FAMILIEVENNLIG: Med firehjulsdrift og sju seter er Mercedes EQB drømmebilen for mange familier.

Test: Mercedes EQB

Har bare to svak­heter, men de er dess­verre ganske store

Det er enkelt å ramse opp drøssevis av positive sider med Mercedes EQB. Men det er vanskelig å hoppe over de to negative.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes EQB 350

  • Pris: 487.000–625.000 (inkl. omkostninger).
  • Pris testbil: 609.000 (inkl. omkostninger).
  • Drivlinje: 66,5 kWt batterielektrisk motor. 292 hk./520 Nm. Firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 407 km/18,8 kWt/100 km.
  • Maksimal ladefart: 100 kW.
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 6,2 sek.
  • Toppfart: 160 km/t.
  • Vekt: 2145 kg. Nyttelast: 550 kg.
  • Dekkdimensjon: 235/50R19
  • Bagasjerom: 465 liter. Hengervekt: Nei.
  • Lengde: 468 cm. Bredde: 183 cm. Høyde: 170 cm. Bakkeklaring: 21 cm.
  • Konkurrenter: Tesla Y (som sjuseter), BYD Tang, Audi Q4 e-tron.
  • Se sikkerhetstest hos Euro NCAP her

La oss raskest mulig bli ferdig med minuspunktene:

  • Du får ikke hengerfeste på EQB.
  • Og rekkevidden er for dårlig, etter Motors oppfatning.

Man la oss si du er uenig i det siste, eller har andre krav. Og at alt maset om hengerfeste er irrelevant for din hverdag.

Bra pris

Da handler resten om en ganske tøff og kompakt bil med firehjulsdrift, sju seter, mer enn nok krefter, solid kvalitetsfølelse, litt luksusfølelse – og, hold deg fast:

En pris såpass konkurransedyktig til Mercedes å være, at den ikke må forsvares med tomme setninger om kvalitet og såkalt premiumfølelse.

Mercedes EQB

78 poeng

Fine hverdagskvaliteter med sju seter, solid kvalitet og litt luksusfølelse. Men dårlig rekkevidde til å være en stor familiebil. Og mangelen på hengerfeste betyr mye her i Norge.

Komfort 8/10

Svært gode forseter, bra, utsyn, solid demping mot underlaget og behagelig støybilde. Enkelte betjeningsfunksjoner (gir/vinduspusser) krever tilvenning, og symbolene til blant annet klimaanlegg er knotete. I baksetet gir det høye gulvet ugunstig beinvinkel for større personer.

Design 7/10

Barsk fra siden og bakfra, men litt tam i fronten. Plasskrevende panser uten frunk sladrer om ombygd fossilbil. Det trendsettende instrumentpanelet holder seg moderne, men for mye svartlakkert plast trekker ned. Setejustering i dørsiden er fortsatt både eksklusivt og praktisk.

Kjøreegenskaper 8/10

Under det litt høye og kantede karosseriet finnes det mye kjøreglede: Direkte styring, bra balanse, firehjulsdrift og mer enn tilstrekkelig med krefter. Skal du virkelig teste bilen, så vil du merke litt forskjell på modellene med 228 og 292 hester, men ikke under normal kjøring.

Miljø og forbruk 6/10

I vår store elbiltest i januar, kom vi 315 kilometer før batteriet var helt tomt og bilen måtte berges. Dette er ikke bra nok for en modell som har seteplasser og bagasjevolum for de lange etappene. Ved hurtigladeren er den derimot blant de raskeste.

Utstyr 9/10

Tilbyr tre ferdigutstyrte pakker, i tillegg til grunnmodellen. Fin miks av fornuftig norgestilpasset utstyr og litt luksus. I tillegg kan du velge blant annet åtte ulike setetrekk, fire ulike listverk og tre farger på innvendig tak. Bra utvalg, men alt koster – tilogmed varme i rattet.

Praktisk 8/10

Sju seter, skybar andre seterad og lettlastet bagasjerom som duger til hverdags og de fleste utflukter. Men uten hengermulighet ryker alle sjanser til toppscore. Lillebror EQA har 1800 kilo hengervekt, men svært lite bagasjeplass – motsatt av EQB. Som ombygd fossilbil blir det mange kompromisser.

