EVIG DIN: Mercedes er det selvskrevne valget for Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk. – Det representerer noe av den ypperste tyske teknologien, sier han.

10-punktsjekken med Vebjørn Selbekk:

«Jeg har veldig god tro på selv­kjørende biler»

Vebjørn Selbekk erkjenner som halvt tysk at Tyskland «har mye å skamme seg over». Dagen-redaktøren og samfunnsdebattanten kjenner imidlertid på en slags historisk stolthet når han sitter bak rattet i sin Mercedes EQC 400.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Redaktør Vebjørn Selbekk.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Vi har to Mercedeser, og vi har kun Mercedes. Jeg kjører en to år gammel Mercedes EQC 400, kona Mercedes EQA som er ny i år. Vi leaser bilene våre. Det har vi gjort i mange år. I snart 10 år, tror jeg. Det skjer så mye på bilmarkedet. Det er helt vilt. Det er elbilene, det kommer ny teknologi – det ene og det andre. I stedet for å bli sittende med noe som kan bli vanskelig å bli kvitt, eller faller mye i verdi, har vi valgt å gå for en type regnestykke som innebærer leasing.

Vebjørn Selbekk (56)

  • Mangeårig redaktør for den kristne avisen Dagen. Engasjert samfunnsdebattant. Gift med Catarina Selbekk, tre barn. Bor i Østfold.
  • Landskjent da han for snart 20 år siden som sjefredaktør for Magazinet trykket faksimiler av 12 karikaturtegninger av den islamske profeten Muhammed – fra danske Jyllands-Posten – i ytringsfrihetens navn.
  • Har gitt ut en rekke bøker og sittet som medlem av Kringkastingsrådet og regjeringsoppnevnte Ytringsfrihetskommisjonen. Tildelt Fritt Ords honnørpris i 2015. Deltaker i TV-realityseriene Farmen og Forræder.

Jeg er stolt av bilen min og har en klar tanke rundt det, som jeg har med mye annet jeg prøver å drive på med. Det er ikke tilfeldig hva slags bil jeg har. Jeg er halvt tysk. Moren min er født i Tyskland, og Tyskland har jo mye å skamme seg over, sånn historisk sett, og det er jeg veldig opptatt av. Men når det gjelder å lage biler, har de sannelig mye å være stolt av. Det fremste av det, synes jeg er Mercedes. Det representerer noe av den ypperste tyske teknologien.

Mercedes – først og fremst

Egentlig er jeg mer interessert i Mercedes enn i bil. I sommer besøkte jeg Mercedes-museet i Stuttgart. Jeg synes det er veldig spennende, det industrieventyret tyskerne har – så kule biler de lager. Og det er veldig enkelt med Mercedes. Du finner alltid frem, det er bare å følge stjernen (på panseret). Selv om det er blitt vanskeligere nå, med stjernen plassert i panseret. Jeg må ha en bil som fungerer, slik at det ikke er mye tull, mange verkstedbesøk og greier med den. Det har jeg ikke tid til, og heller ikke kompetanse til når det gjelder å mekke og ordne. Kjørelengden på min EQC er i henhold til leasing-kontrakten 12.000, og så tror jeg at jeg kjører litt i underkant av det. Det samme gjelder kona og hennes EQA. Mange av turene går til og fra jernbanen, fordi vi benytter kollektivtransport. Men vi bor i Østfold utenfor Oslo, så det sosiale livet foregår ved bruk av bilen. Vi kjører veldig ofte fra Østfold og inn til Oslo.

Og så er det veldig kult å kjøre Mercedes på Autobahn. Det hender vi bruker bilen på ferieturer. Men det skjer ikke så ofte.

Min aller første bil var også tysk. Volkswagen «Boble» 1968-modell. Den var 19 år gammel da jeg fikk den i 1987. Altså ett år eldre enn meg da jeg fikk den samme dag som jeg tok førerkortet, den dagen jeg fylte 18 år. For det er slik det er i Trøndelag, der jeg kommer fra: Du kjører opp på 18-årsdagen, og så kjøper du bil – billig, dårlig, trafikkfarlig og sikkerhetsmessig forkastelig. Denne hadde ikke hodestøtte, lang-lys som du måtte «trampe på» og reservetanken var en «hendel». Når det sa «putt-putt-putt», måtte du slå ned hendelen, så var reservetanken koblet til. Den ble altså styrt manuelt.

