STORE FORSKJELLER: Den hvite bilen fra Dongfeng koster bare noen tusenlapper mindre å forsikre enn BMW-en til over 1,8 millioner kroner.

Forsikringspris og bilpris:

Dong­feng fem ganger dyrere enn BMW-råskinn

Forsikring av en billigbil til drøyt 200.000 kroner koster bare noen tusenlapper mindre enn å forsikre en råtass av en BMW til over 1,8 millioner kroner. Forsikringsselskapene sier prisene baseres på antall skader.

Publisert Sist oppdatert

Bilforsikring er komplisert og forvirrende, synes mange bileiere. Ikke bare er prisforskjellene store, prisene kan også fremstå som merkelige, nær sagt uforklarlige, for mange bileiere.

Motor sjekket forsikringsprisen på fem populære SUV-er i mellomklassen, det vil si biler som Tesla Model Y og tilsvarende biler, samt to billigbiler, to premiumbiler, og en råtass av en BMW; en BMW M3 med 530 hester.

Du tror kanskje at premiumbilene og biler med mange hestekrefter koster mye mer å forsikre enn billigbilene?

Det trodde vi, også. Men det stikk motsatte er tilfellet, viser prisene hos de to største skadeforsikringsselskapene; Gjensidige og If.

En brøkdel

Forsikring av billigbilene Dongfeng Box og MG4 koster ca. 11.000–13.000 kroner i året hos de to forsikringsselskapene. Dette er biler som er verdt drøyt 200.000 kroner.

Vi har tatt utgangspunkt i to biler som står for salg til henholdsvis 210.000 kroner og 259.000 kroner.

Forsikring av en BMW M3 til over 1,8 millioner kroner koster ikke mye mer i forsikring. Bare cirka 20.000 kroner hos Gjensidige.

Ser vi på forsikringspris opp mot bilverdi, koster forsikring av BMW-en bare en femtedel av billigbilene.

Se stor tabell lenger ned.

Også en Porsche Macan til 1,2 millioner kroner og en Audi Q6 til nærmere millionen koster bare en brøkdel å forsikre i forhold til billigbilene, når vi sammenligner bilverdi og forsikringspris.

Mellom de populære folke-SUV-ene er det også interessante forskjeller. Det koster over 4000 kroner mer å forsikre en Tesla Model Y hos Gjensidige enn en Volkswagen ID.4, selv om de to bilene er verdt like mye. I prosent koster Teslaen 40 prosent mer å forsikre hos Gjensidige enn VW ID.4.

Hos If er prisforskjellen over 3000 kroner.

– Dyre frontlykter

– Dette bekrefter at det er store prisforskjeller, både mellom selskapene og hvilke biler som skal forsikres, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Han påpeker at også i mindre biler er det mye elektronikk, sensorer, kameraer og lignende, som er kostbare å reparere.

Det bekrefter både If og Gjensidige.

– Selv på «folkebiler» er nye frontlykter i dag svært kostbare, sier pressesjef Sigmund Clementz i If.

– Selv om en bil er billigere å kjøpe, betyr ikke det nødvendigvis at skade­kostnadene er lavere. Forsikringspremien baseres på skadestatistikken, ikke på bilens kjøpspris, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Øvrige fotnoter:

  • Vi har sjekket prisene med innlogging med bank-ID. Vi har ikke aktivt lagt til medlemskap i foreninger eller forbund, men dersom forsikrings­selskapet har registrert medlemskap, har vi ikke fjernet dette.
  • Oppgitte priser er inkludert den lovpålagte trafikkforsikrings­avgiften, og alle priser er med 75 prosent bonus.
Powered by Labrador CMS