SNART KLAR: Kundebilene av ë-C5 Aircross med det minste batteriet går i produksjon i november, utgaven med det største kommer litt senere.

Prøvekjørt: Citroën ë-C5 Aircross

Her vil Citroën at du skal slappe av

Citroëns største personbil skal friste med god plass, komfort og trivelig pris. Kan det veie opp for en opplagt mangel i de norske markedet?

Publisert

Pluss:

Komfort, pris, design

Minus:


Forhjulsdrift, sedate kjøreegenskaper, rykte

MALLORCA (Motor): Med ë-C5 Aircross sier Citroën at de har en komplett modellrekke, fra C3-modellene via C4 til det som er deres største og nyeste modell. Og alle modellene er tilgjengelig som elbiler.

ë-C5 Aircross treffer midt i det som er det virkelig store segmentet i Norge, og mange andre steder, en C-segment-SUV.

Bilen er bygget på samme plattform som konsernkollegaene Peugeot 3008/5008 og Opel Grandland. Men det kan se ut som Citroën sikter på å prise seg lavere enn dem, og den uttalte hovedkonkurrenten er Nissan Ariya.

God under 400.000

Prisen er ikke helt ferdigforhandlet, men det er snakk om en startpris på cirka 350.000 kroner for innstegsmodellen med det minste batteriet, til rundt 450.000 for det største batteriet og maks utstyr.

Citroën ë-C5 Aircross

  • Pris: 350.000 til 450.000 (endelig pris er ikke klar)
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: Comfort Range: 73,7 kWt/210 hk/343 Nm, Long Range: 96,9/230 hk/343 Nm/ettrinns automat, forhjulstrekk.
  • Rekkevidde/forbruk: CR: 520 km/17,1 kWt/100 km. LR: 679 km/17,8 kWt
  • Ladefart: 160 kW. 20–80 prosent: 30 min.
  • Bagasjevolum (liter): 565/1668
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 465/211/169/19
  • Vekt/nyttelast (kg): CR: 2109/446, LR: 2171/444
  • Hengervekt/taklast (kg): 1250/80
  • 0–100/toppfart: CR: 8,9 sek/170 km/t, LR: 8,8 sek/170 km/t
  • Hjul: 235/55 R19 eller 235/50R20
  • Konkurrenter: Opel Frontera, Peugeot 3008/5008, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Renault Scenic.

For ë-C5 Aircross er tilgjengelig med to ulike batteripakker, hvor trolig utgaven med det største batteriet i utstyrs­variant Max som blir den mest populære.

Comfort Range har et batteri på 73,7 kWt netto, og en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer, Long Range har 96,9 netto skal klare 679 kilometer.

På Mallorcas varierte veier viser bilen både sine styrker og svakheter.

Understyring

Citroën er veldig klare på at det er komfort som er bilens styrke, i tillegg til plass. Når det gjelder kjørekomforten har Citroën tradisjonelt sett vært sterke, noe de vil holde i hevd. Representantene fra Citroën sa at bilen er konstruert med tanke på at fører og passasjerer skal ha det behagelig, at de skal slappe av.

Et forholdsvis sofistikert fjæringsoppsett gjør at bilen sklir fint over dårlig underlag. Samtidig gjør oppsettet at bilen flyter ut i svinger, i form av understyring.

Her er det trolig en kombinasjon av myke dempere og forholdsvis smale hjul som gjør at fronten sliter med få feste.

TRE NIVÅER: ë-C5 Aircross er tilgjengelig i tre utstyrsniåver. Hvor det billigste har manuelle stoffseter, mens Max har seter i delskinn med elektrisk justering for føreren.
PRIS: Prisene er ikke ferdigforhandlet, men er ventet å være klare i løpet av kort tid.
LIKHETER: Alle Citroën-modellene har en front med lik design.
LUFTMOTSTAND: Designen på baklyktene skiller ë-C5 Aircross fra de andre i samme segment, de hjelper også på aerodynamikken.

Samtidig er ikke dette en showstopper. ë-C5 Aircross er ikke en bil som er laget for den typen kjøring, men det ville samtidig gitt en tryggere følelse hvis bilen tok svinger bedre.

Bilen gir ellers et godt inntrykk som familiebil. Det er god plass i baksetene, både i lengde og høyde. I tillegg kan man justere vinkelen på bakseteryggen på to av utstyrsutgavene.

Bakerst er det rikelig rom for bagasje, og bakseteryggen kan deles i en 4/2/4-splitt, som gir god fleksibilitet.

TV-stue

Forsetene er ulike, avhengig av utstyrsgrad. Enkleste nivå gir seter der selve sitteputen kjennes for kort. På de litt dyrere, med elektrisk justering, er det mulig å justere setevinkelen, slik at det kan kompensere for manglende lengde.

Det er også mulig å få seter med massasje og ventilasjon.

LINJER: Designen er ryddig og preget av vannrette linjer og forskjellige materialer. Koppholderen i enden av plastikken i midten har kun plass til en Red Bull-boks. Kaffekoppene må stå under skjermen.
GOD PLASS: Baksetene byr på bra plass. Fra det midterste av de tre utstyrsnivåene er vinkelen på bakseteryggen justerbar.
BAGASJEPLASS: Rommet bak tar 565 liter til lastekanten, men det er begrenset plass under gulvet, og bilen har ingen frunk.
PLASTIKK: Den skinnende plasten trekker ned. Det gir et simpelt uttrykk.

Ellers er miljøet foran preget av en større skjerm i midten og design med rette linjer. Designsjefen fortalte at de hadde sett til hjemmemiljø i utformingen, som en TV-stue, og bestrebet at alle i bilen skal ha mulighet til å se hva som skjer på skjermen i midten.

Hun trakk også fram at de hadde latt seg inspirere av stereoanlegg og høyttalere i formgivningen. Dette er særlig synlig i linjene langs hele dashbordet.

Det har gitt bilen et rolig uttrykk innvendig.

Materialene er dog en blanding av høyt og lavt, hvor en del innslag av glinsende, svart, plast trekker ned. Det ser rett og slett simpelt ut.

Med det som ser ut til å bli en rimelig pris i segmentet, er det opplagt et potensial for bilen i Norge, men C5 Aircross har en mangel som vil få mange til å bue rundt Citroën-butikkene.

Ikke dristig

Den kan ikke leveres med noe annet enn forhjulstrekk. Og det ligger ingen planer om å gjøre noe med det. Litt pussig, da søstermodellene fra Peugeot og Opel har firehjulsdrift på menyen.

Dette er også en Citroën-tradisjon, det å ikke by på firehjulsdrift. Citroën har jo alltid vært et litt sært merke, men hva denne historiske motstanden mot trekk på alle fire grunner i, er jommen ikke godt å si.

For dem som kan leve med tohjulstrekk, er C5 Aircross en bil som gjør seg på gårdsplassen. De nyeste designlinjene til Citroën har en del karakteristiske trekk, særlig synlig i lyktedesignen foran og bak, som går igjen på hele familien.

Sett i et historisk perspektiv er ikke ë-C5 Aircross en dristig Citroën. Noen ganger har de tatt av i avantgardistisk retning, til glede for entusiasten. Samtidig har nok slike biler skremt vekk andre bilkunder. Så her må designerne finne en balanse, hvis det skal bli volum.

ë-C5 Aircross er ikke en modell som krever en frankofil kunde som husker de pneumatiske demperne. Det kan love godt for modellens salgspotensial.

Powered by Labrador CMS