DYRT: Det kan koste svært mye hvis denne går i stykker – ombordladeren, som tar imot strømmen fra ladepistolen. Bildet viser ombordladeren på en Nissan Leaf.

Forsvarer sjokkprisen:

89.762 kroner for ny ombord­lader

Ny ombordlader til Nissan Leaf koster nesten 90.000 kroner. Merkeforhandleren forsvarer prisen. Bilekspert mener den er helt urimelig.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er hinsides fornuft og helt urimelig, sier daglig leder Per Morten Merg i bransjenettstedet «Bilbransje 24».

Motor har innhentet priser for verkstedtjenester. Blant prisene vi har sjekket, er kostnaden for å skifte ombordladeren på elbiler og ladbare hybridbiler.

Prisforskjellene er store. 

På Nissan Leaf koster dette nærmere 90.000 kroner. Motor får oppgitt omtrent samme pris både fra merkeforhandleren Birger N. Haug og fra den frittstående verkstedkjeden Mekonomen.

Se tall for andre modeller nederst.
Der finner du også fakta om testen, pluss denne artikkelen, om pris­forskjeller på en rekke andre deler og tjenester.

– Nærmest «no go»

90.000 kroner er like mye som det en syv år gammel Nissan Leaf er verdt. I prisforespørselen til bilverkstedene har Motor tatt utgangspunkt i en 2018-modell.

På Finn ligger det et 60-talls Nissan Leaf 2018-modeller. Disse varierer i pris fra 90.000 kroner til 170.000 kroner.

BILEKSPERT: Per Morten Merg.

Bilekspert Per Morten Merg er skarp i sin kritikk når han ser prisen som forlanges for skifte av ombordlader.

– Det betyr at dersom ombordladeren går i stykker på en 8-10 år gammel Leaf, vil bilen høyst sannsynlig bli kondemnert, med mindre noen kan fremskaffe en vesentlige rimeligere brukt del, sier Merg, og legger til:

– Med den risikoen er det nærmest en «no-go» å kjøpe en eldre Leaf.

Ombordladeren er den delen i elbiler og ladbare hybridbiler hvor ladepistolen kobles til. Går den i stykker, må den skiftes.

Forsvarer prisen

Merkeforhandleren Birger N. Haug forstår at prisen på ny ombordlader til Nissan Leaf kan oppleves høy.

– Men prisen baserer seg på innkjøpsprisen vi får på komponenten fra produsenten og importøren. Vi, som forhandler og autorisert merkeverksted, er med andre ord prisgitt produsentens delepriser, sier Christian Stenbo, administrerende direktør i Birger N. Haug.

Han påpeker at ombordladeren er en avansert høyspenningskomponent med «spesialisert elektronikk og omfattende sikkerhetskrav».

Det er også en bildel som det går ekstremt få av, forteller han.

– Ifølge importøren har det kun vært behov for rundt 200 utskiftninger i hele Norden siden mars 2018. Samtlige har vært garantisaker. Når volumet er så lavt, blir produksjonskostnaden per enhet ofte høy. Det kan forklare mye av prisforskjellen mot komponenter som kanskje produseres og omsettes i langt større volum hos andre merker, sier Christian Stenbo.

Ingen av de andre el- og hybridbilene har ombordladere som koster så mye å skifte. Nærmest er den ladbare hybriden Mitsibishi Outlander, hvor verkstedkjeden Mekonomen skal ha 51.000 kroner for å skifte delen.

På Norges mest kjøpte bil, Tesla Model Y, koster ny ombordlader ferdig montert kun 19.153 kroner, ifølge Tesla Norge.

Se flere priser i tabellen lenger ned!

For dårlig konkurranse

Motor har undersøkt verkstedpriser på en rekke punkter. Fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, har sett alle resultatene. Han mener undersøkelsen er grundig gjennomført.

– Undersøkelsen tester på en effektiv måte hvordan aktørene priser tjenester som folk typisk vil trenge å kjøpe til bilene sine.

Iversen reagerer på de mange prisforskjellene.

– Det er tydelig at bilverkstedmarkedet er for lite gjennomsiktig og vanskelig å sammenlikne for en vanlig forbruker.

Han påpeker at bileierne har fritt verkstedvalg.

– Prisforskjellene indikerer likevel at konkurransen ikke er god nok. Det er rom for at prisene blir satt markedsbasert, fremfor at prisene er kostnadsbasert. 

– Betyr det du sier at du mener prisene indikerer at verkstedene nærmest tar det de vil for verkstedtjenester?

– Det kan se ut som verkstedene langt på vei satser på at folk ikke sammenligner prisene. Først når aktørene utsettes for direkte konkurranse, skjer det noe.

  • NAFs verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

Verkstedpriser

Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske bilverksteder. Dette er andre artikkel.

Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte populære bilmodeller.

Bilene:

  • 2021-modell Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har passert 100.000 km.
  • Fem biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
  • To 10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
  • Fire av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.

Disse åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.

Verkstedene:

Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.

De tre verkstedkjedene er:

  • Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
  • Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker med bilutstyr.
  • NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.

 Totalt har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.

Originale/uoriginale deler:

Vi har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker originaldeler.

NAF oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.

Mekonomen oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.

Sulland oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver og hjullager.

Geografiske forskjeller på prisene:

Både Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at forskjellene mellom verkstedene ikke er store.

Bilxtras timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er brukt i priskalkuleringen.

NAFs priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10 prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte prisene.

Endret prisene:

Flere av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.

Mekonomen valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og ville bare la en håndfull priser bli stående.

For noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere deler.

Da Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden, beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.

Populære biler:

De åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv million eksemplarer i Norge.

Her er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på det norske markedet:

  • Tesla Model Y (fra 2021): 85.290
  • Toyota Rav4 (fra 1996): 86.094
  • Nissan Leaf (fra 2011): 81.227
  • Audi e-tron (fra 2019): 31.084
  • Volvo XC60 (fra 2008): 40.044
  • Ford Mondeo (fra 1993): 83.471
  • Volkswagen e-Golf (fra 2014): 48.230
  • Mitsubishi Outlander (fra 2003): 60.566

Salgstallene inkluderer bruktimporterte biler.

Kilde: OFV

Powered by Labrador CMS