TYPE 00: Marc Lee, Jaguars merkesjef i Europa, foran Type 00 som er framtidens Jaguar. En retning som har skapt mye diskusjon, akkurat slik Lee håpet.Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Ny retning:
Jaguar: – Vi har fått enormt med oppmerksomhet
Jaguars kommende elbil, Type 00, er kontroversiell. Modellen ser ikke ut som en klassisk Jaguar, noe som faktisk er et viktig poeng. Nå har den vært på en snarvisitt i Norge.
– Vi ville at folk skulle prate om oss, sier Marc Lee, Jaguars merkesjef i Europa.
Han har tatt turen til Bilia Insignias nye bilbutikk i Groruddalen i Oslo. Med seg har han en fullskala modell av Type 00, bilen som viser hvordan framtiden til Jaguar skal se ut.
Jaguar er midt i en stor omlegging. En omlegging som betyr at de har sagt farvel til kjente modeller som F-Pace, I-Pace. F-type og XJ.
E-type var helt unik da den kom, det er der vi vil plassere Jaguar
Marc Lee, Jaguar-merkesjef
Det som er litt spesielt er at neste modell, en firedørs GT-bil som Lee sier vil være svært lik Type 00, ligger noe fram i tid.
Det betyr at Jaguar per i dag ikke lager noen biler.
Og Jaguars framtid er helt elektrisk. Merket som engang var kjent for store bensinmotorer, skal ikke lenger ha eksosrør.
I den sammenhengen virker det samtidig litt merkelig at de lot I-Pace fisle ut av produksjon, uten at det kom andre elbilmodeller.
– Vi måtte
gjøre noe annet, stort volum og premium fungerte ikke på tvers av merkene våre, sier Lee.
Annonse
Vil være unik
Jaguar er som kjent en del av konsernet Jaguar Land Rover, og da ønsker de ikke modeller som bader i samme basseng.
– Vi var suksessrike da vi laget bilmodeller som E-type, XJS og XJ. E-type var helt unik da den kom, det er der vi vil plassere Jaguar i framtiden. Vi vil være
et luksusmerke, da passet ikke I-Pace inn, det samme gjaldt de andre modellene.
FLERE DØRER: Den endelige utgaven skal ha fire dører, men blir ellers svært lik modellen her.
NÅR LANGT: Produksjonsmodellen skal ha en rekkevidde på mer enn 700 kilometer
Lee sier framtidens Jaguar skal bryte med konvensjonene, det skal være biler som skiller seg ut i en elbilflora han mener består av svært mange like bilmodeller.
Fullskalamodellen, som er på en snarvisitt i Oslo, er godt over fem meter lang, og der andre elbiler gjerne har stor kupé og kort panser, er det motsatt med Type 00. Lee sier svært mye av det vi ser med modellen, vil bli med over i produksjonsutgaven. For eksempel hjul med 23-tommers felger.
Andre premium- og luksusmerker som for noen få år siden sa de skulle bli helt elektriske, har siden den gangen snudd rundt og sier de fortsetter med forbrenningsmotorer i mange år til. Årsaken er at kundene i disse segmentene ikke synes å være modne for det elektriske skiftet, som resulterte i altfor lave salgstall.
Få butikker
Lee virker ikke videre bekymret. Samlet sett vil Jaguar Land Rover ha et bredt utvalg, og han tror det finnes et tilstrekkelig marked for store, elektriske Jaguar-modeller. Samtidig er han sikker på at de ikke får med alle dagens Jaguar-eiere videre.
– Prispunktet på de kommende modellene blir det doble av det vi hadde. Vi sikter mot et langt lavere volum.
1000: Det sies at bilen skal ha 1000 hestekrefter.
DYR: Jaguar sikter mot det øvre prissjiktet.
Hva slags volum vil han ikke ut med, og han kan heller ikke si noe om når Type 00 står klar i butikkene, som det blir langt færre av. I Norge vil det i utgangpunktet være den som åpnet i Oslo, og trolig en til i Bergen. I hele Europa går Jaguar fra 300 butikker til 80.
Anlegget i Groruddalen er det første med det nye designspråket til Jaguar i Nord-Europa. Samtidig blir det ikke helt tomt for nye modeller fram til Type 00 er klar, det skal også selges Land Rover, Range Rover og Defender der.
– Etter hvert vil det komme flere Jaguar-modeller med vår nye filosofi. Og det er biler som skal bygges på en plattform som er utviklet av Jaguar, i England, som ikke skal brukes av de andre merkene i Jaguar Land Rover.