Pris 7/10

En svært godt utstyrt versjon med den minste motoren ender under 600.000 ferdig på veien med vinterhjul. Det er ikke mange konkurrenter med sju seter, noen kinesiske nykommere, samt kommende versjon av Tesla Y. Men må du ikke ha sju seter, så er konkurransen plutselig beintøff.

Driftskostnader 8/10

Serviceavtale over 3 år/45 000 km koster 12 900 kroner. Da kommer slitedeler (bremser f.eks) i tillegg. Men elbilene til Mercedes er gjennomarbeidede og av solid kvalitet, så her dukker det neppe opp ekstrautgifter av betydning.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet av EuroNCAP som selvstendig modell, men dette er i prinsippet en elektrisk GLB. Denne ble testet i 2019, med svært solide resultater. Kombinasjonen av skiltleser og adaptiv fartsholder er ikke egnet for norske forhold. På motorvei kan den rett og slett være trafikkfarlig.

Annenhåndsverdi 8/10

Leaseplan forventer et årlig prisfall på 50-65.000 kroner i året de neste tre årene for en ganske nøkternt utstyrt bil med den minste motoren. Denne koster cirka 577.000 ferdig på veien med vinterhjul. Elbilene til Mercedes er konservative og solide. Det vil trolig gi stabilt god annenhåndsverdi.

Kompromisser

EQB er storebroren til EQA. Kjennere vil vite at sistnevnte kan leveres med firejulsdrift og klasseledende 1800 kilos hengervekt.

Det forteller oss alt om kvalene knyttet til en fossilbil som vil ut av skapet og framstå i all sin batterielektriske prakt.

Det må ende i kompromisser. Lillebror EQA har suveren hengervekt, men et bedrøvelig lite bagasjerom. Storebror EQB har null hengervekt, men et stort bagasjerom. Der er det plass til både nedfelte seter og skyvemekanismer i lengderetningen.

FORBILDE: Denne type liggende, tynne instrumentpaneler, ser vi på stadig flere nye elbiler. Mercedes introduserte dette på A-klasse i 2018.

Designkrydder

Med luksusbilen EQS har Mercedes gitt oss et utmerket første eksempel på hvor tungt og kompromissløst de nå satser på elbiler.

Men EQB er først og fremst et produkt av en nær fortid. Det betyr at den er en variant av en allerede etablert fossilbil. Dette er med andre ord en Mercedes GLB, bare med batterielektrisk motor og litt annet designkrydder i front og hekk.

For dårlig

Den litt halvhjertede satsingen fører oss til det andre minuspunktet:

Rekkevidden.

I vår store elbiltest i januar kom vi 315 kilometer før batteriet var tomt. Det gir et gjennomsnittsforbruk på 21,2 kWt/100 km. Dette er for dårlig for en familiebil beregnet for lange turer og mye last.

Med mer tyngde og flere kuldegrader, og en naturlig bekymringsbuffer før ladestopp, er vi i praksis nede mot 20 mil.

DETALJER: Karosseriet og interiøret er likt på EQB og fossilsøsken GLB. Men bakfra kjennetegnes EQB av den sammenhengende stripen mellom baklysene og mer diskret styling der man ellers ville funnet eksospotten.

Edruelige tall

Her kan du lese mer om hvordan EQB gjorde det i sin første vintertest hos oss, og hvordan de andre elbilene på markedet har gjort det de siste årene i verdens største elbiltest.

Ved hurtigladeren holder derimot Mercedes et høyt nivå. I vinterens test plasserte de tre Mercedes-modellene seg blant de sju raskeste. EQB har en oppgitt ladehastighet på opptil 100 kW, og det er tydeligvis et ganske edruelig tall fra Mercedes. Vi noterte oss 102 kW på det høyeste.

Ganske lurt

Enn så lenge – hvis vi holder millionbilen EQS utenfor – har altså Mercedes lansert elbiler basert på velkjente modeller fra fossilbilporteføljen.

I en tid da barnesykdommene på nye elbiler har nærmest pandemiske dimensjoner, er nok dette ganske lurt. Mercedes-produktene framstår som gjennomarbeidede og trygge.

