FAMILIE-SUV: MG IM6 treffer der flest kunder er, som en familie- SUV til en drøy halv million. Det kan bety økte markedsandeler for MG i Norge.

Prøvekjørt: MG IM6 AWD

Nå går MG etter Model Y

MG er det kinesiske merket med størst suksess i Norge, og det uten en modell i det virkelige volum­segmentet. Nå kommer IM6, med imponerende ladefart og masse kraft.

Publisert

Pluss:

Ladefart, spesifikasjoner, merke

Minus:

Vekt, konkurrenter, forbruk

MG har hatt god suksess siden merket ble reintrodusert på det norske markedet i 2020. Siden den gangen er det registrert nær 23.000 biler på norske skilter.

Og det er så å si uten en modell i det aller mest populære segmentet, den mellomstore SUV-en, der Model Y har regjert siden den kom i 2021.

Med IM6 er dette på plass. Prismessig er det veldig likt, og spesifikasjonene matcher en Model Y Long Range. På flere felter er IM6 noen knepp over.

Går man rundt IM6, er det noe som umiddelbart virker litt pussig. Det er kun ett sted man finner MG-logoen, på bakluka. Foran er det en helt annen logo. Innvendig er det helt renset for MG-merker.

MG i Europa

Dette er opplagt ikke fordi de mener det er flaut å vedkjenne seg bilen, grunnen er at dette er en bil som egentlig tilhører et annet merke under SAIC-paraplyen, IM Motors. I Kina selges bilen som IM LS6.

For det europeiske markedet gir det liten mening i å introdusere et nytt merke, så da gir det MG muligheten til å sette sin logo på en bil i et helt sentralt segment for volumvekst.

MG IM6 AWD

  • Pris fra: 534.900
  • Pris med Motor-pakka*: 551.025 (uten vinterhjul)
  • Drivlinje: 96,5 (100 brutto) kWt batteri, 751 hk/802 Nm, firehjulsdrift, ettrinnsautomat.
  • 0–100 (sek)/toppfart (km/t): 3,5/239
  • Rekkevidde (km) forbruk (kWt/100 km): 505/23,4
  • Ladefart: 396 kW, 10-80 på 17 min.
  • Lengde/bredde (uten speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 490/199/167/16,6
  • Bagasjevolum: 665 + 32 (frunk) liter.
  • Vekt/nyttelast (kg): 2410/376
  • Hengervekt/taklast (kg): 1500/-
  • Hjul: 235/50 R20 (foran), 255/45 R20 (bak)
  • Konkurrenter: Tesla Model Y, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Ford Explorer, Cupra Tavascan, Ioniq 5, Byd Sealion 7, Xpeng G6, Opel Grandland, Smart #5, Nissan Ariya, Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Peugeot e-3008, Renault Scenic e-tech

*Motor-pakka: Vi velger utstyrs­graden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Sete- og rattvarme er et krav, og generelt prioriteres den mest avanserte lysteknologien. Henger­feste er med fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi helst dette. Service og vedlikeholds­avtaler er ikke med. Gjelder prisene en begrenset periode (kampanjer), opplyser vi om det.

Den norske importøren sier det ikke er gjort store forandringer på bilen for å tilpasse seg den europeiske sjåføren. Det er ellers ikke uvanlig at biler som i utgangspunktet er laget for det kinesiske hjemmemarkedet, har et annet understell, noe som for eksempel gjelder Mazda6e.

Det betyr dog ikke at IM6 er myk og rar i hendene på en europeer.

Det ville vært svært skjemmende, når vi snakker om en bil som har 751 hestekrefter og gjør null til hundre på superbilaktige 3,5 sekunder. Noe som for øvrig er 1,3 sekunder kvikkere enn en Model Y Long Range.

IM6 har et understell som tåler mye krefter, som igjen betyr at det er forholdsvis stivt. Ikke helt ukjent for dem som har kjørt Model Y. Her er det trolig mulig å kompensere for dette, med 35.000 kroner ekstra for luftfjæringer, som testbilen ikke hadde.

God plass

Importøren tror likevel at det er utgaven med standardfjærer de fleste vil gå for, og den klarer seg helt fint. Kjøreegenskapene framstår som forutsigbare og komfortable nok. Som med mange andre biler i segmentet er styringen presis, men helt uten noen kommunikasjon fra underlaget.

