Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
«Fiesta» er fest begrenset til 3,6 meter. Se hvorfor merkets minste gir mest moro for pengene enkelte.
Hvor ble egentlig
alle Ford Fiesta av? Solgt i titalls millioner, og nå nærmest i null på norske
veier.
Vent litt: Sjekk
den aller nordligste enden av den 35 kilometer lange Tinnsjøen i Telemark.
Her, på Sandviken
camping, med sitt bekymringsløse strandliv, arrangerer Fiesta Club Norway sitt hittil
største treff – målt ukuelig entusiasme.
Klubbmedlemmene samles rundt diverse ville variasjoner over temaet «Fiesta», med kallenavn som «Raggarstuket», «Smurfen» og «Hønsetannen». For disse kjennerne har 1970- og 80-tallets billigste Ford mer verdi enn noensinne.
Heng på Svein-André Huatorpet, Kurt Faltin og Andreas Kåsene:
17-åringen
Andreas Kåsene i Brunkeberg i Telemark fikk favnen full av to pene
premiepokaler under sommerens klubbtreff: «Årets bil» og «Arrangørens favoritt».
Som seksåring
kjøpte han den hvite Fiestaen sammen med faren Torgeir. Etter konfirmasjonen i
2022 ble hele den 3565 millimeter lange Forden Andreas’ egen.
Skulle hugges
Året etter inviterte Fiesta Club Norway ham til samling på Flisa i Innlandet. Der fikk han sin første Fiesta-klubb premie: «Arrangørens favoritt».
– Begrunnelsen?
At jeg bare var 16 år, og sto opp for å kjøre i 04.30-tiden – og var fremme
klokken 10, ler Andreas.
Den
målrettede øvelseskjøringen strakk seg over 321 varierte kilometer.
Om vi spoler
tilbake tid – om lag 15 år – var eneste ubønnhørlige plan for bilen at den
skulle hugges.
Har du lest disse sakene?
-
Ny Model 3 så vidt over momsgrensen
-
Bilkjøper kreves for 129.000 kr etter at hun ikke fikk lån
-
89.762 kroner for ny ombordlader
-
Disse bildene avslørte bilselgeren
-
Det finnes noen ufornuftige grunner til å kjøpe denne
-
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Slik mener de bompenge-selskapet bryter loven
-
Her er framtiden til VW-konsernet, slik er den å kjøre
-
Skjønner du når du kan parkere her?
-
– Kan bli starten på et globalt sikkerhetsskifte
-
Du får det ikke morsommere i en Opel
-
Her er årets beste bilkjøp
-
Tauet vekk fra Kiwi etter én uke - må betale
-
81Denne blir garantert en suksess
-
Dette er årets (tredje) beste bilkjøp
-
«Skattevesenet kom da jeg fikk min første bil»
-
Dette er årets (femte) beste bilkjøp
-
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Fikk P-bot mens baby ble ammet
-
80Bare prisen ødelegger for Skodas beste
– Pappa
syntes den var så styggtøff at han mente den måtte reddes. Forrige eiers eneste
betingelse var at han ønsket å se den på veien igjen. Vi holdt ord.
Tyskeren er
original, uten å bestå kun av originaldeler.
– Jeg fikk
tidlig lov å sette mitt eget preg på den – med både lyd, lyseffekter og en
rekke interiørdetaljer.
Så vidt
Andreas vet, er hans første generasjon Fiesta nå den eneste gjenværende i sitt
slag i Telemark.
–
Oppmerksomheten speiler sjeldenheten, konstaterer han.
Kurt Faltin
på Tjøme i Vestfold har – etter det han kan huske – alltid befunnet seg i en stabil
tilstand av euforisk Ford-entusiasme.
– Opp gjennom
årene har jeg hatt flere Fiestaer av én grunn: Dette er enkle, flotte og
ujålete biler – som fortjener å bli tatt vare på.
Mest mulig original
Da han skummet
salgsannonsen for sitt nåværende eksemplar av arten, forsto han at det ville
være et kupp: 1978-modellens første eier rattet den helt fram til 2016.
– Valget var
enkelt. I 2017 kjøpte jeg den av andre eier, og fikk den omlakkert i samme
slengen.
Han har blitt
venn med den intense rødfargen.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Vi som pimper Teslaen:
Hvem er Norges frekkeste Tesla-eiere?
-
Vi som hyller 340:
Er dette Volvos svar på Pippi Langstrømpe?
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Vi som elsker bilmesse:
Hun blander kaffegrut i billakk
-
Vi som makser garasjekosen:
Garasjen er den nye stua: Møt stuegrisene!
-
Vi med uvanlig bilvalg:
Byttet trøtte e-Golf i topp Toyota
-
Vi som elsker svensk kvalitet:
Saab? Vi nekter å gi slipp!
