DYRT: Det kan koste svært mye hvis denne går i stykker – ombordladeren, som tar imot strømmen fra ladepistolen. Bildet viser ombordladeren på en Nissan Leaf.Foto: PETER RAAUM
Forsvarer sjokkprisen:
89.762 kroner for ny ombordlader
Ny ombordlader til Nissan Leaf koster nesten 90.000 kroner. Merkeforhandleren forsvarer prisen. Bilekspert mener den er helt urimelig.
– Dette er hinsides fornuft og helt urimelig, sier daglig
leder Per Morten Merg i bransjenettstedet «Bilbransje 24».
Motor har innhentet priser for verkstedtjenester. Blant
prisene vi har sjekket, er kostnaden for å skifte ombordladeren på elbiler og
ladbare hybridbiler.
Prisforskjellene er store.
På Nissan Leaf
koster dette nærmere 90.000 kroner. Motor får oppgitt omtrent samme pris både
fra merkeforhandleren Birger N. Haug og fra den frittstående verkstedkjeden
Mekonomen.
Se tall for andre modeller nederst. Der finner du også fakta om testen, pluss denne artikkelen, om prisforskjeller på en rekke andre deler og tjenester.
– Nærmest «no go»
90.000 kroner er like mye som det en syv år gammel Nissan
Leaf er verdt. I prisforespørselen til bilverkstedene har Motor tatt
utgangspunkt i en 2018-modell.
På Finn ligger det et 60-talls Nissan Leaf 2018-modeller.
Disse varierer i pris fra 90.000 kroner til 170.000 kroner.
BILEKSPERT: Per Morten Merg.Foto: BILBRANSJE MEDIA
Bilekspert Per Morten Merg er skarp i sin kritikk når han
ser prisen som forlanges for skifte av ombordlader.
– Det betyr at dersom ombordladeren går i stykker på en
8-10 år gammel Leaf, vil bilen høyst sannsynlig bli kondemnert, med mindre noen
kan fremskaffe en vesentlige rimeligere brukt del, sier Merg, og legger til:
– Med den risikoen er det nærmest en «no-go» å kjøpe en
eldre Leaf.
Ombordladeren er den delen i elbiler og ladbare
hybridbiler hvor ladepistolen kobles til. Går den i stykker, må den skiftes.
Annonse
Forsvarer prisen
Merkeforhandleren Birger N. Haug forstår at prisen på ny
ombordlader til Nissan Leaf kan oppleves høy.
–
Men prisen baserer seg på innkjøpsprisen vi får på komponenten fra produsenten
og importøren. Vi, som forhandler og autorisert merkeverksted, er med andre ord
prisgitt produsentens delepriser, sier Christian Stenbo, administrerende
direktør i Birger N. Haug.
Han
påpeker at ombordladeren er en avansert høyspenningskomponent med «spesialisert
elektronikk og omfattende sikkerhetskrav».
Det
er også en bildel som det går ekstremt få av, forteller han.
–
Ifølge importøren har det kun vært behov for rundt 200 utskiftninger i hele
Norden siden mars 2018. Samtlige har vært garantisaker. Når volumet er så lavt,
blir produksjonskostnaden per enhet ofte høy. Det kan forklare mye av
prisforskjellen mot komponenter som kanskje produseres og omsettes i langt
større volum hos andre merker, sier Christian Stenbo.
Ingen
av de andre el- og hybridbilene har ombordladere som koster så mye å skifte.
Nærmest er den ladbare hybriden Mitsibishi Outlander, hvor verkstedkjeden
Mekonomen skal ha 51.000 kroner for å skifte delen.
På
Norges mest kjøpte bil, Tesla Model Y, koster ny ombordlader ferdig montert kun
19.153 kroner, ifølge Tesla Norge.
Se flere priser i tabellen lenger ned!
For
dårlig konkurranse
Motor
har undersøkt verkstedpriser på en rekke punkter. Fagsjef for
forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, har sett alle resultatene.
Han mener undersøkelsen er grundig gjennomført.
–
Undersøkelsen tester på en effektiv måte hvordan aktørene priser tjenester som
folk typisk vil trenge å kjøpe til bilene sine.
Iversen
reagerer på de mange prisforskjellene.
–
Det er tydelig at bilverkstedmarkedet er for lite gjennomsiktig og vanskelig å
sammenlikne for en vanlig forbruker.
Han
påpeker at bileierne har fritt verkstedvalg.
–
Prisforskjellene indikerer likevel at konkurransen ikke er god nok. Det er rom
for at prisene blir satt markedsbasert, fremfor at prisene er
kostnadsbasert.
–
Betyr det du sier at du mener prisene indikerer at verkstedene nærmest tar det
de vil for verkstedtjenester?
–
Det kan se ut som verkstedene langt på vei satser på at folk ikke sammenligner
prisene. Først når aktørene utsettes for direkte konkurranse, skjer det noe.
NAFs
verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og
utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.
Verkstedpriser
Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske
bilverksteder. Dette er andre artikkel.
Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte
populære bilmodeller.
Bilene:
2021-modell
Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har
passert 100.000 km.
Fem
biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har
gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan
Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
To
10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
Fire
av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.
Disse
åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer
av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er
typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.
Verkstedene:
Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert
bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.
De tre verkstedkjedene er:
Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker
med bilutstyr.
NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.
Totalt
har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til
ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.
Originale/uoriginale
deler:
Vi
har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for
uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker
originaldeler.
NAF
oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.
Mekonomen
oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke
kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av
bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.
Sulland
oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver
og hjullager.
Geografiske
forskjeller på prisene:
Både
Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av
geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i
Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at
forskjellene mellom verkstedene ikke er store.
Bilxtras
timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at
de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er
brukt i priskalkuleringen.
NAFs
priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10
prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte
prisene.
Endret
prisene:
Flere
av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er
innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og
endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.
Mekonomen
valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og
ville bare la en håndfull priser bli stående.
For
noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere
deler.
Da
Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden,
beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene
skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.
Populære
biler:
De
åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv
million eksemplarer i Norge.
Her
er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på
det norske markedet: