RÅSKINN: 2700 kilo el-SUV på vei gjennom en sjikane på Porsches testbane i Leipzig.
Foto: PORSCHE AG
Første tur med elektriske Cayenne:
Porsches nye el-SUV har ekstreme kvaliteter
Cayenne er Porsches viktigste lansering på 2000-tallet. I helelektrisk utgave bekrefter den nå hvordan tyske premiumprodusenter er i ferd med å knekke elbilkodene for alvor.
Porsche Cayenne Electric
- Pris: Ikke klar. Elbil, 1-trinns automat. Motoreffekt: >800 kW/>1000 hk/ca 1500 Nm (med launch control). Ytre mål er ennå ikke oppgitt.
- Batteri: 113 kW brutto (seks moduler/192 celler, grafitt/silisium i anodene, nikkel/mangan/kobolt/aluminium i katodene), maks ladeeffekt (DC) 400 kW.
- Hurtiglading 10-80 prosent: <16 minutter. Trådløs AC-lading med makseffekt 11 kW.
- Toppfart: Ca. 250 km/t. 0-100 km/t: <3,0 sekunder, 0-200 km/t: <8,0 sekunder.
- Vekt: Ca. 2700 kg. Maks hengervekt: 3500 kg.
- Bagasjerom: 553-781 liter (avhengig av baksetevinkel), 1588 liter nedfelt, pluss 90 liter frunk.
- Konkurrenter: Mercedes-Benz EQS SUV, BMW iX.
LEIPZIG (Motor): Tysklands bilfabrikanter er alle i en slags 2.0-fase på sine elbiler, med et lanseringrush av modeller som er dramatisk mye bedre enn de første.
Og Volkswagen-konsernet er på sporet av åpenbaringen av den digitale teknologien og neste generasjon bilkonstruksjoner de har snakket om så lenge:
Audi, og nå ikke minst Porsche, tar for alvor tar opp kampen mot sør-koreanerne i et forsøk på å gjenerobre posisjonen som verdens beste bilkonstruktører, selv om en økonomisk storm truer med dramatiske konsekvenser for denne stolte industrien.
Porsche er truffet av de akutte problemene så kraftig som noen. Børskursen er mer enn halvert på halvannet år, og elektriseringsplanene av hele flåten er reversert.
Full pakke
Den forestående lanseringen av helelektriske Cayenne er et prominent forsøk på å slukke dette branntilløpet på toalettet.
Porsches historie er beretningen om hvordan de tyskeste av ingeniører bringer forbrenningsmotor og fire hjul opp i en høyere enhet. I 2002 ble sportsbilrommet utvidet med Cayenne som deres første SUV, og parallelt med dette bilsegmentets vekst har Cayenne blitt Porsches mest solgte modell (i fjor sto Cayenne for nær en tredjedel av det globale salget på 310.000 biler).
Deres første elektriske lanseringer har delvis vært Porsche på sitt beste – sprekkeferdig av selvtillit, struttende av kraft og med begeistrende kjøreglede. Men akk så ordinært på noe så elbil-banalt som rekkevidde.
Med denne Cayenne-lanseringen tar de sjumilsteg mot full pakke.
Under tre på 0–100
Motor fikk en kjøretur med en kamuflert produksjonsmodell på Porsches testanlegg ved fabrikken i utkanten av Leipzig sist uke.
Eller, rettere sagt, to turer:
Først i en terrengløype i bakker med nær 80 prosent helling og stigning, opptil 35 graders vinkel i skråpartier, strekninger med så mye kuler og groper at et hjul eller to var konstant i luften, vading i 30 cm dybde – kort sagt offroad-løyper som det meste av staselige, store SUV-er takler greit.
Deretter i den stikk motsatte disiplinen med akselerasjonstest, unnamanøvere og svinghåndtering i høy hastighet forbeholdt sportsbiler.
Og det er i den spagaten Porsche tryller frem ekstreme biler:
Det er ingen andre som lar et SUV-beist på 2,7 tonn flytte seg fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder, og kombinerer med forbløffende presisjon og stabilitet i et helt elgtråkk av unnamanøvere på en egen bane der Porsche har hentet 11 av bilsportens mest ikoniske partier fra verdens racinganlegg for å teste til det ytterste.
