ÉN AV FEM: Tidligere har Performance-modellen stått for rundt 20 prosent av Model Y salget i Norge.Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Verstingen er tilbake – sprekere og dyrere
Alle Teslas modeller skal ha en ekstra heftig utgave. Den nye Performance-utgaven av Model Y er betydelig oppgradert sammenliknet med tidligere, men det kommer med en pris.
Det er ikke opplagt
at en fører av Tesla Model Y Long Range noensinne kommer til å tenke at bilen
virker litt tam. Men som vanlig har Tesla tenkt på dem som er av den typen, også,
med den nye og oppgraderte versjonen av Model Y.
Også denne gangen betyr mer enn bare ekstra med hestekrefter, faktisk ganske mye mer enn tidligere.
Både av ting man kan se og ikke.
Bilen har en
oppgradert batteripakke, utstyrt med nye celler som gir høyere energitetthet,
noe som skal gi mer energi uten å legge til vekt.
Oppgraderinger
Det er en ny
design på støtfangerne foran og bak. Diffusoren bak og spoileren i karbonfiber
skal gi bedre marktrykk og aerodynamikk.
Konkurrenter:
Ford Mustang Mach-E GT, Kia EV6 GT, Hyundai Ioniq 5 N, Nissan Ariya Nismo
*Motor-pakka:
Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene.
Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i
seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også
den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra
kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som
regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en
begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Tesla sier
dette skal gi Performance 10 prosent lavere luftmotstand, 64 prosent redusert
løft og 27 prosent forbedring i balanse mellom løft foran og bak, sammenlignet
med forrige versjon.
Den adaptive
fjæringsteknologien er den samme som man finner i en Model 3 Performance, men
med egen algoritme tilpasset Model Y. I tillegg er det nye fjærer,
stabilisatorstag og foringer.
Alt dette er
naturligvis gjort for å spisse bilens kjøreegenskaper i kombinasjon med økt effekt.
Model Y
Performance skal nå klare null til hundre på 3,5 sekunder, to tideler kjappere
enn forrige utgave og 1,3 sekunder fortere enn Long Range.
Det går ikke
an å si noe annet enn at det er voldsomt.
Annonse
Lang erfaring
Her merkes
det at Tesla er den bilprodusenten som har desidert lengst fartstid med å lage
svært spreke elbiler. For det er ikke bare kraften og akselerasjonen som er
imponerende, det er også måten bilen håndterer kreftene.
Med noen
tøtsj på skjermen kan bilen settes opp i maks sportslighet, med tung styring,
umiddelbar pedalrespons og et understell som er på jobb.
Det er også verdt å merke seg at Performance har nye seter, som gir riktig sidestøtte og kan tilpasses alle kroppslengder og -fasonger. Det begynner å bli en stund siden man sklei rundt i Teslas seter.
DIFFUSOR: Nederst på hekken har Performance-utgaven en diffusor som skiller den fra Long Range. Den hjelper på marktrykket.
FANGER: Støtfangeren foran har en litt annen design enn standarutgaven.
SPOILER: Hekkspoileren i karbon er en annen detalj som bare er på Performance-utgaven.
LAVPROFIL: Dekk laget for sportslig kjøring hører med.
Performance klistrer seg fast til asfalten, mens det til enhver tid er mer krefter enn det er behov for. Det er
bemerkelsesverdig enkelt. Grepet virker uendelig, og det eneste man må tenke på, er å ikke fyke forbi fartsgrensen.
Det enkle
gjør også at det ikke er så veldig engasjerende, mer imponerende. For en SUV på
mer enn to tonn skal egentlig ikke være i stand til å smette rundt svinger så
lett.
Tvilsom komfort
Samtidig er
det neppe slik en familie-SUV normalt brukes, og Performance er ikke så veldig komfortabel.
Det oppgraderte
understellet er i strammeste laget, og her skal man huske på at den langt mer
tilgivende Long Range er en av de «hardere» bilene i sin klasse.
I tillegg
har Performance lavprofilerte dekk, hvor det er lite luft som beskytter deg mot
underlaget. De breie dekkene sporer også mer.
MERKET: Tidligere hadde Performance-modellen en rød strek under modell-navnet, det er nå erstattet med dette symbolet.
STØRRE: Skjermen er større og har bedre oppløsning enn i Long Range.
SPORT: Setene har god sidestøtte og en rekke justeringsmuligheter.
FAMILIEBIL: Det er akkurat like god plass i Performance som i de andre Model Y-utgavene.
ROM: Tesla har skrudd sammen en svært plasseffektiv bil med Model Y. Foran er det en stor frunk, bak er det i tillegg et stort rom under gulvet.
Forrige gang
var det ikke så vanskelig å forsvare prisforskjellen, som var rundt 30.000
kroner, da Performance-utgaven langt på vei hadde utstyr som forklarte prisen.
Denne gangen er prisdifferansen det doble, og litt vanskeligere å forsvare.
Riktignok
har den nye Performance fortsatt et høyere utstyrsnivå enn Long Range, men
forskjellen i pris er i er overkant stor.
Rent
estetisk er det litt ekstra kult med karbonspoiler bak, likeså med 21-tommers
hjul og røde bremsekalippere. Sportsetene er veldig gode, men det er ikke nok
til at testbilen, som nærmer seg en kostnad på 650.000 kroner, helt gir mening.
Annonse
Kan bli enda dyrere
Samtidig er det muligens litt underordnet at det er et noe saftig prispåslag. Er man ute etter det lille ekstra, er det opplagt at det kommer med en kostnad. Og med på kjøpet får man noe ingen andre bilmerker har, nemlig hele det teknologiske økosystemet til Tesla, som fortsatt fungerer bedre enn alle andres.
I tillegg er det vel bare Hyundai Ioniq 5 N som overgår Model Y Performance når det gjelder moro-faktor, av tilsvarende biler fra andre konkurrenter, og den koster 100.000 kroner mer.
I fjor var rundt 20 prosent av alle nye Model Y som ble levert i Norge, en Performance, i et antall som ville plassert den blant de ti mest leverte modellene på egenhånd. Den modellen kostet betydelig mindre enn dagens utgave, rundt 100.000 kroner.
Om den nye modellen er i stand til å oppnå samme andel, er usikkert, ikke minst om de nye momsreglene faktisk slår til fra nyttår. Da blir Model Y Performance eventuelt 50.000 kroner dyrere.