EU-kontroll:
Verksted ville ha 67.000 kr – konkurrent fant ingen feil
Merkeforhandler Aston Martin Oslo skulle ha 66.803 kroner for å rette feil og EU-godkjenne bilen til Øystein Svebo. NAF på Eikenga godkjente samme bil, uten mangler, for 490 kroner.
– Jeg følte meg fullstendig bondefanget, forteller Øystein Svebo.
Bilentusiasten fra Vinderen i Oslo viser stolt fram sin grønne Aston Martin DB7 Volante på gårdsplassen hjemme. Nå er den 27 år gamle skjønnheten fra 1998 EU-godkjent for to nye år, men det kunne fort blitt en svinedyr affære for Svebo.
– Dette er jo en spesiell bil, og jeg tenkte det var lurt å ta EU-kontrollen på et merkeverksted, sier Svebo.
Norges eneste forhandler
Han leverte derfor bilen til Aston Martin Oslo, som er Norges eneste autoriserte forhandler av det tradisjonsrike, britiske bilmerket.
Svebo liker at bilene hans er i god stand, og ble derfor litt overrasket da han fikk beskjed fra verkstedet om at bilen ikke kunne godkjennes. Den hadde flere såkalte 2-er-feil som måtte utbedres, før bilen kunne godkjennes.
Sjokkpriser
Men den virkelige overraskelsen kom da verkstedet presenterte pristilbudet for arbeidene som måtte gjøres for å få bilen godkjent.
– Det var mildt sagt sjokkerende. Jeg mente at bilen var i god stand, og den har bare gått rundt 80.000 kilometer. Så får jeg beskjed om at den må repareres for 66.803 kroner for å bli godkjent, forteller Svebo.
Verkstedet anmerker i sin rapport at to hjullager må skiftes, men de anbefaler å skifte alle fire. Frontlyktene og tåkelys må justeres, og to væskelekkasjer må fikses. Når merkeverkstedet tar 2550 kroner timen for arbeidet, blir det fort mye penger, og totalsummen havnet på 66 803 kroner.
Etterkontroll
Svebo var veldig overrasket over at bilen skulle ha så mange alvorlige mangler. Han bestemte seg derfor for å ta bilen til en såkalt etterkontroll hos et uavhengig verksted, før han bestemte seg.
Hos NAF på Eikenga gikk bilen rett gjennom EU-kontrollen uten anmerkninger. Svebo forteller at han selv fikk snakke med mekanikeren som godkjente bilen, og forsikret seg om at de sjekket alle punktene som ikke ble godkjent av Aston Martin. Prisen for etterkontrollen var 490 kroner.
Svein Lillegård som er formann for takst, test og kontroll hos NAF på Eikenga forteller at denne aktuelle bilen var inne til kontroll hos dem 25. september.
– Det ble avdekket noe svetting av olje og kjølevæske, men ikke så mye at det skulle være en feil. Svetting er ganske vanlig på eldre biler, så kunden ble oppfordret til å følge opp saken når han skulle på verksted, forteller Lillegård.
Bremsevæskens kokepunkt ble også kontrollert hos NAF.
– Vi suger bremsevæske ut av tanken og koker den opp. Den skal tåle minst 150 grader før den koker, og det gjorde den i dette tilfellet, sier Lillegård.
Han forteller også at lysinnstillinger og hjullager ble kontrollert og godkjent.
– Det kan godt være litt slakk i hjullageret uten at det blir ført opp som en feil som gir kjøreforbud, sier Lillegård.