Veldig dårlig investering

Jeg har for meg at jeg betalte 20.000 til 30.000 kroner for den, og så betalte jeg omtrent like mye for reparasjoner. Den havnet på verksted med en gang. Det var en veldig dårlig investering.

Nå koster min bil rundt 5000 kroner per måned for leasingen, og et innskudd på 50.000 kroner når jeg bytter (hvert tredje år). I tillegg kommer service og forsikring, og ladekostnader. Det blir fort i underkant av 10.000 kroner. Det er kostbart å ha bil. Men jeg har mer kontroll på utgiftene ved å lease. På en måte også verdifallet. Det tar jeg ut gjennom leasingkostnaden istedenfor å måtte gå på en smell når jeg eventuelt selger en bruktbil.

ELBILGLIS: Klampen i bånn på en elbil som EQC, er som Tusenfryd. – Det er rett og slett blitt mye, mye bedre biler enn de gamle, mener Vebjørn Selbekk.

True med BMW?

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned?

– Hvis pengene ikke hadde spilt en rolle, ville vi ikke hatt A og C. Da ville vi hatt E eller SL, eller noe sånt. Jeg er god kunde hos forhandleren. Jeg håper det spiller en rolle, når vi begge tar ut to biler så jevnlig hos samme forhandler. Jeg håper i alle fall det, selv om jeg noen ganger lurer på om jeg rett og slett blir lurt. Jeg skulle kanskje ha truet med å gå over til Audi eller BMW, det må være tysk, for å se hva som hadde skjedd.

Hvordan gjør du vedlikehold? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?

– Jeg kjører den inn i vaskehall og bruker støvsuger ved bensinstasjon når det blir for «gæli». Men jeg gjør det altfor sjelden. Noen ganger føler jeg at jeg ikke har fortjent å kjøre Mercedes, med tanke på hvordan jeg behandler den. Den flotte maskinen som den er, skulle jo ha vært helt ren hele tiden. En av fordelene ved å lease er at du slipper unna veldig mye av vedlikeholdet. I likhet med de fleste andre i Norge har jeg kjøpt min siste fossildrevne bil. Ikke fordi jeg er veldig miljøbevisst, det er jeg dessverre ikke. Det er fordi elbilene er blitt så fantastisk bra. Når du på motorveien tramper gasspedalen i bunnen på EQC 400-en, er det som å være på «Japp Space Shot» på Tusenfryd. Du føler du blir trøkt tilbake i setet. Det kan ikke sammenliknes med bensinbiler, når det gjelder komfort og akselerasjon.

Det er rett og slett blitt mye, mye bedre biler.

Taxivalget

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– De har jeg hos forhandleren. Jeg må innrømme at jeg spesielt om høsten blir overrasket over at frosten plutselig kommer. Da er det bare å hive seg rundt for å forsøke å få byttet hjul. Jeg er ikke merkebevisst. Nå det gjelder valg av type og dekkmerke, har jeg hørt på Audun hos Mercedes.

På vinteren bruker jeg vanlige piggfrie dekk.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper/har kjøpt bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?

– Det er ikke mer enn 20 år siden jeg kjøpte min første nye bil. Jeg har kjøpt mange bruktbiler, og har vært altfor dårlig til å sjekke historikken og sånne ting. Jeg har gått på noen smeller, rett og slett. Sikkert betalt for mye. Det at jeg ikke følger med så mye på ting som det, er en grunn til at jeg leaser. Det innebærer redusert risiko. Det passer meg bra.

Det er en grunn til at drosjesjåførene i sin tid stort sett valgte Mercedes. De bare gikk og gikk og gikk. Mercedes er solid håndverk. Bør ikke en bil vare 20 til 30 år? En bekjent av meg har en Rolls-Royce 1935-modell, som jeg har hatt gleden av få å sitte på med i forbindelse med blant annet bryllups­forberedelser til en venn. Det var en opplevelse. Da kan man snakke om å bygge maskiner som holder.