Les alle Motors biltester:
Innstøpt batteri
Nye Cayenne er som den mindre Macan (og Audi Q6/A6) bygget med Volkswagen-konsernets PPE-plattform som utgangspunkt. Porsche sparer mye tørre fakta om bilen til presselanseringen senere i høst, vi anslår at den er rundt 20 cm lengre og om lag 400 kg tyngre enn lillebroren (478 cm og 2220 kg på innsteg-Macan).
Men Porsche har konstruert et chassis med helt eventyrlige kvaliteter, gjort adaptiv luftfjæring med elektronisk demperkontroll til standard, og utviklet et «Active Ride»-system (første gang i en SUV) som kompenserer for nesten alt av uønsket karrosseribevegelse. Under brems, akselerasjon eller i krappe kurver ligger karosseriet konstant på nivå med veien.
Batteriet (113 kW brutto) er støpt inn i karosseriet, noe som både har frigjort plass, senket tyngdepunktet og stivet chassiset ytterligere. Det er en konstruksjon der Porsches system for kraftfordeling, med elektronisk differensial på bakselen, spisser presisjon og stabilitet et ekstra knepp.
Cayenne kommer med valgfri bakhjulsstyring, en utstyrsgrad som letter både bykjøring og røff offroad. På motorvei virker bakhjulsstyringen på kjørefølelsen: Opp til 100 km/t vendes bakhjulene i motsatt vinkel av forhjulene for en redusert svingradius, over 100 km/t går hjulene i samme retning for økt stabilitet.
Det er et lærestykke i tysk kjøretøyteknologi.
3500 kg på kula
Porsche anslår WLTP i overkant av 600 km rekkevidde. Og har hentet med seg to finesser fra sin racingaktivitet:
Cayenne setter en ny personbil-standard for rekuperasjon, med en energigjenvinning på inntil 600 kW, som på Porsches Formel E-modell 99X. Deres anslag er at 97 prosent av all bremsing i hverdagskjøringen skal kunne håndteres av elmotoren selv.
Samtidig har de plukket med den direkte oljekjølingen av elmotoren på bakakselen som de introduserte på bane med GT4 e-Performance. I motsetning til konvensjonelle elmotorer avledes varmen direkte fra de strømførende komponentene. Porsche mener teknologien øker effektiviteten til opptil 98 prosent i reell drift.
Pynten på kaka er banebrytende sifre i mer tradisjonelle elbildisipliner:
3500 kg hengervekt, ladetid 10–80 prosent like nord for 15 minutter, ladeeffekt på over 350 kW til ladekurven har passert 55 prosent, og mulighet for 11 kW trådløs induksjonslading med Porsches egen ladematte (tilvalg).
Som en god elbil leverer den kraft umiddelbart, med motoreffekt på over 800 kW og opp til 1500 Nm dreiemoment tilgjengelig via launch control.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Bagasjeplass
I designet er Porsche tro mot sin konservative tradisjon, endringene fra tredjegenerasjonsutgaven fra 2017 er ikke overveldende – selv om hekken nå får en tverrgående lysstripe med Porsche-navnet lysende i midten.
I kupeen rammer de vertikale luftekanalene i hver ytterkant av dashbordet inn de(n) største skjermflaten(e) i en Porsche noensinne, stadig tre i tallet og 50 prosent større enn på forrige. Over førerdisplayet bak rattet troner nå en bro, uten annen funksjon enn den visuelle påminnelsen om at du ratter en SUV.
Den midtre skjermen er blitt betydelig større, og dessuten med en OLED-flate som er buet i overgangen ned mot midtkonsollen. Som på mange andre nye biler er skjermen designet med faste plasser for basisfunksjoner i bånn, rom for prefererte widgets over og deretter et hovedområde med for eksempel kartvisning øverst.
I midtkonsollen kan en hånd hvile på den nye «Ferry-platen» som ligger som et skyvbart lokk på oppbevaringssonene under.
Baksetene (40-20-40) er skyvbare og kan vinkles mellom 11 og 29 grader ut fra behovet for bagasjeplass, noe som betyr at selve bagasjerommet er fra 553 til 781 liter, pluss 90 liter frunk i fronten.
PS: Porsche har ikke annonsert lanseringsdato, men opplyser at Cayenne får markedslansering i første halvår av 2026.
Har du lest disse sakene fra Motor?