Så om det er langt mer krefter enn nødvendig, er det likevel ikke en videre sporty bil.

Det er en familiebil med god plass, i nærheten av Model Y, med frunk foran og et ganske stort rom under gulvet bak. Det skulle forresten bare mangle, da bilen er 11 centimeter lengre enn amerikaneren.

VERSJONER: IM6 kommer i to versjoner, med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Startprisen er 489.900 med bakhjulsdrift. Firehjulsdrift koster 35.000 mer.
LENGDE: IM6 er lengre enn Model Y, men den innvendige plassen er ikke bedre.
SKILLER SEG UT: Mange av de andre bilene i klassen, særlig de kinesiske, kommer med en lystripe i hele bilens bredde.
ASTON MARTIN: Snedig nok ligner baklysenes estetikk på en Aston Martin DBX.

Bak er det god takhøyde, og setehøyden gjør at man har riktig vinkel på beina.

I tillegg gjør lydkansellerings­teknologi at det ikke er noe problem å holde konversasjonen gående, men i høyere hastigheter siver det inn noe vindsus.

Interiørnivået er midt på treet. Materialene er ikke premium, mer oppgradert plast med skinnaktige innslag, uten at det gjør noe når man sammenlikner med markedslederen.

Firehjulsstyring

Som tidsånden dikterer, er det aller meste av funksjoner samlet på skjerm. Én i breddeformat, med kjøreinformasjon foran føreren. Denne sklir over i en infotaimentskjerm i midten. I tillegg er det en mindre skjerm i forlengelsen av midtkonsollen.

Grafikken er klar, men kartvisningen er noe gammeldags. Bruker­grensesnittet framstår som bra, og man kan selv legge opp fem hurtigvalg. Kun én ladeplate trekker ned, og det er heller ikke flust med USB-C-porter.

MIDDELS: Interiøret er i helt greie materialer. Én ladeplate er snaut, men setene har mange, og gode, justeringsmuligheter, pluss massasje.
FRUNK: IM6 har frunk, men den rommer kun 32 liter.
ROMSLIG: Baksetet har god beinplass og takhøyde, men midtsetet er ikke videre komfortabelt.
ENESTE: Ett sted på bilen finner man MG-merket. Det vitner om at det ikke er MG som har bygget bilen.
LITT EKSTRA: Under gulvet bak er det et lite rom til bagasje. Seteryggen er todelt.

Av en eller annen grunn er det ikke hanskerom. En bakseterygg uten skiluke er heller ikke imponerende.

På den annen side har forsetene forlengbar setepute, som gjør at alle finner seg til rette, noe det er merkelig at ikke alle biler har.

En annen faktor som løfter IM6, er firehjulsstyring, det gir den nær fem meter lange bilen en svingradius på 10,18 meter.

396 kilowatt

Som om ikke det var nok, så er det også et 800-volts batterisystem, med en ladefart på meget sterke 396 kilowatt. 10-til-80 prosent-tiden tilsvarer omtrent en bensinfylling med grillpølse, 17 minutter.

Men så er det også noe som er litt mindre imponerende. Rekkevidden er oppgitt til 505 kilometer, og det fra et batteri på 100 kWt. En Model Y, hvor batteriet er 30 kWt mindre, går seks mil lengre. Forbrukstallet til IM6 er på hele 2,3 kWt per mil.

Her spiller blant annet den solide egenvekten på mer enn 2,4 tonn inn. Oppgitt nyttelast er 376 kilo, som er i den lavere enden av skalaen i klassen.

Samtidig er det grunn til å tro at MG vil pådra seg en behagelig økning i salg med IM6. Mange eksisterende kunder kan ønske å oppgradere, og nye kunder føler at de går for et etablert og populært merke.

Som litt ekstra strøssel byr MG på sju års garanti, et par år mer enn mange av konkurrentene. Det kan gi mer kake i forhandlernettverket til MG. 

PS: MG lanserer samtidig en sedanversjon basert på samme plattform, IM5 – se bildet under. Motor kommer snart tilbake med en prøvekjøring. 

BRØDRE: MG IM6 og IM5 er laget på samme plattform og naturlige konkurrenter er Teslas Model Y og Model 3.

 

Powered by Labrador CMS