SNART KLAR: Kundebilene av ë-C5 Aircross med det minste batteriet går i produksjon i november, utgaven med det største kommer litt senere.Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Citroën ë-C5 Aircross
Her vil Citroën at du skal slappe av
Citroëns største personbil skal friste med god plass, komfort og trivelig pris. Kan det veie opp for en opplagt mangel i de norske markedet?
MALLORCA (Motor): Med ë-C5
Aircross sier Citroën at de har en komplett modellrekke, fra C3-modellene via C4 til det
som er deres største og nyeste modell. Og alle modellene er tilgjengelig som
elbiler.
ë-C5 Aircross
treffer midt i det som er det virkelig store segmentet i Norge, og mange
andre steder, en C-segment-SUV.
Bilen er
bygget på samme plattform som konsernkollegaene Peugeot 3008/5008 og Opel Grandland.
Men det kan se ut som Citroën sikter på å prise seg lavere enn dem, og den
uttalte hovedkonkurrenten er Nissan Ariya.
God under 400.000
Prisen er
ikke helt ferdigforhandlet, men det er snakk om en startpris på cirka 350.000
kroner for innstegsmodellen med det minste batteriet, til rundt 450.000 for det største batteriet og maks utstyr.
Citroën ë-C5 Aircross
Pris: 350.000
til 450.000 (endelig pris er ikke klar)
Konkurrenter:
Opel Frontera, Peugeot 3008/5008, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Tesla Model Y,
Volkswagen ID.4, Renault Scenic.
For ë-C5
Aircross er tilgjengelig med to ulike batteripakker, hvor trolig utgaven med
det største batteriet i utstyrsvariant Max som blir den mest populære.
Comfort
Range har et batteri på 73,7 kWt netto, og en oppgitt rekkevidde på 520
kilometer, Long Range har 96,9 netto skal klare 679 kilometer.
På Mallorcas
varierte veier viser bilen både sine styrker og svakheter.
Annonse
Understyring
Citroën er
veldig klare på at det er komfort som er bilens styrke, i tillegg til plass.
Når det gjelder kjørekomforten har Citroën tradisjonelt sett vært sterke, noe
de vil holde i hevd. Representantene fra Citroën sa at bilen er konstruert med tanke på at fører og passasjerer skal ha det behagelig, at de skal slappe av.
Et
forholdsvis sofistikert fjæringsoppsett gjør at bilen sklir fint over dårlig underlag.
Samtidig gjør oppsettet at bilen flyter ut i svinger, i form av understyring.
Her er det
trolig en kombinasjon av myke dempere og forholdsvis smale hjul som gjør at
fronten sliter med få feste.
TRE NIVÅER: ë-C5 Aircross er tilgjengelig i tre utstyrsniåver. Hvor det billigste har manuelle stoffseter, mens Max har seter i delskinn med elektrisk justering for føreren.
PRIS: Prisene er ikke ferdigforhandlet, men er ventet å være klare i løpet av kort tid.
LIKHETER: Alle Citroën-modellene har en front med lik design.
LUFTMOTSTAND: Designen på baklyktene skiller ë-C5 Aircross fra de andre i samme segment, de hjelper også på aerodynamikken.
Samtidig er
ikke dette en showstopper. ë-C5 Aircross er ikke en bil som er laget for den typen
kjøring, men det ville samtidig gitt en tryggere følelse hvis bilen tok svinger
bedre.
Bilen gir ellers et godt inntrykk som familiebil.
Det er god plass i baksetene, både i lengde og høyde. I tillegg kan man justere
vinkelen på bakseteryggen på to av utstyrsutgavene.
Bakerst er
det rikelig rom for bagasje, og bakseteryggen kan deles i en 4/2/4-splitt, som
gir god fleksibilitet.
TV-stue
Forsetene er
ulike, avhengig av utstyrsgrad. Enkleste nivå gir seter der selve sitteputen
kjennes for kort. På de litt dyrere, med elektrisk justering, er det mulig å
justere setevinkelen, slik at det kan kompensere for manglende lengde.
Det er også
mulig å få seter med massasje og ventilasjon.
LINJER: Designen er ryddig og preget av vannrette linjer og forskjellige materialer. Koppholderen i enden av plastikken i midten har kun plass til en Red Bull-boks. Kaffekoppene må stå under skjermen.
GOD PLASS: Baksetene byr på bra plass. Fra det midterste av de tre utstyrsnivåene er vinkelen på bakseteryggen justerbar.
BAGASJEPLASS: Rommet bak tar 565 liter til lastekanten, men det er begrenset plass under gulvet, og bilen har ingen frunk.
PLASTIKK: Den skinnende plasten trekker ned. Det gir et simpelt uttrykk.
Ellers er miljøet
foran preget av en større skjerm i midten og design med rette linjer. Designsjefen
fortalte at de hadde sett til hjemmemiljø i utformingen, som en TV-stue, og bestrebet
at alle i bilen skal ha mulighet til å se hva som skjer på skjermen i midten.
Hun trakk også
fram at de hadde latt seg inspirere av stereoanlegg og høyttalere i formgivningen. Dette er særlig synlig i linjene langs hele dashbordet.
Det har gitt
bilen et rolig uttrykk innvendig.
Materialene
er dog en blanding av høyt og lavt, hvor en del innslag av glinsende, svart, plast
trekker ned. Det ser rett og slett simpelt ut.
Med det som
ser ut til å bli en rimelig pris i segmentet, er det opplagt et potensial for bilen i Norge,
men C5 Aircross har en mangel som vil få mange til å bue rundt Citroën-butikkene.
Annonse
Ikke dristig
Den kan ikke
leveres med noe annet enn forhjulstrekk. Og det ligger ingen planer om å gjøre
noe med det. Litt pussig, da søstermodellene fra Peugeot og Opel har firehjulsdrift
på menyen.
Dette er
også en Citroën-tradisjon, det å ikke by på firehjulsdrift. Citroën har jo
alltid vært et litt sært merke, men hva denne historiske motstanden mot trekk på
alle fire grunner i, er jommen ikke godt å si.
For dem som
kan leve med tohjulstrekk, er C5 Aircross en bil som gjør seg på gårdsplassen.
De nyeste designlinjene til Citroën har en del karakteristiske trekk, særlig
synlig i lyktedesignen foran og bak, som går igjen på hele familien.
Sett i et historisk perspektiv er ikke ë-C5 Aircross en dristig Citroën. Noen ganger har de tatt av i avantgardistisk retning, til glede for entusiasten. Samtidig har nok slike biler skremt vekk andre bilkunder. Så her må designerne finne en balanse, hvis det skal bli volum.
ë-C5 Aircross
er ikke en modell som krever en frankofil kunde som husker de pneumatiske demperne. Det kan love godt for modellens salgspotensial.