Britisk bilindustri; hvis jeg skulle byttet en gang – Audun, du må ikke lese dette – da ville det blitt Jaguar. Jeg snakket om å følge stjernen (på Mercedes). Men det å følge kattedyret. Det er noe med det også, om jeg skal tillate meg å drømme litt.

TYSKE FAVORITTER: Vebjørn Selbekk startet bilkarrieren med et bomkjøp av en Volkswagen, nå leaser han og kona hver sin Mercedes.

Ute og inne

Hvor parkerer du og kona bilene?

– Vi har en plass ute og en plass inne, og så bytter vi på. Men vi har ladeuttak inne i garasjen og utenfor huset.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?

– Cruisekontrollen er fantastisk. Jeg har veldig god tro på selvkjørende biler, og lurer på om jeg i min levetid får anledning til å oppleve å kjøre alene – og setter meg baksetet. Jeg har spurt mange som skal ha forstand på dette, og får ulike svar. Men den typen selvkjøringsegenskaper, samt sikkerhets­systemer med filholder og de tingene, det setter jeg veldig pris på.

Og så – oppvarmet ratt. Det er luksus om vinteren. I det hele tatt det at jeg kan bruke appen om morgen om vinteren, hvis jeg har vært uheldig og tapt loddtrekningen om parkering ute eller inne, det er minus fem og bilen ser ut som en fryseboks. At jeg da ved å bruke appen 10 minutter før jeg skal dra, kan sette meg inn i en varm og isfri bil, det er en luksus jeg setter pris på.

Jeg lytter veldig ofte til podkast. Det er flott. Multimediaanlegget, med Apple Car Play, er et favorittsystem. Du kan bruke kjøretiden til – forhåpentligvis – å bli smartere. En av podkastfavorittene mine er «The Rest is History». Den er engelskspråklig, men inne på topp 100-listen i Norge. Så lytter jeg mye til podkaster om eiendom. Jeg fusker litt i det faget, med utleie av eiendom og slike ting.

Før var det også mulig å bruke bilen som lærested. Men da måtte du ha med deg mange CD-er og trykke inn «der». Og det var jo trafikkfarlig, når du mistet CD-coveret og måtte fikle og famle etter det. Nå er det bare et trykk på skjermen som skal til.

Rosa hus, svart bil

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Mercedes skal være svart. Jeg tror jeg må være fundamentalist på det området. Men hvis det hadde blitt Jaguar en gang, da kunne jeg kanskje hatt en litt sprekere farge. Jeg er åpen for det. Jeg kjøpte en gang, tro det eller ei, et hus som var rosa. Men jeg kommer nok aldri til å kjøpe en rosa bil. 

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– En Ford Fiesta. Den var så dårlig. Det var en periode da vrakpanten ble økt. Det var en aksjon for å få folk til å kondemnere gamle biler. Da rett og slett vraket jeg Fiestaen, bare for å bli kvitt den. Stygg farge hadde den også – gulbrun. Jeg fatter det ikke. Det var bomkjøp. Jeg hadde den et par–tre år, rundt 1993 til 1994. Da bodde vi fortsatt på Oppdal, og den bilen var helt elendig på vinterføre. Da vi fikk avsluttet Fiestaen, fikk vi firehjulstrekker. Det eneste rette der oppe.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Det er egentlig Jaguaren. De synes jeg er veldig fine, når jeg ser dem på veien. Jeg har også merket meg at de har fått gode elbilløsninger. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere fossildrevne biler, og det er ikke slik at jeg tenker at jeg gjerne skulle hatt en rød Ferrari. Jeg er ikke der, men en elbilutgave av Jaguar. Jeg kunne godt ha sagt Porsche, fordi det også er tysk. Jeg vet og føler at det er veldig maskulint, men jeg har ikke den sportsbildrømmen.

Powered by Labrador CMS