-
Vi med Volvo-vibber:
Norsk kjærlighet til Volvo er sterk som svensk stål
-
Vi som lever for bruktkupp:
Slik vil gutta pynte veggen hjemme
– Jeg
liker også at Fiestaen skiller seg ut som første utgave, med mye krom og andre blanke
detaljer. Min viktigste oppgave blir nå å holde den i mest mulig original
stand.
Fiesta var
populære bruksbiler som ofte har fått hard medfart.
– Jeg blir
stadig kontaktet av folk som forteller at de – eller folk de kjenner – har eid
Fiesta, og at de blir glade for å se denne igjen.
Han mener
miljøet er i vekst.
– Nå tar
heldigvis flere vare på de få Fiestaene som er igjen. Selv om miljøet fortsatt
er lite, vokser entusiasmen. Utvalget av ulike type Fiestaer er også variert,
og det bidrar til å øke interessen. Jeg håper miljøet fortsetter å vokse,
oppfordrer Faltin.
Svein-André
Huatorpet fra Roverud i Kongsvinger tyter ut en stri strøm av mektig
Fiesta-moro på instagramkontoen @fiesta1100supersport.
– Klubben? Den ble til ved at jeg tok kontakt med en annen Fiesta-kar på nett, som endte med at vi annonserte tiltaket på Facebook. Klubben kan nok kalles en «saktevoksende klubb for spesielt interesserte», humrer han.
Tapt til spiker
I tre strake
år har Fiesta Club Norway arrangert «uhøytidelige treff».
– Vi er fornøyde med at hele 19 entusiaster møtte den siste helgen i august.
Huatorpet starten reisen i Fiesta-universet ved å betale 1500 kroner for en hvit, vrak-lignende 1983-modell Fiesta. Han byttet plugger og kjørte så til Statoil og fylte tanken:
– Det var det året 98 oktan kostet skarve 8,36 kroner.
Etter fire års problemfri kjøring solgte han vidunderet til faren, som slet Fiestaen ytterligere fire sesonger, før den rustet så mye at den endte som spiker.
Flere feiende flotte Fiestaer fulgte.
– De var så enkle, og bare gikk og gikk. De kostet omtrent ingenting og var supre for å bygge inn stereoanlegg.
Mest lest på Motor.no:
-
Storebrand Forsikring:
Hevdet bilen var trimmet, nektet å betale 439.000 kr
-
EU-kontroll:
Verksted ville ha 67.000 kr – konkurrent fant ingen feil
-
Fuktproblemer:
Kjøpte bobil som ikke kan brukes
-
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
-
Tidligere toppsjef:
Mener bilgigant kan gå i oppløsning
-
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
-
Prøvekjørt: Smart#3
Ned 150.000 – nå er denne plutselig et kupp
-
Vil heve Enyaq-kjøp:
Har vært på verksted 22 ganger
-
Gjør retrett:
Tar 98 oktan tilbake
-
Rustangrep:
– Livsfarlig å kjøre med
-
Sara er sint og opprørt:
Kreves for 39.000 kr, men bilen ble ikke reparert
-
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
-
Bruktbilkjøp:
Denne meldingen kostet bilkjøperen 75.000 kr
-
Forsikringssammenlikning:
Dobbel pris for å forsikre Viggos Toyota
-
Endrer forklaring om ulykkesbilen:
Her er vektsensoren Volvo sa at ikke finnes
-
Advarer bilkundene:
NAF fraråder å kjøpe bil av Birger N. Haug
-
Geir Anders fikk sjokk:
Bilia: 40.000 kr Mekonomen: 7000 kr
-
Advokat Sigurd Klomsæt:
Vil heve Volvo-kjøp: «Føler meg ikke trygg i bilen»
-
De beste piggfrie i 2025:
Her er årets beste piggfrie dekk
-
Her er Neue Klasse:
BMWs prisbombe setter fyr på bilverdenen
Så fikk
Huatorpet nyss om en særs sjelden Fiesta Supersport til salgs i Tyskland.
Selger var en kjent Fiesta-samler ved navn Stephan Schaade – i hjemlandet
kalt «Mr. Fiesta».
– Vi ble enige om pris, men jeg ga beskjed om at jeg først måtte
selge unna min
daværende Fiesta, en fiskejolle – samt en svindyr elsykkel.
De færreste i
Norge har hørt om Fiesta Supersport.
– Mange
forveksler den med den mer vanlige, men også svært sportslige XR2. Ford bygget Fiesta Supersport kun fra juli 1980 til august
1981, lekser han opp.
Huatorpet mener
selv han har pådratt seg en selverklært diagnose, som han kaller «NOS-syken».
– NOS står for New Old Stock, altså nye Ford-deler i eske, lagret i mange tiår. Denne bilen har fått uhorvelig mange slike NOS-deler, jubler Huatorpet.