Mest lest på Motor.no:
-
EU-kontroll:
Verksted ville ha 67.000 kr – konkurrent fant ingen feil
-
Fuktproblemer:
Kjøpte bobil som ikke kan brukes
-
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
-
Tidligere toppsjef:
Mener bilgigant kan gå i oppløsning
-
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
-
Prøvekjørt: Smart#3
Ned 150.000 – nå er denne plutselig et kupp
-
Vil heve Enyaq-kjøp:
Har vært på verksted 22 ganger
-
Gjør retrett:
Tar 98 oktan tilbake
-
Rustangrep:
– Livsfarlig å kjøre med
-
Sara er sint og opprørt:
Kreves for 39.000 kr, men bilen ble ikke reparert
-
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
-
Bruktbilkjøp:
Denne meldingen kostet bilkjøperen 75.000 kr
-
Forsikringssammenlikning:
Dobbel pris for å forsikre Viggos Toyota
-
Endrer forklaring om ulykkesbilen:
Her er vektsensoren Volvo sa at ikke finnes
-
Advarer bilkundene:
NAF fraråder å kjøpe bil av Birger N. Haug
-
Geir Anders fikk sjokk:
Bilia: 40.000 kr Mekonomen: 7000 kr
-
Advokat Sigurd Klomsæt:
Vil heve Volvo-kjøp: «Føler meg ikke trygg i bilen»
Fulgt retningslinjer
Motor har vært i kontakt med XPND Automotive AS som eier Aston Martin på Billingstad. Servicemanager Mats Stensøy forteller at de har gjort en intern gjennomgang av denne saken.
Han forsikrer om at de har fulgt alle retningslinjer og at deres vurdering av bilens mangler var korrekt. Han viser til kontrollpunktene for hovedlys og tåkelys som måtte justeres, og lekkasjer av kjølevæske og olje som var såpass store at det kom drypp på verkstedgulvet.
– Når det gjelder hjullager, er dette en skjønnsmessig vurdering fra vår PKK-kontrollør, som vurderte at venstre foran og høyre bak hadde såpass stor slakk at de ble klassifiserte som 2-er feil. Ettersom det også var slakk i de to andre, anbefalte vi å bytte alle fire hjullagre samtidig, opplyser Stensøy.
Han viser også fram bilder, der vi kan se tegn til lekkasje av olje og kjølevæske.
Skifte av fire hjullagre utgjør omtrent halvparten av det totale pristilbudet Øystein Svebo ble framlagt.
Mats Stensøy hos Aston Martin understreker at de ikke har hatt bilen til etterkontroll og har derfor ingen mulighet til å vurdere tilstanden til bilen da den ble godkjent av et annet verksted.
– Sjekk priser
– Dette viser virkelig at man ikke alltid kan stole på verkstedene. Man føler at bilen blir holdt som gissel og da er det lett å si ja til dyre, og kanskje unødvendige, reparasjoner, sier Svebo.
Han oppfordrer alle til å gjøre en etterkontroll og eventuelt sjekke priser på reparasjoner hos flere uavhengige verksteder.
- Svein Lillegård er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Storebrand Forsikring:
Hevdet bilen var trimmet, nektet å betale 439.000 kr
-
Kjørte for langt:
Krevde 100.000 kr ekstra av bilkunde
-
P-selskaper og kommuner:
Tjente 1 milliard på parkering
-
Dag Rune Flåten:
Dropper Tesla-søksmål – kalles «useriøs»
-
Fuktproblemer:
Kjøpte bobil som ikke kan brukes
-
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
-
Bruktbilkjøp:
Bilen manglet utstyr – gikk til rettssak
-
Føler seg lurt:
Ble 100.000 dyrere da Per ville kjøpe
-
Yngve fikk prissjokk:
Originalbatteri var nesten tre ganger dyrere
-
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
-
Vil heve Enyaq-kjøp:
Har vært på verksted 22 ganger
-
Klare råd om bilkjøp:
– Hiv deg rundt og kjøp bil NÅ!
-
Rustangrep:
– Livsfarlig å kjøre med
-
Sara er sint og opprørt:
Kreves for 39.000 kr, men bilen ble ikke reparert
-
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
-
Bilforsikring:
Reagerer på høye forsikringspriser
-
Bruktbilkjøp:
Denne meldingen kostet bilkjøperen 75.000 kr
-
Forsikringssammenlikning:
Dobbel pris for å forsikre Viggos Toyota
-
Må repareres for 234.000 kr:
Selgeren hemmeligholdt fuktskader
-
Trafikksikkerhet:
Slik skal ikke sykler fraktes