STORE FORSKJELLER: Den hvite bilen fra Dongfeng koster bare noen tusenlapper mindre å forsikre enn BMW-en til over 1,8 millioner kroner.
Faksimiler fra Finn.no
Forsikringspris og bilpris:
Dongfeng fem ganger dyrere enn BMW-råskinn
Forsikring av en billigbil til drøyt 200.000 kroner koster bare noen tusenlapper mindre enn å forsikre en råtass av en BMW til over 1,8 millioner kroner. Forsikringsselskapene sier prisene baseres på antall skader.
Bilforsikring er komplisert og forvirrende, synes mange
bileiere. Ikke bare er prisforskjellene store, prisene kan også fremstå som merkelige,
nær sagt uforklarlige, for mange bileiere.
Motor sjekket forsikringsprisen
på fem populære SUV-er i mellomklassen, det vil si biler som Tesla Model Y og
tilsvarende biler, samt to billigbiler, to premiumbiler, og en råtass av en
BMW; en BMW M3 med 530 hester.
Du tror kanskje at premiumbilene og biler med mange hestekrefter koster mye mer å forsikre enn
billigbilene?
Det trodde vi, også. Men det stikk motsatte er tilfellet, viser prisene hos de to største
skadeforsikringsselskapene; Gjensidige og If.
En brøkdel
Forsikring av
billigbilene Dongfeng Box og MG4 koster ca. 11.000–13.000 kroner i året hos
de to forsikringsselskapene. Dette er biler som er verdt drøyt 200.000 kroner.
Vi har tatt
utgangspunkt i to biler som står for salg til henholdsvis 210.000 kroner og
259.000 kroner.
Forsikring av en
BMW M3 til over 1,8 millioner kroner koster ikke mye mer i forsikring. Bare cirka 20.000 kroner hos Gjensidige.
Ser vi på
forsikringspris opp mot bilverdi, koster forsikring av BMW-en bare en femtedel
av billigbilene.
Se stor tabell lenger ned.
Også en Porsche
Macan til 1,2 millioner kroner og en Audi Q6 til nærmere millionen koster bare
en brøkdel å forsikre i forhold til billigbilene, når vi sammenligner bilverdi
og forsikringspris.
Mellom de
populære folke-SUV-ene er det også interessante forskjeller. Det koster over 4000
kroner mer å forsikre en Tesla Model Y hos Gjensidige enn en Volkswagen ID.4,
selv om de to bilene er verdt like mye. I prosent koster Teslaen 40 prosent mer
å forsikre hos Gjensidige enn VW ID.4.
Hos If er
prisforskjellen over 3000 kroner.
– Dyre frontlykter
– Dette bekrefter at det er store prisforskjeller, både
mellom selskapene og hvilke biler som skal forsikres, sier senior
kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Han påpeker at også i mindre biler er det mye
elektronikk, sensorer, kameraer og lignende, som er kostbare å reparere.
Det bekrefter både If og Gjensidige.
– Selv på «folkebiler» er nye frontlykter i dag svært
kostbare, sier pressesjef Sigmund Clementz i If.
– Selv om en bil er billigere å kjøpe, betyr ikke det nødvendigvis
at skadekostnadene er lavere. Forsikringspremien baseres på skadestatistikken, ikke
på bilens kjøpspris, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.
Øvrige fotnoter:
- Vi har sjekket prisene med innlogging med bank-ID. Vi har
ikke aktivt lagt til medlemskap i foreninger eller forbund, men dersom
forsikringsselskapet har registrert medlemskap, har vi ikke fjernet dette.
- Oppgitte priser er inkludert den lovpålagte
trafikkforsikringsavgiften, og alle priser er med 75 prosent bonus.