SJUSETER: Fleksibiliteten er høy i EQB, og det er fullt mulig for sju personer å ha det komfortabelt. Men stort mer enn toalettmappene er det ikke plass til.
FEMSETER: Her er det plass til 465 liter bagasje. Men skyver du andre seterad framover, får du ytterligere 100 liter.

En favoritt

Inntrykket forsterkes over tid. I praktisk, daglig bruk er EQB en perfekt miks av det funksjonelle og fornuftige på den ene siden, og det litt opphøyde og eksklusive på den andre.

Den er oversiktlig og lettmanøvrert i bykjøring, og en av våre absolutte favoritter – uansett klasse – under langkjøring.

Retningsstabiliteten er spikerfast i hastigheter langt over tillatt grense her i Norge, og den utlikner ujevnhetene i underlaget slik bare vesentlig dyrere biler gjør.

Motor har testet både EQB 300 og EQB 350. De har samme batteripakke på 66,5 kWt og lik rekkevidde, men ulikt effektuttak: 228 hk og 390 Nm. på 300, mot 292 hk. og 520 Nm. for 350.

MANGE VALG: Instrumentpanelet har tre valgfrie designuttrykk. I tillegg kan du velge ulik type informasjon inne i de forskjellige klokkene.
FØLSOM: Stemmestyring og telefonbetjening er på rattet, mens den lille svarte firkanten lystrer alle bevegelser du gjør med høyre tommel og manøvrerer deg rundt i ulike menyer og til ulike funksjoner. Elegant, men det krever litt trening.
EKSKLUSIVT: Setejustering i dørpanelet er en særegen og svært praktisk idé, som selv erkerivalen BMW har kopiert på sin nye store SUV.

Det er naturligvis noen registrerbare forskjeller hvis du skal først til 100 km/t fra stillestående eller kjøre forbi en trailer med full bil. Men under normal kjøring gir den minste motoren mer enn nok krefter – og til en lavere pris.

Derfor er EQB 300 vårt valg. Da ender du fint under 600.000 kroner for en velutstyrt bil med metallic og vinterhjul.

Tesla blir tøff

EQB er ganske alene om å tilby sju seter i denne klassen. Det finnes noen kinesiske nykommere, men vi tror de færreste potensielle kjøpere foretar en reell sammenlikning her.

En kommende Tesla Y med sju seter blir nok en langt tøffere konkurrent.

DETALJER: Mercedes legger ofte litt ekstra omtanke i detaljene, som for eksempel felgene.

100 liter ekstra

Holder vi hengerfeste utenom – ja, der har vi egentlig ikke noe valg – så er det andre praktiske sider ved EQB som stikker seg fram. Som for eksempel andre seterad. Den kan skyves 14 centimeter i lengderetningen, og det blir rundt 100 liter ekstra bagasjevolum de dagene i året man trenger å fylle bilen til randen. Vi skjønner ikke hvorfor ikke flere bilprodusenter har en slik løsning.

I tillegg gir det boksformede bakpartiet i EQB vesentlig mer plass i høyden enn på mange mer kupéformede konkurrenter.

TRANGT: Det blir ikke mange centimetrene med plass igjen når også det to bakerste setene er i bruk.

Forbilde for mange

Som på alle kompakte flerbruksbiler som dette, skal det litt akrobatikk og vennlig stemning til når fleksibiliteten skal utnyttes. Adgangen til siste seterad er trang. Og de to setene er beregnet på barn. Men det er fullt mulig å plassere to barnestoler også på bakerste seterad.

Interiøret i EQB er mer eller mindre det samme som ble introdusert på A-klasse for fire år siden. Den liggende tynne planken i halve instrumentpanelets bredde er blitt et forbilde for mange andre.

Fingerspissfølelse

Førermiljøet har sine små misser i form av knotete symboler eller overfølsomme flater, men etter litt innkjøring fungerer det meste utmerket.

Men enkelte berøringsfunksjoner er så avanserte at du helst bør være flink på et eller annet strengeinstrument for å ha den riktige fingerspissfølelsen.

Oversatt til tysk, er dette et begrep Mercedes kjenner godt. Og med nevnte EQS har vi allerede fått en fornemmelse av at denne følelsen dyrkes på elbilene som nå er i ferd med å rulles ut.

Forhåpentligvis tar de også med seg funksjonaliteten og kvaliteten fra EQB.