Kan være nyttig for å gjøre bedre valg i framtiden
Kilde: Store norske leksikon (snl.no)
«Den bilen skal jeg aldri selge», lovte du alle.
Så, en dag, solgte du likevel grombilen i det stille. Lirket
den ut av garasjen i grålysningen. Nevnte selvsagt ikke sviket for en sjel, i
hvert fall 5ikke i starten.
Kanskje hadde tilværelsen tatt en uventet, krapp sving. En
uforutsett utgift. Brått endrede plassbehov. En ny person i livet, eller et
menneske på vei ut.
Men skitt au: Et sårt savn kan kanskje ikke fylle krateret
etter et staskjøretøy, men det kan bli til humørfylte historier.
Møt
bølle-Fiat-fantast Tore Hoff og evig Rolls-rytter Tommy Hermanrud:
Tommy Hermanrud på Moelv i Hedmark eide en gang en
smellvakker Rolls-Royce Silver Shadow 1968-modell.
– Huff, den måtte vike for utgifter til nytt kjøkken, sukker
han.
– Klart jeg skulle ønske den fortsatt stod i garasjen. Jeg har hatt mange
bra veteranbiler, hvorav briten var den beste kjøremaskinen – med en Buick fra
1957 som nummer to.
«Det jeg savner inderligst ved Rolls-Roycen er kjørefølelsen»
Tommy Hermanrud, eks-Rolls-eier
Vi spoler adskillige år tilbake:
– Jeg hadde akkurat solgt en 1966-modell Ford Mustang
Convertible, da Rollsen dukket opp til salgs – for nøyaktig samme sum som jeg
hadde fått for Mustangen.
I oppveksten hadde Hoff et massivt konsum av bilblader. Han
glodde og glodde på fotografiene av Silver Shadow, og blinket vidunderet ut som
inkarnasjonen av det ultimate kjøretøyet.
Eneste modellbil han har igjen fra barndommens store
samling, er nettopp en slik Rolls-Royce Silver Shadow.
– Jeg tenkte det måtte være meningen at jeg også skulle eie et
fullskala eksemplar.
Treverk og grønt interiør matchet karosserilakken Smoke
Green.
– Det jeg savner inderligst ved Rolls-Roycen er
kjørefølelsen – med baken plassert i nydelige skinnseter. Bilen fløt uanstrengt
avgårde mens den majestetiske figuren The Spirit Of Ecstasy førte an på toppen
av grillens radiatorkappe.
I løpet av tre års eierskap rakk han blant annet å arrangere
Rolls-Royce-treff på Gjøvik.
– Inntil jeg solgte i 2007 hadde jeg mye moro. Det virker
som den har hatt to eiere siden, og at den nå står avskiltet, konstaterer han
trist.
En fornuftig penge
Inntrykket av at Rolls-Royce og Bentley er for fiffen, henger
igjen hos folk.
– Det gjelder nok spesielt nyere modeller, men klassikere
som Silver Cloud, Silver Shadow og Silver Spirit kan du få til en fornuftig
penge. Jeg har sett fine Rolls for prisen av en strøken Volvo Amazon: Det sier vel
mest om eldre Volvoers verdiøkning.
Han fikk innimellom høre «fin bil, men den er sikkert svindyr
i drift».
– Jeg fikk ellers aldri slengbemerkninger, kun tommel opp fra
nysgjerrige folk som aldri hadde opplevd en Rolls-Royce på nært hold – og som ville
titte.
Han kan gjerne tenke seg en Rolls-Royce igjen.
– Men man kan være uheldig. Enkelte har kjøpt et
eksemplar som ser pent ut, men som viser seg å kreve en formue å vedlikeholde.
Det er noe som heter at «det er bedre å ha eid en Rolls-Royce, enn å eie en»,
skratter Hermanrud.
Annonse
Angrer som en bikkje
Tore Hoff ser på bilder av sine tapte, irrgrønne Fiat 128 og
utbryter:
«Synet av en 100 kilos mann på 180 cm presset inni knøttet var nok artig i seg selv»
Tore Hoff, Fiat-rytter
– Jeg angrer som ei bikkje at jeg solgte den. Det som verre
er: Jeg holdt på å få kjøpt den tilbake for noen år siden, men manglet pengene.
I mellomtiden hadde den steget merkbart i pris.
Samtidig hadde han også nøklene til en ilter rød Porsche 930
Turbo fra 1986 med 550 hester, spesialbygget av tyske Conrad Motorsport.
– Jeg har rattet mye gromt, men ingenting slår
oppmerksomheten jeg fikk med denne Fiaten. Synet av en 100 kilos mann på 180 cm
presset inni knøttet var nok artig i seg selv, erindrer Hoff.
100 timers rustsveising
For å gjøre ekstra stas på Fiaten bygde han også om en også
en såkalt «Doka» – VW Transporter med plan. Dens oppgave var å trekke
italieneren på tilhenger – i forbindelse med treff og utstillinger. Han og
Fiaten rakk å hente hjem to blanke premiepokaler, før bilen forsvant ut av
tilværelsen.
Men historien begynte bra: Etter å ha hentet den hos selger
på Hadeland, bestemte han seg for å gjøre den om til det han ubeskjedent kaller
«Hoff edition» – såkalt Kawasaki-grønn karosserifarge med hvite
felger.
Hos firmaet Lakkteknikk i Svelvik ga han beskjed om at bilen
måtte være klar til sesongens første gatebiltreff. En polsk karosserimaker
rustsveiset i mer enn 100 timer før bilen var klar for grunnarbeid.
– Resultatet ble om mulig ennå tøffere enn jeg hadde forestilt
meg. Siden ble det vilter tuting, vinking
og en mengde samtaler jeg ellers ikke hadde fått.
– Folk syntes den var alt fra søt – til noe av det mest
bøllete på jord, ler Hoff.
Fiatens nye eier tok nylig kontakt:
– Jeg fikk spørsmål
om jeg ville foreta en service på den. Jeg takket høflig nei, men oppfordret
til å ta kontakt om han noen gang bestemmer seg for å skille lag med den. Så
får vi vente i spenning, sukker han.