På papiret har Smart#3 fra første dag hatt svært mye av det nordmenn etterspør – bortsett fra en konkurransedyktig pris. Fra og med den nevnte natta, har dette endret seg radikalt.
Tidligere kostet den best utstyrte versjonen nærmere 600.000 kroner (startpris 540.000) med firehjulsdrift, solid hengervekt, masse standardutstyr og nødvendig tilleggsutstyr.
Nå er den altså blitt 150.000 rimeligere (startpris 390.000) – uten at noen av egenskapene er fjernet.
Dette er prisene her og nå, gå hit hvis du vil se forslaget til nye elbilavgifter i det ferske statsbudsjettet.
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Motor-pakka
Før var plassen for liten, rekkeviddden for snau og merkevaren for ukjent, til å forsvare prisen.
Nå derimot, til i underkant av 450.000 inkludert Motor-pakka, har den fått en helt annen konkurransekraft.
En Tesla Model 3 med omtrent samme utstyrspakke koster 464.000.
En Skoda Elroq med tilnærmet samme spesifikasjoner, koster ytterligere 70.000.
Annonse
Ventilerte seter
Det skiller 30.000 kroner mellom utstyrsversjonene «Pulse» og «Brabus».
For Motors del er det kun ventilerte forseter og adaptive fjernlys som er forskjeller av betydning her.
Vi er slett ikke sikre på om vi hadde spandert på oss dette mellomlegget.
Simulert motorlyd
Som man ser, er det da også den rimeligste versjonen som er utgangspunktet for vår Motor-pakke. «Pulse», som koster fra 360.000.
Ønsker du det nevnte utstyret, samt saker som bremsekalipere i rødt, 20-toms hjul i stedet for 19-toms, simulert motorlyd og litt mer avansert lydanlegg, så er det altså bare å legge på 30.000 for en komplett bil med vinterhjul, hengerfeste og valgfri metallic.
444.000 er fortsatt 20.000 rimeligere enn målestokken i klassen, Model 3.
Mange av plusspunktene ved denne bilen har du allerede lest deg til. Utseendet kan du se deg til. Da registrerer du et ganske kupéformet karosseri med en rekke designelementer fra Mercedes.
Baklyktene kjenner vi fra EQA, og lyktearkitekturen foran er den samme som du finner på splitter nye Mercedes CLA (les vår test her).
SPORTSLIG: Lav og langstrakt, og med store 20-toms hjul, gir #3 et sportslig inntrykk. Lyktebånd og andre detaljer kjennes igjen fra Mercedes.
Mercedes og Volvo
Smart er som kjent resultatet av et samarbeid mellom Mercedes og kinesiske Geely, som også eier Volvo. Og Smart er bygd på samme plattform som blant annet Volvo EX30.
Av andre plussfaktorer kan vi legge til en voldsom kraftpakke på 428 hester. Som alltid med moderne elbiler, snakker vi her om nyanser av meningsløshet, men også litt ekstra moro de få gangene forholdene tillater det.
Annonse
MIKS: Trådløs lader og to koppholdere skjuler seg under lokkene i midtkonsollen, inspirert av eldre Mercedeser. Plastoverflatene og de store skjøtene reduserer kvalitetsinntrykket.
Langbeinte
De fleste sitter svært godt i førerstolen, men noen av oss savner muligheten til å forlenge sitteputen. Vi registrerer også at det er lagt på litt ekstra polstring på venstresiden av midtkonsollen, mot førerens høyre bein.
Det er altså noen faktorer her som tyder på at langbeinte bør prøvesitte grundig.
BEHAGELIG: God vinkel på seteputen og ok høyde ned til gulvet gir bedre baksetekomfort enn i mange konkurrenter.
LUKSUS: Panoramatak er standard, men de røde sikkerhetsbeltene er forbeholdt den dyreste av to utstyrsversjoner, «Brabus».
Baksetet er derimot helt klart blant de bedre i klassen.
Merkbart rykk
Rekkevidden er det største minuset til Smart#3. I teorien går en Model 3 hele 25 mil lenger. Men har du hjemmelading og få langturer, så er ikke dette nødvendigvis så viktig.
Og da sitter vi heller ikke igjen med så mange minuser. Er du opptatt av hjulstøy, vil du reagere på det konstante suset fra de 20-toms store hjulene.
Gasspedalen kan også være et irritasjonsmoment. Litt for sjåføren, mest for passasjerene. Uansett hvor forsiktig man berører pedalen, reagerer bilen med et merkbart rykk.
SNAUT: 370 liter bagasjevolum er lite i en bil på 4,4 meter. Takhøyden er også snau. Pluss for gjennomlastingsluke og høy hengervekt (1600 kg).
EKSTRA: Bagasjeromsgulvet kan legges på ulike nivåer, som igjen gir plass til rot som kan skjules. Ladekabelen får også plass i en liten frunk.
Sjåføren vet når det skjer. Ikke passasjerene. De får mest et småkvalmende inntrykk av en urutinert sjåfør.
Annonse
Plundrete
Førerassistentene er mindre sofistikerte enn på den omtrent like store Mercedes EQA.
SMART: Knappen som åpner bakluka sitter inne i a-en.
Og selv etter litt tilvenning, er det unødvendig plundrete å aktivere og deaktivere det man ønsker av funksjoner og varslinger.
Leve med bilen
Skjermoppsettet kan virke litt overlesset av farger og effekter.
Men som vi stadig oftere konstaterer, så er det en tanke og logikk bak det meste – utarbeidet av dyktige hjerner, og tiltenkt brukere som skal leve med bilen i noen år, ikke teste dem i noen dager.
Annonse
Hvor smart?
Hvor smart det er å senke prisen så mye som 150.000 vil bare framtidig salg og inntjening vise. Men salget av Smart har vært miserabelt så langt. Det er bare registrert 19 nye #3 hittil i år.
Det gir en 248. plass på registreringslistene, med samme antall, men alfabetisk foran Sun Living og Sunlight. Du skal slippe å sjekke selv: Ja, begge er bobiler.
Med ny pris kommer også ny oppmerksomhet til Smart. Trolig også noen kunder.