Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
Møt bilentusiastene som dyrker skamsenk, gatemote og eksplosiv kunst på samme formiddag.
Hvor finner
du den uslåelige kombinasjonen av Norges styggeste bygg og tøffeste biler?
Prøv det
nedslitte asfaltdekket på parkeringsområdet – under det 66 meter høye
Økernsenteret, som sto fiks ferdig i 1969.
I mange år
rommet Groruddalens høyeste bygg viktige livbøyer – alt fra Vinmonopolet til
Statens lånekasse for utdanning.
Så, tross
livlig kjøpesenter og travle kontorer, bestemte myndighetene at herligheten måtte
rives. Siden 2015 har blokka stått tomt som et spøkelseshus. Nå er arkitekt
Håkon Mjelvas høybygg planlagt som ikon og midtpunkt for en helt ny bydel.
Det er nemlig noe med gamle bygg og biler: Når vi en dag mener vi ikke lenger har bruk for dem, ser vi ikke verdien.
Deretter, når tilstrekkelig mange år har gått, betrakter vi dem plutselig med uant kjærlighet. En blokk og en bil fra 1969 kan komme til å skinne som aldri før.
Denne formiddagen
fylles det ellers døde, tomme og for lengst forlatte Økern kjøpesenter med konseptet
«Art, cars & coffee».
Treffene som kalles «Cars & coffee» har allerede bredt seg over hele landet, men vitamintilskuddet «art» er noe nytt.
Myter som sier at kunst er for de få, og at bil bare er et transportmiddel, står for fall her.
Arrangementet tiltrekker seg unge sjeler som er opptatte av bilkultur og kunst på ulike vis. Felles er suget etter alt som er gromt.
I øyekroken
observerer vi kjente tryner – både biler og folk: Herman Flesvig, et av Norges
mest kjente vesener – takket være NRKs «Førstegangstjenesten» og mye annet –
rusler rundt uanstrengt blant kunstverk og bilikoner.
Hele Norges drifting-stjerne, Fredric Aasbø, dukker opp i rollen som DJ Three Time og får låtene til å gjalle mellom Økernbygget og de steile nybyggene på Løren – noen hundre meter mot vest.
«Art, cars
& coffee» foregår i regi av Dogyard, både inne i galleriet på det nedlagte
senteret og på uteomtrådet. Her er skamsenka BMW-er, frekke Ferrarier,
spoilertunge søttitallere, selvsikre Toyota Supraer, praktfulle Porscher,
mektige Mercedeser, en finfin første generasjon Fiat 500 og en Turbo-tung
Renault 5 – samt en Ford Crown Victoria med amerikansk politi-dekor.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
-
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
-
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
-
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
Kunstneren Jonny Hurts stiller ut popart-inspirerte, visuelt eksplosive arbeider utstilte på gulv, vegger og andre flater. Hurts er – sammen Nicolai «Nix» Gyllenhammar – kjent som den ene hele halvparten av kunstnerduoen Broslo.
Sammen har de sveiset,
smidd og mekket en rekke arbeider i materialer som neon, maleri, skum, gummi –
og, ja: røyk.
Art, cars
& coffee er en påminnelse om at det viktigste kjøpskriteriet for en bil er
hvorvidt den er kul – og absolutt ikke rekkevidde, bagasjeplass, setervarmere,
størrelse på koppholdere eller annet fjas.
Art, cars
& coffees premie for «grommeste bil»? Den gikk i favør av en
spesielt gromt rigget Porsche 911 RSR, mens beste «rock'n'roll»-stuk
tilfalt politikjøretøyet av typen Ford Crown Victoria.
I løpet av noen snaue timer har det nedlagte kjøpesenteret fra 1969 fått nytt liv.
Biltyper du knapt ser på andre treff, har vært blottlagt, og folk som aldri har møttes før, har kommet i prat.
Og kanskje viktigst av alt: Det var på tide at noen tok ansvar for å mikse bil og kunst – på denne brutalt vimsete, vidunderlige måten.