco kommer du langt med en skiftenøkkel og bytte av pakninger en gang imellom. Elbilene har ikke eksistert så lenge. Men jeg tror det er nødvendig å se nøye på mulighetene for å oppgradere teknologien og å kunne resirkulere varene.
Stor, full garasje
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Dessverre parkerer jeg den stort sett utendørs, sommer som vinter. Vi har en stor garasje. Broncoen og en motorsykkel står parkert der. Men ellers er den fylt opp med masse drit. Jeg har hørt at bilen ikke skal stå til lading innendørs, så det er en god unnskyldning for å ha den stående ute.
Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Jeg merker at jeg nær er blitt avhengig av Apple CarPlay. Og Google Maps tar jeg nesten i bruk når jeg skal kjøre til barnehagen. 12 volts uttak er litt undervurdert når det gjelder bruksgjenstander. Vi setter stor pris på å kunne koble en kjølebag med matvarer til det, når vi skal til hytta. Det er i bruk så å si hele tiden. Bilen har veldig mange funksjoner. Det er nesten slik at jeg kan snakke til den, og så gjør den det jeg sier den skal gjøre. Men det merkelige er at når jeg snakker til barna i bilen – ja, da skjer det ingenting. De har noe å lære av bilen.
Hvis jeg får bestemme, hører vi på «Misjonen» (podkast med Atle Antonsen og Johan Golden). Et tegn på at jeg nærmer meg voksen alder, er at jeg i det siste har begynt å høre på Nyhetskanalen. I løpet av 40 minutter får du med det deg meste av det som har skjedd i verden, og så går den i loop og begynner på nytt. Det hender at jeg lytter til noen spillelister.
Barna kan styre med noen iPad-greier, men har litt vanskelig for å forstå at det ikke er wifi i bilen. Men det er også veldig hyggelig å snakke når en av dem sitter foran sammen med meg.
Varme i setene er fint. Denne har også avkjøling av setene, som jo har vist seg å være fint på varme dager. Guttungen og jeg har faktisk snakket om å gå ut og sette oss i massasjesetene for å se en film. Når vi skal frakte barna og deres venner hit og dit, er det fint å kunne trykke på en knapp – og så «svupp» kommer det frem to seter til lengst bak i bilen.
Annonse
LEKEBIL: Bjørn Einar Romøren kjøpte sin Bronco i 2009.Foto: PRIVAT
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Den er svart. Jeg synes den er fin, vel å merke når bilen er ren. Svart gir fort skitten bil. Jeg kan ikke komme på en farge bilen min ikke kunne hatt. Noen kler den fargen, andre den. Min første bil var gullfarget. En Golf som jeg fikk til 18-årsdagen min. Den var fin.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Min dårligste bilinvestering er at jeg ikke har kjøpt flere veteranbiler. Noen av dem kan stige veldig mye i pris. Det må imidlertid gjøres «tidlig», før du får kone og unger, da er det for sent. Jeg har hatt mange leasing-biler opp gjennom årene, men kan ikke huske å ha gjort noen bomkjøp.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Det er forskjellige kategorier. Det ville vært utrolig kult å ha en skikkelig busemann av en amerikansk bil til å kjøre om kapp med broderens Camaro SS 1969-modell. Og så er jeg fryktelig glad i Defender 90. Jeg kunne vurdert en bil litt i samme gate som Broncoen, som jeg ikke engang tør å bruke når det regner. Det kunne være gøy med en nyere Defender, som jeg kunne brukt skikkelig. Men det er idiotisk med tanke på hvordan jeg lever i hverdagen. I bildrømmene mine er også Porsche 911. Den er fantastisk, og av typen biler som skal brukes. Samt Mustang, og Bugatti Veyron.